וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפ לדרך: עקיפות

16.1.2020 / 8:15

להחלטה לצאת לעקיפה בכביש דו סטרי עלולה להיות תוצאה קטלית אם זו נעשית לא נכון. אז הנה טכניקה שמגיעה ממסלול המירוצים, אבל בהחלט ניתן ליישם בכביש כדי להפוך את העקיפה שלכם לבטוחה יותר

טיפ לדרך: עקיפות/עריכה: ניר חן

עבור הרבה מאוד אנשים, האסוציאציה הראשונה של נהיגת מירוצים או נהיגה במסלול היא של אגרסיביות. זו כמובן טעות גדולה, נהיגת מירוצים היא הכל חוץ מאגרסביות ואימפולסביות, היא נהיגה שכולה דקויות, ריכוז, תכנון וביצוע מדויק. כן, המהירות היא גורם מכריע - אבל זו המהירות שגם הופכת את הטיפ הבא למציל חיים.

אז מה בעצם הקושי שלנו עם עקיפות? בפשטות: הצורך לבצע שורה של הערכות מהירות, עם נתונים חסרים ואז להחליט על ביצוע וגם ליישם אותו בפרק זמן קצר ובצורה נכונה. ההערכות האלו כוללות את המהירות היחסית שלי לרכב שנעקף, את המרחק ביני לבין המכונית שמגיעה בנתיב הנגדי, תנאי הדרך, הראות, יכולות המכונית שלי להאיץ ולסיים את העקיפה - כל אלו ואחרים מתנקזים לשניות במקרה הטוב.

וככה ממש לא עושים את זה

צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: עמית שמחה

אבל בואו נפרק את זה לגורמים לרגע. הסיכון המרכזי שיש בעקיפה הוא החשיפה של הרכב העוקף לתנועה הנגדית. לכן השאיפה שלנו תמיד תהייה לצמצם אותה, קרי - לסיים את פרק הזמן של החליפה על המכונית השניה למינימום.

הבעיה היא שלרוב, העקיפה של הנהג הממוצע היא בדיוק זו שמסכנת אותו. הוא נוסע מאחורי הרכב שהוא רוצה לעקוף, מביט לנתיב הנגדי וכאשר הוא מזהה הזדמנות לעקיפה, הוא יוצא לנתיב הנגדי, מאיץ, עוקף וחוזר לנתיב שלו. פרק הזמן הזה, של החליפה של החליפה על המכונית הנעקפת יכול להיות קצר יותר משמעותית, מהיר יותר, בטוח יותר.

איך? בעזרת טכניקה שמגיעה ממסלול המירוצים, אבל ניתנת ליישום מסוים גם בכביש. במסלולי המירוצים, כאשר נהג של אחת משתי מכוניות בעלות ביצועים דומים רוצה להשיג ייתרון מהירות, הוא עושה שימוש ב-slipstreaming - בהסבר פשטני מאוד: הוא מנצל את העובדה שהמכונית לפניו מתמודדת עם התנגדות האוויר ונוהג ממש מאחוריה, באיזור בו האוויר "נחתך", שם יש פחות התנגדות והוא יכול לפתח מהירות גבוהה יותר וכך לצאת לעקיפה.

עוד בוואלה!

שמירת מרחק: תשכחו כל מה שלימדו אתכם

לכתבה המלאה

איך עושים את זה? מהר מאוד, בטוח מאוד

היישום של זה בכביש בהחלט לא כולל נהיגה צמודה למכונית שלפניכם, להיפך, זה מתחיל דווקא בשמירת מרחק ממנה. ברגע שאנחנו שומרים יותר מרחק מהרכב שלפנינו שדה הראיה שלנו טוב יותר. כאשר מזהים הזדמנות לעקיפה, מתחילים להאיץ בנחישות, עדיין בנתיב שלנו וכאשר נמצאים בקרבה עדיין בטוחה לרכב הנעקף, יוצאים לנתיב הנגדי ומבצעים את העקיפה.

בצורה הזו, פער המהירות בו אנו נחלוף על פני המכונית הנעקפת הוא גדול יותר ופער מהירות גדול יותר משמעו פחות זמן בנתיב הנגדי. המשמעות של פחות זמן בנתיב הנגדי היא אחת פשוטה - צמצום הסיכון והגברת הבטיחות שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully