וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו EBAY: מכוניות במכירה פומבית בין אנשים פרטיים

11.1.2021 / 8:15

בחו"ל השיטה הזו עובדת כבר עשרות שנים, אבל בישראל מכירות פומביות של מכוניות התקשו להתרומם, אתר חדש בשם CARZOOM רוצה לשנות את זה. יעבוד?

מכירה פומבית של מכונית. בית המכירות Bonhams,
באנגליה, בתי מכירות פומביות כמו Bonhams הם מוסד ותיק ומוכר/בית המכירות Bonhams

אחת לכמה זמן, כאשר בערוצי הספורט האמריקנים משודרת מכירה פומבית של מכוניות קלאסיות, מתחילה שוב הדקירה הזו של ההבנה באיזה שיממון מוטורי אנחנו בישראל. אז נכון, את המקומות הראשונים במכירות האלו תופסות מכוניות שגם לו היו נמכרות בארץ, יש סיכוי נמוך מאוד שאדם מהישוב ייצא בנסיעה עם בוגאטי טייפ 55 סופר ספורט משנת 1932 שנמכרה ב-7.1 מיליון דולר השנה. אבל היי, באולמות הקטנים יותר וחצרות המכירה שמסביב אפשר למצוא שלל הזדמנויות כמו שברולט נובה, אל קמינו, פורד גראן טורינו, מוסטאנגים והמוני טנדרים בכמה אלפי דולרים.

שם, בארצות הברית ענקיות מכירות פומביות כמו Mecum ו-RM הן תעשייה ענקית, בבריטניה יש את בית המכירות Bonhams אבל לא רק, אתרי סחר מקוונים כמו איביי כבר מזמן מאפשרים לאנשים מכל העולם לסחור בכלי רכב בשיטת המכירה הפומבית ולא מעט מכוניות אספנות וגם מכוניות חדשות שהגיעו לישראל עשו את זה על גבי הפלטפורמה הזו.

מכירה פומבית של מכוניות משומשות. צילום מסך EBAY, צילום מסך
אל קמינו ב-EBAY מוטורס, כאב לב בכל פעם מחדש.../צילום מסך, צילום מסך EBAY

אולם נראה שבישראל, כל התחום של מכירה פומבית של מכוניות לא ממש מתרומם. למעט ניסיונות בודדים שנעשו בעבר (כמו זה של חברת באדג'ט ב-2012), מכירות פומביות כיום בישראל נעשות לכלי רכב מכונס נכסים, מכירות פומביות של המשטרה או מנהל הרכב הממשלתי ולעיתים של הצבא. המכירות האלו הן בדרך כלל שדה הציד של סוחרי הרכב שמוכנים לקחת סיכון ולקנות מכוניות ללא בדיקה או אחריות ומגלגלים כמויות גדולת של כלי רכב - ללקוח הפרטי הסיפור הזה די חסום מבחינה מעשית.

אבל אתר חדש בשם CARZOOM רוצה לשנות את המצב הזה בישראל. מאחורי האתר עומד אלי בבקוב שאת עולם הסחר במכירות פומביות הכיר לפני עשרות שנים כאשר גר באוסטרליה, שם ממתדלק התקדם למנהל ובהמשך לבעלים של התחנה כאשר לאורך השנים הוא קונה ומוכר מכוניות בפורמט של המכירה הפומבית ממגרש מכוניות סמוך. בהמשך למד להכיר את העולם הזה גם בצד השני של כדור הארץ בארצות הברית, שם זירת המכירות הפומביות של איביי מגלגלת כמות עסקאות אדירה. כמה אדירה? נכון ללפני עשור זו הייתה מכנית כל 90 שניות, מכונית קלאסית כל 4 דקות ופורד מוסטאנג כל 43 דקות.

עוד בוואלה!

מציאה: הרולס רויס הנדירה של מוחמד עלי במכירה פומבית

לכתבה המלאה
מכירה פומבית של מכוניות משומשות. צילום מסך CARZOOM, צילום מסך
מתוך אתר CARZOOM/צילום מסך, צילום מסך CARZOOM

"לפני שנים היינו מחפשים רכב בעיתון של יום שישי", אומר אלי בבקוב, "קונים את העיתון מוקדם ומהר מהר מחפשים בעמודים של המודעות את הרכב, מתקשרים, קובעים, בודקים את המכונית, אחר כך עברנו לאתרים והיום אנחנו מציעים משהו אחר - אתה קובע את הזמן שתקציב למכירה, את מחיר המטרה שלך ומפרסם". המודל העסקי? מיקומי "פרימיום" באתר למודעות מכירה בתשלום שמקודמות בראש התצוגה.
מה המחסום של הישראלים בכל הקשור למכירה פומבית? אני שואל את אלי והוא טוען שזה רק עניין של זמן "אנחנו בפיגור בתחום הזה של רכב ביחס לעולם". אבל למעשה כנראה שיש יותר מזה, הישראלי ששום איום קיומי בטחוני או בריאותי לא מרתיע אותו כמו לעשות עסקה רעה על מכונית לא אוהב את מרכיב ההימור של מכירה פומבית. הוא צריך לדעת מה מחיר המחירון וכמה הוא שילם ביחס אליו.

אבל אחד ההבדלים הגדולים בתהליך המכירה הפומבית באתר למשל, הוא שבניגוד לתהליך מכירת מכונית רגילה, יש למוכר את האפשרות להיות חשוף לתמחור של הקונים ולהיסטוריית ההצעות שהועלו על ידי המתעניינים למכונית שלו ולא לחכות להצעות נוספות במידה והוא מחליט שזה המחיר שמתאים לו. כמובן שניתן גם ליצור קשר עם המוכר לאורך על התהליך לצורך מידע נוסף על הרכב או כדי לתאם פגישה. בהמשך תתווסף לאתר גם אפשרות לשיחת וידאו בין הקונה למוכר. וכן שירות ייעוץ וליווי ללקוחות שלא מעוניינים לעשות את התהליך בעצמם.

אחרי ביקור ושיטוט באתר עצמו, המסקנה הראשונה היא שהוא עדיין לא מספיק מובן בתהליכי המכירה השונים ועל פניו נראה כמו עוד לוח מכירה. חווית הגלישה יכולה וצריכה להשתפר כדי להיות מזמינה גם במהירות המעבר בין הדפים וגם בארגון שלו. כך למשל, אין אפשרות למיין את המודעות באתר לפי סוג המכירה (רגילה או פומבית) וצריך לעבור ידנית על עשרות עמודי המודעות באתר כדי למצוא את המודעות שבמסלול המכירה הפומבית. בנוסף, לא ניתן לעשות חיפוש בחיתוך של מחיר וכאשר ההיצע נע בין קיה פיקנטו וניסאן מיקרה למרצדס SL500 וב.מ.וו סדרה 5 הבלבול לעיתים גדול. גם בחיפוש המורחב במידה ובלשונית הדגם רשום באנגלית ובמודעה הוא בעברית, לא מתקבלות תוצאות החיפוש לדגם.

אלי מספר כי מתוך כ-200 כלי רכב שהוצעו עד כה בפורמט המכירה נמכרו כ-80 אחוזים במחיר היעד של המוכר, כאשר המכונית היקרה ביותר הייתה ב.מ.וו סדרה 5 משנת 2017 במחיר של כ-250 אלף שקלים. בחיפוש אקראי של מודעות מכירה בפורמט הפומבי מצאנו מכוניות שבהן מחיר המכרז היה גבוה מהמחיר בו מפורסמות מכוניות דומות ביד 2 כך שעדיין לא מדובר במציאון אוטומטי וכדאי להשוות את המחירים למה שקורה בשוק. מצד שני בעמודי המכירה הרגילה הייתה גם מיני SE חשמלית חדשה לחלוטין ב-210 אלף שקלים (זולה ב-30 אלף שקלים מהמחיר באולם התצוגה).

סביר להניח שאלו חבלי הלידה הראשונים של פורמט מאוד לא מוכר בישראל, ולצידם יהיה תהליך של למידה של שני הצדדים, הקונים והמוכרים את "חוקי הפורמט" הזה, שעשוי, רק עשוי לפתוח זווית חדשה ומעניינת בתחום הרכב המשומש בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully