וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: אסקול eS3EVO

7.8.2020 / 12:53

רכיבה ראשונה על הקטנוע החשמלי של אסקול היא שילוב בין טעימה מהעתיד של מוביליות עירונית עם המון נוסטלגיה. האם הכלי הזה הולך לייצר מהפכה עירונית?

מבחן דרך: אסקול eS3EVO. קינן כהן, קינן כהן
פלאשבק לפיאג'ו סי, והם כל כך דומים וכל כך שונים/קינן כהן, קינן כהן

אם בדיוק כמוני הדבר הראשון שעולה לכם לראש למראה האסקול eS3EVO הוא הפיאג'ו סי המיתולוגי זה אומר שני דברים: הראשון שגם אצלכם שנות ה-80 היו תקופה מאוד משמעותית והשני שאתם מאוד צודקים ומאוד טועים.

כי שני הכלים האלו, למרות עשרות השנים והתהום הטכנולוגית שפעורה ביניהם מאוד מזכירים זה את זה בכמה ממובני הליבה שלהם. שניהם כלי תחבורה עירוניים, בסיסיים שמקדשים יעילות וחיסכון לפני הכל. מכאן ואילך זה רק הדימיון שלכם, כי הם מאוד שונים.

אסקול האיטלקית היא חברה שעד לפני 6 שנים לא היה לה דבר וחצי דבר עם כלי תחבורה, אבל כאשר זה מגיע למנועים חשמליים, סביר להניח שתמצאו אחד שלהם בכל מכשירי החשמל של החברות בוש, ג'נרל אלקטריק, סימנס, AEG, פנסוניק, הובר ועוד, כי כאשר חברה מסוימת מייצרת 200 אלף מנועים חשמליים ביום אתם יכולים להיות בטוחים בשני דברים: 1. הם יגיעו לכל מקום, 2. הם יודעים מה הם עושים.

קטנועי אסקול החשמליים בישראל. יח"צ,
יש גם גרסת מושב יחיד וגרסה המיועדת לשליחויות/יח"צ

כאשר הם זיהו בזמן ונכון את הטרנד החשמלי בשנת 2014 הקימה החברה חטיבה חשמלית לכלי תחבורה, שמתנהלת שונה מאוד מיצרניות דו גלגלי אחרות. אלא אם כן הסגנון המינימליסטי הזה קוסם לכם, אף אחד לא ינסה למכור לכם איזה קשקוש "לייף סטייל" או משהו. הכלי הזה, בעצם מאוד כמו אותו פיאג'ו הוא פשטות תפעולית ויעילות שמחוברים לה שני גלגלים.

זה בולט מהרגע שאני מניף את הרגל מעל המושב ידידותיה-גובה בן 760 ס"מ שלו והכלי הצנום והקל מאוד ששוקל 86.2 ק"ג מסתובב במקום. סיבוב מפתח ההפעלה מעיר לוח מחוונים פשוט בעל שורות המידע הרלוונטיות כמו מידת הטעינה של הסוללה, הטווח, מהירות, קילומטרים ומצב הנסיעה. כל הכפתורים והפקדים נופלים בול לידיים, אבל אין הרבה מאלו בעצם.

עוד בוואלה!

הקטנועים החשמליים של אסקול בישראל

לכתבה המלאה
מבחן דרך: אסקול eS3EVO. קינן כהן, קינן כהן
הנעה באמצעות רצועה מפשטת את התחזוקה השוטפת/קינן כהן, קינן כהן

מתחת למושב יש שתי סוללות 2.82 קילוואט-שעה המספקות 96 ק"מ אופטימליים של טווח. לקטנוע עירוני זה הרבה יותר ממה שצריך לרכיבה יומית ואפילו של שלושה ימים. הסוללות נשלפות יחד עם המטען, כך שאפשר להעלות אותן הביתה לטעינה שתארך כ-2.5 שעות לרמת טעינה של 80 אחוזים וכ-7 שעות לטעינה מלאה, קחו בחשבון ששתיהן יחד שוקלות 16 ק"ג.

ל- eS3EVO שלושה מצבי רכיבה, ECO שאמנם יחסוך לכם בסוללה, אבל מחליש אותה לרמה בלתי סבירה להתנהלות אפילו בעיר, מצב "נורמל" שהוא די בסדר לתנועה צפופה ומצב "POWER" שמנצל את מלוא 2,700 הוואט של המנוע (3.67 כ"ס). רכיבה קצרה עליו בשטח המחייה הטבעי שלו בתל אביב מגלה כלי שמקביל בביצועים לקטנועי ה-50 סמ"ק של פעם. הוא נחוש במטרים הראשונים של הזינוק ומגיע בקלילות לגזרת ה-50 קמ"ש ומשם אוסף קמ"שים למהירות המירבית של כ-65 קמ"ש בסבלנות. שני המצבים האחרונים הם אלו בהם רכבתי רוב הזמן, העברת הכוח מהירה והתגובה שלו לסיבוב הידית טובה, לניארית וטבעית, פרק הזמן שלוקח להתרגל לבלימה הרגנרטיבית שלו (הטוענת את הסוללה בזמן האטה) קצר ומהר מאוד לומדים לשלוט בניהול המצערת כדי לקבל את בלימת המנוע הזו בדיוק בזמן. על משקל נמוך כל כך, לשני בלמי הדיסק שלו אין ממש בעיה לשתול אותו במקום.

קטנועי אסקול החשמליים בישראל. יח"צ,
עלויות שימוש שוטף שנמוכות משל כל קטנוע/יח"צ

לבחירה של אסקול בסידור של מנוע שנמצא באמצע הכלי ומניע את הגלגל האחורי באמצעות רצועה, בניגוד למנוע חשמלי המשולב בגלגל האחורי יש שלושה יתרונות. מרכוז המשקל של הכלי, קלות התחזוקה של שליפת הגלגל האחורי במקרה של פנצ'ר, אבל ברמה הכי יומיומית - הפחתה של המשקל הבלתי מוקפץ זה שאינו נתמך ומשוכך על ידי בולמי הזעזועים. חברו את הנקודה הזו עם חישוקי 16 אינץ' (בדיוק כמו בדגמים המוקדמים של הפיאג'ו סי אגב) וקיבלתם כלי שידע להתמודד יפה מאוד גם כאשר ירדתי איתו מדרכות וגם על התוואי המשובש של חפירות הרכבת הקלה.

מבחן דרך: אסקול eS3EVO. קינן כהן, קינן כהן
מנועים של החברה הזו נמצאים ברוב מכשירי החשמל המובילים בעולם/קינן כהן, קינן כהן

סיכום

כמו כמעט כל כלי חשמלי כרגע, לא משנה אם הוא עם ארבעה או שני גלגלים, גם האסקול eS3EVO מתאים לשימוש מאוד ספציפי. במקרה שלו זה רוכב עירוני שאופניים חשמליים קטנים/איטיים/חלשים/מסוכנים מדי עבורו ומצד שני לא שש לעלות על כלי 125 סמ"ק על העלויות הנלוות אליו. כי עלויות זה עוד דבר חשוב באסקול. נכון שהוא יקר מאוד ביחס לביצועים שהוא מציע, 17,900 שקלים קונים לכם קטנוע 125 לא רע בכלל, עם מקום לקסדה מתחת לכיסא, רצפה שטוחה להניח שקיות, מעטפת ביצועים גבוהה יותר ועוד. אבל מול קובץ אקסל שמשקלל עלות ביטוח, אגרות, טיפולים, דלק ועוד החשבון מתאזן די מהר. נכון, גם ה- eS3EVO דורש ביטוח (כשל 50 סמ"ק, כ-2000 שקלים), טסט שנתי (כשל 50 סמ"ק - 44 שקלים), עלות ה"דלק" מסתכמת ב-4-6 אגורות לק"מ וטיפולים המסתכמים בבדיקה תקופתית והחלפת רצועת הינע אחת ל-8,000 ק"מ בעלות של 350 שקלים. נכון הסוללות יקרות ומחירן עומד על כ-5,000 שקלים, אך לדברי היצרנית הן מסוגלות לעמוד ב-800-1,000 מחזורי טעינה, האחריות של היבואנית עומדת על שנתיים ללא הגבלת ק"מ.

אז האסקול eS3EVO הוא עדיין לא הכלי שיביא את המהפכה השקטה של החשמל, לא במעטפת השימושיות או הביצועים, אבל הוא מצטרף לגל כלים חשמליים שבשנים הקרובות ישנו את הדרך שבה אנחנו רוכבים בעיר ולטובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully