וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליחויות בזמן קורונה - חלק ב'

טל רייר

11.9.2020 / 10:46

אחרי שהתבררה לטל מהות המשימה של עבודה בשליחויות, הוא ניגש להבין מה הם כלי העבודה הנכונים לביצועה. או במילים אחרות - למה צייד ברווזים באמצעות טילי טומהוק זה לא רעיון מוצלח

שליחויות בזמן קורונה חלק ב'. טל רייר, קינן כהן
אופניים חשמליים, קטנוע, אופנוע או מכונית?/קינן כהן, טל רייר

תקציר הפרקים הקודמים: טל רייר, שלפני הקורונה חילק את זמנו בין הדרכת טיולי אופנועים באלפים ורחבי אירופה לישראל, מוצא את עצמו מנוטרל מעבודה. הוא מחליט שלא לשבת בבית ולחכות לשינוי, למענק או לחיסון ולהיכנס לסצנת השליחויות המתפתחת. עכשיו הוא רק צריך להחליט עם איזה כלי הוא עושה את זה.

כשהייתי בן שמונה בערך, בימינו הראשונים בארץ (לפני שמכולת הציוד של המשפחה השלימה את מסלול העלייה לישראל) נדרשנו לתלות משהו על הקיר בבית באופן דחוף. סבי החליט שזו הזדמנות נהדרת ללמד אותי לקדוח חור בקיר בטון באמצעות מוט ברזל דמוי מברג ופטיש. נשמע אמנם מטופש מעט, אבל זה מה שהיה ועם זה נאלצנו לנצח. אחרי כחצי יום של דפיקות קרו שני דברים: הראשון: החור, במלוא תפארתו היה קדוח לקוטר והעומק שהזכירו באופן כללי את המפרט הנדרש. השני: הגיע שכן מהקומה מעל, עצבני משהו אך מצויד במקדחת-פטישון חדישה וסט מקדחים תואם, קדח את יתר החורים תוך פחות משלוש דקות, ונעלם. אמנם באותו היום למדתי לקדוח חורים בקיר (עם מקדחה ובלי) אבל מוסר ההשכל האמיתי מאותו אירוע מכונן היה שבבואך לבצע משימה - עדיף שתהיה מצויד בכלים הנכונים.

שליח בתל אביב, 25 במרץ 2020. ראובן קסטרו
אופניים זולים לרכישה ואחזקה, אבל לקשור אותם בכל עצירה ומגבלות הנשיאה מקשים על בחירה בהם/ראובן קסטרו

משלוחי אוכל

משלוחי האוכל מגדירים סט דרישות מצומצם וספציפי למדי: נפח המשלוח ומשקלו מוגבלים, ומוכתבים ע"י גודל התיק הייחודי, ואילו המרחקים הנדרשים לכיסוי במהלך המשלוחים אינם גדולים בד"כ וברובם המכריע כוללים שינוע זריז בתוך גבולות הכרך כאשר יכולת בינעירונית כמעט שאינה נדרשת. לכן אופניים חשמליים או קטנוע זעיר הם הפתרון האולטימטיבי כאשר לכל אחד מהשניים יתרונות וחסרונות משלו. האופניים זולים אמנם משמעותית לרכישה והפעלה, שכן אין ביטוח חובה ואין חובת רישיון נהיגה (כן צריך אישור מעבר תאוריה), אין הוצאות דלק וכיוב'. אבל לא הכל "ורוד" ויש לכלי התחבורה הכה נפוץ הזה מספר חסרונות לא מבוטלים. נתחיל עם טווח הפעולה - במשמרת מלאה של יום שלם, גם אם בתוך העיר, ניתן להגיע בקלות לכמות ק"מ משמעותית שתאתגר מאוד את יכולת הסוללה. חסרון נוסף - אופניים חשמליים קלים לגניבה ולכן לא ניתן להשאירן "סתם ככה" ברחוב ללא קשירה (קרי, במצטבר תמצאו את עצמכם מתעסקים עם הנעילה יותר זמן מאשר רוכבים). בנוסף לשני חסרונות אלה, אלא אם מדובר באופניים גדולות ומסיביות (ולכן גם יקרות) לא באמת ניתן לקשור אליהן את תיק המשלוחים באופן יציב. מה שאומר שמצפה לכם החוויה המפוקפקת של היסחבות עם תיק גדול, מסורבל וכבד על הגב בשיא החום.

עוד בוואלה!

שליחויות בזמן קורנה: כך מצאתי עבודה חדשה ומפתיעה. חלק א'

לכתבה המלאה
שליחויות בזמן קורונה חלק ב'. טל רייר, קינן כהן
קטנוע קטן יענה על בעיית הטווח והאבטחה, אבל יקר יותר לרכישה ואחזקה/קינן כהן, טל רייר

קטנוע קטן (125 עד 200 סמ"ק) יהווה מענה הולם יותר הן לעניין נשיאת התיק והן למגבלת הטווח וביטולה ע"י ביקור בתחנת דלק אקראית. מעבר לכך, קטנוע מצויד במפתח להנעה ונעילה ולכן, בדרך כלל, ניתן להשאיר אותו למספר דקות על המדרכה ללא קשירה מיוחדת בזמן שנכנסתם רגע לבניין למסור את המשלוח. גם ביצוע משלוח בינעירוני הופך לאפשרי באמצעותו. החסרונות: עלות רכישה גבוהה יותר, מחירי ביטוח החובה (מופקעים), ועלויות בלאי (טיפולים, צמיגים, וכו') גבוהות יותר. מצד שני, אם עשיתם תאונה כשאתם רכובים על אופניים חשמליים דווקא (הסיכוי/סיכון, אגב, זהה ואף גבוה מקטנוע) - לא תקבלו שום פיצוי, מאף אחד.

חוששים לעלות על דו גלגלי? תכל'ס, די בצדק. בהקשר של המשלוחים - רשמית, Wolt טוענים שניתן לבצע משלוחים גם ברכב פרטי (כלומר מכונית). אבל אם לא יצא לכם לבקר באחת מהערים המרכזיות בארץ כשאתם מאחורי הגה של רכב פרטי בעשור האחרון - אני בספק שצריך להכביר במילים מדוע זו לא באמת אופציה ריאלית, ולכן אקצר את העניין לשני מושגי מפתח: חניה ועומסי תנועה. צריכים את זה ביותר מפורט? - פשוט תשאלו מישהו מתושבי תל אביב מדוע לא פעם הם נמנעים מלהזיז את רכבם ממקומו במשך שבועות.

שליחויות בקורונה. טל רייר, קינן כהן
אופנוע גדול יהיה פתרון מצוין לצורך לסחוב חבילות לטווחים בין עירוניים - אבל יש לזה מחיר.../קינן כהן, טל רייר

משלוחי חבילות

עולם משלוחי החבילות, לעומת זאת, רחב ומגוון משמעותית. כלי התחבורה שלכם ייאלץ לבצע שלל משימות שונות, במיוחד אם תרצו להנות מיכולת בחירה בין מגוון משלוחים. לא פעם מדובר אמנם על משלוחים שניתן היה לבצעם גם על אופניים (כמו דברי דואר משרדיים), אך ההיצע של אלה מוגבל. לא רק זאת, לא פעם תמצאו עצמכם משנעים מעטפה או חבילה קטנה בין קצוות גוש דן (למשל מרמת השרון לראשון לציון) ואפילו בינעירוני של ממש (ת"א - חדרה, או חיפה - כרמיאל), למשימות כאלה נדרש כבר כלי עם יכולות התניידות סבירות על כביש בינעירוני. טכנית, אפשר כמובן לעשות זאת גם עם קטנוע 125 סמ"ק, אבל זה קצת יזכיר את סיפור הקדיחה מתחילת הכתבה - מטופש ולא יעיל. חשוב לדעת שבחלק מאפליקציות המשלוחים בהחלט יש מקום הגיוני לעבודה עם הרכב הפרטי ואת האופציה הזו נדאג לסקור בהמשך. נקדים ונאמר שאם יש לכם רכב ליסינג מהעבודה וכבר תכננתם על להשלים הכנסה באמצעותו - אנחנו ממליצים לחשוב על כך שוב, ספק אם קצין הרכב והחשב יראו את העניין בעין יפה.

מבחן יונדאי אלנטרה. אפריל 2016. קובי ליאני
חושבים לעשות שליחויות עם רכב חברה? תחשבו שוב/קובי ליאני

אם כך, דו-גלגלי (גם תלת-גלגלי בסדר אם תתעקשו) עם יכולת בינעירונית בסיסית לפחות הוא הפתרון האולטימטיבי. כלי כזה ייתן מענה הולם גם למשלוחי אוכל, גם לחבילות, וגם לאלו שירצו לשלב.
"איזה יופי" חשבתי לעצמי, הרי לטובת הובלת המסעות הרכובים כבר יש לי אופנוע גדול ומפנק, שיודע לכסות מרחקים בקלות נוחות ומהירות, תוך יכולת סחיבת כמויות ציוד רציניות בלי להניד כידון. אלא שהשמחה הייתה קצרה - חישוב זריז הראה עד כמה שימוש באופנוע גדול אינו פרקטי לטובת משימות כמו ביצוע משלוחים. לא בפן היכולת הטכנית, אלא בשל העובדה שעלויות הבלאי באופנועים גבוהות משמעותית, בערך פי 3 מקטנוע.

שליחויות בזמן קורונה חלק ב'. טל רייר, קינן כהן
סיכום השוואת עלויות אחזקה בין אופנוע לקטנוע קטן/קינן כהן, טל רייר

הטבלה לעיל מציגה את סעיפי הבלאי העיקריים, ולא כוללת ירידת ערך בעקבות הק"מ המצטבר, או עלות הביטוחים (סעיפים שגם הם לא מטיבים עם אופנועים גדולים ויקרים). עלות הדלק חושבה לפי 5.5 שקלים לליטר וחישוב החלפים בוצע ע"פ מחירים ממוצעים לחלקים מקוריים או תואמי מקור מבחינת איכות ועמידות וכולל עבודה. חשוב לציין כי חישוב הבלאי הינו חישוב "אופטימי - לרוכב עדין", כלומר בפועל, הרוכב הממוצע בטח ה"אגרסיבי" יותר ימצא עצמו מחליף את הרכיבים עוד קודם, במיוחד באופנועים הכבדים, מה שרק יגדיל את הפער לטובת הקטנוע.

מבחן דרך: קימקו מובי 125S. אסף רחמים, ניר בן טובים
קטנוע מיועד מראש להתמודד עם שטחים אורבניים עויינים/ניר בן טובים, אסף רחמים

הסיבה לפער הענק פשוטה - ייעוד הכלים. בעוד קטנועים מתוכננים מראש לשמש ככלי זריז ועירוני, מעין "חולץ פקקים" שימושי וזול לתפעול ואחזקה, אופנועים, ובמיוחד היותר גדולים וכבדים שבהם, מיועדים להתמודד עם מהירויות ועומסים גבוהים בהרבה ולספק חוויות שונות בתכלית. לטובת ההמחשה ניקח את רפידות הבלמים, זו של קטנוע עירוני שעולה פחות מ 100 שקלים ליחידה לא תוכל להתמודד עם עצירת אופנוע גדול וכבד ממהירות בינעירונית. שם נדרשת מערכת בלימה חזקה ועמידה משמעותית שתדע גם לספק שפע של רגש לרוכב, ולכן היא תחייב שימוש ברפידות אחרות לגמרי - מחירן של אלה חוצה בקלות את רף 500 השקלים ליחידה. לא זו בלבד, אלא שבגלל הצורך לספק רגש והיזון חוזר החומרים יהיו רכים יותר ויתבלו מהר יותר, במיוחד בשימוש עירוני.

רכיבה ראשונה: הונדה CB500. יצרן,
אופנוע דו שימושי בנפח בינוני יהיה יקר יחסית לאחזקה, אבל יפתור את בעיות ההעמסה וכיסוי המרחקים/יצרן

המסקנה פשוטה למדי: אם יש לכם אופנוע קטן קליל וזול יחסית להפעלה, עד 500-600 סמ"ק ככלל אצבע (עם כמה יוצאים מהכלל כמו ה NC750X של הונדה, למשל) ולא אכפת לכם להעמיס עליו חבילות ואפילו להתקין ארגז שליחים גדול - יש הגיון בגיוסו לטובת משימת ביצוע המשלוחים. העלויות אמנם יהיו גבוהות יותר מאלה של קטנוע, אך בקנה מידה סביר והגיוני. לאומת זאת אם האופנוע שלכם גדול יותר ויקר יותר, הן לרכישה והן לאחזקה - אתם כנראה תעדיפו להצטייד בקטנוע.

בפרק הבא: מי הקטנוע שנבחר לטובת ביצוע המשימה, ומה היו הקריטריונים שמכל המבחר הקיים היום בשוק הדו-גלגלי בישראל הובילו לבחירה דווקא בדגם הספציפי הזה.

גילוי נאות: הכותב הינו מנכ"ל ובעלים של חברת EuroMotoTours.co.il, אשר כמו אנשים רבים וטובים אחרים בתחום התיירות ראו את מפעל חייהם קופא מול עיניהם, סירבו להיכנע לרוע הגזירה ובחרו להילחם על ההישרדות הכלכלית של משפחתם בכל מחיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully