וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום חציון ראשון במכירות רכב: דוהרים לקטסטרופה תחבורתית

עודכן לאחרונה: 6.7.2021 / 15:18

המותג והדגם הנמכרים ביותר לא חשובים, זה מסך עשן שמסתיר את התובנות היותר חשובות מנתוני המסירות של החציון הראשון של 2021. כך הופך הלקוח הישראלי לפראייר מקצועי

לפני הניתוח, שיותר מכל יעציב אתכם - מאוד. קבלו כהרגלנו 6 תובנות על שוק הרכב המקומי לאור נתוני החציון הראשון של 2021. גם הפעם אנחנו נעזרים באמיר ווינשטוק, מייסד אתר קארזון ואשף הדאטה בכל מה שקשור למספרים האמיתיים של שוק הרכב המקומי. אז כמה נמכרו, מה קורה ליבוא המקביל, לאן נעלמו המבצעים, המספר הסודי של שוק הרכב ועוד.

סיכום חציון ראשון 2021 - השוואת חציון ראשון. קארזון, צילום מסך
החציון הראשון של 2021 בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים הקודמות/צילום מסך, קארזון

1. מה שעולה ומה שיורד

מתחילת השנה נמכרו בישראל 189,870 מכוניות, עלייה של 54 אחוזים ביחס ל-2020. אבל אתם יודעים מה, שנת 2020 הייתה שנה בעייתית, אז בואו נלך לאחת נורמלית - 2019 אז נמכרו במחצית הראשונה של השנה כ-158,000 כלי רכב, זאת אומרת אנחנו עדיין בקפיצה של כ-17 אחוזים ביחס אליה. האופטימיים יגידו שיש סיכוי לחציית המספר 300 אלף במספרי המכוניות החדשות בישראל השנה. אגב, הנה מספר שרק אצלנו תוכלו לשמוע: אל מול אותם 190 אלף כלי רכב חדשים, נגרעו ממצבת כלי הרכב בישראל כ-50 אלף כלי רכב, ליתר דיוק - 51,384 מכונית.

סיכום חציון ראשון 2021 - הדגמים. קארזון, צילום מסך
הדגמים המובילים - יוני 2021/צילום מסך, קארזון

2. טסלה: לא להסתנוור

נערת הפוסטר של שוק הרכב הישראלי בחציון הראשון של 2020 היא ללא ספק טסלה. היצרנית האמריקנית נכנסה בסערה בפברואר 2021 עם מודל מכירה שונה לחלוטין, מההזמנה באתר, שקיפות במחיר, ביצועים במחיר שובר שוק וכמובן הייפ היסטרי שחיפה ומחפה על חבלי לידה ובעיות איכות ושירות. ובכל זאת, עם כמעט 1,900 מכוניות המכונית הנמכרת ביותר ביוני לפני טויוטה קורולה ויונדאי איוניק. אולם צריך לקחת דברים בפרופורציה - טסלה מגיעה ב"פעימות" ולצד חודש כזה ישנם חודשים ללא אספקת מכוניות כלל. בסיכום החצי שנתי, עם 2,912 כלי רכב, היא עדיין אחת מהפתעות השנה, אבל נמצאת במקום ה-19 הכללי בדירוג הדגמים.

סיכום חציון ראשון 2021 - סוגי מנועים. קארזון, צילום מסך
הבנזין עדיין שולט, אבל נתוני החשמליות מתחילים לצבור גובה/צילום מסך, קארזון

3. אנחנו הופכים לירוקים

אחוז המכירות של כלי רכב חשמליים הוא לרוב הנמוך מבין סוגי הרכבים הנמכרים, אבל ביוני השנה הוא עקף את אחוז המכירות של רכבים היברידיים פלאג אין ועמד על 7.1% מכלל המכירות. מנועי בנזין עדיין מובילים בראש עם כמעט 57% מהמסירות, אבל התחרות תתגבר בחודש-חודשים הקרובים עם כניסת עוד ועוד דגמים חשמליים חדשים ומבטיחים כמו יונדאי איוניק 5. גם שוק הליסינג לא צפוי להישאר מחוץ לחגיגה הזאת זמן רב.

סיכום חציון ראשון 2021 - יבוא מקביל. קארזון, צילום מסך
היבוא המקביל והזעיר הולך וצובר תאוצה/צילום מסך, קארזון

4. כולם נהנים מהעלייה

כפי שחזינו בעבר, היבוא המקביל והזעיר נמצא במגמת עלייה מתמשכת. בערוץ זה נמכרו מתחילת השנה כ-5,300 רכבים, והיבואנים האלו צפויים לעבור החודש את מספר המכירות שהיו בכל בשנת 2020: קצב גידול משמעותי יותר מהיבוא הרשמי לישראל. המחיר הממוצע (במונחי מחירון) עדיין גבוה ועומד על מעל ל-310 אלף שקלים, לעומת 166 אלף "בלבד" ביבוא הרשמי לישראל. אם כי יש לזכור, שחלק גדול מכלי הרכב האלו שייכים למותגי יוקרה.

טויטה מובילה את המכירות ביבוא המקביל עם מעל ל-2,300 רכבים בחצי השנה הראשונה, במקום השני מרצדס עם כמעט 1,050 רכבים ובמקום השלישי ג'יפ עם מעל ל-500 כלי רכב. במקום הרביעי מצטרפת חדשה יחסית ביבוא המקביל: סקודה, עם כמעט 260 מסירות מתחילת השנה וזה קורה לא רק עם גרסאות שהיבואן הרשמי לא מייבא כמו סופרב ואוקטביה פלאג אין, אלא גם עם דגמים שטרם הגיעו כמו האניאק החשמלי.

סיכום חציון ראשון 2021 - ההנחות. קארזון, צילום מסך
ההנחות הולכות ומצטמצמות/צילום מסך, קארזון

5. אין הנחות

וכאשר הביקוש משתולל, ובכל העולם נרשמים חוסרים אדירים בכלי רכב כתוצאה ממשבר השבבים - אין סיבה שמישהו לא יפיק מזה רווח. המוטיבציה של היבואניות להעניק הנחות או לצאת במבצעים הולכת ונעלמת. לא רק שמספר ההנחות שפורסמו קטן, גם ההנחות הממוצעות ברכבי האפס קילומטר קטן, מכמעט 16,700 שקלים בממוצע בינואר השנה, לפחות מ-15,200 שקלים ביוני - ירידה של כ-9% בהנחות הממוצעות.

עוד בוואלה!

סיכום 2020: לא מה שחשבתם

לכתבה המלאה
סיכום חציון ראשון 2021 - מוניות. קארזון, צילום מסך
טויוטה הופכת לחביבת נהגי המונית/צילום מסך, קארזון

6. ההפתעה הכפולה של טויוטה

שוק המוניות ה"שקוף" בדרך כלל מספק בחציון הזה תובנה מעניינת. אחרי שנים של דומיננטיות של סקודה ומרצדס, יש שחקנית חדשה שהולכת ותופסת תאוצה - טויוטה. דגמי היצרנית היפנית מתברגים למקום השני במספר כלי הרכב שעלו לכביש כמוניות. ועוד משהו מעניין - כמעט 70% מתוכם הגיעו ביבוא מקביל ורק כ-30% דרך היבוא הרשמי. היבואן המוביל הוא אוטופויינט עם כ-210 מסירות בחצי השנה הראשונה, לעומת כ-120 של היבואן הרשמי.

חנות הפופ אפ של טסלה בישראל. רוברט פרוידמן,
המודל 3 קבעה תקדים עם מספר המסירות הגבוה ביותר ביוני, אבל רחוקה מהצמרת בסיכום החציון/רוברט פרוידמן

פרשנות: פול-גז לתהום

המספר העצום, הלא נתפס של מכוניות חדשות שעלו על הכבישים בששת החודשים הראשונים של השנה הוא חבית חומר נפץ ואסון התחבורה הבא של ישראל.

שתי ישויות מחייכות למראה המספרים האלו - יבואניות הרכב והמדינה. לאלו ואלו מתחלפים האישונים בסימני שקלים למראה הנתונים האלו. הם מכניסות מיליארדי שקלים ומההתמכרות הקשה הנרקוטית של הישראלים למכוניות החדשות. והעובדה שכל העסק הזה מכניס המון כסף לקופת המדינה, היא נחמה קטנה מאוד כאשר מבינים את המחיר האמיתי של האבסת הכבישים בעוד ועוד מכוניות, ברמה שכבר שנים אינה תואמת את הקיבולת שלהם.

החיוך המסופק של קוני המכוניות החדשות מריח הניילונים המשכר יימחק מהר מאוד כשהם יצטרפו לטור הארוך כלי הרכב הארוך שישרוף להם את הזמן, הכסף והבריאות. הרכב שלכם הוא לא הפתרון - הוא הבעיה.

חניון המתנה לאוטובוסים, אגד, נתניה, 31 ביולי 2020. ראובן קסטרו
התחבורה הציבורית רחוקה מלהוות תחליף ראוי/ראובן קסטרו

קל להבין וקשה להאשים את מי שבוחרים פעם אחרי פעם במכונית הפרטית. האשראי והמימון ניתנים ברוחב לב על ידי הבנקים, הריביות נמוכות, הכסף ששורף בכיס אחרי שבוטלה שוב החופשה השנתית והמשכנתאות הוקפאו לחצי שנה. נסיעה בתחבורה הציבורית היא תענוג מפוקפק, שנע בין ליטוף כלב רטוב לדחיפת היד למעבד מזון. המדינה מתנכלת לרוכבי הדו גלגלי, אחד הפתרונות המיידיים לזוועה התחבורתית, ומיום ליום גואה מספר הנפגעים על דו גלגלי בשל ליקויי תשתיות, אכיפה לא אפקטיבית ואווירת ההפקרות בכבישים.

התוצאה של כל אלו וגורמים אחרים כמו תכנון לקוי של שכונות מגורים המגבירות את התלות ברכב הפרטי, חברות המתמרצות עובדים לעשות שימוש בהטבת "רכב צמוד" ועוד - היא המספרים שאנחנו רואים כעת.

גם אם לא תישמר המגמה הזו להמשך השנה, והיא לא, בשל משבר השבבים, בשל ההאטה ברכישות ברבעון האחרון של השנה והשפעות נוספות - אנחנו כבר בנקודה שהיא הרבה אחרי הדקה ה-90, יותר לכיוון השעה ה-90 שתבזבזו גם החודש בפקק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully