וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: פורד פוקוס טורר אקטיב

19.5.2020 / 8:04

פורד פוקוס, מי שהייתה בעבר רבת מכר ישראלית ואח"כ כמעט נמחקה מהמפה, חוזרת במהדורת מעט מוגבהת, עם מנוע חזק מהמקובל, תיבה חדשה, המון אבזור ובהצעת מחיר מפתה. זה יספיק?

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
פורד פוקוס החדשה מנסה לנתץ את תדמית הדור הקודם עם מרכב מוגבה, מנוע חזק מהמקובל, המון אבזור ובמחיר אטרקטיבי/קינן כהן, יואל שוורץ

פורד - אחד המותגים הגדולים, הוותיקים והמוערכים בתעשייה - סבל בשנים האחרונות מחוסר בהירות ומיקוד. לא פעם הוצמדה הגיליוטינה לשבכה הקדמית של דגמים מבוססים, רק כדי לגלות זמן קצר לאחר מכן, שהמהלך כנראה לא היה כדאי, ופורד חוזרת בה מהאיום המצמרר.

אחד הדגמים שחווה על בשרו את ההתנהלות הזו היה פוקוס - המשפחתית הגלובלית של פורד שבארץ הייתה לרבת מכר אדירה בחסות ציי הרכב בשנת 2012 ומאז הידרדרה לשפל שפגע במותג כולו. התנהלות לא מספיק יעילה של היצרנית וגם של היבואנית מול משבר תיבת ההילוכים האוטומטית-רובוטית ובעיות גימור נוספות גרמו לפגיעה קשה במוניטין המותג, ויחד עם גורמים נוספים לכמעט היעלמותה של פורד מהמגרש המרכזי בישראל. כדי לנער מעליה את הדימוי ולחזור לתודעה, יבואנית פורד החליטה על מהלך נועז, וזו אולי הסיבה המרכזית להצעה הכל כך אטרקטיבית בה מוגשת המכונית הזו שלפניכם.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
לא מרווח גחון לשטח, אבל גיחת שבילים מתונה באה בחשבון/קינן כהן, יואל שוורץ

גבוה יותר

היא נקראת פוקוס אקטיב והיא למעשה גרסה מוגבהת ובעלת אופי פנאי של פוקוס. פורד החלה להשתמש בכינוי "אקטיב" עם חשיפת הדור הרביעי והנוכחי של פוקוס באפריל 2018 - תחילה עבור גרסת ההאצ'בק, כשלקראת סוף אותה שנה הוצגה גם תצורת סטיישן (טורר, בלשון פורד). כדי להצדיק את הכינוי ולספק את מראה הפנאי, תצורת הסטיישן הזו מוגבהת ביחס לפוקוס טורר "הרגילה" ב-30 מ"מ מלפנים וב-34 מ"מ מאחור, לבושה איפור שטח (כמו פגושים שונים עם דמוי-מיגון גחון בצבע כסף, בתי גלגלים עם חיפויי פלסטיק שחור) ומציעה שני מאפיינים שבדרך כלל לא אופייניים לגרסאות פנאי שכאלה: בורר מצבי נהיגה עם שני מצבי נהיגה חדשים - "חלק" ו"שביל", שמיועדים לשימוש בתנאי שלג, דרכי עפר וכדומה, וצמיגים בעלי חתך גבוה יותר (55 עבור חישוק 17 אינץ').

עוד בוואלה!

מבחן ראשון: פורד אדג' ST

לכתבה המלאה
מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
גרסת האקטיב של פוקוס שקטה מאד, נוחה מאד ומשדר תחושת איכות גבוהה ויוצאת דופן/קינן כהן, יואל שוורץ

כל המרכיבים האלה מאוד מחמיאים לעיצוב המוצלח של המשפחתית, שבדור הזה נראית מחודדת ומחוטבת עוד יותר ובעיקר בולטת ומיוחדת ביחס לשאר פחיות הכביש. אבל יבואנית פורד מנסה למתוח את גבולות הגזרה ולהציבה (לפחות זמנית עד בואם של דגמים נוספים כמו פומה וקוגה החדשים) כאלטרנטיבה לדגמי פנאי שונים. וזו כבר משימה מורכבת יותר, כי אין לה את אפקט ה"וואו" הוויזואלי שיש לחלק מהמתחרות שהוגדרו ע"י היבואנית כמו קיה אקסיד שעיצובית קולעת הרבה יותר ללקוח המחפש ניחוח פנאי.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
המושבים נוחים ויש המון מקום, אבל תנוחת הישיבה לא גבוהה או שלטת כמו של רכב פנאי/קינן כהן, יואל שוורץ

גדול יותר

בכל הנוגע למרחב פנימי פוקוס אקטיב מציעה ממדים דומים לדור החדש של פוקוס הרגילה וגדולים משמעותית מהדור הקודם: תוספת אורך של 13 ס"מ (ביחס לפוקוס טורר הקודמת), תוספת רוחב של 2 ס"מ, גובה של 6.3 ס"מ וצמיחה משמעותית של 5 ס"מ לבסיס הגלגלים. כל אלה עשו פלאים למרחב הפנימי ובמיוחד לזה האחורי שהיה מנקודות התורפה של הדור הקודם. התלונה היחידה נוגעת להעדר פתחי מיזוג לרווחת היושבים מאחור, ואם כבר הזכרנו אותם, אז אלה הקדמיים ממוקמים נמוך מידי ופוגמים ביעילות ביום חם.

גם תא המטען יצא נשכר מהממדים המוגדלים ונפחו צמח ב-99 ליטר שחלקם מוסתרים מתחת לרצפה בחלוקה לתאים שכולל מקום ייעודי לווילון הגלילה האחורי כשזה לא נמצא בשימוש.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
יש המון מקום מאחור, רק חבל שחסרים פתחי מיזוג/קינן כהן, יואל שוורץ

היא גם מאוד מאובזרת עם מערכת מולטימדיה מקורית בגודל "8, כניסות USB, טעינה אלחוטית לסלולר, כניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. זה הרבה יותר ממה שיש לחלק מהמתחרות. אבל פורד מצליחה להסוות את העושר הזה ועל אף שחלל הפנים נראה טוב, הוא משדר פשטות, בעיקר בגלל גוון שחור ששולט בכל (ריפוד מושבים, דיפון דלתות, דשבורד), לוח מחוונים בעל מראה לא מספיק מושך, וכפתורים נטולי שיק על גלגל ההגה.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
תא המטען גדל ב-99 ליטרים מאוד משמעותיים וגם מציע מקום ייעודי להסתרת וילון הגלילה כשזה לא נמצא בשימוש/קינן כהן, יואל שוורץ

חזק יותר

הדור החדש של פוקוס מוצע בעולם במגוון מנועים כשאלינו גרסת אקטיב מגיעה עם מנוע אחד והחזק ביותר שפורד מציעה בדגם: טורבו-בנזין מסדרת 'אקובוסט', 3 צילינדרים, 1.5 ליטר, 182 כ"ס. למרות הנתונים הדומים למנוע הקודם זהו מנוע חדש לחלוטין שגם משולב עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית פלנטרית חדשה במקום 6 בדור הקודם. בשל השימוש בבורר הילוכים עגול היא מחסירה אפשרות לשליטה ידנית על ההילוכים וזה חבל. לא כי מישהו עלול לחשוד בה כמכונית ספורט, אבל האפשרות להאט את המכונית באמצעות תיבת הילוכים ולא באמצעות הבלמים בירידות ארוכות למשל - היא פונקציה חשובה מאוד ומצב ה-L בתיבה לא תמיד עונה עליה.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
מנוע שלושה צילינדרים חזק, גמיש וללא שמץ רעידות או טרטור/קינן כהן, יואל שוורץ

כדרכן של תיבות מודרניות, היא רצה במעלה ההילוכים במטרה לשמור על צריכת דלק נמוכה. יש כל כך הרבה הילוכים והריצה כל כך מהירה, עד שבמקרים קיצוניים של ליטוף דוושת התאוצה בעת עלייה ותפוסת מושבים מלאה, יכול להיווצר הרשם שהתיבה בהילוך גבוה מידי, והמנוע נחנק. אל דאגה, הוא לא. לחיצה מעט עמוקה יותר, תעיר מספיק מהעדר כדי לבטל את התחושה, ומבלי להוריד הילוך שיפגע בשלווה של הספונים במכונית או בצריכת הדלק. כי סה"כ יש לגרסה הזו יחידת כוח מצוינת. המנוע מספק המון כוח בכל מהירות, התיבה עצמה מאוד עגולה ונינוחה בפעולתה, והחיבור ביניהם מניב ביצועים מאוד זריזים, נטולי מאמץ בכל מצב כביש או מצערת.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב/קינן כהן, יואל שוורץ

צליל המנוע אופייני למנועי 3 צילינדרים ומעט מחוספס, אבל הוא לא מטרטר, רוטן או שולח וויברציות מיותרות בסרק, ובשיוט הוא יודע לנתק צילינדר אחד כדי למתן את צריכת הדלק, הסבירה לכשעצמה: ממוצע של 12.1 ק"מ לליטר ליום מבחן שכלל גם קטעים אגרסיביים, כשבנסיעה במהירות כביש 6 נרשם 16.7 ק"מ לכל ליטר. לא מספר שמאתגר מתחרות כמו טויוטה קורולה סטיישן, אם כי הביצועים בפורד פוקוס טובים בהרבה.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב/קינן כהן, יואל שוורץ

נוחה ומתנהגת יותר

הדור הזה של פוקוס הזו יושב על פלטפורמה חדשה ונעול צמיגים בעלי חתך גבוה יחסית (בחו"ל מוצעת באופציה לחישוקי "18 ובחתך צמיגים נמוך יותר). אלה יחד עם כיול בסיסי מוצלח מאפשרים לגרסת הטורר אקטיב לטשטש פגעי אספלט ובמפרים, ולבלוע פגמים גדולים יותר בלי לשקשק את המרכב. התוצאה היא נוחות נסיעה טובה מאוד במהירות עירונית ומצוינת במהירות בינעירונית. לזה צריך להוסיף בידוד מוצלח של רעשי דרך, רוח ובמיוחד של המנוע, והתוצאה היא איכות נסיעה יוצאת דופן ומהטובות בקבוצה.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב/קינן כהן, יואל שוורץ

לא פעם נוחות נסיעה טובה מגיעה על חשבון התנהגות כביש. זה לא המקרה הפעם. על אף המשקל העודף של תצורת סטיישן, מרכב מעט מוגבה של גרסת האקטיב, ודופן צמיג גבוהה יותר, המכונית פשוט מבריקה כשהיא נדחפת לקצה. היא פשוט נשארת מאוזנת, מתמסרת בין פניה לפניה ויחד עם בלמים מעולים עם נשיכה אימתנית ומיידית, מאפשרת לחובב ההגה המשפחתי להעלות חיוך מתחת לשפם כשרק ירצה.

יכולת שטח אמיתית אין במכונית, ומרווח גחון של 163 מ"מ הוא רק מעט מעל הממוצע, ובכל זאת נוחות הנסיעה על שבילים מאוד מרשימה. בורר מצבי הנהיגה מאפשר גם מעט משחק (שולט על מחשב ניהול מנוע ובקרת היציבות), אבל אין צורך לאתגר את הרכב יותר מידי, הפגושים עדינים והמכלולים השונים לא באמת מוגנים.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב/קינן כהן, יואל שוורץ

מעטפת הבטיחות האקטיבית נרחבת וכוללת בלימה אוטומטית בחירום כולל זיהוי הולכי רגל ודו"ג, בקרת סטייה מנתיב עם שמירה על מרכז הנתיב, תאורה אדפטיבית, קריאת תמרורים ועוד. היא גם מצוידת בבקרת שיוט אקטיבית מתקדמת מהמקובל שבמקרה וחשה והנהג לא בשליטה, במצב עילפון למשל, היא תחל לאחר אורות וצפצופים בבלימת המכונית עד למהירות נמוכה של כ-20 קמ"ש ושם תישאר להתגלגל. אצל מרבית המתחרות, וכולל במכוניות יוקרה, מצב דומה יוביל לניתוק בקרת השיוט כולל בקרת הסטייה מנתיב. ואז המכונית תמשיך להתגלגל במהירות שיוט, כשהנהג כביכול מעולף. הרבה יותר מסוכן.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
בורר ההילוכים נראה מתקדם, אבל מחסיר אפשרות להעברת הילוכים ידנית/קינן כהן, יואל שוורץ

מחיר אטרקטיבי יותר

השם פורד פוקוס נושא עימו גיבנת גדולה ולפניו משוכה גבוהה לעבור. עליו מוטלת משימת שינוי התדמית שנוצרה לפורד בישראל בגזרת מחיר זו (כי לאקספלורר, אדג' או סדרה F אין את הבעיה הזו). כדי לשטח את העקומה, יבואנית פורד מתכננת להרחיב את היצע גרסאות פוקוס בתצורות נוספות וכנראה גם מנועים אחרים, ואלה יופנו גם לחברות ציי הרכב כדי גם לייצר מאסה של נראות על הכביש. את הגרסה הזו המעט מוגבהת של הפוקוס, יבואנית פורד תפרה באופן אישי לשוק הפרטי חובב דגמי הפנאי. מולם יש לגרסה זו המון יתרונות, ושני חסרונות בולטים: אין לה מראה של קרוסאובר, או תנוחת ישיבה גבוהה. אולי שני הסעיפים הכי מהותיים למחפשי רכב פוזה.

מי שיתגבר על הרצון להתרומם מעם, ימצא בפוקס הזו אפשרות להתבלט באופן אחר - בגרסת סטיישן מעט מוגבהת עם יתרונות מאוד ברורים של מרחב, שימושיות, אבזור מותרות ובטיחות, יחידת כוח חזקה, ביצועים זריזים, איכות נסיעה מעולה, והתנהגות כביש פשוט מצוינת.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב/קינן כהן, יואל שוורץ

לזה יש להוסיף יבואן שכעת רעב ומציע את המכונית במחיר מאוד אטרקטיבי של 136 אלף שקלים. זו אולי לא הצעה שוברת שוק כמו אלה שהיבואנית קידמה לפני שנים רבות עם מאזדה 626 או עם פורד מונדיאו, ועדיין זו הצעה שמגלמת בתוכה הפחתת מחיר משמעותית ביחס לפוקוס אקובוסט הקודמת עם המנוע הנמרץ שנמכרה אז ב-151,000 שקלים ועם תיבה ידנית (גם המיקוד בה היה שונה).

הוסיפו לכך שהמתחרות הישירות בגזרת המשפחתיות כמו אוקטביה, קורולה, איוניק, או יקרות יותר, או פחות מאובזרות, או גם וגם, וכמובן חלשות משמעותית, ועוצמת האטרקטיביות של העסקה הזו רק תעלה. עסקה שגם אם לא תגרור צונאמי של פוקוסים על הכביש, אולי תטלטל מספיק את הסירה כדי להוריד במעט את מחירי הדגמים שהולכים ומתייקרים.

מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב. יואל שוורץ, קינן כהן
מבחן דרך: פורד פוקוס אקטיב/קינן כהן, יואל שוורץ

על הצד הטכני: פורד פוקוס אקטיב טורר

מנוע, הנעה: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, קדמית
נפח: 1,496 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 182 / 6,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 24.5 / 1,600-4,500
תיבת הילוכים: פלנטרית, 8 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 469.3
רוחב (ס"מ): 184.4
גובה (ס"מ): 154.5
בסיס גלגלים (ס"מ): 270.0
תא מטען (ליטרים): 575
משקל עצמי (ק"ג): 1,483

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 8.6
מהירות מרבית (קמ"ש): 209
תצרוכת דלק בינעירונית (מבחן, קמ"ל): 12.1

מחיר: 136 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully