וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: מאות ביטולי טסטים בצפון

30.4.2020 / 16:22

אחרי שמשרד התחבורה, אסר ואז התרצה והתיר עם מגבלות בלחץ היזמים הפרטיים, מאות מורים לנהיגה קיבלו הבוקר הודעה: "המבחן שנקבע לתלמידך בוטל". משרד התחבורה: על פי צו הבריאות חלק מבוחני הנהיגה לא יכולים בשלב זה לחזור לבצע מבחני נהיגה מעשיים

מאות ביטולי טסטים בצפון. צילום מסך, צילום מסך
מאות ביטולים בתוך דקות, עוגמת נפש אדירה/צילום מסך, צילום מסך

בבת אחת, בזו אחר זו הופצצו הניידים של מורי הנהיגה בצפון בהודעה לקונית זהה, "המבחן שנקבע לתלמידך.... בתאריך.... בוטל בשל אי זמינות בוחן למועד זה. אנא הגש בקשה חדשה לשיבוץ באמצעות בית הספר לנהיגה". מקור מאות הודעות אלו, המבטלות מבחני נהיגה "מהרגע להרגע" נובעות מהחלטת זכיינית מבחני הנהיגה המעשיים להותיר עשרות בוחנים בחל"ת, על אף שהמדינה אישרה ביצוע מבחני נהיגה מעשיים.

כרגיל, אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. ההודעה הזו מגיעה מהזכיין האחראי כחלק מרפורמת מבחני הנהיגה על אספקת בוחנים מעשיים "טסטרים" למשרד הרישוי. אחת הסיבות המרכזיות למהלך של הפרטת מבחני הנהיגה הייתה זמינות נמוכה של בוחנים והתארכות זמן ההמתנה, זאת לצד תלונות על מקצועיות הבוחנים.

כניסתה של הרפורמה לפועל לא עברה ללא תקלות, אבל לפחות בעקב אכילס, קיצור מועדי ההתאמה והשוואת תנאי הנבחנים לכאלו מדידים וקבועים מראש - זה עבר די טוב.

מאות ביטולי טסטים בצפון. צילום מסך, צילום מסך
סלאמת, אנחנו בחל"ת/צילום מסך, צילום מסך

לפני כחודשיים, עם השבתת רוב המשק מפעילות, הושבתו גם לימודי הנהיגה וגם מערך המבחנים המעשיים. החל מסוף חודש אפריל, הופעלו על משרד התחבורה לחצים אדירים. הן מצד הזכייניות למבחני הנהיגה והן ארגונים בתחומי התחבורה הציבורית וההובלה, הנאבקים במחסור כרוני בנהגים. משרד התחבורה היה בעד, משרד הבריאות היה נגד, בסוף הם נפגשו באמצע.

באמצע שום מקום. שורת ההנחיות וההגבלות שמורי הנהיגה היו אמורים ליישם היו תמוהות בלשון המעטה ונראה שנכתבו על ידי אנשים שלא נוהגים, או לא לימדו נהיגה. אחת הדרישות הייתה מחיצת ניילון מקצה המושב האחורי ועד השמשה שתפריד בין מורה הנהיגה, אך עם פתח שיאפשר לו לתקן את ההגה במידת הצורך. תמונות האילתורים של הנילונים האלו שהגיעו לידנו לא השאירו מקום לספק - מדובר בדרישה בלתי אפשרית ליישום באופן בטיחותי. למרות שמחיצות רציניות ובנויות היטב ראינו גם, היעדר פיקוח הופך את העסק לפרוץ לגמרי. אגב, תנאי נוסף היה לימוד עם חלון פתוח, צאו לכביש מהיר, פתחו את החלון לרווחה ונסו לנהל שיחה עם האדם לצידכם כאשר בינכם מחיצת נייילון. איגוד מורי הנהיגה והאיגוד המקצועי שלהם איים, בצדק להשבית את לימודי הנהיגה. אז חידדו משרד התחבורה והבריאות את הנהלים והוסיפו כי ניתן יהיה לעשות שימוש גם במסכת פנים מלאה עם מגן שקוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
התנסות במערכת הטסטים החדשה. ערן גילווארד, ניר בן טובים
מורי הנהיגה בין פטיש הליצנים לסדן (צילום: אילוסטרציה)/ניר בן טובים, ערן גילווארד

נראה היה שהחיים חוזרים למסלולם. משרד התחבורה הודיע כי החל מה-20 באפריל חוזרים שיעורי הנהיגה לפעול תחת ההגבלות, צריך לזכור, עצירת הלימודים יצרה "פקק" תלמידים שהיו מוכנים למבחן נהיגה מעשי, אך בשל הפסקת המבחנים לא ביצעו אותם וכעת זקוקים לשיעורי ריענון. עוד מודיע משרד התחבורה באתרו ולמורי הנהיגה כי בתאריך 3.5.2020 המבחנים המעשיים (טסטים) יחודשו.

המורים שתלמידיהם קצרי הרוח כבר ראו את האור בקצה המטוש, הגישו את בקשות המבחנים המעשיים, אלו נקבעו לתחילת השבוע הבא ועל סמך קביעות אלו בוצעו שיעורי ריענון רבים. אלא שכאמור, הכל התהפך היום בבוקר כאשר עשרות מורים לנהיגה מהצפון מקבלים את ההודעות המבשרות להם שבוחן אינו זמין ועל כן המבחן המעשי של התלמידים שלהם מבוטל.

מאות ביטולי טסטים בצפון. צילום מסך, צילום מסך
עוד הודעה ועוד הודעה/צילום מסך, צילום מסך

מה גרם לגל הביטולים האדיר הזה? ובכן, את מערך מבחני הנהיגה המופרטים מפעילות שתי חברות בחלוקה גיאוגרפית. הדרומית מקו תל אביב ודרומה, והשניה מקו הרצליה וצפונה. עם השבתת מבחני הנהיגה המעשיים הוצאו הבוחנים בחברות אלו לחל"ת המשולם על ידי המדינה. ההיגיון פשוט - אין טסטים מהמדינה - אין בוחנים, ולהיפך - יש טסטים - החזירו את הבוחנים.

אזי בעוד החברה הדרומית חזרה לעבודה, זו הצפונית החליטה להשאיר בחל"ת 40 בוחנים מתוך מצבה של 90 בוחנים. עד מתי? כרגע עד ה-15.5.2020, אולם במכפלות של מאות הטסטים שיבוטלו מדובר באסון. לדברי מורי נהיגה עימם שוחחנו, בהסכם שבין המדינה לחברות הבחינה המעשית, ישנו סעיף, המאפשר לקנוס את החברה על ביטול מבחן. עוד סיפר לנו מורה אחר, כי על רקע הדברים האלו, בין החברה לבין הבוחנים ישנה מחלוקת בנוגע לרצון החברה לעבור לשיטת שכר שעתית, ולא על פי חוזה העסקה כולל. בטענה לא מאומתת, הוא סבר כי החברה מנצלת את המשבר על מנת לשפר את עמדתה במיקוח.

עם קבלת הנתונים פנינו לדובר משרד התחבורה, שאלנו האם הם מכירים את נושא השארת הבוחנים בחל"ת והאם ישקול המשרד לקנוס את החברות במידה ומתאפשר הדבר לפי סעיפי ההסכם.

תגובת משרד התחבורה:
על פי צו הבריאות שנקבע במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, חלק מבוחני הנהיגה לא יכולים בשלב זה לחזור לבצע מבחני נהיגה מעשיים (טסטים). לכן, החברה ביטלה מבחנים רבים שתוכננו לחודש הקרוב.

עם זאת, יצוין כי החברה מחוייבת לקבוע לנבחנים מועדים חדשים למבחן, כך שיעמדו באמנת השירות שנקבעה. משרד התחבורה מדגיש כי ככל שהחברה לא תעמוד באמנת השרות, המשרד יחיל עליה את הצעדים הקבועים במכרז.

עד כאן תגובת המשרד, לשאלתנו האם חוסר היכולת של אותם בוחנים לבצע מבחני נהיגה נובע מגילם העולה על 67 (מתנאי משרד הבריאות), נענינו כי בין היתר זו הסיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully