וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד החשמלי של רנו

22.3.2020 / 11:03

רנו, שהייתה ממובילות המהפכה החשמלית, רוצה להוכיח שהיא לא נשארת מאחור, והזמינה אותנו למפגן כוח בו חשפה גם את טווינגו החשמלית, גרסאות היברידיות ו-PHEV לדגמים קיימים וגם רכב קונספט עם מנגנון החלפת הסוללות של שי אגסי ופרויקט בטר פלייס

רנו במתקפת חשמל/יצרן

בואו נשים לרגע את הדברים על השולחן ונזכיר: רנו היא אחת מחלוצות תחום הרכב החשמלי. את פלואנס החשמלית, כן זו שנבנתה לטובת מיזם בטר פלייס של שי אגסי, רנו החלה לגלגל בתחילת 2012, כשאחריה באותה שנה הגיעו קנגו חשמלית וזואי חשמלית. כמו כל דבר חלוצי, העסק לא תמיד מתרומם. פלואנס החשמלית עם מנגנון החלפת הסוללות היתה כישלון, ולדגמים האחרים היתה לפחות בתחילת הדרך, בעיית טווח. אבל את קרדיט הראשוניות חייבים לתת: רנו (יחד עם ניסאן) הקדימה את כל יצרניות הרכב הוותיקות האחרות בדרך למכונית חשמלית סדרתית טהורה, ואתעלם באלגנטיות מכל מה שקרה כמעט במקביל בשוק הסיני האדיר. כי זה כבר סיפור לכתבה אחרת.

העתיד החשמלי של רנו. יצרן, אתר יצרן
מחשמלים את ההיצע ברנו/אתר יצרן, יצרן

רנו הגיעה לשם בזכות אדם אחד, קרלוס גוהן, יו"ר ניסאן ומיצובישי ומנכ"ל רנו לשעבר. איש חזון שהצליח להוביל שני מותגים (גם את ניסאן שהחלה בשיווק ליף ב-2011), ולהקדים תעשיה שלמה שנאלצה להדביק את הפער העצום שנוצר. פער שכבר כמעט עשור מעניק לזואי ולליף את התואר המכוניות החשמליות הנמכרות ביותר באירופה.

אבל ב-2018 קרלוס גוהן, המנכ"ל והיו"ר המשפיע והחזק ביותר בתעשיית הרכב בימינו, נקלע לצרה ויחד עימו נראה שתאגיד רנו-ניסאן-מיצובישי, קפא על שמריו. דבר שאפשר למתחרים לצמצם שורות ולהציג דגמים היברידיים וחשמליים משלהם.

כעת רנו (וגם ניסאן) מתעוררות למציאות שונה וכדי להראות שכוחה עוד במותניה, רנו הזמינה אותנו לכנס טכנולוגי בו חשפה את טוויוגו החשמלית, פלטפורמה חשמלית חדשה, ואת הדור הבא של מנועים היברידיים מודולריים שיותאמו למגוון רחב של דגמים בשינויים מינימליים.

עוד בוואלה!

מבחן ראשון: רנו קוליאוס

לכתבה המלאה
העתיד החשמלי של רנו. יצרן, אתר יצרן
עירונית, חשמלית בטווח שימושי/אתר יצרן, יצרן

נעשה הכל טוב יותר מסמארט

"חשמל עבור טוינגו משנה את הכל ולא משנה דבר, בו זמנית". אומר פרדריק קלרמונט (Clermont), מנהל השיווק העולמי של דגמי מיני וסופרמיני ברנו. "טווינגו היא פתרון תחבורתי עירוני מושלם, ממש 'סופר-סיטי-קאר'. עד עכשיו טווינגו שווקה רק עם מנוע בנזין והמכירות היו בשיא. כל שנה בשנתיים האחרונות מכרנו 86,000 יחידות באירופה, והתמקמנו במקום הרביעי (אחרי פיאט פנדה, פיאט 500 וטויוטה איגו), ואנחנו מצפים שהגרסה החשמלית ששיווקה באירופה יחל בסוף שנה זו, תמכור לבדה כ-25,000 יחידות בשנה מלאה. צרפת היא השוק הגדול ביותר עבור טווינגו שתופסת נתח שוק של 24% ו-19,000 מכירות (אחת השנים החזקות), כש-40% מתוכן הן מרמת הגימור הגבוהה שעולה 16,000 יורו - תוספת של כ-4,000 יורו מרמת הבסיס."

רנו טרם פרסמו את מחירה של טווינגו החשמלית, אבל מבטיחה שהוא יהיה זול מזה של סמארט פורפור החשמלית, אחותה לפלטפורמה שנמכרת בצרפת בכ-22,000 יורו לאחר הפחתת מיסוי של 6,000 יורו.

העתיד החשמלי של רנו. יצרן, אתר יצרן
גם בגרסה החשמלית המנוע וההנעה אחוריים/אתר יצרן, יצרן

"הפלטפורמה פותחה ע"י רנו וסמארט ותוכננה מלכתחילה כפלטפורמה חשמלית." אומר פסקל רנון (Renon), המהנדס הראשי של מנוע טווינגו החשמלית. "כבר יש סמארט חשמלית ויכולנו להשתמש באותה יחידת כוח, אבל סמארט החשמלית פותחה לפני 3 שנים ומאז הטכנולוגיה התקדמה. הסוללות כאן שונות מאלו שיש בסמארט. הן מחולקות ל-8 תאים, קטנות יותר בגודלן הפיזי, ובעלות קיבולת חשמלית גבוהה יותר: 21.3 קילוואט-שעה (קוט"ש) תוצרת LG, לעומת 17.6 קוט"ש. זה מאפשר טווח גדול יותר, ובמקום 153-140 בסמארט, טווינגו מציעה 180 ק"מ בממוצע לפי תקן WLTP. מי שעיקר נסיעותיו במרחב העירוני, יוכל להשיג עד 250 ק"מ בין טעינות במצב 'חיסכון'."

נתוני המנוע דומים לאלה של סמארט. יש הבדלים?
"למרות הנתונים הדומים, המנוע מעט שונה. המנוע נלקח מזואי הגדולה יותר, והותאם כדי להיכנס לטווינגו. לכן חלק מהמערכות שינו מקום כמו למשל מחשב ניהול המנוע. המנוע מפיק 82 כ"ס וכמו בטווינגו בנזין, ממוקם מאחור ומניע את הגלגלים האחוריים. היה לנו חשוב לשמור על מאפייניה הייחודיים של טווינגו כמו המנוע האחורי ורדיוס הסיבוב פנטסטי עם גלגלים שמסתובבים ב-45 מעלות. גם גאומטריית המתלים זהה, כשהכיול השתנה בשל תוספת משקל הסוללות שעומד על 165 ק"ג."

ומה בנוגע לטעינה?
יש כמה אפשריות טעינה ולראשונה ברנו יש אפשרות לטעינה משקע ביתי רגיל. משקע שכזה (2.4 קילוואט) ידרשו 13.5 שעות לטעינה מלאה, כשמעמדה ציבורית של 22 קילוואט ועד 80%, טעינה תיארוך 63 דקות. אם אין לך זמן לטעון, אז עמדת 22 קילוואט יכולה להטעין טווח של 80 ק"מ בכחצי שעה."

העתיד החשמלי של רנו. יצרן, אתר יצרן
עד 250 ק"מ של טווח מוצהר במצב "חיסכון"/אתר יצרן, יצרן

סמארט הודיעה כי ב-2023 היא מעבירה את הייצור לסין. מה איתכם?
"אנחנו לא מתכננים לשנות דבר ונמשיך לייצר את טווינגו במפעל שלנו בסלובניה."

למי מיועדת טווינגו וכמה היא שונה ממה שמציעה זואי הגדולה יותר?
"טווינגו היא מכונית עירונית, והיא מיועדת להיות רכב שני במשפחה או רכב ראשון עבור צעירים. לכן אין צורך בטווח מוגזם וטעינה ביתית חשובה מאוד. זואי בעלת ממדים של סופרמיני ומיועדת לטווחי נסיעה גדולים יותר (390 ק"מ לפי תקן WLTP). כך שהמיצוב והמחיר שלהן שונה."

יש מקום לשתי מכוניות חשמליות קטנות? הרי השוק מתכווץ ויצרניות רבות פורשות מהסגמנט אפילו עם מנועי בעירה פנימית.
זה נכון שהשוק משתנה. פורד הפסיקה את ייצור 'קא+', אופל את ייצור 'אדם' ו'קארל' ולא ברור אם PSA תמשיך בייצור 108 ו-C1. אבל אנחנו חושבים שלמכונית עירונית יש מקום, כי יש אנשים שמחפשים מכונית שקל להשתלב איתה בתנועה צפופה, ופשוט להחנותה בעיר. עבורם כדאי גם להציע חלופה חשמלית נקייה מזיהום במרחב העירוני. יש עוד יצרניות שחושבות כמונו כמו קבוצת פולקסווגן, הונדה ופיאט."

אתם עוסקים בטכנולוגיות נוספות כמו מימן בדגמים המסחריים שלכם. נראה את זה גם כאן?
"בינתיים לא מתוכננות לטווינגו גרסאות מנוע נוספות כמו מימין, גרסאות נטענות (PHEV) או חשמליות אחרות."

העתיד החשמלי של רנו. יצרן, אתר יצרן
מורפוז, זה לא שם של מאכל פרסי, זו מכונית הקונספט של רנו/אתר יצרן, יצרן

הקאמבק של בטר פלייס

רנו גם משתעשעת עם רעיון החלפת הסוללות בסגנון דומה לזה של בטר פלייס של שי אגסי, וחשפה לעינינו את 'מורפוז' (Morphoz), רכב תצוגה חשמלי. הוא היה אמור להיות מוקד העניינים בדוכן רנו בתערוכת ז'נבה, אבל התפשטות וירוס קורנה גרם לביטול התערוכה, כך שנשארתי בין המעטים שזכו לראות את המכונית.

בשונה מפלואנס Z.E החשמלית של אגסי, שהציגה ממדים גדולים מפלואנס ה"רגילה", מורפוז יכולה למתוח או לכווץ את עצמה בלחיצת כפתור. מאורך כללי של 440 ס"מ המרכב "נפתח" ל-480 ס"מ כשבסיס הגלגלים גדל מ-273 ל-293 ס"מ. ברירת המחדל במכונית היא סוללות 40 קוט"ש וטווח נסיעה של 400 ק"מ במסלול עירוני, ממנוע שמפיק 136 כ"ס. הגדלת המרכב תאפשר להוסיף סוללות במנגון דומה לזה של בטר פלייס, בעלות קיבולת של 50 קוט"ש שיחדיו יציעו טווח נסיעה של 700 ק"מ וגם הספק משודרג של 218 כ"ס. בנוסף מורפוז מציעה טעינה באינדוקציה (טעינה אלחוטית) - אפשרות שכבר כמה שנים נמצאת בפיתוח בעיקר עבור טעינת אוטובוסים בתחנות להעלאת נוסעים.

העתיד החשמלי של רנו. יצרן, אתר יצרן
אורך המכונית משתנה על מנת לאכלס סוללות שונות בהתאם לצורך/אתר יצרן, יצרן

לדברי מעצבי רנו הרעיון הוא שבעתיד המכונית תתאים לנהג ולא הנהג אליה. על אף שהם אינם מתחייבים שנראה מכונית שכזו בעתיד, פלטפורמת מורפוז שמכונה CMF-EV, תשמש את הדור הבא של דגמי B (סופרמיני) ו-C (משפחתיות) של רנו כמו גם של השותפות ניסאן ומיצובישי. היא מאפשרת שילוב של מנוע קדמי, אחורי או שניהם, ויחד עם מארז סוללות צר במיוחד, ניתן ליצור רכב מאוד נמוך.

מחשמלים את ההיצע

עד שמכונית הקונספט הזו תבשיל לדגם עתידי, רנו חשפה את הדור החדש של מנועים היברידיים שמכונים 'E-Tech'. הם משלבים מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר (עם מחזור אטקינסון) עם 91 כ"ס ו-14.7 קג"מ, וזוג מנועים חשמליים שאחד משמש כגנרטור והאחר לתוספת כוח. הספקי המנועים החשמליים משתנה בהתאם לייעוד. למשל קליאו וקפצ'ור יוצעו במהדורות היברידיות כשהמנוע החשמלי שמשמש כגנרטור יפיק 20 כ"ס והמנוע החשמלי שמיועד לכוח יציע 49 כ"ס. ההספק המשולב עם מנוע הבנזין עומד על 140 כ"ס כשצריכת הדלק הממוצעת עומדת על 22.2 ק"מ לליטר. ברנו מעריכים ש-80% מהנסיעה העירונית תבוצע על חשמל בלבד ובכך ניתן יהיה לחסוך 40% בצריכת הדלק בהשוואה לגרסאות בנזין מקבילות.

העתיד החשמלי של רנו. יצרן, אתר יצרן
קפצ'ור, היחיד להציע גם היבירדי וגם PHEV/אתר יצרן, יצרן

קפצ'ור הוא בינתיים הדגם היחיד שיוצע גם כהיברידי וגם כהיברידי פלאג אין (PHEV) בכך הוא מציע מתכונת ייחודית והופך לקרוסאובר הראשון בסגמנט להציע גרסת PHEV. לצידו תוצע גם מגאן סטיישן PHEV, כשבשניהם מנוע הגנרטור יפיק 34 כ"ס ומנוע הכוח 67 כ"ס. ההספק המשולב כאן יחד עם מנוע הבנזין הוא 160 כ"ס וטווח הנסיעה על חשמל בלבד עומד על 50 ק"מ.

כל הגרסאות האלה יגיעו גם אלינו, אם כי סביר שווירוס קורונה ישבש את התכנון המקורי שדיבר על קנגו חשמלי בחודשים הקרובים, קליאו וקפצ'ור היברידיות ביולי, וגרסאות PHEV של קפצ'ור ומגאן לקראת סוף השנה.

העתיד החשמלי של רנו. יצרן, אתר יצרן
מנוע בנזין, מנוע חשמלי ובאמצע תיבת הילוכים חשמלית/אתר יצרן, יצרן

מה מיוחד במנוע החדש של רנו?
"יש כאן ממש סנדוויץ,'" אומר ניקולס ראקווט (Raquet), סגן מנהל פרויקטים חשמליים והיברידיים. "מצד אחד יש מנוע תרמי, מהצד האחר מנוע חשמלי, ובאמצע תיבת הילוכים חשמלית וגנרטור. לתיבה 4 הילוכים שמיועדים למנוע התרמי ו-2 הילוכים שמיועדים למנוע החשמלי. אין קלאץ, אז תמיד תחילת הנסיעה היא עם המנוע החשמלי. זו טכנולוגיה שמבוססת על ה'דוג קלאץ'' איתה יש לנו ניסיון מפורמולה 1 ומרוצי WRC."

זה אומר שניתן להגדיל חלק בנפרד?
"בדיוק. השילוב הזה מאפשר להגדיל או להקטין כל חלק בהתאם לצורך, כדי לקבל שילובים שונים של כוח וחיסכון. ניתן להגדיל את מנוע הבנזין ולהקטין את המנועים החשמליים או להגדיל את כולם. הכל תלוי בייעוד. גם כל היחידה הזו מאוד קומפקטית, כך שניתן לשלבה אפילו בקליאו."

אז על איזה שילוב אתם עובדים עכשיו?
אני לא ממש יכול לומר, אבל בוא נניח שאפשר גם לשלב מנוע 3 צילינדרים עם מגדש טורבו למנועים החשמליים האלה. ובוא נניח שנראה משהו כזה לקראת 2022. נניח בקליאו."

העתיד החשמלי של רנו. יצרן, אתר יצרן
גרסה נטענת שקע גם למגאן ולקליאו/אתר יצרן, יצרן

מה לגבי שילוב של דיזל?
"אפשר, אבל זה מייקר את המערכת ולא בטוח שכדאי. עבור המחלקה המסחרית שכוללת את קנגו ומאסטר אנחנו מציעים פתרון אחר. מנוע מימן כמאריך טווח." ראקווט התייחס כאן לשילוב שרנו הציגה באוקטובר אשתקד, בו הגרסאות החשמליות של קנגו ומאסטר מקבלות כל אחת תוספת של מנוע מימן שישמש כמאריך טווח. כך שטווח הנסיעה של קנגו Z.E. גדל מ-230 ק"מ ל-370 ק"מ ובמאסטר מ-120 ק"מ ל-350 ק"מ. זהו פרויקט עליו עובדת רנו יחד עם חברת סימביו (Symbio, חברת בת של קבוצת מישלן), מ-2014, כשגרסאות סדרתיות צפויות לעלות על הכבישים לקראת סוף השנה. מבחינת רנו זה אומר שיש לקנגו ולמאסטר 3 אופציות הנעה: דיזל, חשמלי, וחשמלי עם מימן מאריך טווח.

נראה את הטכנולוגיה הזו אצל השותפות שלכם?
"את טכנולוגיית 'E-Tech' נראה במהלך השנה הזו גם בניסאן וגם בסמסונג (מותג נוסף של הקונצרן שנמכר בעיקר בדרום קוריאה). לדאצ'יה הוא יגיע בשנת 2022."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully