וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראלי "ים החולות": 3 ימים של מהפכה

עודכן לאחרונה: 9.4.2021 / 8:31

למעלה מ-50 משתתפים זינקו לראלי "ים החולות" שנערך במשך 3 ימים ו-400 ק"מ בדיונות הנרחבות של שונרה ועגור. קטגוריית המכוניות כמעט נכחדה אבל האופנועים והמאבריקים השתלטו על הזירה, מזרימים דם חדש אל קו הזינוק

ראלי ים החולות 2021. נפתלי צאנג,
המפץ הגדול, למרגלות הדיונה הגדולה/נפתלי צאנג

17 קילומטרים לאחר הזינוק הגיעו המתחרים למשטח מהודק ומישורי, סוג של אגמון יבש שבקצהו מתנשאת דיונה בגובה עשרות מטרים. ספר הדרך הוביל אותם 'דוך' במעלה הדיונה, במקום שלא אפשר אפילו גישה באלכסון; אופנוענים מיומנים עוד יכלו להניף גלגל ולטפס בקלילות מרשימה, המהירים ביותר מרחפים מעל קצה הסכין. אבל הרייזרים וקומץ המכוניות נאלצו לנגוח בדיונה ולהרים ענן חול אדיר, מאמצים את המנוע בהמשך דרכם אל השביל. הייתה זו פתיחה מרשימה ל-350 קילומטרים של ניווט, מהירות ודבקות במטרה.

ראלי ים החולות 2021. טים נודלמן,
לקשיי הניווט הצטרפו עשרות קילומטרים של שבילי באמפים בלתי פוסקים/טים נודלמן

חולות לוהטים

לקראת חג החירות והיציאה מהקורונה רקחה משפחת קטנוב - דן, שי וגידי - ראלי חדש ומדליק, עם ארמדת רכבי שטח שהשתלטה על הדיונות הגדולות במדינה. המרוץ החל ביום חמישי עם פרולוג בן 20 קילומטרים, שנועד לקבוע את סדר הזינוק למחרת. ביום שישי נערכו שלושה קטעי דירוג באורך מצטבר של 220 קילומטרים ובשבת, שתי הקפות של 65 קילומטרים כל אחת. היה זה ראלי-רייד ארוך ומאתגר, שהסתיים בטעם של עוד. בסיס הראלי היה בחאן 'ספינת המדבר', אכסניה שכבר הפכה לבסיס יציאה קבוע למירוצי השנים האחרונות. המקום מאורגן ונרחב מספיק כדי להכיל את כל המשתתפים, צוותי הסיוע והמלווים הרבים - לחגיגה מוטורית גדולה.

עוד בוואלה!

ראלי-רייד "שועלי שמשון" סוגר את 2020

לכתבה המלאה
ראלי ים החולות 2021. רמי גלבוע
מרחבי הנגב איתגרו את נווטי ספר הדרך, ואנשי ה-GPS/רמי גלבוע

סצנת הראלי-רייד עוברת לאחרונה שינויים מהותיים; לאחר שנות קיפאון וצליעה מתעורר המדבר, וליגת ראלי-רייד נכנסת לסוג של יציבות וגידול קבוע. יציבות זו חשובה מאוד כי רק קיומה המתמשך של ליגת מרוצים יבטיח הצטרפות מתחרים חדשים, והוצאת מכוניות המרוץ הקשישות מהמחסנים האפלים. בכל מרוץ אנו פוגשים מתחרים חדשים, ביניהם אופנוענים צעירים הקוראים תיגר על הוותיקים; למשל, רז עידן בן ה-15, שהיה זה עבורו המרוץ הראשון עם ספר דרך. רז ניצח בקטגוריית 'אופנועים עד 250 סמ"ק' בכל ששת קטעי הדירוג. זהו הישג מרשים המעיד על מקצוענות גדולה ועל יד ימין הפותחת מצערת לאורך כל הזמן. העולם שייך לצעירים ולאמיצים.

ראלי ים החולות 2021. רמי גלבוע
הצוללת הצהובה של פוינטר-TOYO היא מרכיב נצחי במרוצי השטח וגם הפעם, רז והלל היו המהירים ביותר/רמי גלבוע

מהצד השני ניצבים רז היימן והלל סגל, מוותיקי ובכירי המשתתפים בתחרות. ה'צוללת הצהובה' שלהם הייתה המהירה ביותר לאורך שלושת ימי הראלי, בקטגוריית נווטי ספר דרך. ניצחון הצהובים נובע ממקצוענות גבוהה ביותר, ומניווט נקי מטעויות. במסלול דיונות טובעני כמו ים החולות, רכב המירוץ שלהם נחות משמעותית מארמדת המאבריקים שדהרה אחריהם, רכבי מרוץ ייעודיים ומודרניים ביותר.

ראלי ים החולות 2021. אלי רביבו,
המאבריקים אינם רק המהירים והזולים ביותר לתפעול, הם גם סלחניים להפתעות במסלול/אלי רביבו

העולם שייך ל-X3

אין כל מקריות בעובדה שהמאבריקים Side by Side השתלטו על זירות המרוצים, בישראל ובעולם. אלו כלים היוצאים מאולמות התצוגה עם יכולות שטח עוצרות נשימה, כמעט מוכנים למרוץ. המאבריקים עוד עוברים שינויים ושדרוגים רבים - חלקם משביח את הביצועים (שיפורי מתלים, העלאת הספקי המנוע), אחרים נועדו לעמוד בתקנון המרוצים המחמיר - החלפת כלוב התהפכות לתקן FIA, הגדלת מיכלי הדלק והשבחת האמינות, התקנת מערכות ניווט ושיפורים אחרים.

ראלי ים החולות 2021. רמי גלבוע
גם הפעם בחרתי במיצובישי טרייטון לשמש כרכב עיתונות, במרחבי הדיונות הגדולים/רמי גלבוע

אחד המאבריקים המיוחדים בישראל (ואולי גם בעולם) שייך לדרור כהן, נהג מרוצים הרתוק לכיסא גלגלים. המאבריק מאפשר לדרור להתנתק מכיסא הגלגלים, ולהשתחרר ממגבלות התנועה שלו. במושב הנווט של דרור יושב אבי פרימט הידוע בכינוי "אבי XT", על שם תשוקתו לימאהה XT500 המיתולוגי. החוזקה של אבי אינה דווקא בעולם הניווט, בו הוא עושה את תחילת דרכו; אבי הוא מכונאי בחסד, סוג של מק'גייוור יצירתי המחפש אתגרים טכנולוגיים.

ראלי ים החולות 2021. רמי גלבוע
דרור כהן בילה את הלילה בהכנת וסימון ספר הדרך, לקראת יום המחרת/רמי גלבוע

בגלל מגבלותיו הגופניות, דרור חייב לנהוג באמצעות הידיים בלבד, ללא דוושות. המנגנונים הקיימים לרכבי נכים אינם מדויקים וארגונומיים מספיק, לשליטה ברכב מרוץ הנוסע בשטח שעות ארוכות. לשם כך פיתח אבי גלגל הגה שאינו גלגל, אלא סוג של צורת 8 אופקית. שתי ידיות משמשות כבלם ומצערת, והמשימה הגדולה הייתה לכייל את הגברת תנועת הידיות, כדי לאפשר שליטה אינטואיטיבית ברכב המרוץ. לצורך זה הרכיב אבי גלגל הגה של הונדה 'פיילוט' קדמוני, משאבות ומגברים של כלי רכב רגילים, ומאות שעות של נהיגה ומינון ההגברה.

ראלי ים החולות 2021. טים נודלמן,
בועז סאסי מרחף מעל הדיונות, בקטגוריית אופנוענים GPS/טים נודלמן

לא מזיקה העובדה שדרור כהן הוא טייס F16 בעברו, כך שהוא ניחן בקואורדינצייה מושלמת ובמחשבה חדה ומהירה. על פי אבי ודרור, המנגנון הייחודי מהיר ומדויק יותר מאשר שימוש בדוושות רגילות; לדעתם, זה מנגנון שיכול לשדרג גם נהג שאין לו מגבלות גופניות. כרגע מתמקד הצוות בהשלמת המערכת לרכב המרוץ של דרור אבל אין ספק, שבהמשך ינסו לשווק את המוצר בעולם הגדול. בהצלחה.

ראלי ים החולות 2021. נפתלי צאנג,
הבאגי של ארז אברמוב טחן את הדיונות, מוביל את קטגוריית T1 GPS/נפתלי צאנג

תוצאות

עם 13 קטגוריות נפרדות לאופנועים, מאבריקים, מכוניות, נווטי GPS ונווטי ספר דרך, חלוקה לנפחי מנוע שונים והנעת 4X4 או 2X4, בלתי אפשרי לנקוב ב'מנצח הראלי'. המעוניינים מוזמנים לבקר באתר "תנועה מדידות זמנים" של רז היימן, אבל להלן עיקר החדשות. את משתתפי הראלי ניתן לחלק לשתי קבוצות שונות - רוכבים ונהגים המנווטים בספר דרך, זו הטכניקה המקצועית והנחשבת ביותר, מתאימה למי שרוצה להתחרות גם בחו"ל. השיטה השנייה היא ניווט בעזרת GPS, זו טכניקה קלה ומהירה הרבה יותר; היא מתאימה למי שאינם רוצים להתמודד עם ניווט מסורתי ומעוניינים לתת בגז. יש מקום לכולם.

ראלי ים החולות 2021. נפתלי צאנג,
אין סוף לים החולות/נפתלי צאנג

ניווט ספר דרך: האופנוען המהיר ביותר היה מיודענו רז עידן בן ה-15 (בחסות I moto ו-Sherco Israel), שגמא את שלושת הימים בזמן מצטבר של 5:30:55 שעות. המהירים ביותר עם מאבריק היו מסעוד ועמרן טהה, 5:42:07. הזריזים ביותר על ארבעה גלגלים היו שועלי המדבר הוותיקים רז היימן והלל סגל (בחסות פוינטר וצמיגי TOYO), שסיימו את המסלול ב- 5:42:07 שעות.

ראלי ים החולות 2021. נפתלי צאנג,
הרבה זמן לא שמענו את נהמת ה-V8 של עדו כהן, ברוך שובך/נפתלי צאנג

בשבת זכינו לביקור אורח של עידו כהן שהגיע עם הטרופי טראק האימתני שלו, 650 כוח סוס? בבקשה! שלוש שנים נעדר עידו ממסלולי המרוצים, אבל היום הוא דפק הופעה; ההקפה הראשונה הייתה איטית, סוג של הורדת חלודה. את ההקפה השנייה ביצע בזמן מצוין, המהיר ביותר בין המכוניות - אין ספק שעידו והנווט נמרוד 'קיד' הם צוות מנצח, גם כאשר הם חלודים ומאובקים במקצת.

ראלי ים החולות 2021. אלי רביבו,
עמוד האש לא פתר את בעיות הניווט/אלי רביבו

ניווט GPS: האופנוען המהיר ביותר בניווט GPS היה דן מיה (בחסות KTM Israel, Klim Israel, Champ factory) שטרף את המסלול בזמן מצטבר של 4:27:42. קל לומר ש'זו לא חוכמה עם GPS' אבל למראה הקשיים במסלול וטיב השטח, זהו קצב מדהים. המאבריק GPS המהיר ביותר היה של אלירן יפרח, בזמן מרשים של 4:40:48. הבאגי המהיר ביותר היה של ארז אברמוב ואיברהים עיסא, 5:23:41.

ראלי ים החולות 2021. אלי רביבו,
הפעילות בחניון החלה הרבה לפני הזינוק, ונמשכה אל שעות הלילה המאוחרות/אלי רביבו

עופות החול

לאחר שבועות ארוכים של הכנות ושלושה ימי מרוץ התפזרו המתחרים לבתיהם, משפחת קטנוב סימנה V מוצלח, ורוחות המדבר מחקו את סימני הצמיגים. ראלי ים החולות המשיך לבסס את קיומה של ליגת מרוצים מסודרת, מה שיגרום למתחרים חדשים להרים את הכפפה, ולוותיקים לשלוף את רכבי המרוץ ממחשכי החניונים. בתכנון כרגע עוד שני מרוצים לשנת 2021, בתחילת יולי ובדצמבר.

ראלי ים החולות 2021. אלכס קורניצ'וק,
סביב המסלול פוזרו מרשלים ונקודות ביקורת של המארגנים/אלכס קורניצ'וק

זה הזמן להודות לכל מי שסייע; בראש ובראשונה למתחרים ולמארגנים, אבל גם לחברת 'כלמוביל' שהשאילה לנו טנדר מיצובישי טרייטון שלקח אותי למרחבי הדיונות הגדולות; לא אסתיר מכם שלאחר סיום הראלי שוטטתי לי עוד כמה שעות בדיונות, אותן בלע הטרייטון כאילו היו שבילים מהודקים. משפחת קטנוב מבקשת להודות לנותני החסות המרכזיים לראלי: KTM Israel, מוטוליין - המרכז לספורט מוטורי, מרכז שירות 'דן', ההתאחדות לנהיגה ספורטיבית (מכוניות וקארטינג) בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully