וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וולוו עושה טסלה: תקים מפעל סוללות עצמאי

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 19:17

וולוו וחברת Northvolt מקימות מפעל סוללות חדש, המפעל יתמוך בתוכנית של וולוו לייצר ולמכור רק מכוניות חשמליות מ-2030

שני לקחים מרכזיים לימדו השנתיים האחרונות את תעשיית הרכב: הצורך לצמצם ככל האפשר תלות חיצונית ברכיבי מפתח, ושאת התחזיות המוקדמות לשיעור החדירה של המכוניות החשמליות צריך לעדכן לאור המציאות המשתנה.

את הלקח הראשון הן למדו ממשבר השבבים, אותו מחסור כרוני בלתי בפוסק במוליכים למחצה שהפכו קריטיים לייצור מכוניות ואת הלקח השני, ובכן - פשוט תסתכלו מסביבכם על כל עמדות הטעינה והמכוניות שמסביב.

את יישום שתי התובנות האלו אפשר לראות בהודעה שהוציאה היום חברת וולוו, בו היא מודיעה על הקמת ג'יגה-מפעל סוללות בגטרבורג - עיר הבית ההיסטורית של וולוו. הקמת המפעל החדש שיוקם בשיתוף חברת Northvolt אמורה להתחיל בשנה הבאה. מי שמיישמת את התפיסה האינטרטיבית הזו של ייצור מקצה לקצה היא טסלה, שכבר שנים מנהלת כך את קווי היצור שלה.

וולוו חשמלית. אתר יצרן
הדמייה של המפעל המתוכנן/אתר יצרן

המפעל שיוקם בהשקעה של 30 מיליארד דולר אמור לספק החל משנת 2025 כחצי מיליון סוללות למכוניות וולוו ופולסטאר (פולסטאר הוא מותג הספורט-חשמל של וולוו). אלו אמורות להיות סוללות "הדור הבא" שיפותחו במרכז המחקר והפיתוח של שתי החברות שגם הוא צפוי להיפתח בהמלך השנה.

נושא ייצור הסוללות הולך והופך לאלמנט קריטי במחזור החיים של המכונית החשמלית. שכן בעוד היא נעדרת פליטת מזהמים וכמעט אינה עושה שימוש בנוזלים ושמנים (להוציא נוזלי קירור, בלמים וכו') - שתי נקודות זמן במהלך חייה עדיין משאירים אותה "מלוכלכת" מאוד בכל הקשור למחזור החיים שלה. הכרייה, הזיקוק והייצור של רכיבי הסוללה וכן כל סוגיית המחזור של רכיבים ומתכות שנמצאות בה בסוף חייה.

ביקורות על הריצה המהירה מדי של התעשייה לתחום החשמל העלה כבר קרלוס טווארס, המנכ"ל של "סטלנטיס", יצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם. ופתרונות לייצור "ירוק" יותר של סוללות כבר נעשים, אם כי באופן ניסיוני וראשוני.

וולוו חשמלית. אתר יצרן
סוללות הדור הבא בדרך לוולוו/אתר יצרן

לטענת וולוו, העובדה שייצור הסוללות ייעשה בסמוך לקווי הייצור של המכוניות (אם כי מכוניות החברה מיוצרות גם בארצות הברית וסין), וכן העובדה שסוללות אלו צפויות להיות בעלות טווחים ארוכים יותר, זמני טעינה ארוכים יותר ובעלי עמידות טובה יותר - יחסכו את כמות הסוללות שתצטרך החברה לייצר. מה שיאפשר לה גם לצמצם את משאבי הייצור ולצמצם את פליטת הפחמן הכרוכה בכך.

המפעל החדש צפוי לספק כחצי מיליון סוללות מדי שנה, אולם להערכתי מדובר רק בשלב הייצור הראשון של המפעל. שכן היקף הייצור הנוכחי של וולוו עומד על כ-700 אלף מכוניות, לפחות זה של 2021 (698,693 יחידות למען הדיוק, לפי נתוני היצרנית). בהנחה שהיצרנית תעמוד בהתחייבות שלה לייצור של מכוניות חשמליות בלבד החל משנת 2030 תידרש גדילה משמעותית של היקף היצור על מנת לעמוד בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully