וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכב שלכם ניזוק בלחימה או פרעות? תכינו את העצבים

וואלה!רכב

עודכן לאחרונה: 19.5.2021 / 11:28

החדשות הטובות: המדינה תכיר בנזקים שנגרמו לכלי רכב כתוצאה ממתקפות הרקטות מעזה ואפילו כאלו שנפגעו במהומות. החדשות הרעות: זה תהליך לא מהיר, על ימי העבודה אף אחד לא ישלם לכם ומפיצויים אתם יכולים לשכוח

פגיעה ישירה באשקלון, 16 במאי 2021. ראובן קסטרו
רכב שניזוק כתוצאה מפגיעה באשקלון/ראובן קסטרו

על פי נתוני מס רכוש, מתחילת מבצע 'שומר החומות' הוגשו למעלה מ 850 תביעות רכוש לקרן הפיצויים בגין נזקים שאירעו לרכבים, כאשר הערכה היא כי גובהו המצטבר של הנזק שנגרם להם עומד על עשרות מיליוני שקלים. ואין מדובר רק על רקטות שרסיסיהן חוררו את הרכבים או העלו אותם באש, אלא גם על נזקים שנגרמו במהלך המהומות והפרעות ע"י המון משולהב שהצית, חיבל והסב נזקים עצומים. מהנתונים עולה כי באזור עוטף עזה, כולל אשקלון ושדרות, הוגשו למעלה מ-650 תביעות לנזקי רכב ובאזור תל אביב, כולל לוד ורמלה, הוגשו למעלה מ-150 תביעות בגין נזק לרכב. באזור הצפון, כולל עכו, הוגשו 10 תביעות בגין נזקי רכב, ו-30 בגין נזקי מבנה. בטבריה למשל, הוגשו כ-15 תביעות על נזקי רכב.

השאלה היא כיצד נדרשים לפעול בעלי הרכבים על מנת לקבל את מלוא הפיצוי בגין הנזק שנגרם להם, ומהר ככל שניתן. על מנת לברר זאת, שוחחנו עם עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח.

פגיעה ישירה באשדוד, 16 במאי 2021. ניב אהרונסון
כלי רכב שניזוקו סמוך לפגיעה ישירה באשדוד/ניב אהרונסון

הרכב ניזוק כתוצאה מפגיעת רקטה. מי ישלם לי עבור הנזקים שנגרמו לו?

במקרה כזה, הכתובת אליה צריך לפנות היא מס רכוש. לשון תקנות מס רכוש קובעות כי מי שנגרם נזק לרכושם כתוצאה מתקיפה על רקע גזעני או לאומני המהווה פעולת איבה, עשויים להיות זכאים לקבל פיצויים על הנזק. על פי המפורט בתקנות, יש לעמוד ב-4 קריטריונים לצורך קבלת פיצוי. ראשית כל, נדרשת זיקת בעלות לרכב - כלומר, עליהם להיות בעליו כדין. כמו כן, נדרש להוכיח כי הפגיעה ארעה בעקבות אירוע על רקע לאומי המוגדר כפועלת איבה שהתרחשה בשטחי ישראל.

עוד בוואלה!

בשווי של מכונית קטנה: כמה עולה פוליסת ביטוח לרכב יוקרה?

לכתבה המלאה

מה התהליך שנדרש לעבור לצורך קבלת הפיצוי?

במקרה של פעולת איבה יפנו נציגי קרן הפיצויים ברשות המסים מיוזמתם אל הנפגעים וידריכו אותם כיצד עליהם למלא את הטפסים ולמי להגישם. היה ולא נעשתה פניה ביוזמת קרן הפיצויים ברשות המיסים, יש לפנות אל קרן הפיצויים ברשות המסים ולהודיע על הנזק תוך שבועיים ממועד גרימת הנזק. נקבע אף שיש להגיש תביעה לקרן הפיצויים תוך 3 חודשים ממועד גרימת הנזק. הגשת התביעה נעשית באופן מקוון. לאחר קבלת התביעה, קרן הפיצויים ברשות המסים פונה אל הרשות המאשרת במשרד הביטחון לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, שתאשר כי הפעולה היא פעולת איבה לצורך מתן הפיצוי. היה והרשות קבעה כי הפגיעה אינה פעולת איבה, ניתן לערער על החלטתה.

זירת נפילת הרקטה ברמת גן 15 במאי 2021. ראובן קסטרו
מעל 850 תביעות בסבב הנוכחי בגין נזקים לכלי רכב/ראובן קסטרו

איך מחושב גובה הפיצוי שישולם לי?

ככל שמדובר על נזק בר תיקון, תקנות מס רכוש קובעות כי ההוצאות ישולמו לצורך הקטנת הנזק באופן הבא : ככל שהנזק בר תיקון, מס רכוש יפצה את בעליו בהתאם לחישוב בין שווי הרכב לפני שניזוק לבין שוויו לאחריו. למעשה, מס רכוש אינו כופה או מכתיב לניזוק את זהות המוסך בו יתוקן הרכב וכל בעלים ראשי לתקן היכן שיחפוץ. במידה והרכב אינו בר תיקון, התקנות קובעות כי ישולם פיצוי בהתאם לשווי הרכב, נכון ליום האירוע, בהתאם לנתוניו הקונקרטיים של הרכב. לצד האמור, וככל שמדובר על רכב יקר , מומלץ להסתייע גם בשמאי עצמאי על מנת שיתעד את הנזק, יעריכו ואף יתנהל מול השמאי מטעם מס רכוש במטרה להגיע למספר שמשקף באופן מדויק את גובה הנזק שנגרם בפועל לרכב.

ומה לגבי רכבים שניזוקו במהומות ? האם בעליהן זכאים לקבל פיצוי?

כן. שר האוצר, מר ישראל כץ, הנחה לאחרונה את פקידי מס רכוש להפעיל את החוק ולהגדיר כי כל הנזקים שנגרמו לרכוש בערים המעורבות, במהלך הפרעות, יוכרו כנזקי פעולות איבה שמזכים את בעליהם בקבלת פיצוי. אין זה משנה אם מדובר על מכונית בבעלות ערבי, יהודי או אחר - כולם גם יחד נכנסים תחת מטריית הניזוקים שזכאים לקבל פיצוי. תהליך מימוש הזכאות לקבלתו זהה לזה שנדרשים לעבור בעלי הרכבים שניזוקו מפגיעת רקטות.

לוד בבוקר שאחרי לילה אלים, 12 במאי 2021. לירן לוי
בהנחיית שר האוצר, גם כלי רכב שניזוקו בפרעות יוכרו לצורך פיצוי/לירן לוי

הרכב שנפגע משמש אותי לצורכי עבודה. האם אני זכאי לקבל פיצוי שמשקף גם את נזקיי העקיפים בעקבות השבתתו הזמנית?

לא. נכון לרגע זה, פיצוי על הפסדים וחוסר יכולת לנצל את הנכס בשל נזקי מלחמה, משולם רק לבעלי רכוש שמתגוררים באזור עוטף עזה ובישוביי ספר. לפיכך, בעל רכב שמתגורר מחוץ לאזור זה זכאי לקבל פיצוי רק בגין הנזקים הישירים לרכוש.

לרכב יש ביטוח מקיף. מדוע שלא אקבל פיצוי מחברת הביטוח?

פוליסת ביטוח לרכב פרטי מסחרי עד 4 טון, מחריגה מכלל כיסוי נזקים שנגרמו כתוצאה מפעולות איבה אלא וככל שנרכשה תוספת לפוליסה, עבורה שולמה פרמיה

רמזור שהושחת במהומות. נתיבי ישראל,
נזקים בעשרות מיליוני שקלים לתשתיות - גם המדינה יכולה לשכוח מלבוא חשבון עם הפורעים/נתיבי ישראל

ראיתי את הפורעים משחיתים לי את הרכב ואני יודע את זהותם. האם אוכל להגיש כנגדם תביעה?

באופן עקרוני ניתן להגיש תביעה כנגדם שכן השחתת רכוש מהווה עוולה נזיקית ברת פיצוי. אולם לצורך כך נדרש גם תיעוד שלהם משחיתים את הרכב. כמובן שיש לשקול את כדאיות המהלך לאור העובדה שאין ערובה לכך שאף אם בית משפט יפסוק כנגדם, יהיה להם די כסף לשלם את מלוא הנזקים שנגרמו. כמו כן, היה והמדינה פיצתה את הניזוק, אין הוא יכול להיפרע פעמיים ולקבל פיצוי גם מהבחור שהשחית את הרכב.

ומה בנוגע לכל אותם נזקים שנגרמו לתשתיות הציבוריות בערים? מי יפצה את הרשויות את או מע"צ?

כעיקרון, יכולות אותן רשויות להגיש תביעה כנגדם המתפרעים שגרמו לנזקים, אולם נדרש לצורך כך תיעוד בו מתועדים המעשים. ואף אם קיים כזה, התועלת שעשויה לצמוח מהמהלך אינה רבה - ספק רב אין יש לאותם פורעים כיס עמוק דיו בשביל לשלם עבור מעשיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully