וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי עבריינים במרחק חתימה של השרה

עודכן לאחרונה: 10.8.2021 / 20:12

תקנות חדשות של משרד התחבורה שנסגרו להערות הציבור וכעת ממתינות לחתימת השרה יהפכו בן לילה עשרות אלפי בעלי רכב לעבריינים כי החליפו מסנן אוויר או תיקנו את מסך המגע ברכב שלהם

טיפולים ברכב הם נושא רציני ובעל משמעויות בטיחותיות, על אלו להיות מבוצעים על ידי אנשים מקצוע המצוידים בהכשרה, ידע וכלים מתאימים לביצוע העבודה. גם כנגד הנגע שנקרא "מוסכים פיראטיים" או "מוסכי מדרכה" כבר מזמן היה צורך לנקוט יד הרבה יותר קשה.

אבל מה עושים כאשר משרד התחבורה לוקח את העסק צעד אחד יותר מדי קדימה? על פי תקנות חדשות שנסגרו אתמול בחצות להערות הציבור וכעת ממתינות לחתימת שרת התחבורה על מנת להיכנס לתוקף, שורה של פעולות תחזוקה, בהן בסיסיות ביותר ברכב ייאסרו לביצוע על ידי מי שאינו מוסמך לכך.

חלון רכב. אתר יצרן
תיקנתם חלון? עברתם על החוק/אתר יצרן

בקריאה ראשונה של התקנות החדשות קל מאוד לפספס את הכוונה מאחוריהן, שכן הן מנוסחות כך שעל פניו נראה כי הכוונה בהן היא להקל על נותני שירות לבצע שורת טיפולים לרכב שלא במוסך עצמו, ובכך לחסוך עומס על המוסך, את הטרחה להגיע אליו ועוד. אולם בדברי ההסבר עולה משפט נוסף: "אלא שבשונה מהפעולות המנויות בתקנות הקיימות, הן יהיו מותרות לביצוע רק על ידי עובד של מוסך שיש לו רישיון לביצוע אותו סוג פעולות, באמצעות ניידת שירות, וזאת בשל הצורך באיש מקצוע לביצוע פעולות אלה".

הכוונה עצמה? היא דווקא טובה - להקל על יבואניות קטנות של כלי רכב חשמליים להעניק שירות בבית הלקוח ללא צורך בהקמת רשת שירות בעשרות מיליוני שקלים או חבירה לרשת קיימת - כמובן שזה נהדר. להוציא שני סייגים, לו היו הדברים נאמרים בפירוש שזו כוונת התקנות. והדבר השני הוא הגדרת המורשה לביצוע פעולות אלו רק על ידי עובד מוסך ולפיכך הפיכת ביצוע פעולות אלו על ידי מי שאינו מורשה לכך לעבירה על התקנות.

שלט לרכב. אתר יצרן
תיקנתם את השלט הרחוק של המכונית? עברתם על החוק/אתר יצרן

עיון בפירוט הפעולות מעלה רשימה שבחלקה ניתן להבין את הטיעון למנוע מכל אדם לעסוק בהן כמו "עדכון תוכנה והסרת התרעות תוכנה" אולם שאר הרשימה מעלה שורה של פעולות פשוטות בתכלית להן לא ניתן שום הסבר מניח את הדעת על הסיבה שייאסרו לביצוע על ידי בעל רכב המעוניין בכך. בין השאר מופיעות שם: החלפת מסנן במערכת האוורור, מסך מגע, פקד חלון, ידית דלת, פנס (למעט פנס קדמי), מפתח לרבות שלט רחוק, רכיבי מתח נמוך של שקע טעינה למעט כזה הנוגע לסוללה ועוד.

תקנות שירותים בענף הרכב. צילום מסך, צילום מסך
התקנות הממתינות לחתמית השרה/צילום מסך, צילום מסך

באתר החקיקה הממשלתי פורסמו מספר לא קטן של התנגדויות לתקנה החדשה. בחלקן נאמר ובאופן מפורש כי בין התקנות הללו להעלאת הבטיחות אין דבר וחצי דבר וכי הן בעיקר ישרתו אינטרסים כלכליים, או יספקו אמתלה לחברות ביטוח להתנער מחבותה במקרה של תאונה ללא קשר לגורם התאונה. אחרים ציינו את העובדה שמרבית הרשימה כוללת חלקים שאינם מצריכים ידע נרחב או כלים מיוחדים לביצוע העבודה וכן ש"תקנה זו אינה משפרת את הבטיחות בדרכים שכן אינה נוגעת לרכיבים בטיחותיים". נקודה נוספת נוגעת לעובדה שתקנות אלו יהפכו חלק מהפעולות של עמותות סיוע בדרכים למשהו שאינו חוקי למעשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully