וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולים לראות שלג בחרמון? ככה גם תחזרו בשלום הביתה

עודכן לאחרונה: 20.1.2022 / 15:53

נהיגה בשלג או בתנאי כפור קיצוניים היא שונה לחלוטין מזו אליה אנחנו רגילים. דווקא בגלל שהיא יוצאת דופן צריך לעצור ולהבין איך עושים את זה נכון

טיול שלג 2021. רמי גלבוע
אם יש לכם אחד כזה, אתם מסודרים/רמי גלבוע

בלי אפשרות של ממש לקפוץ לאירופה לשזוף את העיניים בנופים לבנים ומבהיקים, כמויות השלג שנחו ביממה האחרונה על הרי הצפון ואלו שעוד יירדו בהמשך הם האטרקציה הגדולה של החורף הנוכחי. סוף השבוע הקרוב צפוי להביא לכבישי רמת הגולן הרבה מאוד מבקרים שיצאו לתפוס קצת מהלבן הזה לפני שהוא נעלם שוב.

אבל יחד עם הכיף הגדול הזה מגיעה גם בעייתיות של נהיגה בתנאים ששונים לחלוטין מאלו בהם אנחנו מורגלים בשאר 360 הימים בשנה. אז רגע לפני שאתם אורזים את הילדים במעילים ויוצאים צפונה - תעברו על הטיפים האלו.

נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
מה מרווח הגחון שלכם ולאן אתם יכולים להיכנס בלי להיכנס לצרות/קינן כהן, קינן כהן

1. לפני היציאה

עוד לפני שאנחנו מגיעים לנופים המושלגים, יש כמה הכנות שחשוב לעשות עוד בבית. בדקו את מסלול הנסיעה שלכם, נסו לברר האם ישנם כבישים חסומים או עדכונים במוקד התנועה של נתיבי ישראל או הודעות משטרת ישראל על חסימת צירים ושינויים בהסדרי התנועה.

באם ישנם כאלו, התייחסו אליהם בכובד ראש וצייתו להן. לעיתים גם אם תחילת הכביש נראית לכם בסדר ייתכן ובהמשך הדרך ישנם אזורים קשים למעבר או מסוכנים. מזג אוויר קשה וסוער יכול להביא לקריסת עצים, סחף של בוץ או אפילו חלקים מהכביש עצמו. בעבר נרשמו גם מקרים בהם נסחפו מוקשים משדות מוקשים לא מפונים.

ככלל, העדיפו לנוע בצירים המרכזיים. אלו הכבישים אותם יפנו מהשלג בסבירות הגבוהה יותר.

עוד בוואלה!

עשרות אלפי נהגים יראו את הנורה הזו בבוקר

לכתבה המלאה
טיול שלג בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
הכי אירופה שיהיה לכם בזמן הקרוב/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

2. מצטיידים

אף אחד לא מצפה שתצאו לדרך עם שרשראות שלג, אנחנו ממש לא במקום הזה בישראל. אבל יש כמה דברים שכדאי לזרוק ברכב לפני שיוצאים לשלג בכל מקרה ועשויים להיות שימושיים אם תבחרו לרדת מהכביש - מה שלא מומלץ אלא אם כן אתם יודעים מה אתם עושים.

אביזר אחד פשוט שיכול להיות שימושי מאוד הוא מקל מטאטא או משהו דומה למקרה שירדתם לשביל והחלטתם להסתובב. ככלל - אל תרדו מהשביל, אבל אם אין ברירה גישוש עם המקל לפני הפניה יקל עליכם להבין מה עומק השלג כדי שלא תמצאו את עצמכם בתוך בור או תעלה שהסתתרו מתחת לשלג.
אמנם מעט קיצוני, אבל אם יש לכם איך לשים יד על את חפירה מתקפל - עדיף שתקחו ולא תצטרכו מאשר תצטרכו ולא תיקחו.

בגדים או נעליים להחלפה. אם משום מה ירדתם מהרכב, החלקתם, ונרטבתם, הדבר האחרון שאתם רוצים לעשות זה לנהוג הביתה רטובים וקפואים.

בתנאי קור, המצבר שלכם לא עובד באופן מיטבי. הצטיידו בבוסטר התנעה או כבלים למקרה שאתם או מישהו אחר תזדקקו לסיוע.

דלק, כמה טריוויאלי ככה חשוב. וודאו שאתם עם מספיק דלק לפני ההגעה לאיזורים המושלגים. ציר חסום, עומסי תנועה, טעות בניווט, שיבושים אחרים - כל אלו עשויים לתקוע אתכם ברכב לשעות.

נהיגה ראשונה: אודי RSQ3 החדש. קינן כהן, קינן כהן
בחזית הרכב שלכם יש פתח שמיועד לחיבור אוזן גרירה, מצאו אותו/קינן כהן, קינן כהן

3. הכירו את הרכב

באיזורים מוכי שלג, לא נדיר למצוא בתים בהם יש "רכב חורף" ייעודי. לרוב בעל הנעה כפולה, מרווח גחון וצמיגים מתאימים. רוב המכוניות בישראל - הפתעה - הן לא כאלו. אבל יש כמה דברים שכדאי שתדעו לגבי הרכב שלכם למקרה ש...

1. איזו הנעה יש למכונית שלכם? מכוניות הנעה כפולה מסתדרות טוב יותר עם נהיגה בתנאי אחיזה נמוכים בשל היכולת להוריד בצורה יעילה יותר את הכוח לקרקע. למכוניות הנעה קדמית (רוב המכוניות) קצת יותר קשה. במכוניות הנעה אחורית המצב טוב יותר מבחינת היכולת לנוע בתנאי אחיזה נמוכים, אולם שם נדרשת מיומנות גבוהה יותר על מנת לשלוט ברכב.

2. מרווח גחון ונקודות תורפה. כדי שלא נופתע מאבנים שמסתתרות מתחת לשלג הלבן, חשוב שתכירו ותהיו מודעים לגובה הפגושים והחלקים הפגיעים בתחתית הרכב. הם יכתיבו לאן ועד כמה תוכלו להתקדם בשלג.

3. ניגע בהמשך בגרירות וחילוצים פשוטים. אבל לפני כן, חשוב שתכירו היכן נמצאות נקודות החיבור לטבעת הגרירה. הם יצוינו בספר הרכב וניתן לאתר אותם גם באמצעות "פקקי" הפלסטיק מאחוריהם נמצאת הנקודה. אוזן הגרירה עצמה נמצאת לרוב עם ערכת החלפת הגלגל שלכם ומוברגת לתוכה.

4. מערכות הפשרת אדים. ודאו שאתם מכירים את הכפתור הייעודי או מצב המיזוג להפשרת אדים.

5. הקפידו על אמצעי תאורה תקינים ופנסים נקיים ככל האפשר

נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
את המעיל הכבד תשמרו לשהייה מחוץ לרכב/קינן כהן, קינן כהן

4. נוהגים

למרות מזג האוויר החורפי והרצון להתכרבל בתוך המעיל המפנק. בנהיגה עצמה אפשר להשאיר אותו בצד. השתמשו במערכת החימום ברכב כדי להשאיר אתכם בלבוש קל יחסית, כזה שלא מסרבל אתכם.

ברגע שהבחנתם בשאריות שלג לצד הכביש, זה הזמן לעשות סוויץ' בראש לגבי הנהיגה שלכם. שמרו הרבה יותר מרחק מהרגיל, הביטו הרבה יותר רחוק קדימה, סגלו נהיגה חלקה ככל האפשר בהאצות, בלימות, הפניית ההגה וכו'. הימנעו מלאחוז את ההגה בחוזקה על מנת שתוכלו לתפעל אותו בעדינות ועל מנת שתוכלו לחוש טוב יותר דרכו את מידת האחיזה של המכונית.

פינוי שלג מכביש ברמת הגולן, 18 בפברואר 2021. נתיבי ישראל, אתר רשמי
עדיף לחכות לשעות הבוקר המאוחרות יותר/אתר רשמי, נתיבי ישראל

"קרח שחור" הוא מושג שפחות מכירים בישראל, אבל בחו"ל הוא ידוע כגורם מסוכן מאוד. מדובר בשכבת מים שקופאת על הכביש, אבל לא משנה את המראה שלו. ובעוד הכביש נראה רטוב, מדובר למעשה בשכבת קרח חלקלקה מאוד. היו ערנים לכך בעיקר בשעות הלילה והבוקר המוקדמות.

אתם נוהגים בתנאי שלג ולפניכם שיירה - אל תעקפו. סביר מאוד להניח שמה שמעכב את התנועה היא מפלסת שלג או שמדובר בחסימה זמנית.

הגעתם לירידה? יותר מאשר במצב רגיל העדיפו שימוש בהילוך נמוך יותר כדי להאט את מהירות הרכב מאשר להשתמש בבלמים הרגילים.

טיול שלג 2021. רמי גלבוע
וודאו שפתחי הרדיאטור לא חסומים/רמי גלבוע

5. חונים ונוסעים

אם יצאתם לדרך מבעוד יום על מנת לקצר טווחים ביום הטיול עצמו ואתם חונים באיזור מושלג, השתדלו שלא לחנות מתחת לעצים שמועדים לקריסה או קריסת ענפים מכובד השלג. במידת האפשר חנו בשטח מישורי. אם חניתם בשיפוע ויש מדרכה ליד, הפנו את ההגה לכיוון המדרכה, כך שהמכונית "נשענת" גם עליה.

יצאתם בבוקר והמכונית מכוסה בשלג? צלמו לאינסטגרם ואז פנו את השלג מהשמשות ולא פחות חשוב - מהגג. הוא גם מוסיף משקל וגם עלול לגלוש קדימה בבלימה הראשונה שלכם ולחסום את שדה הראיה. על מנת להסיר שכבת קרח מהשמשות אין מה לשפוך מים חמים או לגרד את השמשה באמצעי חד. טיפ קטן להסרת קרח: לא עם מים חמים או פושרים, אלו יצטברו ויקפאו שוב. השתמשו בשקית ניילון עם מים חמים, החום יפשיר את הקרח בלי ליצור עוד מים שיקפאו בתורם. על הדרך וודאו שהמגבים משוחררים. וכדי שלא יידבקו ויידפקו, בפעם הבאה שאתם עוזבים את הרכב ויש סכנת קפיאה - העמידו אותם.

נכנסתם לרכב, תנו ניגוב לסוליות הנעליים. שלא תגלו שהן מחליקות בטירוף בדיוק כאשר תלחצו על הבלמים.

אם יש לכם מצב "שלג" בתיבת ההילוכים או במצבי הנהיגה ברכב השתמשו בו, אם לא זנקו מהמקום בהילוך שני, תוך שימוש בבורר ההילוכים גם בתיבת הילוכים אוטומטית.

טיול שלג 2021. רמי גלבוע
בוקר טוב, קודם מצלמים ואז מפנים את השלג/רמי גלבוע

6. צמצום סיכונים

אתם אולי אוהבים סיכונים, אבל הסיכונים לא ממש אוהבים אתכם. לפני שאתם מאתגרים את עצמכם או את המכונית בנהיגה בתנאים מכבידים עשו חישוב של "מה יקרה אם". אם התשובה שלכם לא ברורה, וותרו על זה. אבל במידה ונקלעתם למצב בו הרכב נתקע בשלג נסו לחלץ לאחור על תוואי הצמיגים הקיים. אפשרות נוספת היא לנסות להפנות את ההגה לצדדים על מנת לפנות שלג ולפלס נתיב קדימה.

במידה וניתן לחלץ את עצמכם באמצעות רכב אחר יש לעגן את אמצעי הקשירה אך ורק לנקודות הייעודיות. לא לחלקי מרכב, בוודאי לא לגלגל ולא לזרועות ההיגוי או המתלה. חילוצים נעשים במתינות, לעולם לא ב"מכות" גז או משיכות שעלולות לגרום לנזקים ולהחמיר את המצב.

מבחן דרך: יגואר F טייפ. קינן כהן, ניר בן טובים
לא כל מכונית אידיאלית לנהיגה בשלג.../ניר בן טובים, קינן כהן

אם משום מה יצא לכם להיתקל בשלג וזה נערם על חזית הרכב באופן שחוסם מעבר אוויר, עצרו ופנו אותו, עד כמה שזה יישמע מוזר - חסימת מעברי האוויר האלו עלולים לגרום להתחממות הרכב. הדברים אמורים גם בפינוי שלג מצלחות הבלמים.

במידה ונהגתם בכבישים שנעשה בהם שימוש במלח או כימיקלים אחרים להפשרת השלג - פנקו את הרכב בשטיפה יסודית של הגחון. הדבר האחרון שאתם רוצים זה את כל החומרים האלו בפינות נסתרות שבהן הם יישבו ויתחילו לאכול את הפח.

שיהיו לכם ימים של שלג ואל תשכחו לנהוג בזהירות!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully