וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק NSO: המשטרה תידרש לנמק את הריגול באמצעות "עין הנץ"

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 14:11

בעקבות עתירת האגודה לזכויות האזרח ו"פרטיות ישראל" תידרש המדינה לנמק מדוע היא מוסיפה לעשות שימוש במערכת עין הנץ, כלי מעקב אחר נהגים בכבישים, מבלי שקיבלה לכך אישור מהכנסת

הסערה הציבורית והפוליטית המתעוררת בעקבות חשיפת כלכליסט על השימוש לכאורה של תוכנת הריגול של NSO כנגד אזרחי ישראל מעלה שוב לכותרות את המערכת שכנראה סללה את הדרך למדרון החלקלק של חדירת גופי משטרה לפרטיות האזרחים.

מדובר במערכת "עין הנץ", מערך מצלמות מתוחכם הקורא את לוחיות הרישוי של המכוניות החולפות על פניו ומנהל תיעוד ומעקב אחר נוכחות כלי הרכב בכל רגע נתון. אולם ככל שהשימוש בה מובן כאשר מדובר באיתור רכב שביצע עבירה או לצורך חקירה - מתחקיר "וואלה!" עלה כי המשטרה מחזיקה גם במאגר מידע אודות תנועה כללית של אזרחים שאינם חשודים. זאת בניגוד להנחיית משרד המשפטים.

מצלמות אגף התנועה 13 בינואר 2019. ראובן קסטרו
הפרטים שלכם מסתובבים ללא פיקוח/ראובן קסטרו

אולם השימוש הפסול הזה שנגדו מנוהל מזה יותר משנה מאבק על ידי האגודה לזכויות האזרח וארגון "פרטיות ישראל", עשוי להסתיים בקרוב. בצו על תנאי שהוציא בג"ץ בעקבות עתירת השתיים נדרשת המדינה לנמק מדוע אינה מפסיקה את השימוש במערכת כל עוד אינה מוסדרת בחקיקה מתאימה.

"להחלטה יש חשיבות דרמטית לא רק לעניין "עין הנץ" אלא לשורה של טכנולוגיות מעקב, שרשויות השלטון מכניסות לשימוש מבלי שקיבלו מהכנסת אישור חקיקתי לפגיעה בפרטיות האזרחים" אמרו בארגונים בעקבות הצו.

בעתירה שהוגשה לפני כשנה נטען כי המערכת הינה אמצעי מעקב קיצוני, שכן באמצעות שמירת כלל הנתונים של המערכת היא מאפשרת להגיע בקלות למידע רגיש אודות מקומם של אזרחים שאינם חשודים או המפגשים שקיים. מאגרי המידע הלא מוסדרים הללו הפעילים כבר יותר מ-8 שנים מאפשרים גם לחזור חזרה ולדלות פרטים אישיים אודות תנועת האזרחים. אי ההסדרה והפיקוח הופכים אותם לכלי מסוכן ופתח לשימוש הפוגע בפרטיות.

מצלמות אגף התנועה 13 בינואר 2019. ראובן קסטרו
ממוקמות גם בכבישים מהירים וגם בערים רבות/ראובן קסטרו

למרבה ההפתעה, את הדרישה הקודמת של בג"ץ מהמשטרה לקדם חקיקה בנושא ולעדכן בהתקדמות, ניצלה המשטרה - כך אומרים באגודה לזכויות האזרח - כדי להוסיף ליוזמת החקיקה בנושא הוראות שירחיבו את השימוש העתידי במערכת לכזה פולשני הרבה יותר - הכולל גם מערכת זיהוי פנים.

לטענתן, להוספת היכולות האלו הפסולות בפני עצמן, השלכות מעשיות. שכן אלו מסרבלות את הליך החקיקה, יאריכו אותו עוד יותר ובינתיים תוסיף המשטרה לעשות שימוש בכלי הבעייתי. וכן הראיות המופקות ממנו יוסיפו להיות קבילות גם בתהליכים פליליים המתנהלים כעת, כך טענו עו"ד אן סוצ'יו ואבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח.

כאמור בית המשפט הקצה 90 יום למדינה לתרץ מדוע אינה מפסיקה את השימוש במערכת עד שיוסדר השימוש בה בחקיקה. אמנם מדובר בהתקדמות מאז הדיון האחרון שנערך בנושא במאי 2021, אולם ככל שהדברים מתנהלים כעת, בג"ץ שוב החמיץ את ההזדמנות לעצור את השימוש במערכת ולמעשה מאפשר למשטרה להוסיף לפעול תוך הפרת הנחיות המדינה עצמה. במצב הדברים הנוכחי, אנחנו עשויים להיות עדים לשידור חוזר של פארסת מצלמות המהירות של פרויקט א'3.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully