וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה אשרה את "תקנות טסלה". באיגוד המוסכים זעמו, יבואני הרכב ברכו

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 11:25

התקנות המאפשרות טיפול בשורת מכלולים בבית הלקוח ללא צורך במוסך אושרו היום בועדת הכנסת. גורמים שנכחו בדיון זעמו על כך שאלו תקנות "תפורות" עבור טסלה. נציג החברה: "תואמות למודל של טסלה, שמיושם בכל העולם"

השינויים שמביאות איתן המכוניות החשמליות לשוק הרכב, המבנה שלו ותפיסת הבעלות והאחזקה של המכונית החשמלית רק החלו להשפיע על החיים שלנו. ככל שאלו מעמיקות את החדירה שלהן פנימה, מתגלה עד כמה המבנה הנוכחי של ענף הרכב ייאלץ להתאים את המבנה שלו לחיה החדשה הזו.

בדיון שהתקיים היום בועדת הכלכלה אושרו התקנות המאפשרות לבעלי מקצוע ול"מוסך נייד" לבצע פעולות כמו החלפת מסנן אוויר מזגן, מסך מגע, פקדי חלונות, ידית דלת, רכיבי מתח נמוך של שקע טעינה ועוד, גם שלא במוסך אלא בבית הלקוח. נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה עו"ד חווה ראובני הסבירה כי אלו פעולות שצריך לבצע איש מקצוע, אך אינן דורשות את התשתית הפיזית של מוסך. אגב, עצם ההגדרה שלהן ככאלו הופכות את מי שאינו "איש מקצוע" שמחליף מסנן אוויר למכונית שלו לעבריין.

ועדת הכלכלה. דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת הכלכלה/דוברות הכנסת, דני שם טוב

התזמון של הגעת התקנות האלו בסמיכות לכניסתן של המכוניות החשמליות לשוק לא נעלם מעיני יו"ר הוועדה ששאל מדוע מגיעות התקנות האלו דווקא עכשיו לאישור הועדה והאם יש קשר לכך שהן משרתות שינוי שמביאים איתם כלי הרכב החשמליים. יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי קרא לילד בשמו כאשר טען כי אלו "תקנות טסלה" אשר באורח פלא קודמו כאשר 100 תקנות קודמות מעוכבות מאז שנת 2016.

עו"ד ראובני דחתה את טענתו בכך ש: "הן רלוונטיות לכל מכונית, ואמרה כי לא צריך לעצור את אישורן רק כי יש תקנות אחרות שהעבודה עליהן עדיין לא הושלמה".

מנכ"ל איגוד יבואני הרכב חזי שייב אמר: "אנו תומכים בתקנות החדשות, אי אפשר לעצור את הקדמה והטכנולוגיה ואנחנו לקראת עידן בו רכבים יטופלו מרחוק על ידי עדכוני תוכנה או בצורה ממוחשבת,
הצורך של בעל הרכב להגיע פיזית אל נותן השירות, לביצוע טיפולים מכניים ילך ויצטמצם". עוד מוסיף שייב כי: "חוק רישוי הרכב בצורתו הנוכחית נועד להסדיר את נושאי יבוא הרכבים והטיפול בהם, והוא אכן עושה זאת, עם זאת חשוב לסיים את מלאכת אישור התקנות הנלוות שיעזרו לדייק את הצורה בה מיישמים את החוק. אישור חלק מהתקנות כעת הוא צעד בכיון הנכון".

פורד קוגה מבחן ארוך טווח: במוסך. קינן כהן, ניר בן טובים
באיגוד המוסכים חוששים מהפיכת טסלה ל"מונופול"/ניר בן טובים, קינן כהן

הדיון גם שימש במה להאשמות שונות כלפי טסלה ואופן ההתנהלות שלה בשוק המקומי בכל הקשור לשירות הניתן למכוניות שלה. כך למשל טען נציג איגוד המוסכים, משה סומך, כי טסלה לא מוכרת חלפים למוסכים ולא מאפשרת להם לטפל בכלי הרכב שלה על סמך שיש בהם כאלו המוסמכים לטפל בכלי רכב חשמליים. מנהל תחום הרכב באיגוד לשכות המסחר הצטרף אף הוא ואמר שהימנעות החברה ממכירת חלפים למוסכים והגבלת אחריות היצרן לטיפול רק במרכז השירות שלה מנוגדת לחוק.

את טסלה ייצג בדיון אילן שביט, מי שהוגדר כנציג החברה בישראל. לדבריו "התקנות תואמות את ההתפתחות הטכנולוגית ותואמות למודל של טסלה, שמיושם בכל העולם". כמו כן אמר כי החברה מחזיקה מוסך מרכזי בפתח תקווה אך ישנן פעולות רבות שאין סיבה להטריח עבורן את הלקוחות למוסך. לשאלת ח"כ אורי מקלב (לשעבר סגן שרת התחבורה בתקופת הכניסה של טסלה לישראל) האם טסלה פנתה למשרד התחבורה בעניין התקנות השיב שביט: "משרד התחבורה לא עובד של טסלה. היינו בקשר לאחר פרסום טיוטת התקנות והיו דברים שהערנו ולא התקבלו".

עוד בוואלה!

מבחן דרך: טסלה מודל 3 LR שרדה את האתגר?

לכתבה המלאה

כאמור, בסופו של דיון אושרו התקנות החדשות. אולם יו"ר הועדה דרש ממשרד התחבורה לקדם את התקנת התקנות הנוספות המעוכבות מזה זמן רב לטענת איגוד המוסכים. במקביל לאישור התקנות קרא היו"ר ביטון למשרד התחבורה להיוועץ עם רשות התחרות, על מנת לוודא שהתקנות הנוספות לא יפגעו בתחרות וכדי למנוע תופעה בה הופכת טסלה למונופול בטיפול בכלי הרכב שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully