וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופנוע משומש: ככה עושים את זה נכון

4.1.2021 / 13:06

החלטתם לקנות דו גלגלי משומש? ברוכים הבאים לעולם מבלבל של דגמים, קטגוריות, נפחים, מחירים, יצרנים, התאמות לשימושים - מבולבלים? ראובן סביו עושה לכם סדר

המדריך לקניית אופנוע משומש. מיקו שלו, קינן כהן
דו"ש? אופנוע ספורט? קטנוע? תיור? איזה כלי מתאים לכם?/קינן כהן, מיקו שלו

רוצים לשדרג את האופנוע, לנסות תחומי רכיבה נוספים, אולי זה בכלל האופנוע הראשון שלכם? בכל מקרה, שוק המשומשים מציע לנו שפע של כלים במחירים נמוכים משמעותית מהחדשים. ההיצע הגדול בשוק המשומשים, שנובע משלל המותגים, הדגמים ובנוסף ריבוי שנתונים לכל דגם עשוי להיות מאוד מבלבל. כדי לעזור לכם להבין איזה אופנוע כדאי לכם לקנות, ישנן שלוש שאלות עיקריות, שעליכם לשאול את עצמכם. שאלות אלו יעזרו לכם לבחור את האופנוע שיעניק לכם את מה שאתם מחפשים ולהקטין את הסיכוי שתוך פרק זמן קצר תבינו שעשיתם בחירה לא נכונה. חשוב ללכת לפי סדר השאלות ולהשתדל לא לערב ביניהם, לפחות לא בשלב הראשון. מה אני רוצה? מה אני יכול? ומה אני צריך?

מבחן דרך: מוטו גוצי V85TT. קינן כהן, קינן כהן
מכסים מרחקים בכביש ובשטח? אופנוע אדוונצ'ר יתאים לכם יותר/קינן כהן, קינן כהן

מה אני רוצה?

השאלה הראשונה פונה יותר להיבט הרגשי שבקניית האופנוע ומטרתה לבדוק מהו אופנוע החלומות שלי? הרי אופנוע, עבור מרבית הרוכבים, הוא הרבה יותר מאשר כלי רכב בלבד, לכן כדי להגשים עד כמה שניתן את החלום, צריך קודם להבין מהו החלום? חשוב להבין, שצריך לענות על שאלה זו, כמעט מבלי לערב שיקולים מעשיים. לדוגמה: אם אני אוהב לצפות במרוצי מוטו GP, המספר 93 מזכיר לי את מרק מרקז על ההונדה RC213V שלו ואני חולם גם על רכיבה במסלול מרוצים, אז כנראה שאופנוע כביש ספורטיבי יהיה האופנוע הנכון עבורי.

אבל, אם החלום שלי הוא על טיולים, שמשלבים רכיבה בכביש יחד עם רכיבת שטח בדרכי עפר ואולי גם עם רוכב נוסף וציוד, אז אופנוע אדוונצ'ר עשוי להתאים לי יותר. כמובן שיש עוד סוגים רבים של אופנועים שיתאימו לחלומות רבים ומגוונים, אך שתי הדוגמאות האלו מסבירות את הרעיון. בגלל שרכיבה על אופנועים היא לרוב גם עניין חברתי, כדאי גם לקחת בחשבון על מה החברים שלי רוכבים, או לאילו קבוצות רכיבה אני מעוניין להצטרף בעתיד. במקרה שאנחנו מתכוונים לשתף בחוויה את בן/בת הזוג שלנו, יהיה זה נכון לשתף גם אותם בתהליך הבחירה. לאחר שהבהרנו לעצמנו מהו החלום שהאופנוע יכול לעזור לנו להגשים ואיזה סוג אופנוע יתאים לכך, נחזור לשיקולים המעשיים.

עוד בוואלה!

גלגלים גדולים במחיר קטן?

לכתבה המלאה
המדריך לקניית אופנוע משומש. יצרן,
חשוב מאוד להתאים בין האופנוע לבין דרגת הרישיון ורמת הרכיבה שלכם/יצרן

מה אני יכול?

המגבלות שלנו לרוב מתמקדות בתקציב, בדרגת רישיון הנהיגה ובניסיון הרכיבה שלנו. נתחיל מהתקציב, למרות שלרוב המחירים שלהם גבוהים יותר, תמיד עדיף לבחור באופנוע של יצרן גדול, ותיק ומוכר היטב בשוק. חשוב מאוד לבדוק את פריסת הסוכנים המורשים ברחבי הארץ, על מנת להבטיח שרות ואספקת חלפים בקלות במקרה הצורך. בעיקר עבור מי שאין לו הרבה ידע וניסיון בתחום, כדאי לפנות גם למחלקות הטרייד אין של היבואנים הגדולים, לא להסתפק באחת, בכדי לקבל מידע על הדגמים השונים והסחירות שלהם. לרוב מחלקות הטרייד אין לא מתעסקות עם כלים במצב לא טוב ומקפידות לבדוק היטב כל כלי שמגיע אליהן ואם מוצאים ליקויים, אז מתקנים.

יתרון נוסף במחלקות הטרייד אין, הוא האפשרות לקבל מימון ותשלום באשראי. דרגות רישיון הנהיגה מיועדות, עד כמה שניתן, למנוע מצב שבו רוכב לא מיומן רוכב על כלי שמהווה סכנה עבורו מבחינת הביצועים והגודל. אני חושב, שהמחוקק צודק, אך החוק לא בודק באמת כמה ניסיון באמת צברתי, האם חזרתי לרכוב אחרי הפסקה של כמה שנים, או האם אני שולט ומכיר את הכלי שלא מזמן קניתי. במיוחד במקרים אלו, אך בכל מקרה מומלץ לפנות לחברות שמתעסקות עם הדרכות רכיבה מעשיות, בכדי לשפר את מיומנויות הרכיבה שלנו ולצידן, את ההנאה שלנו מהשימוש באופנוע.

המדריך לקניית אופנוע משומש. ראובן סביו, קינן כהן
או.קיי, זו אינדיקציה טובה לכך שעדיף לחפש כלי עם היסטוריית טיפולים טובה יותר/קינן כהן, ראובן סביו

מה אני צריך?

שאלה זו עוסקת בשימוש העיקרי שלי באופנוע? נסיעות בין עירוניות ארוכות, בין עירוניות קצרות וגם עירוניות, או אולי רק עירוניות. האם אני מתכוון להשתמש באופנוע ככלי פאן לשעות הפנאי, או ככלי תחבורה. אופנועים המתאימים יותר לרכיבה בעיר יהיו לרוב במידות חיצוניות ונפחי מנוע קטנים יותר ועם תנוחת רכיבה זקופה יותר, בכדי להקל על התמרונים בתוך התנועה הצפופה, כידון מעל גובה מראות המכוניות ולאפשר חנייה קלה גם במקומות צרים. אופנועים שמתוכננים יותר לרכיבות בין עירוניות ארוכות ומהירות, לרוב יהיו בעלי ממדים ונפחי מנוע גדולים יותר, משקף קדמי גבוה ותנוחת רכיבה שמתאימה לרכיבה ממושכת. אופנועים אלו משלבים בצורה מעולה, בין הצרכים השונים ומעניקים חווית רכיבה טובה מאוד במגוון רחב של תנאי רכיבה. במקרים שבהם השימוש באופנוע יהיה עם רוכב נוסף מאחור. כדאי מאוד לקחת גם את הרוכב הנוסף לנסיעת מבחן בכדי לקבל גם את חוות הדעת שלו על נוחות הנסיעה וההרגשה מאחור שעשויה להיות שונה באופן משמעותי בין אופנועים שונים.

המדריך לקניית אופנוע משומש. מיקו שלו, קינן כהן
אם בחרנו לקנות מסוכנות, צריך לזכור שהקשר לא מסתיים עם הרכישה/קינן כהן, מיקו שלו

ממי לקנות?

אחרי שבדקנו עם עצמנו מה התשובות לשלושת השאלות הללו, נשאר לנו להחליט איזה מתוך השיקולים הללו אני מעדיף על פני האחרים ועל מה אני לא מוכן לוותר. כמובן שאת המידע הראשוני כדאי לנו לקבל מהרשת, אבל לזכור לקחת כל פיסת מידע בערבון מוגבל ולא לוותר על סקר שוק מעשי בסוכנויות המכירה השונות.

השלב הבא הוא כמובן להחליט לאיזה סוכנויות להיכנס? אנחנו ממליצים בכל מקרה, לאו דווקא לפנות רק לסוכנויות הגדולות והמרכזיות. לפעמים דווקא הקשר האישי והישיר עם העובדים ובעליהם של אחת מסוכנויות המכירה, יכול לעזור לנו מאוד לקבל אינפורמציה כנה ועם גישה קצת פחות שיווקית, לעומת איש מכירות בסוכנויות המרכזיות.

חשוב גם לזכור, שההתקשרות שלנו עם הסוכנות לא מסתיימת עם קניית האופנוע. ביצוע טיפולים, רכישה והרכבת אביזרים ואולי גם לאחר תקופה, שדרוג לכלי אחר, הם חלק מהשרות שאנחנו מצפים לקבל מבית העסק שבו אנחנו קונים את האופנוע. לכן הקשר האישי עם האנשים בסוכנות חשוב מאוד.

המדריך לקניית אופנוע משומש. ראובן סביו, קינן כהן
קחו את האופנוע לבדיקה גם ובעיקר במוסך שמכיר את החולשות והדגשים בדגם הספציפי בו אתם מעוניינים/קינן כהן, ראובן סביו

לגבי האופנוע עצמו, חשוב להבין שלא כל האופנועים מתוכננים לפי אותם שיקולים ולכן צריך להבין היטב לפי אילו שיקולים תוכנן האופנוע שאנחנו רוצים לקנות. לדוגמה: אופנועי שטח ספורטיביים ואופנועי ספורט המיועדים למרוצי אספלט, לרוב מתוכננים בכדי לתת את מירב הביצועים, אבל דורשים תדירות טיפולים ותחזוקה ברמה גבוהה מאוד. לכן, אם אנחנו לא באמת צריכים ביצועים ברמה תחרותית, עדיף לנו ללכת על אופנועים קצת פחות קיצוניים וליהנות ממחירי תחזוקה נמוכים בהרבה ולרוב גם מנוחות רכיבב ושימושיות טובה יותר. בנוסף לכך, חשוב לקחת בחשבון גם שיקולים של זמינות, מחירי חלפים ואביזרים שבמקרים מסוימים עלולים לעלות סכומים דמיוניים, יחסית למחיר האופנוע. דרך קלה לבדוק זאת, היא לחפש ברשת חלקים לדגם הרצוי ולהבין לפי מספר תוצאות החיפוש וכמובן המחירים, מה הזמינות של חלקים לדגם הספציפי.

המדריך לקניית אופנוע משומש. ראובן סביו, קינן כהן
לפעמים האופנוע שתקנו יגיע מאובזר בכל טוב, לפעמים תצטרכו להשקיע בעצמכם/קינן כהן, ראובן סביו

איך לבדוק את האופנוע? אם החלטנו לקנות אופנוע מאחת מהסוכנויות, לרוב נקבל אחריות לכמה חודשים לתקלות גדולות וערבות לכך שהשלדה תקינה. לכן, הסיבה היחידה שבגללה יהיה כדאי לקחת את האופנוע לבדיקה במוסך אחר, היא בכדי למצוא בלאי, או פגמים שיעזרו לנו להוריד במחיר. במקרה שאנחנו קונים אופנוע מאדם פרטי, מומלץ מאוד לקחת את האופנוע לבדיקה במוסך שמכיר היטב את דגם האופנוע הספציפי ולא רק בגלל שהמוכר עשוי להסתיר מאתנו מידע, אלא בגלל שבמקרים רבים, הוא פשוט לא מודע לבעיות שקיימות באופנוע. בכל מקרה חשוב לזכור שקניית אופנוע משומש מלווה בהוצאות נוספות, שכוללות "יישור קו" של מערכות שונות באופנוע והרכבת אביזרים בכדי להתאים את האופנוע אלינו בצורה הטובה ביותר.

10 הדיברות של אופנוע משומש:

  • - לא למהר עם הרכישה לפני שתבררו מהם הצרכים והרצונות המדויקים שלכם
  • - צריך הרבה סבלנות ואיפוק בכדי למצוא את האופנוע הנכון במחיר הנכון.
  • - כדאי לאסוף מידע מכמה שיותר מקורות ואנשים על הדגמים שמעניינים אותנו.
  • - לפעמים ניתן למצוא עסקאות טובות דווקא באופנועים, שבגלל התדמית והשנתון הישן שלהם, נסחרים במחירים נמוכים יחסית לתמורה שלהם.
  • - אופנועים בעלי איכות גבוהה של חלקים, חומרים וצביעה לרוב יתיישנו הרבה יותר טוב וימשיכו להיות אמינים ומהנים לרכיבה לאורך שנים.
  • - חשוב לרכוש אופנועים עם היסטורית טיפולים מוכחת.
  • - לאחר הרכישה, צריך להכין תוכנית מסודרת של החזרה לכשירות, כדי ליישר קו ולהתחיל לרכב על האופנוע רק שהוא במיטבו.
  • - ניתן לשפר כל אופנוע ולהתאים אותו טוב יותר לצרכים שלנו, בעזרת השקעה לא גדולה וצריך לקחת זאת בחשבון העלויות לפני הקנייה.
  • - יש יתרון עצום בקנייה של אופנוע של יצרן מוכר, ותיק, עם יבואן שמסוגל לספק שרות חלפים ותיקונים בכל הארץ.
  • - כדאי לרכוש אופנוע שבעתיד תהיה גם אפשרות של טרייד אין במחיר סביר.
המדריך לקניית אופנוע משומש. ראובן סביו, קינן כהן
הונדה טראנסאלפ, אפור, יעיל, מצוין!/קינן כהן, ראובן סביו

הסיפור האישי: הונדה טרנסאלפ XLV 700 2011

לפני כחצי שנה הבנתי שאני צריך אופנוע לנסיעות בין עירוניות יום יומיות לעבודה ולטיולים עם האישה בסופי השבוע. מכיוון שיש לי אופנוע שטח ספורטיבי לרכיבות פאן בשטח וגם קטנוע לנסיעות בעיר, חיפשתי אופנוע בתקציב מוגבל. למרות זאת, לא הייתי מוכן להתפשר בכל מה שקשור לחוויית הרכיבה, איכות המכלולים והאמינות שלו. לאחר חיפושים ממושכים והתייעצויות עם אנשים רבים בתחום הבנתי שהאופנוע הנכון עבורי הוא אדוונצ'ר בנפח בינוני/גדול. ראיתי מספר לא מבוטל של אופנועים, אבל אף אחד לא התאים וממש לפני הרגע שבו נאלצתי לפרוץ את מסגרת התקציב קרה לי מקרה מעניין מאוד.

באחת מהדרכות רכיבת השטח שאני מעביר, הגיע בחור עם טרנסאלפ ישן וחבוט משנת 2010 ולאחר מספר נפילות, המאוורר שעל הרדיאטור הפסיק להסתובב וכתוצאה מכך המנוע התחמם. ההשערה הראשונה שלי הייתה, שהנתיך נשרף ולכן התחלתי לפרק את המושב ומכסה הצד כדי להגיע לקופסת הנתיכים. כל הברגים שפתחתי, היו במצב חדש לחלוטין, ללא שום בעיות בהברגות ולא בראשים, למרות שבטח כבר נפתחו ונסגרו מאות פעמים. קופסת הנתיכים כללה שלושה נתיכים רזרביים שונים ועליה מדבקה עם תרשים של כל הנתיכים עם שמות המערכות שעליהם הם אחראיים. המדבקה עצמה לא דהויה כלל והמכסה והפינים שמחזיקים אותו במקום עדיין חדשים. מהר מאוד הבנתי, שהבעיה לא בנתיך, אלא במסגרת של המאוורר שכתוצאה ממכה תופסת את המאוורר עצמו. תוך כדי תהליך הפרוק והתיקון של התקלה, הופתעתי שכל חלקי הפלסטיק עדיים שלמים ולא סדוקים, הגומיות לא יבשות וסדוקות וכל חלקי הפלסטיקה יושבים היטב במקומם, למרות הגיל וסימני הנפילות הרבים.

המדריך לקניית אופנוע משומש. ראובן סביו, קינן כהן
בידיים הנכונת הוא גם מצליח להפתיע לא מעט/קינן כהן, ראובן סביו

דבר נוסף שגרם לי להבין את הטרנסאלפ יותר טוב, היה המשקל והממדים העצומים של המושב, אותו הרמתי לאחר שנאלצתי לפרק אותו כדי להגיע לנתיכים. כל אלו גרמו לי להבין למה התכוונו אנשי הונדה, כאשר הם ישבו לתכנן את הטראנסאלפ. הם כמובן חשבו על הרוכב, על הנוחות ועל תפעול פשוט, אך בעיקר הם חשבו על כך שהאופנוע ימשיך לתפקד ללא שום בעיה, גם לאחר שנים רבות של שימוש. אין ספק שאיכות החלקים, החומרים ואופן ההרכבה הם גורמים מרכזיים בבחירת אופנוע משומש, במיוחד בן כמעט 10 שנים.

בעקבות המקרה, התחלתי לחפש גם טראנסאלפ במצב סביר ובאחד מסבבי החיפושים נסעתי לסוכנות הונדה בפתח תקווה של אוריה כרמלי. מעבר לכך שאוריה הוא הבעלים של סוכנות הונדה בפתח תקווה, הוא גם אחד מרוכבי השטח התחרותיים המובילים בישראל ואישיות מוכרת ואהובה בענף האופנועים. אוריה ניסה ללא הצלחה לפתות אותי ללכת על הונדה אפריקה טווין, שהיה במחיר גבוה מהתקציב, אך לבסוף הסכים איתי לגבי רעיון הטרנסאלפ 700. הוא ציין בעיקר את יחס התמורה למחיר ואת העובדה שזהו אחד מדגמי האופנועים, שנחשבים לאמינים ביותר בכל הזמנים.

המדריך לקניית אופנוע משומש. ראובן סביו, קינן כהן
לא צ'יטה, אבל בנוי היטב/קינן כהן, ראובן סביו

לאחר כמה שבועות נוספים מצאתי באתר יד 2 טרנסאלפ עם 60,000 ק''מ, שנראה מבטיח ולמרות שהוא היה בכרמיאל, נסעתי לראות וחזרתי הביתה עם האופנוע לאחר שנפרדתי מ-21,000 ש''ח. מעבר למצב המעולה של כל חלקי האופנוע, העדר רעשים מהמנוע, גלגלים ושלדה ישרים לחלוטין ותוספות רבות חשובות מאוד כגון מגני צד קדמיים ואחוריים ומשקף קדמי גבוה. מה שהרשים אותי במיוחד היה תיעוד של כל היסטורית הטיפולים של האופנוע מרגע שהוא עלה לכביש, כולל קבלות על הרכבת האביזרים השונים. כמה ימים לאחר הקנייה חזרתי שוב לאוריה ויחד עשינו תוכנית כיצד ליישר קו ולהתאים את האופנוע לצרכים שלי במדויק. בסופו של דבר, מעבר לטיפול החלפת שמנים, שרשרת גלגלי שיניים, החלפנו גם את כבלי המצמד והגז רק כי הם בני 10 שנים.

המדריך לקניית אופנוע משומש. ראובן סביו, קינן כהן
החלפה למצבר ליתיון יון חסכה כמה ק"ג/קינן כהן, ראובן סביו

מכיוון שבכל זאת חיפשתי גם אופנוע שידליק אותי קצת יותר מעבר להיותו כלי תחבורה טוב, לא ויתרתי על החלפת חלקים נוספים כדי לקחת את הטרנסאלפ הישן והרדום צעד אחד קדימה. מערכת פליטה של MIVV כולל מבטל קטליזטור, חסכו לאופנוע יותר מ-8 קילוגרמים והעניקו לו צליל של אופנוע אחר לחלוטין. קפיצים קדמיים של אוהלינס ובולם אחורי מקורי חדש שנקנו באיביי ב-200 יורו, טיפלו ברכות המוגזמת של המתלים ושיפרו משמעותית את היציבות ותחושת ההיגוי. מצבר ליתיום-יון של חברת BS הוריד 3 קילוגרמים נוספים מהמשקל ונתן חיים חדשים למתנע, שמאז מתעורר לחיים ומסתובב כמו משוגע.

המדריך לקניית אופנוע משומש. ראובן סביו, קינן כהן
דיאטת אגזוזים לפי המתכון של MIVV/קינן כהן, ראובן סביו

בכדי לשנות במקצת את תנוחת הרכיבה לכיוון רכיבה יותר אגרסיבית בכביש ובשטח, הרכבתי כידון רחב וישר יותר של אופנוע שטח. כתוצאה מכך, יותר קל להעמיס משקל על הגלגל הקדמי, תנוחת העמידה בשטח טבעית יותר והמרפקים נפתחים לצדדים באופן טבעי. מאז כבר צברתי על הטראנסאלפ כמעט 10,000 קילומטרים בטיולים, בדרך לעבודה ובהדרכות רכיבה בכבישים מפותלים ובמגרש האימונים. כל מי שרכב על האופנוע, הופתע ממנו מאוד ולא מעט אנשים החלו לפזול לכיוון אופנועים מסוגו, בעקבות כך.

המדריך לקניית אופנוע משומש. ראובן סביו, קינן כהן
כלי ליום יום שכבר הספיק לצבור גם לא מעט קילומטרים של טיולים/קינן כהן, ראובן סביו

חשוב לי לציין שעבורי, הטרנסאלפ 700 הוא אחד מאותם אופנועים שאף פעם לא הבנתי אותו ואת מי שרוכב עליו ומבחינתי היה מחוץ לתחום. הסיבות לכך, הן בעיקר בגלל מנוע עם הספק של 60 כ''ס בלבד, גלגלי 19 מלפנים ו-17 מאחור, עיצוב רטרו עם פנס חזית עגול גדול ומראה של ברווז מגושם. הנתונים הטכניים מכוונים את הטרנסאלפ בעיקר לרכיבות רגועות על האספלט, או לשבילים מהודקים מאוד בשטח בקצב איטי במיוחד. למרות זאת גיליתי שהטרנסאלפ מסוגל לגרום לי ליהנות מהרכיבה עליו במגוון מצבים ובעיקר גורם לי לרצות לרכוב עליו רק יותר ויותר. בזכותו למדתי גם שיעור חשוב בכל הקשור לרכישת אופנועים משומשים, השיעור הזה עכשיו הוא גם שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully