וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליגת העבירות מזנקת לשיאים חדשים

כתב רמי גלבוע, צילום: רונן טופלברג

עודכן לאחרונה: 4.6.2021 / 8:20

מי לא קם עלינו לכלותנו? בהתחלה הייתה זו קורונה, ואחר כך טילים על הדרום, וביורוקרטיה, אבל שום דבר לא עוצר את מיכאל חן, הכהן הגדול של תחרויות העבירות בישראל. "מהיר ועצבני" זה כאן

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
"דאסטר נתיבי אוויר" ממריאה לעוד אירוע עבירות/רונן טופלברג, רמי גלבוע

עם כל מפלצות העבירות שמסביב, עם מאות כוחות סוס וצמיגי 46-אינץ', אופנועי מוטוקרוס וסילברדו'אים מעופפים, לרגע לא חשבתי שאת תמונת הניצחון אקבל ממונית דאצ'יה דאסטר לבנה, שיצאה לרחף בנתיב עצמאי; אבל זה מה שקורה כאשר אתה מפגיש נהג-על, וירטואוז ו'פרפורמר' חסר תקנה, עם הצלם המוטורי הטוב ביותר בישראל (וכנראה גם בעוד טריטוריות עולמיות).

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
מפלצות רועות בגינת הסלעים, סמוראי קטן מאחור ולידו טרקטור, שלעולם יהיה עסוק בחילוצים ותיקונים/רונן טופלברג, רמי גלבוע

המפגש הוירטואוזי בין הדאסטר של מיכאל חן ועדשת ה-70-200 של רונן טופלברג נמשך אלפית שנייה, שני מטרים מעל הקרקע החולית; אבל הוא הספיק כדי לייצר צילום אייקוני עוצמתי, רגע שיא בתחרות מרהיבה ומדליקה. בהקפה הראשונה עוד נחתה הדאסטר בשלום, אבל בפעם השנייה... טוב, בשביל זה יש גרר. אגב, יומיים לאחר המרוץ חזרה הדאסטר לתפקד כמונית עירונית לכל דבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
מאות משקיפים צופים מלמעלה על הדרבי הדרוזי. האחים 'עלו' ברכב הירוק, עאדל זאהר במפלצת הסגולה/רונן טופלברג, רמי גלבוע

העקשנות מנצחת

כ-600 צופים הגיעו למתחם התחרות, מחצבה נטושה בשטחי הכורכר של מועצה אזורית 'בני שמעון'; הצופים נפרשו במתחם מוצל מעל המחצבה, 15,000 נוספים צפו בתחרות משך למעלה מארבע שעות, בשידור ישיר בפייסבוק. מיכאל הבטיח לנו אירוע שעוד לא היה כדוגמתו בישראל, הבטיח וקיים; למעלה משישים צוותים התייצבו על קו הזינוק, מחולקים לקטגוריות שונות ומשונות. ומעמדת הכרוז תיווך שדרן ערוץ הספורט בועז קורפל את ההתרחשויות על המסלול לצופים מקרוב ומרחוק.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
הסופה של 'הטיגריסים' מזכירה לנו מאיפה התחיל הכל, Jeep קלאסי ומשופר בטעם טוב/רונן טופלברג, רמי גלבוע

באופן הטבעי ביותר הגדיר מיכאל קטגוריות למפלצות עבירות מעוספיה וקליפורניה, ג'יפים משופרים ו'עממיים', טרקטורונים וטנדרים 'פול סייז'. החידוש היה בשילוב אופנועי אנדורו על אותו מסלול, רכבי מאבריק SBS, אפילו רכבי 'גרוטראלי' שריחפו מעל המסלול - ערבובייה מקסימה וצבעונית. בימים אלה איננו יכולים שלא להתפעם גם מהדו-קיום הצוהל שהיה בין יהודים ודרוזים, ערבים ובדואים וכמובן, גברים, נשים וטף. שיהיה זה סימן לבאות.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
נצחון המיניאטורות: הג'ימני של עמית קטף את המקום הראשון בקטגוריית העממיים/רונן טופלברג, רמי גלבוע

המתחרים והצופים הגיעו למחצבה בבוקר התחרות, אבל עבודות ההכנה היו ארוכות ומייגעות; חודשים של עבודה ותיאומים, חיבור מצוין עם המועצה המקומית 'בני שמעון' שהושיטה יד וסייעה, עבודה מול המשטרה, קק"ל, מכבי אש מד"א, משטרת באר שבע, ועוד ועוד. אחד המכשולים הגדולים היה הוצאת רישיונות נהיגה ספורטיביים למשתתפים ולכלי רכב, שזו להם התחרות הראשונה; מיכאל הבין שאם לא ייכנס מתחת לאלונקה הזו, לא יהיה לו מירוץ. כך הפך לנציג המתחרים במסדרונות הרשות לנהיגה ספורטיבית. ימים ולילות התרוצץ ותיאם, משך ודחף, ובחצות הלילה שלפני המרוץ, יצא ממשרד התחבורה עם למעלה מעשרים רישיונות מוכנים...

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
תקלות במערכת העברת הכוח מנעו מרכב האולטרא-4 של מוסך גבע למצות את יכולותיו הכבירות. בפעם הבאה/רונן טופלברג, רמי גלבוע

אחד המרושיינים החדשים היה רכב האולטרא-4 של עירא אבני ממוסך גבע, עליו כבר סיפרנו לכם לפני שלוש שנים; מאז קרם הרכב עור וגידים, אבל רישיון מרוצים עוד לא הוצא לו. בחצות הלילה הגיע הרישיון וב-03:30 יצאו הקיבוצניקים של גבע, לשטח התחרות. הרכב תפקד מעולה, עירא נהג בנחישות צפונית אבל מה לעשות, תקלות ילדות הרחיקו אותו מהפודיום. בפעם הבאה!

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
העומסים הכבירים מסוגלים לתלוש גם את איבריהן של המפלצות החסונות ביותר/רונן טופלברג, רמי גלבוע

מכונות עבירות מדהימות

מוקד התחרות היה בקטגוריית האקסטרים, אלו מפלצות שטח ייעודיות ומתוחכמות. מאחורי צמיגי הענק והשלדות החשופות מתחבאים מנועי V8 בהספקים של מאות כוחות סוס, נעילות נשלטות, מתלים מקצועיים (חלקם הידראוליים ונשלטים על ידי הנהג), היגוי אחורי, כננות ומערכות קירור המסוגלות לצנן את המסה הבוערת הזו. לעין המתבונן נראה כי המפלצות טסות מעצמן ועוברות כל מכשול אבל צריך לדעת לנהוג בהן, לבחור נתיב ומהירות המתאימים לכל מכשול, למקם בזהירות את גלגלי הענק. נהג המשנה עשוי להיות החלק החשוב ביותר, מכוון את הנהג , פורש כננות ועוד.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
צמיגי הענק מאפשרים למפלצות לשוטט בגינת הסלעים/רונן טופלברג, רמי גלבוע

בדרך כלל מתחרים רכבי העבירות אחד אחד בכל מכשול, אבל מיכאל בחר בשיטה אחרת; בהשפעת מרוצי King of Hammers האמריקניים (בהם הוא משתתף באופן קבוע) בנה מיכאל מסלול המשלב עבירות ומהירות, כאשר המשתתפים מוזנקים בזוגות - כל זה לעיני הצופים היושבים על מצוקי המחצבה. המסלול הקצר כלל מעבר אתגרי ב'גינת הסלעים', טיפוס כוחני בעלייה תחוחה, מעבר מעל צינורות ענק ועוד.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
אמנון קריספי מוביל, צמוד אליו יריב קלר מסופר ג'יפ (יבואן אישי ומשפר רכבי שטח)/רונן טופלברג, רמי גלבוע

במקום הראשון בקטגוריה זכה אמנון קריספי עם רכב אולטרא-4 אימתני, אותו רכש לאחרונה בארה"ב. הרכב נרכש מלורן היילי, אגדת מרוצים אמריקנית שארון הגביעים שלו גדוש עד אפס מקום. למקום השני הגיע יניב גולן שגם הוא רכש רכב עבירות ייעודי באמריקה; זהו זחלן סלעים שאין לו את המהירות של אולטרא-4, אבל הוא התאים מאוד למסלול היום. למקום השלישי הגיעו האחים עלו מעוספיה עם מפלצת עבירות מייצור עצמי, גם להם יש צמיגי 46 אינץ' ו-700 כ"ס - ותנו לי להגיד לכם - אין לנו מה להתבייש עם התוצרת המקומית מול הרכש הטרי מאמריקה.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
האופנוענים השתחלו בין סלעי הענק/רונן טופלברג, רמי גלבוע

על שני גלגלים

רק מוח יצירתי כמו של מיכאל יכול היה להעלות על מסלול עבירות 28 אופנועני אנדורו... אבל כך עשה, והאופנוענים סיפקו הרבה אקשן - תיקול מדויק של גינת הסלעים, טיפוס כוחני בסוללה התלולה (רבים מהם עלו-נפלו-ירדו-עלו, עד שהגיעו לפיסגה) ולסיום, דילוג חינני על צינורות הפלדה והבטונדות. החום והאבק הכבד לא סייעו, אבל אופנוענים הם זן קשוח. מעל כולם ריחף הבינלאומי הבולט ביותר שלנו, סוף סלע שמביא לנו (ולעצמו) הרבה כבוד במרוצי שטח הנחשבים ביותר בעולם - רומניאקס הקשוח, הארצברג רודיאו, ומרוצי אנדורו רבים. סוף רוכב על אופנוע KTM 300 סמ"ק 2-פעימות, בחסות קבוצת המרוצים של ד.ל.ב מוטוספורט. עוד נראה אותו בדקאר, אין ספק.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
סוף סלע ריחף בקלילות מעל שאר המתחרים, אלוף עולמי עם עתיד מזהיר/רונן טופלברג, רמי גלבוע

מהאולפן הממוזג אל המסלול המאובק

עוד כוכב מקומי שאינו מחמיץ הזדמנות להקיז מעצמו אדרנלין הוא דני קושמרו האוהב להחליף את חליפתו המעונבת, בסרבל מרוצים וקסדת מרוצים. היה זה מרוץ רשמי ראשון לקושמרו ההרפתקן, מאחורי הגה של מאבריק X3 שהושאל לו על ידי היבואן, עופר אבניר. קושמרו יצא למסלול ה-SBS ובהקפה הראשונה קבע זמן מצוין ביותר; ההקפה השנייה הסתיימה בהתהפכות קלה, ששמה קץ למרוץ הראשון (אך לא אחרון, אני בטוח) שלו. אמרתי לדני שאם פטרהאנסל ורובי גורדון יכולים להתהפך, גם לו מותר.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
קושמרו טס לאולפן על שני גלגלים, "הוא עוד ישוב"/רונן טופלברג, רמי גלבוע

לרכבי ה-SBS יש יכולות מדהימות המשלבות עבירות ומהירות, ואת המקום הראשון בקטגוריה קטף אלירן יפרח, כוכב ותיק במרוצי שטח בישראל. במקביל התחרה אלירן בקטגורייה פול-סייז אותה ניצח עם טנדר פורד, למורת רוחם של הסילבראדו'אים שהתחרות באותה קטגוריה גמלונית. חברי מועדון סילבראדו נופפו בדגלים ושרו הימנונים מעל הגבעה, חבר'ה טובים ושמחים.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
המיומנים ביותר טסו במעלה הדיונה התחוחה, האחרים נלחמו, ונפלו, ובסוף טיפסו/רונן טופלברג, רמי גלבוע

עוד השתתפו...

בקטגוריית 4X4 'עממי' ניצח עמית גלעד עם ג'ימני צנוע, ומאחוריו הסופה הקלאסית של 'הטיגריסים'. ארבעה כלים השתתפו בקטגורית גרוטראלי ובראשם רחל ארזי, שדפקה זינוקי קרב מדהימים עם סובארו קשישה. גם מיכאל חן עצמו השתתף בקטגוריה זו ולמרבית האירוניה, נפסל עקב חריגה לא חוקית מהמסלול... למקום השלישי הגיע מיודענו מיכאל שרפי, מכונאי מחונן ונהג מחוייב; הוא התהפך עם הסמוראי, העמיד אותו על הגלגלים וסיים על הפודיום.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
אף אחד לא מוכן לוותר, ביציאה מגינת הסלעים. מאחור, מכשול הצינורות/רונן טופלברג, רמי גלבוע

מה עכשיו?

כאלף אנשים הגיעו לאירוע בחצרים, 600 צופים ו-400 אנשי צוות ומארגנים, ועוד 15,000 צפו באירוע בשידור ישיר. כולם נחרצים ואוהבים את הספורט אבל האמת היא שכל הקרדיט, הזיעה, ההתעקשות וההצלחה שייכים לאדם אחד, מיכאל חן. כבר היו בישראל ליגות עבירות רציניות, שאורגנו בעיקר על ידי מיקי יוחאי; אבל היו אלה הזמנים שלפני החוק הספורט המוטורי והיום זה הרבה יותר קשה, מסובך ויקר. מיכאל הוא המשוגע התורן שחורק שיניים ודוחף כמו בולדוזר, נלחם בתחנות רוח ובגלגלי הביורוקרטיה, מכניס יד לכיסו הפרטי, לא ישן לפני המרוץ וגם לא אחריו, מסתובב בשטח ומנהל את האירוע בנחישות ובחיוך.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
גז מלא על הדיונה/רונן טופלברג, רמי גלבוע

בשנים האחרונות מתחיל מיכאל לראות את חזונו מתגשם, מתרחב לקטגוריות חדשות, והעתיד עוד לפנינו - בחוה"מ סוכות תיערך תחרות של יומיים במרכז הארץ, מקצה צפוני יחתום את השנה, אינשאללה. בינתיים ימשיך מיכאל להשתעשע עם הדאסטר המעופפת וברכבי עבירות, ובקיץ מתוכננים לו שני אירועי 'קינג אוף האמרס' בפורטוגל.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
גרוטראלי באוויר/רונן טופלברג, רמי גלבוע

שוחרי העבירות יכולים להישען לאחור ולחכות לאירוע הבא, או להצטרף לסצנת העבירות - מתברר שאפשר להשתתף בתחרות מקיזת אדרנלין גם עם ג'ימני בסיסי או סובארו העולה 3,000 שקלים. לא מוכרחים להוציא מאות אלפי שקלים על מפלצת עבירות מקצועית. לא נוכל לסיים בלי להודות לאנשים ולגופים שעזרו וסייעו בקיום האירוע; תקצר הרשימה מלציין את כולם אבל בראש הרשימה עומדת המועצה אזורית בני שמעון, אשר שחררה כבלים והושיטה יד וסיוע גדול. עוד תרמו להצלחת האירוע חברת ל.כ המשווקת כלי עבודה וציוד שטח, חברת ניקוד - אביעד שייביץ, ️ג. חיון שיווק ואספקה, דאצ'יה-דאסטר (נתיבי אוויר לבוקרשט), משרד התרבות והספורט, ההתאחדות לנהיגה ספורטיבית מכוניות וקארטינג בישראל, התאחדות הספורט המוטורי, מוסך שרפי.

ליגת העבירות בחצרים. רמי גלבוע, רונן טופלברג
שברולט סילבראדו במיטבו, מחכים לנחיתה/רונן טופלברג, רמי גלבוע

תוצאות סופיות

קטגוריית אקסטרים (מפלצות)
1. אמנון קריספי
2. יניב גולן
3. האחים עלו

4X4 עממי (צמיגים עד 33 אינץ')
1. עמית גלעד
2. הטיגריסים
3. מיכאל שרפי

גרוטראלי
1. רחלי ארזי
2. גבי ג'רבי
3. איתי יפת

טרקטורונים
1. טל עציון
2. חיים שרווי
3. שגיא בורשטיין

פולסייז (טנדרים)
1. אלירן יפרח
2. אלי מורן
3. אייל דניאלס

סייד ביי סייד (מאבריקים)
1. אלירן יפרח
2. מוחמד סרסור
3. אמיר סרסור

אופנועים סופר אנדורו - אקספרט
1. טל איזנבד
2. עבדאלחלים סעדי
3. בן גנון

אופנועים סופר אנדורו - מקצוענים
1. סוף סלע
2. יפתח פרנקו
3. חן כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully