וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליחויות בזמן קורנה: כך מצאתי עבודה חדשה ומפתיעה. חלק א'

טל רייר

20.8.2020 / 7:53

עם התפרצות מגפת הקורונה עסק התיירות של טל רייר, כמו עסקים רבים אחרים בתחום קפא במקום. כדי לא לקרוס כלכלית הוא מצא את עצמו מחליף את הנופים של האלפים בנופי הבטון של גוש דן, ועל הדרך פגש עוד צבא שלם של אנשים שהחליטו לא לוותר ולשמור את גורלם בידיהם.

שליחויות בקורונה. טל רייר, קינן כהן
במקום מזוודות מעמיסים חבילות ויוצאים/קינן כהן, טל רייר

בסופ"ש האחרון הזכיר לי היומן שהגיעה זמנה של פעילות התחזוקה התקופתית לטלפון הנייד. נו אתם יודעים - מסוג הניקיונות האלה שעושים פעם בכמה חודשים - להעיף אפליקציות לא בשימוש, לנקות סרטונים ותמונות מיותרים, בקיצור מזכרת מתקופה אחרת, קצת יותר מסודרת. במהלך הניקיונות נתקלתי בסט תמונות וסרטונים מינואר האחרון. היה זה חומר שצולם כדי לעלות בתור פוסט פרסומי בעמוד הפייסבוק של חברת טיולי האופנועים הקטנה שהקמתי וטיפחתי מזה מספר שנים.

עם האופנוע לאירופה: חלק ג'. טל רייר, קינן כהן
הרכיבה באלפים המושלגים הוחלפה ברחובות הלוהטים של גוש דן/קינן כהן, טל רייר

במבט לאחור - כמה נאיביות יש בחומרים האלה - תוכניות גרנדיוזיות למסעות מהממים מתובלות ברעיונות וחלומות מדהימים שהולכים להתגשם ממש מעבר לסיבוב. רגע לפני הפרסום של החומרים, כשהטקסטים כבר היו כתובים והצילומים ערוכים נחתה כאן הקורונה. בהתחלה, לקח כמה שבועות להבין לאן נושבת הרוח (רמז: לשום מקום - הדלתות סגורות), עוד חודש וקצת בשביל להוציא לחל"ת את כל מי שרק אפשר, לצמצם עלויות שוטפות למינימום, להחזיר כספים ללקוחות ולהקפיא פעילות.

השלב הבא היה לנסות להבין איך שורדים (כלכלית) עד "יעבור זעם". כמו כל אזרח בר דעת, שתוקף תעודת העולה שלו פג זה מכבר - היה ברור לי מיד כי עזרה ממשלתית לא באמת תגיע, ומי שלא ידאג לעצמו - ידרדר לפת לחם וחובות אדירים מהר מאוד.

עוד בוואלה!

הקורונה עשתה להם טוב: נתוני מסירות מעולים בשוק הדו גלגלי

לכתבה המלאה
שליחויות בקורונה. טל רייר, קינן כהן
משלוחי המזון מרוכזים בתאי שטח קטנים, חבילות כבר מתפרשות על פני יותר מקום/קינן כהן, טל רייר

אדם עם שליחות

סקירה מהירה של המשק על ענפי פעילותו (המצטמצמים) הביאה למסקנה ברורה - הענף הכמעט יחיד שהולך לשמור על נפח פעילות ואפילו לגדול בתקופה הקרובה - יהיה ענף המשלוחים. ומה טוב שלא צריך תכונות, הכשרות, או יכולות מיוחדות בשביל לעסוק בזה (טענה שתתברר בהמשך כלא מדויקת בעליל).

שוק המשלוחים עובר בימים אלה מטמורפוזה מסוימת. אפליקציות משלוחים המתבססות על שליחים עצמאיים העובדים "על הדרך" באמצעות האפליקציה נוגסות בנתחן של חברות המשלוחים וההפצה הוותיקות והמוכרות יותר. מבחר האפליקציות בתחום רחב ומתחלק בגדול לשני אגפים עיקריים. משלוחי האוכל המוכן ומשלוחי החבילות, כאשר לראשון יחסי ציבור ומודעות ענפים משמעותית. עובדה שמיד בתום הנאום הראשון של ביבי אודות העתיד לבוא (סגר וכו') גרמה לאלפי ישראלים לזנק כאחוזי אמוק מהספה ובדרכם להצטייד בכמויות מסחריות של טונה ונייר טואלט להגיש בקשה להרשמה כשליחים באפליקציית Wolt, מה שגרם להצפה בכמות המועמדים. חשוב לציין שכל אפליקציות המשלוחים בשוק מעבירות את המועמדים סוג של "בקרה" בכניסה, ולכן תהליך ההצטרפות עלול לקח-ת זמן ארוך למדי (ב Wolt למשל, בקשות שהוגשו בסוף פברואר נענו רק באמצע אוגוסט, כלומר אחרי כחצי שנת המתנה).

שליח בתל אביב, 25 במרץ 2020. ראובן קסטרו
זינוק במחפשי העבודה בתחום השליחויות בתקופת הקורונה/ראובן קסטרו

הפעילות בשני התחומים (אוכל מוכן / חבילות) שונה באופייה, ומכאן גם השוני בפרופיל האנשים - השליחים להם יכולה להתאים התעסקות בכל אחד מהתחומים. משלוחי האוכל מתמקדים בהתניידות זריזה מאוד בתוך אזור גיאוגרפי מצומצם (כמה מצומצם? אירוע של משלוח של מנה לדרום בת ים מצפון ת"א הינו נדיר בהחלט), ומתאימה בעיקר לחבר'ה צעירים ותזזיתיים, רכובים על כלים קטנים זריזים וזולים יחסית בעלי יכולת התמודדות עם נפח ומשקל משלוח המוגבל ע"י התיק הייעודי, ומטרתם לרוב לממן את הלימודים או את הטיול של אחרי הצבא (שבינתיים נדחה). לעומתם, משלוחי החבילות עוסקים לא פעם בחבילות גדולות וכבדות משמעותית. נראה אתכם מעמיסים מדפסת לייזר צבעונית בשילוב מחשב, על אריזותיהם המקוריות על אופניים חשמליות או קטנוע צנום, כך שאלו מצריכות לא פעם שימוש ברכב. גם המרחקים של המשלוחים עלולים להיות גדולים משמעותית.

אז אחרי שבדקתי את השטח, האפשרויות, האפליקציות והמשמעות, התקבלה ההחלטה. אני יוצא לדרך, וכך במשך מספר חודשים התנסיתי בעבודה המאוד לא צפויה ומבוקשת הזו תחת מספר אפליקציות מהגדולות בשוק. העבודה הזו בנסיבות שנוצרו הביאה גם הזדמנות לשפוך בפניכם מעט אור על התחום הגדל והמתפתח של משלוחים בעידן הקורונה, עליו נספר לכם בסדרת כתבות. בפעם הבאה: קטנוע? אופנוע? רכב? דילמת הכלי המתאים למשימה.

גילוי נאות: הכותב הינו מנכ"ל ובעלים של חברת EuroMotoTours.co.il, אשר כמו אנשים רבים וטובים אחרים בתחום התיירות ראו את מפעל חייהם קופא מול עיניהם, סירבו להיכנע לרוע הגזירה ובחרו להילחם על ההישרדות הכלכלית של משפחתם בכל מחיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully