וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הקורונה: מוותרים על ביטוח החובה

וואלה רכב

27.4.2020 / 8:49

עם החזרה לשגרה, חוזרים לכביש גם העומסים ואיתם הפתרון של כלים דו גלגליים. אבל הפעם, יותר מאשר בעבר, רבים מהרוכבים יעשו את זה בלי ביטוח חובה, קשה להאשים אותם

הונדה PCX125 במבחן. ראובן סביו, ניר בן טובים
מחיא הביטוח, המגיע לשליש ומחצית מערכו של הכלי, גורם לאנשים לוותר עליו ולקחת את הסיכון/ניר בן טובים, ראובן סביו

"עבדתי עד לפני שבועיים אבל קבלתי מכתב פיטורים ומאז אני בבית. עוד שבוע מסתיים לי התוקף של הביטוח חובה, אבל אין לי מאיפה לגרד עכשיו 4,000 שקלים בשביל לחדש את הפוליסה. אין לי עוד כלי תחבורה, ולצערי לא תהיה לי ברירה אלא לרכב בלי ביטוח. אבל זה לא כל כך נורא, הרבה חברות שלי רוכבות ככה ועד היום, שום דבר לא קרה, אז זה המצב".

הדברים האלו, שאומרת מוריה, בחורה צעירה ל"וואלה רכב" - מדאיגים מאוד את לשכת סוכני הביטוח ומדירים שינה מעיניו של מנכ"ל הלשכה ליאור רוזנפלד, שצופה כי בעקבות המשבר הכלכלי אליו נקלע המשק בישראל, תחול עליה משמעותית ומסוכנת ביותר בשיעור הרוכבים שיוותרו על רכישת פוליסת חובה מפאת העלויות הכבדות שלה "זו סכנת נפשות אמיתית שצריכה להטריד מאוד את מקבלי ההחלטות במדינה. מדובר על חשיפה של עשרות אלפי רוכבים לסיכון של רכיבה ללא ביטוח חובה. העלות הגבוהה של הפוליסה בישראל, בהשוואה למדינות אחרות, מייצרת בימים כתיקונם מכשול בפני המוני צעירים. כעת, הפיטורים הרחבים והפגיעה באיתנות הפיננסית של הציבור, צפויה לדחוף רבים מהם לעבר המלתעות".

כביש החוף יקום, מדרום לצפון, 30 במרץ 2018. שלומי גבאי
עם החזרה לשגרה ישובו הפקקים ושוב נחמיץ את ההזדמנות לתת לדו גלגלי את המקום הראוי לו/שלומי גבאי

בשנת 2016 פורסם דו"ח מבקר המדינה - דו"ח שנתי 67א, שבו בין היתר בוחן המבקר את ההתנהלות של קרנית - הקרן ציבורית שתפקידה לפצות נפגעי תאונות דרכים אשר אין באפשרותם לתבוע פיצוי ממגוון סיבות .מהדו"ח עלה נתון מדאיג מאוד: 49% מכלל הרכבים הדו-גלגליים בשנת 2014 נעו על הכבישים ללא ביטוח חובה. על פי הנכתב בו, מדובר על לא פחות מ-60 אלף רוכבים שלא יכולים להרשות לעצמם לבטח את כלי הרכב.

בדיון שנערך בשנת 2018,במסגרת התכנסות ועדת הרפורמות שדנה בהצעת החוק שהגיש ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) לעדכון ביטוח הרכב הדו־גלגלי, ציין ניר בר טל מאגף שוק ההון במשרד האוצר כי "נכון להיום יש 130 אלף אופנועים בישראל, ואנו כמובן מוטרדים מזה ש־40% מהם נוסעים ללא ביטוח, היות שמדובר בכלי הרכב הכי מסוכן בישראל".

החשש מירידה במספר הרוכבים המבוטחים בעקבות המשבר הכלכלי מגיע גם מכיוון של ארגוני העצמאיים. הפער בין תמחור פוליסת חובה שמשמשת לצרכים פרטייים לבין זו שמשלם מבוטח שמצהיר על ייעוד מסחרי , מגיע במקרים מסוימים לשיעורים ניכרים "המדינה שותה לנו את הדם בקשית עם כל המיסים ועכשיו, כאילו אין משבר כלכלי, מצפים מכל העצמאיים שמשלמים פרמיות הזויות להמשיך לשלם אותם", אומר ל"וואלה רכב", אביר קארה, מייסד קבוצת הפייסבוק 'אני שולמן'. "יש רבבות עצמאיים בישראל שהגיעו למצב כל כך קשה, שבקושי כסף לקיום בסיסי יש להם, אז בנוסף לכל הצרות, מבקשים מהם סכומי עתק בשביל ביטוח חובה".

עוד בוואלה!

הפוליטיקאים עסוקים בעצמם והאופנוענים יגיעו עד אליהם

לכתבה המלאה
הפגנת סוחרי השווקים והחקלאים, מול הכנסת, ירושלים, 19 באפריל 2020. רוני כנפו
סיווג הכלי לשימוש מסחרי מזניק את העלויות הגבוהות לכתחילה/רוני כנפו

"אז נרכב בלי ביטוח ונתבע את הנהג"

החשש מפני הרחבת מעגל הרוכבים ללא ביטוח מטריד מאוד גם את לשכת עורכי הדין. בשיחה שקיימנו עם עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכה, הוא ציין כי ההשלכות הכלכליות של תאונה ללא ביטוח יכולות להיות הרסניות. עלות השיקום לנפגע קל חוצה בקלילות אף רף 150 אלף השקלים ומטפסת למיליונים במקרה של פציעה קשה.

"הבנתי שאפשר לרכב גם בלי ביטוח חובה ובמקרה של תאונה, מקסימום אתבע את הצד השני ואוכל לקבל כסף, אז אין פחד. בשביל מה לשלם 4 אלף שקלים אם אני יכול לקבל כסף בכל מקרה", שואל אורי במסגרת שאלה שעלתה לאחרונה בפורום תאונות אופנוע ונזקי גוף באתר עורכי הדין והפורומים המשפטיים lawguide. ואין מדובר על שאלה בודדת בנושא, אלא על חוסר הבנה רבתי בקרב הציבור שנחשף לחצאי אמיתות ולשברי מידע שנוגעים לאפשרות המסוימת שקיימת לקבל פיצוי, גם במקרה בו אין ביטוח חובה בתוקף. עו"ד עומר יעקובוביץ, מנהל הפורום מסביר כי האפשרות לקבל פיצוי בנסיבות בהם אין פוליסת חובה בתוקף קיימת אך ורק במקרה בו התאונה ארעה בשל רשלנות של גורם נוסף. כך למשל, במקרה בו רכב סטה מנתיב נסיעתו ללא מתן זכות קדימה או רכב שלא עצר בתמרור עצור ופגע ברוכב. אלא שצריך לסייג את הדברים: כאשר יש ביטוח חובה ומתרחשת תאונת דרכים כהגדרתה בחוק, הדיון מתנהל לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שזהו חוק סוציאלי בבסיסו. כלומר הוא בא להקל על הנפגע על מנת שיוכל קבל את הפיצויים רק על סמך חומרת פציעתו וללא קשר לאחריות של מי שגרם לתאונה. לעומת זאת, במקרים בהם אין ביטוח חובה, בהכרח יתנהל דיון בשאלת האחריות של הגורם לתאונה ורק לאחר שיוכח שהפוגע הוא האשם בתאונה יחל הדיון בשאלת גובה הנזק והפיצוי הכספי.

אילוסטרציה  תאונת קטנוע. קובי ליאני
אילוסטרציה תאונת קטנוע/קובי ליאני

אבל למאות אלפי ישראלים שרוכבים על דו גלגלי, כאשר צריך לבחור בין צרכי קיום של המשפחה ושכר הדירה לבין השאלות האלו, הכף נוטה לכיוון הראשונים. השינוי הזה צריך להגיע, חייב להגיע, בתנועת מלקחיים בו המדינה מצד אחד מכירה בערך של כלים דו גלגליים כאמצעי להפחתת עומס בכבישים וכלי רכב שחוסך זמן והמון כסף למשק ועל כן דורש תמרוץ ומצד שני לאכוף ביתר הקפדה את היותו של הרוכב מבוטח כחוק. הם חוסכים לעצמם אלפי שקלים, אבל זה הציבור הרחב שמשלם על זה ביוקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully