וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום 2020: לא מה שחשבתם

1.1.2021 / 8:03

2020 הייתה, איך נאמר, שנה מאתגרת במיוחד לתעשיית הרכב. משבר כלכלי ובריאותי, סגרים, קשיי ייצור, מעבר להצגת דגמים בריבועי זום במקום תערוכות רכב. אז החלטנו גם לסכם את השנה הזו באופן אלטרנטיבי

בונדד רכב באילת. קובי ליאני
למרות הקורונה, הישראלים המשיכו לקנות מכוניות/קובי ליאני

עולם הרכב לא נמלט מהשפעות מגיפת הקורונה. לא בפן התעשייתי של שרשרת הייצור, אספקת ומכירת כלי הרכב ולא בפן של סיקור העולם הזה. תערוכות הרכב, שאמנם נחלשו בשנים האחרונות בוטלו בזו אחר זו, אירועי השקה הצטמצמו למשדרי זום מקרטעים כאשר חלוקת הקשב נעה בין מה שקורה במסך לבין החתול שמטייל לי על המקלדת והתזכורת להוציא את הכביסה מהמכונה ואלו שתי דוגמאות בלבד.

ולשנה כל כך משובשת, אנחנו חשבנו שראוי סיכום שנה שונה מאוד ממה שרגילים לו. אז כן, אי שם בסוף הכתבה הזו תוכלו למצוא מי מכר יותר ממי והכל. אבל לפני כן, יחד עם אמיר ויינשטוק מאתר "קארזון" ועם מערכות המידע שלהם שמנתחות את נתוני שוק רכב כדי לאתר את המבצעים הטובים ביותר, אספנו כמה מהנתונים והדברים שחשבנו שאולי לא חשוב, אבל וואלה, כדאי לכם להכיר על שנת 2020 בשוק הרכב.

אפודים צהובים? לא ממש. יצרן,
המכונית שלנו התייקרו השנה/יצרן

1. הרבה הרבה כסף

מעבר לעובדה ששוק הרכב שלנו הוא מוזר מאוד, ומצליח לרדת ב-15 אחוזים מתונים מאוד ביחס לענפים אחרים שהתרסקו. ובואו - מדובר ברכב, אמנם מוצר חשוב שקשה להסתדר במדינה עם תחבורה ציבורית לא ממש מהימנה, אבל בכל זאת, לא מדובר במוצר צריכה בסיסי. הייתם חושבים שבזמן משבר והידוק חגורה, הדחף להחליף מכונית לא יהיה כל כך חזק, ובכל זאת. אבל לא רק הדחף, אלא גם הסכומים שהוצאנו על זה - השנה נמכרו בישראל כ-222 אלף כלי רכב בעלות כוללת של 36 מיליארד שקלים בחישוב מהיר זה אומר שהמחיר הממוצע של מכונית בישראל הוא מספר יפה מאוד של 162,162 שקלים - סחטיין עלינו, כי לפי החישוב של אתר קארזון להשוואת מחירי רכב, ביחס לשנה שעברה הוצאנו הרבה יותר על מכוניות חדשות שב-2019 עמד המחיר הממוצע שלהן על 157 אלף שקלים. סיבה אחת היא הירידה ברכישות של ציי הרכב וחברות ההשכרה (השוק הפרטי היה השנה 61 אחוזים מרוכשי המכוניות החדשות) שהיו קונות את המכוניות הזולות יותר ולא עשו זאת כמעט השנה. אבל גם יכול להיות שאנחנו ממש פראיירים.

עוד בוואלה!

ערב הסגר השני: שוק הרכב שומר על יציבות

לכתבה המלאה
יונדאי i10 החדשה בישראל. קינן כהן, קינן כהן
לא רק יוקרה, גם יונדאי i10 ביבוא המקביל שמתחזק/קינן כהן, קינן כהן

2. עלייתו של היבוא המקביל

ערוץ היבוא העקיף לזה של היבואן הרשמי היה שמור בעבר רק למכוניות יוקרה או כאלו שנמכרו בפערי מחיר גדולים מאוד ביחס למחירם בארץ המוצא שלהם. כאשר מתח הרווחים היה גבוה וניתן היה לרכוש מכונית בפערים של עד 150 ו-200 אלף שקלים פחות ממחירה באולם התצוגה הערוץ הזה הלך ותפס תאוצה. אולם בשנה החולפת ראינו את עלייתו של ערוץ ייבוא עקיף נוסף - היבוא המקביל של מותגים עממיים יחסית שמציעים דגמים שאינם משווקים על ידי היבואן המרכזי כמו הונדה אודיסי, אינסייט ואקורד היברידית או טויוטה סיינה, היילנדר ואחרים. אבל השינוי היותר משמעותי היה גם כניסה של דגמים שכן משווקים על ידי היבואן וממש מתחרים ראש בראש בטויוטה קורולה, CHR, יאריס, פולקסווגן פולו, יונדאי סנטה פה ואחרים לעיתים במפרטים מעט שונים ובמחירים נמוכים יותר ואפילו יונדאי i10 הקטנה. אז נכון 5,500 כלי הרכב שהגיעו השנה במסלול הזה רחוקים מלהיות מסה קריטית, אבל זה שהם מהווים גידול של 10 אחוזים בשנה שבה כל השוק יורד ועל אף האווירה הכלכלית ש"מושכת" לקנייה שמרנית לקוחות מגלים אמון בערוץ הזה - זו בשורה.

מבחן סובארו B3 אימפרזה סדאן. קובי ליאני
מכוניות הסדאן, פעם הלחם והחמאה של השוק נעלמות/קובי ליאני

3. ביי ביי סדאן

אם עד לפני 10-5 שנים הייתם נותנים לילד בן 5 עיפרון ואומרים לו לצייר מכונית הוא היה מוציא תחת ידו משהו שמאוד מזכיר סובארו DL - תצורת שלוש קופסאות קלאסית. ככה גם אהב מר ישראלי את המכונית שלו. אם תיתנו היום לילד בן 5 עיפרון ותאמרו לו לצייר מכונית הוא ינסה לדקור אתכם עם העיפרון או לאכול אותו, כי בחיי שילדים נעשים מטומטמים יותר ויותר, אבל אם הוא כן יצייר מכונית היא תיראה כמו שתי קופסאות גדולות ועגלגלות - היא תיראה כמו קרוסאובר או ג'יפון או משהו כזה. כי השוק שלנו השתנה לחלוטין והיום ככה מר וגברת ישראלי אוהבים את זה, גבוה, גדול, נוצץ - ולעזאזל צריכת הדלק וההתנהגות. 49 אחוזים מכלי הרכב שנמכרו ב-2020 היו בתצורות הפנאי-ג'יפונים-קרוסאוברים, בעוד תצורת הסדאן יורדת ל-20 אחוזים. היא יכולה להתנחם בזה שהתצורה שבאמת מושלמת - סטיישן מדשדשת באיזורי 2 האחוזים.

תיבת הילוכים כפולת מצמד. קינן כהן, קינן כהן
תיבת הילוכים כפולת מצמד - תפסה את הבכורה בשוק/קינן כהן, קינן כהן

4. טובים השניים מן האחד

אז מהתיבות הידניות כבר מזמן נפרדנו לשלום, צריך ממש להתאמץ כדי למצוא ידנית חדשה היום ההיצע שלהן מתקרב ל-20 מכוניות (בניכוי ספורטיביות וטנדרונים) ובפועל נתח השוק שלהן עומד על כ-0.3 אחוז. אבל פה אין חדשות נכון? הדבר המעניין יותר בסיכום 2020 הוא הזינוק של תיבת ההילוכים כפולת המצמד לראש הרשימה כתיבה הנפוצה ביותר בישראל. 36.1 אחוזים מתיבות ההילוכים של המכוניות שנמכרו השנה בישראל היו כפולות מצמד, האוטומטית הפלנטרית הישנה והטובה במקום השני עם 29.8 אחוזים, בתיבה רציפה נענשו 29.3 אחוזים מהלקוחות והשאר מפוזרים על פני תיבות ידניות ורובוטיות עם מצמד בודד.

אז אם בתחילת דרכה היא אפיינה בעיקר את מכוניות קונצרן פולקסווגן וסבלה ממחלות ילדות רבות, עם הכניסה שלה ליותר ויותר יצרניות (בעיקר החדירה שלה לקוריאניות) בשל החיסכון בדלק והביצועים המשופרים שלה היא הלכה וטיפסה למקומה כתיבה הנפוצה ביותר בישראל. רשימה חלקית של מכוניות עם תיבה כזו כוללת את איביזה, יונדאי קונה, קיה ריו, וולוו XC40, יונדאי i20, קליאו, ריו, אודי A1, מרצדס A קלאס, איוניק, רנו גרנד קופה ואני רק מתחמם. אפרופו מתחמם, בינתיים מוקדם מדי לדעת האם הריצה לתיבות המתוחכמות והיקרות האלו הייתה הדבר הנכון, בעוד כמה שנים נהייה חכמים יותר ואולי גם עניים יותר כדי לדעת אם הן מוצר בוסרי או שדרושות לו עוד כמה שנים להבשיל.

MG ZS חשמלית. קינן כהן
MG ZS חשמלית - 700 יחידות השנה בסגמנט שימשיך לגדול/קינן כהן

5. עין אחת קדימה

אם יש משהו ש-2020 לימדה אותנו - זה שצריך להיות מאוד זהירים בלנסות לחזות את העתיד כי כל העסק פה שברירי מאוד. זה, ולשטוף ידיים טוב טוב, גם את זה למדנו. ובכל זאת בזהירות המתבקשת ועם בחינה של תהליכים שכבר מתחילים לנוע, אפשר לשים את האצבע על שני מרכיבים שהולכים לאפיין את השוק ב-2021, אולי לא במספרים המוחלטים, אבל כנקודת זמן שאפשר לשים עליה את האצבע ובה דברים מתחילים לקרות. הראשון הוא המשך הכניסה של מכוניות חשמליות לישראל, יחד עם התרחבות של תשתית הטעינה. הסיבות יכולות להיות מגוונות, בין אם התמריץ הוא חיסכון ניכר בעלויות האחזקה של הרכב (טיפולים, דלק, חלפים) במכוניות הזולות יותר או סוג של סמל סטטוס ירוק במכוניות היוקרתיות יותר של אודי, יגואר, מרצדס ועוד אחרות שיצטרפו ב-2021. השנה ראינו כ-1,150 כאלו עולות על הכבישים כאשר ב-2019 מדובר היה ב-602 בלבד ואין שום סיבה לחשוב שלא נראה זינוק ביחס גובה יותר בשנה הבאה. השליט הבלתי מעורער שלהן היה ה-MG ZS החשמלי, שמכר 700 יחידות שלו בזכות שילוב של יחידת הנעה טובה, אבזור עשיר ומחיר אטרקטיבי.

AIWAYS. יצרן, אתר יצרן
AIWAYS U5 סינית חשמלית חדשה בדרך אלינו/אתר יצרן, יצרן

והרכב הזה מוביל אותנו לנקודה הבאה, כי מעבר לכך שהוא חשמלי, הוא סיני. כדאי שתתרגלו לרגע הזה שבו אתם מתחילים לראות סמלי מכוניות שאתם ממש לא מכירים. כי לשתיים שכבר כאן (MG מבית SAIC שמיובא על ידי לובינסקי ו-GAC של גואנגז'ו אוטומוטיב שמביאה יוניון מוטורס) יצטרפו בשנה הבאה עוד שלושה או אפילו ארבעה מותגים. הראשון הוא SERES שייובא על ידי טלקאר ובשלב ראשון יתחרה ב-MG וב-GAC באיזור המחירים של 140 אלף שקלים לפני שיתרחב עם דגם נוסך ויקר יותר. המותג השני הוא מקסוס שמיובא על ידי צ'יינה מוטורס, שעד כה הייתה פעילה בעיקר בעולמות האוטובוסים עם יוטונג והמסחריות של מקסוס ואליהן יצטרף ה-EUNIQ 5, מיניוואן מרווח ומפואר. המותג השלישי יהיה AIWAYS אותו תייבא קבוצת בליליוס, גם היא נטועה עמוק ביבוא אוטובוסים מסין ועם הדגם שתייבא ה-U5 תיכנס גם לשוק המכוניות החשמליות הפרטיות. בעתיד הרחוק יותר, ככל הנראה לאחר 2021, נראה פה גם מכונית של GEELY חברת האם של וולוו, אלו יגיעו לפה תחת כנפי יוניון מוטורס.

השוואתי: סקודה סופרב מול יונדאי סונטה. קינן כהן, קינן כהן
יונדאי שומרת על מקומה כמותג הנמכר ביותר בישראל/קינן כהן, קינן כהן

6. ובכל זאת המותגים הנמכרים

זה לא חשוב, זה לא משנה, זה לא אומר כלום על טיב המכונית או אפילו מה שמר ישראלי אוהב. אבל בכל זאת איך אומרים הדג נחש, כמו כל היהודים, אנחנו עסוקים במספרים. אז הנה 10 מותגי הרכב והדגמים הנמכרים ביותר בישראל על פי נתוני משרד התחבורה.

המותגים:
1. יונדאי
2. טויוטה
3. קיה
4. סקודה
5. מיצובישי
6. סיאט
7. מאזדה
8. סוזוקי
9. ניסאן
10. רנו

השוואתי: טויוטה קורולה, סקודה אוקטביה ורנו גרנד קופה. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הנמכרת ביותר: טויוטה קורולה/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הדגמים:
1. טויוטה קורולה
2. יונדאי איוניק
3. קיה פיקנטו
4. יונדאי i20
5. קיה נירו
6. טויוטה ראב 4
7. סקודה קודיאק
8. קיה ספורטאז'
9. יונדאי טוסון
10. מיצובישי אאוטלנדר

אבל אתם יודעים מה, אנחנו גם יכולים לומר לכם אילו דגמים הלקוח הפרטי קונה באמת. לא זה שמקבל רכב מהעבודה ולא ממש אכפת לו, אלא זה שמשלם מהכיס שלו גם על המכונית, גם על הטיפולים וגם צריך למכור אותה אחר כך. אבל זה לפעם אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully