וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לעוד לקוח מרוצה -דרך השטח

24.9.2020 / 7:55

מיכאל מצא דרך מקורית לשלב עבודה והנאה: משך השבוע הוא עובד עם הדאסטר כמונית דיזל חסכונית, ואחרי שעות העבודה? דיונות, סלעים, שבילים, ולמה לא קצת זמן אוויר?

דאצ'יה דאסטר משופר לשטח. רמי גלבוע, רמי גלבוע
כאשר אתם ממהרים לפגישה חשובה.../רמי גלבוע, רמי גלבוע

מיכאל חן הוא אחד מנהגי העבירות המחוייבים ביותר בישראל: הוא התחרה בקרואטיה טרופי, 'קינג אוף האמרס' בפורטוגל וקליפורניה, האיש חי עבירות וסלעים. מיכאל אירגן תחרויות עבירות בישראל, ורכש לעצמו מעמד בכיר בקהיליית העבירות הקשוחה. לאחרונה נטש את משרת ניהול פרוייקטים בה היה מועסק והתחיל לעבוד עם המונית - זו פרנסה המשאירה לו שפע פנאי וגמישות מלאה, כדי להמשיך ולעסוק בספורט המוטורי. חלק מהנוסעים המזדמנים אינו מבחין בגובהה החריג של המונית, אחרים נדלקים מהרעיון לנסוע ברכב עבירות משופר. מיכאל נוהג את המונית כאחד האדם אבל אם אתם צריכים להגיע בדחיפות לתל חדיד, חולות עגור או חניון נחל ארדון, אין בעיה - צלצלו 052-6089156, ומונית השטח בדרך אליכם.

דאצ'יה דאסטר משופר לשטח. רמי גלבוע, רמי גלבוע
אם יש פקקי תנועה גדולים בדרך, מיכאל ישמח לחתוך עבורכם דרך השטח/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מעשה מרכבה

מיכאל יכל לבחור בלימוזינת כביש מפנקת אבל כמו תמיד וכדרכו, הוא בחר בנתיב מאובק וייחודי. הוא רכש דאסטר מכיוון שגם במצבו המקורי יש לו יכולות שטח מרשימות, במונחים של קרוסאובר עירוני. הכוונה לא הייתה להפוך את הדאסטר לרוביקון, זה לא יילך. מיכאל רצה לשפר את יכולת השבילים של הרכב, להגביר את רמת העבירות והעמידות, תוך שהוא שומר על סטאטוס חוקי למהדרין על הכביש.

עוד בוואלה!

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 1.3 פרסטיז' 4X4

לכתבה המלאה
דאצ'יה דאסטר משופר לשטח. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מונית השטח/רמי גלבוע, רמי גלבוע

הפעולה הראשונה הייתה הגבהת מרכב באמצעות בולמי KONI Heavy track בעלי שלושה מצבי שיכוך. בעזרתו של מיכאל שרפי ממוסך 'שרפי' מיהוד בחר מיכאל בקפיצי Mad בריטיים, המעניקים שילוב מצוין של מהלך ושיכוך. המתלים מגביהים את המרכב ב-2 אינץ' חוקיים, ומשפרים מאוד את נוחות הנסיעה.

הדאסטר המשופר איבד קורטוב מרכות הנסיעה בנהיגה איטית אבל בשביל המהיר, הוא מתפקד להפליא: המרכב מוצק ואינו מיטלטל, כושר הספיגה מרשים ביותר - בנחיתה מהקפיצה המצולמת 'נגמר' מהלך המתלים אבל הדאסטר נשאר יציב ומבוקר לחלוטין, ללא טלטלות זנב ודרמות מיותרות.

דאצ'יה דאסטר משופר לשטח. רמי גלבוע, רמי גלבוע
אין כמו ערכת הגבהה טובה, לשיפר העבירות והנוחות/רמי גלבוע, רמי גלבוע

צמיגים, מיגונים ונעילה

צמיגי 215/60R17 המקוריים טובים מהמקובל בקטגוריית הקרוסאוברים העירוניים וביום-יום, מיכאל משתמש בהם. לצורך שעשועי שטח הוא מרכיב סט אחר של חישוקים וצמיגי שטח, General Grabber במידה 225/75R16. אלו צמיגים עמידים יותר, ובעלי אחיזה עדיפה. קוטרם החיצוני גדול ב-2 אינץ' מהגודל המקורי; זה מוסיף 1 אינץ' למרווח הגחון, משפר את אחיזת הקרקע, ואת שיכוך המהמורות. כדי להכיל את הצמיגים הגדולים נאלץ מיכאל לחתוך בדיסק סרחי מתכת ופלסטיק בכנפיים. נדגיש כי שינוי מידת הצמיגים אינו חוקי ואינו בטיחותי לנסיעה על הכביש, זה מתאים רק לנהיגת שטח.

דאצ'יה דאסטר משופר לשטח. רמי גלבוע, רמי גלבוע
הדאסטר הנעול מטפס כמו עז, במעברים שאינם אפשריים למעבר עם הרכב הסטנדרטי/רמי גלבוע, רמי גלבוע

להגנה על הגחון מפגיעת סלעים ומרעין בישין התקין מיכאל מיגוני גחון איכותיים של סדנת 'ראסטה'. בקרת המשיכה של הדאסטר יעילה, והיא מעניקה לג'יפון הרומני עבירות טובה ביחס למתחריו הישירים. זה לא הספיק למיכאל שהתקין נעילת דיפרנציאל אוטומטית, אחורית. הנעילה היא מתוצרת יצרן סובייטי אלמוני, ומשפרת את יכולת הדאסטר להתמודד עם הצלבות סרנים - אין שום עיכוב בהעברת הכוח לשני הצדדים והנעילה מלאה, ב-100%. מחיר השוק של שיפורי מונית השטח: הגבהת מרכב 7,000 שקלים, נעילה אחורית 3,000 שקל, מיגון מלא 'רסטה' 3,500 שקלים.

דאצ'יה דאסטר משופר לשטח. רמי גלבוע, רמי גלבוע
הצמיגים המוקשחים מאפשרים לתת בגז גם בשבילים מהירים, ללא חשש מצביטת צמיג/רמי גלבוע, רמי גלבוע

איך נוסע?

לצורך צילומי המפגש שאלתי מהיבואן דאסטר סטנדרטי, שהיה מצוייד בערכת שטח הכוללת מיגון תחתון מלא, וו גרירה וגגון מסיבי, סך הכל 6,970 שקלים. בנוסף נעל הדאסטר 'שלי' צמיגי שטח מוקשחים במידה המקורית, תוספת של 1,990 שקלים. תוספת מיותרת לטעמי היו מדרגות צד מגושמות וגדולות, גם הן עולות 1,990 שקלים. ללקוחות עתידיים הייתי ממליץ להתקין את המיגונים ב-2,290 שקלים, לבצע אצל ספק חיצוני הגבהת מרכב ולחכות עם החלפת הצמיגים, עד לשחיקת המקוריים (או קריעתם ההדרגתית). יצויין כי גם הגבהת מרכב חוקית, עלולה לפגוע באחריות היבואן למכלולים מסויימים: מתלים, ציריות, מערכת היגוי. כדאי לבדוק ספציפית אצל היבואן, בטרם התקנה.

דאצ'יה דאסטר משופר לשטח. רמי גלבוע, רמי גלבוע
לא ברור מי מופתעים יותר, הלקוחות שלו בעיר, או המטיילים בשטח/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מאז ומתמיד אהבתי את עבודת המתלים של הג'יפון הרומני שגם במצבו הסטנדרטי, נהנה ממרווח גחון וזויות מרכב טובות יחסית לקטגוריה. זה רכב נעים ועביר יחסית אבל ברגע שעברתי לנהוג במונית השטח, זעק ההבדל לשמיים: המתלים המשופרים שמרו את המרכב מוצק ויציב, סופגים בקלות שיבושי שביל. מרווח הגחון המשופר הבטיח שלא אנגח את מכלולי הגחון בקרקע, והדיפרנציאל הננעל העביר את כוח המנוע לקרקע, בצורה מיטבית. להפתעתי הטובה, הארכת יחסי ההעברה (עקב הגדלת הצמיגים) כמעט ולא השפיעה על התנהגות הכלי שעדיין יודע לנסוע באיטיות, בלי לטגן את המצמד.

דאצ'יה דאסטר משופר לשטח. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מישהו פנוי בבן שמן?/רמי גלבוע, רמי גלבוע

תצוגת תכלית

מיכאל רגיל לרכבי עבירות מפלצתיים, אבל הוא מתענג גם על נהיגת הדאסטר הזריז - הוא נהנה לטוס איתו בשבילים, מאתגר אותו בסוללות ומדרגות, אינו מפחד לנופף גלגלים באוויר. מצד שני, הוא מאוד מודע למגבלות הג'יפון הרומני - נסיעה איטית מדי עלולה להסתיים בדימום מנוע, או בטיגון מצמד. מיכאל לא נכנס למצבים האלה, שומר על המכאניקה ואינו מסתער באמוק על מכשולים. לא מקובלת עליו נהיגת מכשולים בנוסח "עובר או שובר", כפי שאנו רואים מדי פעם בסרטוני Youtube; סרטונים אלה מראים נהגי דאסטרים ופורסטרים הטסים את מעלה עשוש בפול-גז, זה לא סגנון נהיגה המקובל עלינו.

דאצ'יה דאסטר משופר לשטח. רמי גלבוע, רמי גלבוע
בקרת משיכה, סבלנות ומיומנות/רמי גלבוע, רמי גלבוע

האם זהו רכב השטח האולטימטיבי?

מאז ומתמיד אהבנו את הג'יפון הרומני המציע מחיר קניה זול (123,000 שקלים) והוצאות תפעול נמוכות (דיזל ידני), נוחות נסיעה טובה, ויכולות שטח החורגות מהמקובל בעדרי הקרוסאוברים. השדרוגים של מיכאל מקפיצים את הדאסטר מדרגה נוספת למעלה - הגבהת המרכב והנעילה האחורית מתאימות לכל שוחר טיולים, אבל הצמיגים המוגדלים כבר מחייבים היערכות עם שתי ערכות צמיגים, פירוקים והרכבות, זה לא מתאים לכל אחד.

דאצ'יה דאסטר משופר לשטח. רמי גלבוע, רמי גלבוע
פינוי המקום לצמיגים דרש ניסור של בתי הגלגלים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

אבל גם במצבה המשודרג של מונית השטח, חסרונו של הילוך הכוח ימשיך להגביל את עבירות הג'יפון הרומני ביחס לרכב שטח אמיתי, אפילו סוזוקי ג'ימני למשל. קשה לדאסטר להזדחל לאט, טכניקה קריטית לנהיגת שטח תובענית. בנוסף, העברת הכוח לאחור מבוססת על מצמד אלקטרו-ויסקוזי העלול להפסיק את העברת הכוח, במקרה של התחממות יתר (זה קורה רק במצבי קיצון, הפסקת צינון קצרה תחזיר את המצב לתיקנו). ניתן גם לשער כי שימוש אינטנסיבי מאוד יגרום לבלאי מואץ במכלולים מסויימים, ולפגיעה סבירה באחריות היבואן. אבל עבור מכורי עבירות כמו מיכאל זו השקעה השווה כל גרוש, רק כדי לדעת שהוא יכול לרדת בכל רגע נתון, למקצה שבילים ועבירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully