וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפוליטיקאים עסוקים בעצמם והאופנוענים יגיעו עד אליהם

וואלה!רכב

28.2.2020 / 10:04

במוצאי שבת שעברה יוזמת "יום הרוכב" את השלב הראשון שלה, והכדור נמצא כעת בידיים של המועמדים לכנסת. גיל מלמד, מיוזמי "יום הרוכב", טוען שהפוליטיקאים עסוקים רק בעצמם ולכן חייבים להעיר אותם

עריכה: אסף דרורי

יודעים למי תצביעו בבחירות הקרובות? אם אתם עדיין לא "נעולים" על מפלגה זאת או אחרת, ויש לכם רישיון רכיבה על אופנוע - אתם חלק מציבור של כ-600,000 ישראלים שיכולים להקל כבר מחר בבוקר על אחת הבעיות הלאומיות שאיתן מתמודדת מדינת ישראל - עומסי תנועה שגורמים למשק נזק של יותר מ-52 מיליארד שקלים בשנה.

לטענת גיל מלמד, עיתונאי רכב ואחד מן העומדים מאחורי יוזמת "יום הרוכב" - אחת הסיבות החשובות לעומס על כבישי ישראל היא שאחוז כלי הרכב הדו-גלגלי אצלנו נמוך מאד ביחס למקובל באירופה, וזה בגלל שלאורך השנים הפקידות התעלמה מהציבור הזה, ואילו חברי הכנסת לא חשבו שיש לו כוח אלקטורלי ולכן לא הפעילו את הפקידות. לדבריו - אחרי שתסיימו לקרוא את הריאיון הזה אתם תדעו בדיוק למי כדאי לכם להצביע.

ארץ המגבלות הבלתי אפשריות

"קשה להיות רוכב אופנוע בישראל", הוא מסביר ל'וואלה רכב', "מכיוון שבמקום לעודד רכיבה המדינה גרמה לכך שהשימוש בכלי רכב פשוט וזול הפך להיות יקר מידי, ותנאי הרכיבה קשים. העניין הוא שנדרשים משאבים ממש זעומים כדי לתקן את התקלה הזאת, וכל מה שצריך זה לגרום לחברי הכנסת להזיז את עצמם".

וואלה: ומה חשבתם שתשיגו עם "יום הרוכב"?

גיל: ראשית לכל מודעות לבעיה, ואת זה כבר השגנו. מה שיותר חשוב היה לגבש תוכנית אופרטיבית, ישימה, שאותה אפשר להכניס לפעולה כבר בכנסת הקרובה ולא משנה מה יהיה אורך הקדנציה שלה. לצורך זה אספנו יותר מ-100,000 תגובות, הצעות, רעיונות ותוכניות - וזיקקנו מהם חמש פעולות ברורות וברות ביצוע. קיבלנו תוכנית מעשית שנובעת מן המצוקות של רוכבי הדו-גלגלי ומאפשרת לפתור חלק נכבד מהן, ושלחנו אותה לכל מי שמועמד לבחירות ביום שני הבא כדי לשקף לציבור שלנו כיצד כל מועמד וכל מפלגה צפויים לפעול אם ייבחרו.

וואלה: אתה לא קצת נאיבי? עם איראן מימין ועזה משמאל נראה לך שאנשים יבחרו במפלגה רק מפני שהיא תקדם רכיבה על דו-גלגלי?

גיל: כל הסקרים מראים שני דברים. ראשית לכל יש כמה מאות אלפי מצביעים "מתנדנדים", חלקם "בתוך הגושים" וחלקם אפילו בין הליכוד לכחול לבן למשל, ובנוסף יש כמה מאות אלפי בעלי זכות בחירה שנמאס להם מן "המשחק הפוליטי" ופשוט לא ילכו להצביע. אני יכול גם לדבר בשם עצמי ולומר שבסיבוב הזה אין לי למי להצביע. יש שמונה מפלגות ריאליות, וכל אחת מהן היא או "סופרמרקט של אידאולוגיות", או איחוד הזוי של אנשים שהגיעו מכיוונים מנוגדים. הרושם שלי הוא שכולם עסוקים במשחק ריאליטי דמוי "בית האח הגדול", כלומר בעצמם, ולא באזרחים שבוחרים בהם. ממילא, אף הרכב של ממשלה לא יביא שלום או ייצא למלחמה עם איראן בגלל עמדה פוליטית - כי אין לפוליטיקאים עמדה אמיתית חוץ מאשר הכיסא הנכסף. במצב כזה אני מעדיף ללמוד מנהגי המוניות ולהיות חלק מקבוצה שדואגת לאינטרסים שלה, שבמקרה הזה מועילים לכלל אזרחי ישראל ולא רק לה.

פקקים בכביש החוף, מחלף השלום בנתניה, 2 בנובמבר 2017. שלומי גבאי
חיסכון של עשרות מיליארדים למשק בשעות עבודה אבודות בפקקים/שלומי גבאי

וואלה: נו, אז שלחתם את הדרישות שלכם לפוליטיקאים, מה התגובות שקיבלתם?

גיל: הדבר הכי חשוב שרצינו שיקרה הוא לאחד את ציבור הרוכבים סביב יוזמה ניטראלית מבחינה פוליטית, ולגבש תוכנית פעולה. את זה כבר השגנו. היה לנו ברור שהפוליטיקאים עסוקים בעצמם ולא בציבור, מפני שאם תקשיב לכל מה שהם אומרים בשנה האחרונה לא תשמע מילה אחת על אף תוכנית אופרטיבית באף תחום. אף אחד מהם לא אומר איך הוא יפתור את משבר הבריאות או יפתור את בעיית הגודש בכבישים, ואתה יודע מה? אף אחד גם לא מתחייב להיכנס או לא להיכנס לעזה. כולם מדברים בעיקר על כמה האחרים לא בסדר. שמנו להם על השולחן תוכנית אופרטיבית שיכולה לפתור לפחות מצוקה אחת ולצמצם נזק כלכלי וסבל לתושבי ישראל, והתובנה הכי מדאיגה שלנו בינתיים היא שאפילו אנחנו לא הערכנו עד כמה שהם עסוקים רק בעצמם.

הראשון שהשיב לנו, באופן אישי אגב, היה איציק שמולי ממפלגת העבודה-גשר-מרצ, שכתב שחמש הדרישות שלנו מקובלות עליו ושהוא מסכים להן. מן הצד השני של המפה הפוליטית קיבלנו תגובה רצינית - גם אם לא לטעמנו - משר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ממפלגת 'ימינה'. הוא כתב - גם הוא באופן אישי, שהוא "ילמד את הנושא בלי נדר אחרי הבחירות", וגם ביקש שנתזכר אותו. ח"כ איתן גינזבורג מ'כחול-לבן' השיב לנו שאמנם "מדובר בנושא שבהחלט דורש התייחסות", אבל ש"נוכח חלוקת העבודה הפנים-מפלגתית לפני נושאי ליבה, נשמח להעביר את פנייתכם ללשכתו של חה"כ רם שפע, אשר מרכז את נושא התחבורה הציבורית בכחול-לבן". אני רואה בזה התחמקות - מה גם שח"כ שפע לא טרח עד עכשיו להגיב למרות שפנינו אליו בעקבות מספר תגובות דומות שקיבלנו מחברי כחול-לבן.

עוד בוואלה!

הנהג: הפרה החולבת של המיסוי ויש לנו הוכחות לזה

לכתבה המלאה

לעומת זאת, ח"כ מירב כהן, גם היא מכחול לבן, כתבה לנו שמדובר ב"נושא סופר חשוב הן מבחינה תחבורתית והן מבחינה בריאותית", ושהיא "תשמח לתמוך בפרויקטים שכאלו". ח"כ אורנה ברביבאי, מאותה המפלגה, כתבה תשובה פחות מחייבת אבל גם חיובית: "ברור שלרוכבים על דו גלגלי יש חלק גדול בתרומה לצמצום עומסי התנועה בכבישים ועל המדינה לעודד שימוש בכלים אלו, תוך הבטחת בטיחותם של הרוכבים. אנו נמצאים כעת בישורת האחרונה של מערכת הבחירות. לכשנחזור לפעילות פרלמנטרית אשמח ללמוד את הנושא לעומק ולסייע במידת הצורך".

גם יאיר גולן, מהעבודה-גשר-מרץ נתן לנו תשובה לא מחייבת אבל חיובית כשכתב: "ההצעות שאתם מעלים נראות מאוד מעניינות והנושא חשוב וקרוב לליבנו. בעת הזו קשה לנו להתחייב ליישום מלא של הצעות המדיניות שאתם מעלים, משום שהנושא אינו בתחום המומחיות שלנו. קידום רציני של הנושא הזה מצריך למידה מעמיקה ואנחנו מקווים שבכנסת הבאה תינתן לנו הזדמנות ללמוד ולהכריע בנושא החשוב הזה. אנחנו מתחייבים לפתוח בכנסת הבאה את דלתנו להצגת הצעות המדיניות שהגשתם".

מי שהייתה קצת יותר נלהבת היא ח"כ רויטל סויד מהעבודה-גשר-מרץ, שכתבה: "ללא ספק, נושא התחבורה הוא נושא מרכזי במדינת ישראל: אנו זקוקים לתשתיות טובות ולבטיחות הנהגים הנמצאים שעות רבות בדרכים. במכתבכם הועלו רעיונות אשר יעזרו להתמודד עם חלק מהבעיות ואני אתמוך ואקדם נושאים אלה בכנסת הבאה. למרבה הצער - ח"כ סויד ממוקמת במקום העשירי ברשימת המפלגה שלה, אז היא באמת תזדקק לכל קול של הרוכבים...

מן העבר האחר - היחידה שענתה לנו "לא", ומסיבות לא ענייניות לדעתי, היא ח"כ אתי עטיה מהליכוד, שכתבה לנו "בשלב זה, בשל אילוצי לוז ובשל הסמיכות לבחירות הקרבות לא נוכל להיענות בחיוב לבקשה כעת". מצד שני גם היא לא סגרה את הדלת והבטיחה "לחדש את הקשר מיד לאחר הבחירות, לתאם תאריך לפגישה וללמוד מקרוב את הנושא".

וואלה: אז למי תצביע אתה?

גיל: ראשית לכל יש עוד כמה ימים עד הבחירות, ואם נקבל תגובות נוספות נציג אותן באתר "יום הרוכב" - www.220220.co.il. נכון לרגע זה אני מתכוון להצביע למפלגת העבודה לאו דווקא בגלל שיקולים אידאולוגיים אלא מכיוון ששם יש שני חברי כנסת שמתחייבים לתמוך בנו ואחד עושה סימנים חיוביים. אבל גם אני כרגע "קול צף" ואם נופתע על-ידי חברי כנסת ומועמדים ממפלגות אחרות יכול להיות שנמליץ על מפלגה אחרת.

וואלה: ומה הצעד הבא?

גיל: יש כעת ציבור של בערך 35,000 פעילים - שזה אומר מנדט שלם - וציבור פוטנציאלי של 600,000 רוכבים, שיכול להתאחד סביב רשימה ברורה ופשוטה של דרישות. אחרי הבחירות אנחנו עומדים "לרכוב אל הפוליטיקאים" ולהעביר להם את הדרישות שלנו בדרכים שונות, עד שנצליח להכפיל או לשלש את מספר המשתמשים בתחבורה דו-גלגלית בישראל תוך כדי הוזלת יוקר המחיה ושיפור הבטיחות שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully