וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרוניקה של התרסקות: כך מתמוטט ענף התחבורה

וואלה רכב

18.3.2020 / 9:51

השיתוק במשק כתוצאה מתקנות משרד הבריאות, הצמצום בפעילות העסקית מיעוט היציאות למרחב הציבורי - כל אלו גוררים מטה את ענפי התחבורה במעטפת. כך תראה קטסטרופה כלכלית

אפודים צהובים? לא ממש. יצרן,
ענפי התחבורה בדרך לקריסה/יצרן

במאבק הלאומי והעולמי בנגיף הקורונה, כמובן שהמטרה הראשונה היא לצמצם למינימום את כמות הנפגעים והמתים מהמחלה. הדרך לשם עוברת באופן טבעי במניעת וצמצום היחשפות לנגיף ולנושאיו, צמצום שמשמעותו האטה עד הפסקה של צריכת שירותים שבזמן שגרה אנחנו רואים כמובנים מאליהם. אבל כאשר בתי קפה נסגרים, המאפיות שמספקות להם לחמניות בריוש לא עובדות, תחנות הקמח מורידות ייצור - גם המשאיות שמובילות את חומרי הגלם בין התחנות האלו עומדות. זו רק דוגמה אחת קטנה לאופן שבו משפיע הנגיף הזה על כלל המשק. דיברנו (בטלפון, אסור פנים אל פנים שליצמן לא יכעס) עם שלושה גורמים מרכזיים במעטפת של שירותי התחבורה. התמונה שהתגלתה הייתה קשה מאוד, עם מעט מאוד מקום לאופטימיות.

מונית נוסעים. ניר בן טובים
ענף המוניות, הצליח לעכב את הרפורמות, אבל מול הקורונה לא היה להם סיכוי/ניר בן טובים

נהגי המוניות: "הענף שלנו נפטר"

"אין עבודה בכבישים, הכל מת. נפטר, אין לנו עבודה בכלל. שתבין עד כמה המצב שלנו קשה, מהבוקר אני נוסע כבר ארבע שעות במונית ועשיתי 75 שקלים, שזה פחות מהעלות של הדלק וחישוב הבלאי. הענף שלנו קורס ואם לא יחול שיפור, בקרוב מאוד עשרות אלפי נהגי מוניות ירדו מתחת לקו העוני". כך אומר היום לוואלה רכב, יהודה בר אור - יו"ר איגוד המוניות.

יהודה מטבעו אדם אופטימי אבל המילים שלו לא מותירות מקום לספק - ענף המוניות בדרך להתרסקות. "רחוב אלנבי שומם, רחוב דיזינגוף שומם. אלו מקומות שעד לפני שבועיים סיפקו לנו פרנסה בשפע ועכשיו הכל קורס", הוא מוסיף. על פי הערכותיו של איגוד המוניות, בשבוע האחרון חלה ירידה דרסטית של 90% בהיקף העבודה שלהם, כפועל יוצא של שתי סיבות: הראשונה - חברות וארגונים שבימים כתיקונם הסתייעו בשירותיהם, חדלו מכך. שנית, הציבור מצמצם את המגע שלו עם הסביבה וחושש מישיבה ברכב סגור ומסכנת ההדבקה. יהודה מדגיש כי נסיעה במונית בטוחה לאין שיעור מנסיעה באוטובוס: "אני מקפיד לנהוג רק עם מסכה, ולובש כפפות אותן אני מחליף בתדירות. את המונית אני מחטא מספר פעמים ביום. אין כלל בסיס להשוואה אל מול הסיכון שטמון בשימוש באמצעי תחבורה המוניים אחרים".

עוד בוואלה!

למה המדינה מעלימה עין מהמוסכים הפיראטיים?

לכתבה המלאה
סקר מרקטסט על מוסכים מורשים. אתר יצרן
חברות וציי רכב עצרו תשלומים למוסכים/אתר יצרן

איגוד המוסכים: "חייבים לנו 600 מיליון שקלים"

"נכון להיום, חברות הליסינג וגורמים נוספים נמצאים בחוב של 600 מיליון שקלים למוסכים בישראל, אבל כרגע הפעילות עצרה. אין עם מי לדבר. כולם הודיעו שיש עיכוב בתשלומים ויעבור הרבה זמן עד שנראה את הכסף", אומר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים על רקע המשבר שגולש גם לענף המוסכים בישראל. בימים האחרונים קבלו מאות מוסכים בישראל מכתבים מלקוחות מוסדיים שמודיעים להם על עצירת הפעילות" אז מצד אחד החברות לא משלמות כסף אולם מדובר על שירות שיכול להגיע גם עד כדי הגדרה כ"מציל חיים", "אנו לא נאפשר לכלי רכב לנסוע ללא בלמים תקינים או בעיה אחרת שמסכנת את שלום הנוסעים והציבור".

על פי נתונים של חברת פתרונות אפקטיביים, שעוסקת בבקרת הוצאות וליווי מסחרי נכון לתאריך 16/03 - כ-13% מהמוסכים בישראל צמצמו את היקף הפעילות והוציאו עובדים לחל"ת. הנתונים של חברת 'פתרונות אפקטיביים' השייכת לחברת ההחזקות 'פורומולה מערכות' הציבורית (המחזיקה בין היתר במטריקס, מג'יק תעשיות תוכנה, וסאפיינס אינטרנשיונל ועוד) מתבססים על ניתוח דיווחי נוכחות שנאספו בקרב עשרות מוסכים בישראל. אולם חרף המצב הבעייתי אליו נקלע הענף, באיגוד שומרים על אופטימיות זהירה " היבואנים ישמרו על הזכיינים שלהם, הם לא יתנו להם ליפול. אנחנו כאיגוד נספק חבל הצלה למוסכים: סגרנו בימים האחרונים עם חברה פיננסית על מתן הלוואה בגובה של 50 אלף שקלים למוסך, עם דחייה של 3 חודשים והחזר ב-24 תשלומים שווים ועצרנו את גביית דמי החבר", מוסיף רונן.

חסימת משאיות לכרם שלום על ידי תושבי עוטף עזה - 29-10-2018. שי מכלוף, שי מכלוף
המובילים הם הגלגלים של המשק, לקריסה שלהם יהיו משמעויות גם אחרי תום המשבר/שי מכלוף, שי מכלוף

איגוד המובילים - הכל עוצר

"אני משנע מוצרים לבתי מלון. יש לי 5 משאיות שכרגע עומדות, את כל הנהגים הוצאתי לחל"ת, ועוד שבועיים כאלו - ואני פושט את הרגל". כך אומר לוואלה רכב דני זקן, בעל חברת תובלה "יש לי הלוואות שלקחתי בשביל לממן את הרכישה של המשאיות ורק על הביטוח עבורן אני משלם 50 אלף שקלים בחודש. אני על סף קריסה, עם שלושה ילדים בבית, ומשכנתא על הראש. לראשונה בחיים שלי - אני מת מפחד".

הבעיה אליה נקלע הענף קשה. מנתוני חברת פתרונות אפקטיביים, עולה כי 35% מהמעסיקים בענף הוציאו עובדים לחל"ת. מבחינת גבי בן הרוש, יו"ר איגוד המובילים, הפתרון למצוקה אליה נקלע הענף נמצא במידה רבה בידיים של משרדי הממשלה. לדבריו, מתוך 15 אלף עסקים בתחום התובלה, רק 70 מהם מוגדרים כמפעל חיוני - כאלו שרשאים לשנע מוצרים בסיסים כגון דלק, מזון ותרופות "יש כרגע 60 אוניות עמוסות בסחורה חיונית למשק שממתינות כרגע בנמלים ויש מחסור חריף במובילים שישנעו את הסחורה שלהן. מרבית המוצרים בישראל מגיעים באמצעות משלוח ימי ולפיכך, קיימת חשיבות מכרעת למתן היתר למובילים נוספים להוביל את הסחורות האלו" הוא מציין.

לדבריו אנחנו למודי קרבות, במלחמת יום כיפור נקלענו למצב בו לא היו די מובילים שהותר להם לשנע סחורות, "אסור לנו לחזור על המחדל הזה וצתריך באופן מיידי להתיר לאלפי מובילים נוספים לשנע סחורות חיוניות לתפקודו התקין של המשק". אולם אף אם היתר כזה יינתן ועוד אלפי משאיות יועמסו במוצרים חיוניים - המשבר שהולך ומתהווה, ובמהלכו עשויות חברות לקרוס ולעצור פעילות עשוי להכניס את שוק התובלה לתוך סחרור כלכלי שלא ידע כמותו.

מוקדי סיוע חינם לעסקים

כדי לצלוח את הטלטלות שעובר המשק, מציע משרד הכלכלה והתעשייה את תוכנית "מעוף" של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. עם שאלות ותשובות בנושא המשבר, הפנייה להלוואות בערבות המדינה ועוד. זאת בנוסף למענקים בגובה של עד 6,000 שקלים לעסקים קטנים של משרד האוצר ועוד.

אבל הסיוע וההתאמה למצב מגיע אל רק מצד הממשלה, לדברי אבי פרץ מנכ"ל 'פתרונות אפקטיביים', לאור הכאוס ששורר וחוסר הודאות של מעסיקים לרבות עסקים קטנים ובינוניים, פתחה החברה את המוקד לעסקים חינם לכלל החברות במשק ובכללם גם לעסקים בתחום התובלה והמוסכים. המוקד מספק מענה לשאלות שקשורות בהתמודדות של מעסיקים עם משבר הקורונה והצורך שלהם להתאים במהירות את מצבת כוח האדם שלהם למצב במשק. את המוקד מאיישים עורכי דין, כלכלנים, יועצים ארגוניים, יועצי מס וליסינג, רואי חשבון, ומומחים בתחום התעשיה והניהול והוא מעניק לעסקים מידע ותמיכה בקשת רחבה מאוד של נושאים ובכללם ניהול משא ומתן עם בנקים וגופים פיננסיים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully