וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: KTM 390 אדוונצ'ר

כתב: ראובן סביו, צילום ורוכב אורח: כפיר לוין

16.4.2020 / 16:28

KTM לקחו את כל מה שהם יודעים על אדוונצ'רים מהכלים הגדולים שלהם, ודחסו הכל ל-390 אדוונצ'ר, שמציע מעטפת שימושיות רחבה במחיר של קטנוע גדול

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
נגיש למתחילים ומהנה בידיים מיומנות/קינן כהן, כפיר לוין

עד לא מזמן אופנועי האדוונצ'ר נחלקו לכאלו בעלי מנועים של 1000 סמ''ק ויותר, או כאלו בנפחי מנוע של 650-800 סמ''ק. עכשיו KTM מפתיעים עם אופנוע אדוונצ'ר בנפח של 390 סמ''ק. כתוצאה מכך, הKTM-390 מרגיש קצת בודד בקטגוריה החדשה שהוא יוצר. אומנם על הנייר, בגזרת הנפח שלו, קיימים מתחרים רבים לאדוונצ'ר 390, אך בפועל רובם שונים ממנו מאוד. ההונדה CRF250 RALLY, הסוזוקי ויסטרום 250, הב.מ.וו 310, הרויאל אנפילד הימליאן 410 והקוואסקי ורסיס 300 הם בעלי הספק מנוע נמוך משמעותית מה-390. כתוצאה מכך, יכולת השיוט שלהם, שהיא תכונה מרכזית באופנוע אדוונצ'ר והביצועים בעיקר על האספלט, הם ברמה נמוכה יותר מה-390.

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
שואל את מאפייני העיצוב מהאחרים הגדולים/קינן כהן, כפיר לוין

חשוב לציין שמול היתרון ביכולת השיוט של ה-390, לכל אחד מהמתחרים יש יתרונות אחרים על פני ה-390. בחלק מהמקרים זה בא לידי ביטוי במחיר, בנוחות, או כמו במקרה של ההונדהCRF250 RALLY, ביתרון לעומת ה-390 בשטח בזכות מהלך מתלים ארוך הרבה יותר ומשקל נמוך משמעותית. מנגד, ה-BENELLI TRK 502 מפגין יתרון בכל הקשור ליכולת השיוט וההתנהגות על האספלט, אך נחות משמעותית בשטח ובקלות התפעול. למרות יתרונות לכאן ולכאן, עדיין אף אחד מכל האופנועים שציינתי, לא מתקרב ליכולות של אופנועי האדוונצ'ר, כפי שה-390 מצליח להתקרב ולכן ל-KTM390 אדוונצ'ר אין למעשה מתחרים ישירים.

עוד בוואלה!

האח הגדול: KTM 790 אדוונצ'ר R במבחן ראשון

לכתבה המלאה
מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
הצמיגים בעלי נטיית כביש וגם החישוקים היצוקים מעידים שהוא לא דו"ש אמיתי/קינן כהן, כפיר לוין

מה זה בכלל אופנוע אדוונצ'ר?

להגיע לכל מקום שנרצה, לאורך כל מסלול שנבחר וגם לקחת אתנו את כל מי ומה שנרצה, את כל זה אופנוע אדוונצ'ר צריך לאפשר לנו לעשות. בין אם אנחנו בוחרים לרכוב בקצב מהיר, רכיבה רגועה ושלווה, או נמצאים בתוך תנועה עירונית צפופה, אופנוע אדוונצ'ר אמור להתנהג בכל מסלול ובכל קצב רכיבה, באופן שיעניק לרוכב בטחון ונוחות ברמה הגבוהה ביותר. אופנועי האדוונצ'ר מהדור האחרון, מאפשרים לרוכב להרחיב את גבולות ההנאה מהרכיבה במגוון רחב של מסלולים, באופן ששום אופנוע אחר לא מסוגל לעשות.

חשוב להבין, שלא מדובר באופנועים דו שימושיים כמו שנהוג היה לקרוא להם בעבר, שבעיקר מצליחים לשלב בין יכולת כביש לשטח עם הרבה פשרות לשני הכיוונים. מדובר באופנוע שבכל התנאים והמסלולים יהיה מסוגל להעניק ביצועים ברמה גבוהה, כזו שתגרום לרוכב להעצים עוד יותר את חווית הרכיבה מבלי להסתכן יתר על המידה.

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
אפשר לקפוץ למשרד גם דרך השביל/קינן כהן, כפיר לוין

קטגוריה לוהטת

בשנים האחרונות זכו אופנועי האדוונצ'ר להצלחה מסחררת ובאופן מפתיע בעיקר הגדולים שביניהם. לרוב מדובר באופנועים גדולים וגבוהים עם מנועים בעלי הספקים הרבה מעל 100 כ''ס, משקל בסביבות ה-250 ק''ג ומחירים הרבה מעבר ל-100 אלף שקלים.

הבעיה היא, שבגלל הממדים הגדולים ועוצמת המנועים הם דורשים מהרוכב ניסיון ומיומנויות רכיבה גבוהות בכביש ובעיקר בשטח. ההצלחה הגדולה של אופנועים אלו נובעת מהוורסטיליות הגדולה שלהם, הביצועים, נוחות הרכיבה ותחושת החופש שהם מעניקים לרוכב.

כמו באדוונצ'רים הגדולים והיקרים הרבה יותר, גם ה-390 מצויד במערכות אלקטרוניות מתקדמות, אשר לא רק מעניקות רמת בטיחות גבוהה, אלא גם עוזרות לרוכב בכל תוואי וסגנון רכיבה שיבחר. מערכות אלה מודדות בכל רגע את מצב המצערת, תפוקת המנוע, זווית ההטיה והתאוצות בכל הצירים בכדי לאפשר לרוכב להאיץ, לבלום ולפנות בצורה נחושה ובטוחה בכל התנאים. הבלימה זוכה לתשומת לב מיוחדת בזכות מערכת ABS, שבנוסף לחיישני נעילת הגלגלים, מתחשבת גם בזווית ההטיה. אין לי ספק שמערכות הבקרה חשובות מאוד באופנוע שמיועד גם לרוכבים מתחילים ובמיוחד ברכיבה בשטח בתנאי אחיזה ירודים.

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר/קינן כהן, כפיר לוין

מנוע הסינגל מקורר מים ומוזרק נלקח מדגם הדיוק 390 לאחר שעבר התאמה לשימוש החדש. עקומת ההספק הונמכה במקצת כלפי מטה ועקומת המומנט התרחבה בעיקר לתחום הסל'ד הנמוך, לטובת רכיבה גם קצת פחות אגרסיבית בסל''ד גבוה. ההספק המוצהר עומד על 44 כ''ס ב-9,000 סל''ד ומומנט של 37 ניוטון למטר ב-7,000 סל''ד. בנוסף לכך המנוע כולל גם מצמד מחליק ומערכת קוויק שיפטר אופציונאלית.

העיצוב לקוח מדגמי ה-790 ולמעשה מכל שאר דגמי האדוונצ'ר של השנים האחרונות. עיצוב זה הוא ללא ספק ייחודי מאוד ומבדיל את הדגמים השונים של KTM מכל שאר האופנועים, אך זוכה לתגובות מעורבות. למרות שחלפו כבר כמה שנים, מאז KTM אימצה את פנס החזית דמוי ראש של גמל שלמה ובקווי עיצוב ישרים עם הרבה פינות חדות, גם אני עדיין לא יכול לומר שזה ממש לטעמי.

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
המושב צר ושטוח/קינן כהן, כפיר לוין

השלדה בנויה מסבך צינורות פלדה וכוללת שלדת זנב פריקה, בדיוק כמו בדגמים הגדולים. המתלים הם בעלי מהלך קדמי של 170 מ''מ ואחורי 177 מ''מ עם אפשרות לכיוון עומס קפיץ ושיכוך החזרה מאחור ומלפנים גם שיכוך כיווץ. הגלגל הקדמי הוא בקוטר 19 אינץ' והאחורי 17 אינץ' כנהוג באופנועי האדוונצ'ר עם נטיות כביש. הצמיגים המקוריים קונטיננטל TKC 70 רומזים על כך שהיצרן העדיף צמיגים עם נטיות אספלט ובעלי אורך חיים ארוך, על פני ביצועים. גובה המושב עומד על 85.5 ס''מ ומיכל הדלק בנפח 14.5 ליטרים מעניק טווח נסיעה מכובד של כ-400 ק''מ, כיאה לאופנוע אדוונצ'ר רציני.

כיאה לעידן הדיגיטלי שבו האנושות מחוברת למסכים כמעט ללא הפסקה, אנשי KTM השקיעו הרבה מחשבה ותשומת לב במסך הדיגיטלי החדש. בנוסף למצבי הפעולה הרבים ולתאורת רקע מתחלפת בהתאם למידת האור, הוא מאפשר גם שליטה על כל הפעולות מיחידת הבקרה, שעל הכידון מבלי להוריד ממנו את הידיים. ניתן גם להשתמש במסך כצג של מערכת הניווט וזה יתרון משמעותי בטיולים ארוכים למקומות פחות מוכרים.

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
מסך המידע מסתנכרן עם הנייד, מקרין מפות ונשלט גם מהפקדים עם הכידון/קינן כהן, כפיר לוין

בדרכים ובשבילים

ברגע הראשון שמתיישבים על המושב מרגישים שהוא מעט נוקשה ושטוח. לאחר כמה שעות של רכיבה מבינים שהוא בנוי נכון ומצליח לשלב בין נוחות לבין יכולת תנועה על המושב לטובת שליטה באופנוע במגוון מצבי הרכיבה. הכידון ממוקם קרוב מידי לרוכב וזווית הכיפוף שלו גדולה מאוד יחסית לכידון של אופנוע אדוונצ'ר.

כתוצאה מכך, תנוחת הרכיבה בעמידה בעייתית למי שגובהו מעל 180 סנטימטרים. רגליות הרוכב מצופות בכיסוי גומי פריק להקטנת הרעידות לכפות הרגליים ברכיבת כביש ממושכת. אני ממליץ לפרק את הכיסויים, כי הם מאוד מפריעים לחביקת האופנוע ולהעברות משקל דרך הרגליים בשטח וגם בכביש. מכלולי השליטה נוחים לתפעול וניתנים לכיוון בהתאם לממדי הרוכב.

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר/קינן כהן, כפיר לוין

ברכיבה עירונית ה-390 נוח מאוד להשתחלות בין המכוניות בזכות המשקל הנמוך, גובה המושב, זווית הצידוד של הכידון והתנהגות מנוע ידידותית מאוד. בכביש המהיר מגיעים מהר מאוד להילוך השישי, כאשר מהירות השיוט עם ציוד רכיבה היא בסביבות ה-130 קמ''ש. במהירות זו רוכב בגובה של מעל 180 סנטימטרים מרגיש את הרוח שמגיעה מהחלק העליון של מגן הרוח המקורי בדיוק בחלק העליון של הקסדה. את מגן הרוח ניתן לכיוון בעזרת פירוק של בורג בחלק הקדמי וגם להחלפה בכאלו בגבהים שונים. העברות ההילוכים חלקות עד כדי כך, שלאחר קצת תרגול אפשר להגיע למצב של העברות הילוכים כמעט בלתי מורגשות. למרות שהבולמים מכוונים על הצד הרך, בעיקר לבעלי משקל של 85 ק''ג ומעלה, ה-390 מאוד אוהב כבישים מפותלים. כניסה לפניה תוך כדי בלימה מאוחרות והעברת מצב ההטיה מצד לצד מתבצעים בקלילות ללא נדנודים משמעותיים ותחושת פיתול של האופנוע תחת העומסים הצדדיים.

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
בידיים הנכונות ובזהירות המתבקשת, הוא גם ייסע לא רע בשטח/קינן כהן, כפיר לוין

ברכיבה בשטח ה-390 מממשיך לשדר קלילות כפי שהרגשתי ברכיבה בעיר ובזכות כך מצאתי את עצמי מעז לבצע דברים שבמחשבה ראשונה הייתי מהסס. קפיצות, מסלולי עקלתון, חציית מעברי מים עמוקים ושלוליות בוץ ארוכות הפכו להגיוניות מאוד לביצוע עם ה-390, בניגוד למחשבות הראשוניות שלי. חשוב לציין שבמהלך כל פרק השטח, הקדשתי הרבה תשומת לב על שמירת חלקו התחתון של המנוע מפני פגישה עם סלעים. בגלל מבנה השלדה המיוחד, אין מוטות מתחת למנוע, כמו בשלדת עריסה כפולה הנהוגה באופנועי השטח ולמעשה פרט למגן הגחון הדקיק, אין שום הגנה על המנוע. אם מוסיפים לכך את מרווח הגחון שעומד על 20 סנטימטרים צנועים, מבינים שמי שמתכוון ליהנות בשטח, חייב להוסיף את מגן הגחון מאלומיניום שמופיע בקטלוג השיפורים.

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר/קינן כהן, כפיר לוין

במהלך כל הרכיבה בשטח העברתי את מערכת ה-ABS למצב שטח, שבו המערכת פועלת רק על הגלגל הקדמי וזה עבד היטב. מערכת בקרת האחיזה לא ניתנת לביטול באופנוע עליו רכבתי ולמרבה ההפתעה, למרות זאת היא מאפשרת ביצוע החלקות של הגלגל האחורי בסגנון burn out כל עוד האופנוע לא מתקדם. ברגע שהאופנוע מתחיל להתקדם, המערכת מיד מנתקת את ההצתה והגלגל האחורי מפסיק לקבל כוח. לצערי, זה בדיוק מה שגרם לי להכניס את המגפיים לתוך המים במספר מקרים שבה התעקשתי לחצות מעברי מים עמוקים וארוכים. אין לי ספק שה-390 יכול לשמש אופנוע אידאלי, עבור רוכבים שאין להם הרבה ניסיון ברכיבת שטח, בכדי להתקרב לתחום רכיבה מדהים זה.

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר/קינן כהן, כפיר לוין

לסיכום

KTM הפתיעו ויצרו אופנוע בנפח 373 סמ''ק שבהחלט ראוי להיקרא אדוונצ'ר, מתקדם מאוד מבחינה טכנולוגית, מעוצב בצורה ייחודית ובעיקר במחיר נמוך יחסית. מחיר האדוונצ'ר החדש הוא 40 אלף שקלים כולל מע''מ והוצאות רישוי, שאם נחשוב לרגע זהו בעצם המחיר של מרבית הקטנועים בנפח זהה. בתקופה שבה אנחנו נמצאים ובעיקר בעקבות המצב הכלכלי הצפוי, אופנוע שמעניק כל כך הרבה במחיר שכזה עשוי להיות פתרון נכון עבור רוכבים רבים.

האדוונצ'ר 390 החדש יכול להתאים לרוכבים רבים ומגוונים שעד היום כלל לא חשבו כלל על אופנוע אדוונצ'ר. כמו לכל שאר דגמי קי.טי.אם, גם ל-390 אדוונצ'ר קיים קטלוג שיפורים ותוספות ארוך במיוחד כגון סט מזוודות, מגנים עבור כמעט כל חלק אפשרי ושיפורים במערכת הפליטה ובמנוע. אני בטוח שבעזרת ה-390 רוכבים רבים יוכלו לחוות רכיבה שעד היום הייתה בכלים שלא היו בהישג ידם, בטח שלא במחיר זה.

מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר. כפיר לוין, קינן כהן
מבחן דרך: KTM390 אדוונצ'ר/קינן כהן, כפיר לוין

על הצד הטכני: KTM390 אדוונצ'ר

מנוע: סינגל, 4 פעימות, 4 שס' לצילינדר
נפח: 373.2 סמ"ק
הספק: 44 כ"ס ב-9,000 סל"ד
מומנט: 3.8 קג"מ/37 ניוטון למטר ב-7,000 סל"ד
יחס דחיסה: 12.6:1
קירור: נוזל

מצמד: מוגבל החלקה
מתלה קדמי: WP APEX הפוך מתכוונן, קוטר 43 מ"מ, מהלך 170 מ''מ
זווית מזלג: 26.5 מעלות
מתלה אחורי: זרוע דו-צדדית, בולם יחיד WP APEX מתכוונן, מהלך 177 מ''מ
בלם קדמי: דיסק 320 מ"מ, קאליפר רדיאלי 4 בוכנות
בלם אחורי: דיסק 230 מ"מ, 2 בוכנות
ABS: רב-מצבי כולל חיישן הטייה

צמיג קדמי: 100/90 -19
צמיג אחורי: 130/80 -17
מרווח גחון: 20 ס"מ
גובה מושב: 85 ס"מ
מכל דלק: 14.5 ליטר
משקל (יבש): 158 ק"ג

מחיר: 40 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully