וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: לנד רובר איווק היברידי-נטען

כתב: רמי גלבוע. צילום: דורית פלד

22.1.2021 / 6:29

אם אי אפשר לטוס לחו"ל, אז אפשר להסתפק בביקור חטוף בפסגת החרמון; זו משימה מושלמת לאיווק המחושמל - קרוסאובר קומפקטי קל רגליים, היודע לטפל היטב בכבישים מושלגים

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
אין כמו ביקור קפוא בפסגת החרמון המושלג; הנעת ה-4X4 התמודדה בקלות עם השלג החלקלק/רמי גלבוע

לא האמנתי שאני מסוגל להוציא מפי את המשפט הבא: "תאמין לי, זה אחלה ג'יפ, זה ריינג' רובר אמיתי". לא האמנתי, אבל זה מה שאמרתי לקצין האחראי על המחסום למרגלות החרמון. תיאמתי מראש את הכניסה לאתר אבל האיווק המעודן לא עשה רושם מספיק קרבי על מפקד המחסום, ייאמר לזכותו... אבל מסתבר שכדי לחוות סופת שלגים מקסימה אני מוכן לקרוא לג'יפון עירוני "ג'יפ", ולהוסיף לו את התואר היומרני "ריינג' רובר".

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
"זה לא כל כך נעים לראות חרמון סגור". נקווה לפתיחה מהירה של הפסגה הגבוהה ביותר בישראל/רמי גלבוע

מפגש המחסום התרחש לאחר נסיעה ארוכה מהמרכז, באחד מימי החורף הסוערים של השנה. הנסיעה העניקה לי מספיק זמן כדי לחפש הצדקה למחירו הגבוה של האיווק ההיברידי-נטען ברמת גימור S-Plus: לא פחות מ-415,000 שקלים עבור קרוסאובר-פרימיום בקטגוריית C-SUV (דומה במידותיו ל-3008, וולוו XC40 או ספורטאז'). חלק מההצדקה למחיר נובע ממערכת הנעת בנזין-חשמל חזקה, מיצובו האליטיסטי של המותג הבריטי, ומדבקת "ריינג' רובר" על תא המטען. רציתי לחדד לעצמי (ולעצמכם) את השאלה - עד כמה מוצדק תימחור ה'פרימיום', באיווק החדש?

עוד בוואלה!

השקה: לנד רובר איווק החדש

לכתבה המלאה
מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
הקרוסאובר הבריטי שרירי וקומפקטי. חלונות הצד צרים ונמוכים/רמי גלבוע

מהו מוצר 'פרימיום'?

כפי שיכולנו לחוות את פתיתי השלג הראשונים עוד לפני שהגענו אל הסופה, יכולנו גם לזהות מרכיבי פרימיום כבר באולם התצוגה. במונחי קרוסאובר מודרני, האיווק הוא רכב מרשים ויוצא דופן. המראה הכללי של האיווק דינמי ושרירי, דרוך לקרב אבל מאוחר יותר נראה כי עיצוב זה פוגע ברווחת הנוסעים מאחור.

גלגלי האיווק מוצבים בפינות המרכב, ושמחתי לראות כי הבריטים לא נסחפו באופנת החישוקים הספורטיביים; לאיווק S-Plus יש חישוקי 18-אינץ', הנועלים צמיגי 235/60R18. מידה זו נראית טוב, והיא גם משפרת את נוחות הנסיעה (לרמת הגימור הבכירה SE יש צמיגי 235/50R20, מן הסתם פחות נוחים). ידיות הדלתות השקועות נשלפות החוצה כאשר אתה מתקרב לרכב; אני לא מתלהב מהסידור הזה מכיוון שבמצבן הפתוח הידיות אינן מאוד אסתטיות, וזה בדיוק מה שאתה רואה כאשר אתה נכנס לרכב.

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
לוח המחוונים איכותי ועשיר, חומרי הדיפון נעימים למגע/רמי גלבוע

אורכו של ה"בייבי ריינג' רובר" הוא 4.37 מטרים בלבד; זה פחות מהמקובל בקטגוריה אבל האיווק נועד ללקוחות עירוניים המחפשים במפגיע רכב קטן וזריז, נוח לחניה ולתמרון. הישיבה מלפנים תומכת ומרווחת, מושבי העור בהירים ונוחים, ריפוד לוח המחוונים מיוחד בעיצובו ונעים למגע. את עינייך תתפוס קורת רוחב מסיבית ובתוכה שני מסכי מגע בגודל 10-אינץ' המותקנים אחד מעל לשני, העליון מרכין לקראתך את ראשו כאשר אתה מניע את הרכב. הצגים צלולים ומגיבים היטב, פועלים בשיטת Pivi אותה פיתחה לנד רובר. התצפית קדימה-הצידה קצת מוגבלת על ידי קורות A מסיביות.

גם התצפית לאחור אינה מושלמת בגלל חלון אחורי קטן אך בעיה זו נפתרת לחלוטין על ידי מראה פנימית אלקטרונית, המציגה היטב את המתרחש מאחור. זו אחת המראות הטובות בהן נתקלנו, ביום ובלילה.

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
מסכי המגע הגדולים ומרשימים. העליון מציג את נתוני תצרוכת החשמל והדלק, וטווח הנסיעה (כרגע, 45 ק"מ חשמליים ועוד 545 על בנזין)/רמי גלבוע

במושב האחורי ניתן להושיב שני בוגרים; המרחב מספיק אבל הישיבה נמוכה מאוד, כמתחייב מהעיצוב החיצוני. החלונות האחוריים קטנים, זהו היפוכו המלא של הריינג' רובר עם תא הנוסעים האוורירי, שהעניק לאיווק רק את שמו המלכותי. ליושבים מאחור יש פתחי מיזוג אוויר נשלטים, ושקעי טעינה לרוב. רכב המבחן צוייד במערכת צליל משובחת של מרידיאן, עם 11 רמקולים ו-380 וואט; עם מערכת כזו, מי צריך ללכת לאולם הקונצרטים? גם בגרסה הנטענת יש לאיווק תא מטען שנפח מכובד של 591 ליטרים, בעל דלת חשמלית.

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
מראת הפנים האלקטרונית מצוינת, נותנת זווית ראייה רחבה מאחור/רמי גלבוע

מנועים מלא, קדימה!

את כל אלה תקבלו גם באיווק בנזין או דיזל, והיום אנו בודקים את הגרסה ההיברידית-נטענת. יחידת ההנעה מתבססת על מנוע בנזין 1.5 ליטר 3 בוכנות המספק 200 כ"ס, הספק מרשים עבור מנוע כזה. הבנזין מעביר את כוחו לגלגלים הקדמיים, בעוד האחוריים מונעים באמצעות מנוע חשמלי בהספק 107 כ"ס; סך ההספק מגיע ל-309 כ"ס ו-54 קג"מ, זהו האיווק החזק ביותר שבנמצא. השאלה הראשונה הייתה, איך מתנהג מנוע 3 בוכנות במרכב של רכב יוקרתי כזה?

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
מנוע ה-3-בוכנות פועל ברכות מפתיעה, מייצר 200 כוחות סוס/רמי גלבוע

התשובה מספקת מאוד - ה'טריפל' הבריטי נטול כל רעידות האופייניות לטכנולוגיה, הוא חלק ומשיי מאוד. רק בהאצה חזקה ניתן לחוש בחספוס האופייני למנועים משולשים, אבל זה ממש לא מטרד; הנסיעה שקטה ונעימה מאוד. תיבת 8 ההילוכים (הילוך אחד פחות מאשר בדגמים הרגילים) אינה מהירה במיוחד אבל היא בסדר גמור; במצב S היא עוד יותר זריזה. המנוע החשמלי מספק כוח בשרני בתחילת הנסיעה, משלים ב-6.4 שניות את המיאוץ ל-100 קמ"ש, זה נתון מצוין. המנוע החשמלי מסייע גם בהאצות ביניים, לא ייחסר לכם כוח.

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. אתר יצרן
איווק PHEV אינו דורש עמדת טעינה ייעודית. המצבר מספק 40-50 קילומטרים של נהיגה חרישית ונעימה/אתר יצרן

עם סוללה בקיבולת 15 קילוואט שעה, טווח הנסיעה על חשמל טהור מוצהר ל-66 קילומטרים, אבל סביר יותר לצפות ל 40-45 קילומטרים חשמליים; טווח זה עשוי להספיק ללקוחות עירוניים רבים. הנסיעה במצב EV שקטה ונעימה מאוד, זהו אחד מקסמן של מכוניות חשמליות. לאחר התרוקנות המצבר תמשיך ליהנות מכוח החשמל, מכיוון שתמיד נשאר בסוללה קצת 'מיץ' המיועד לתאוצות קצרות ולמניעת התרוקנות-יתר. בלא תמיכת החשמל עובר האיווק 11-12 קילומטרים לליטר, בנסיעה בין עירונית רגועה. זה נתון סביר עבור רכב השוקל 2,080 קילוגרם (220 יותר מאשר גרסאות הבנזין הרגילות) אם כי לא ממש מרשים במונחים של היברידי רגיל, או דיזל. הנהג יכול לבחור במצב היברידי אוטומטי, חשמל טהור (EV), או 'חיסכון באנרגיה' בו נשמרת האנרגיה עד לזמן בו תגיע למרכז העיר, למשל. הטעינה משקע ביתי רגיל נמשכת למעלה משש שעות.

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
הישיבה מלפנים מצויינת, רמת הפינוק והטכנולוגיה גבוהה מאוד. קורת A מסתירה מעט את התצפית קדימה-באלכסון/רמי גלבוע

נוחות ועידון

כמצופה ממוניטין המותג ומחיר הפרימיום, האיווק נוח מאוד - אפילו על כבישי ישראל המשובשים. אין לו מתלים פניאומטיים או אפילו אדפטיביים, אבל המערכת עושה עבודה טובה מאוד. עם צמיגים בחתך 60 האיווק סופג היטב מהמורות ושברי אספלט, המתלים מעניקים פשרה טובה בין בקרת מרכב לבין נוחות. מערך הבטיחות המלא כולל שמירת נתיב, בלימת חרום, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי הולכי רגל ורכב בשטח מת.

למרות עיצובו ה'ספורטיבי', האיווק אינו מתיימר להיות כזה. זהו רכב כבד היושב על צמיגים בחתך גבוה, יש לו נטיות מרכב רציניות, והיגוי לא מחודד. אהבתי את הפשרה בה בחרו מהנדסי רובר, המעניקה נסיעה נוחה ביום יום ומשמרת אופציה להנאת נהיגה מסויימת. מי שמחפש רכב ספורטיבי יידע למצוא מענה טוב יותר, במחיר מעל 400,000 שקלים.

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
לא יטרוף בולדרים, אבל מספק נוחות בשבילים מהודקים/רמי גלבוע

מישהו אמר "רכב שטח"?

למרות לוגו RANGE ROVER המתנוסס על ישבנו, איווק הוא הרכב העירוני והקטן ביותר של המותג הבריטי. יש לו מרווח גחון וזוויות מרכב המאפשרות שיטוט זהיר בשבילים רגועים, ובלוח המחוונים יש Terrain Response המגיע מהרוברים הבכירים. בתנאי הבוץ של יום המבחן לא העזתי לרדת לשטח אבל שיטוט זהיר בשבילים כורכריים גילה מתלים נוחים למדי, עם בקרת משיכה המשלבת היטב את ההנעה הקדמית והאחורית - אני משער ששילוב שני המנועים העמיד אתגר לא קטן בפני המנהדסים הבריטיים.
זכור לי גם כי בהשקת הדור השני של האיווק ביוון לא היססו המארגנים להשליך אותנו למסלול מאתגר למדי, אותו חצה האיווק בקלות מרשימה.

הטיפוס בכביש המושלג לחרמון המחיש לי כי המנוע החשמלי מעביר את כוחו לגלגלים האחוריים, גם כאשר המחשב מציג סוללה ריקה לחלוטין. הגלגלים האחוריים קיבלו כוח משמעותי בכביש החלקלק, ולא יכולתי שלא לשאול את עצמי - האם במצב EV הוא יכול להתנהג כרכב בעל הנעה אחורית? יכול להיות קטע רציני, לבצע דריפטינג עם לנד רובר.

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
יכולת השטח של איווק אינה חורגת מהמקובל בסגמנט, אבל הוא יביא אתכם לפינות חמד חבויות/רמי גלבוע

בחזרה לקופה הרושמת

לנד-רובר-ריינג'-רובר-איווק-PHEV- S-Plusהוא קרוסאובר קומפקטי המעניק תחושת פרימיום מובהקת, וביצועי מנוע מרשימים. המערכת ההיברידית מעניקה לו דחף רציני, אם כי היא אינה הופכת אותו לרכב חסכוני. 'מכונית חשמלית' היא סעיף חדש ואופנתי בשיח לקוחות פרימיום, האוהבים להתהדר בכלי מתוחכם ובעל תדמית ירוקה, עטוף בניחוח בריטי. המוניטין של לנד רובר עשוי לקסום ללקוחות מסויימים, אחרים יירתעו ממנו. האם אווירת הפרימיום של האיווק מצדיקה את מחירו הגבוה? לזאת אין לי תשובה; כאשר וולוו XC40 היברידי-נטען עולה 280,000 שקלים, הפער מול האיווק נראה גדול מאוד.

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
מוצר ממוקד מאוד שלא מתבייש לבקש פרמיה על השם/רמי גלבוע

התחרות בסגמנט הפרימיום גדולה מאוד, וכך גם בתוך הבית; לדיסקברי-ספורט היברידי יש בדיוק את אותה מערכת PHEV של האיווק, והוא עולה רק 5,000 שקלים יותר מהאיווק המחושמל. לדיסקברי ספורט אין את תחושת הקלילות העירונית של האיווק אבל מצד שני, הוא הרבה יותר קרוב ל-DNA של לנד רובר, מעניק שימושיות וגודל מרשימים יותר.

אבל כבר סיכמנו שאת האיווק ייקנו לקוחות המבקשים רכב פרימיום קטן-מידות, קרוסאובר עירוני מרשים ומפנק, אותו לא יפגשו בכל פינה. איווק הוא להיט מכירות גדול באירופה אבל עם כ-120 מכירות שנתיות בישראל, למרות שהיבואן מצפה להגדלה משמעותית של המכירות בישראל, בעזרת הגרסה ההיברידית-חשמלית, אין ספק שלא תפגשו אותו בכל קרן רחוב.

מבחן דרך: לנד רובר איווק PHEV. רמי גלבוע
כיתוב RANGE ROVER מסייע בקידום המכירות, אבל לאיווק אין את הסגולות המופלגות של אחיו הבכור. גם לא את תג המחיר/רמי גלבוע

על הצד הטכני: ריינג' רובר איווק היברידי-נטען S-Plus

מנוע בנזין, הנעה: בנזין מוגדש 3 בוכנות, מניע את הגלגלים הקדמיים
נפח: 1,498 סמ"ק
הספק משולב (כ"ס): 309
מומנט משולב (קג"מ): 54
תיבת הילוכים: פלנטרית, 8 הילוכים

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות):
6.4
מהירות מרבית (קמ"ש): 213
תצרוכת דלק ממוצעת (מבחן, קמ"ל): 11-12.5

מידות:
אורך (ס"מ):
437.1
רוחב (ס"מ): 199.6
גובה (ס"מ): 164.9
בסיס גלגלים (ס"מ): 268.1
מרווח גחון (ס"מ): 21.2
תא מטען (ליטרים): 591

מחיר: 415,000 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully