וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת שליחים: האם השרה תשים סוף להפקרות?

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 14:44

חברות השליחויות מסירות אחריות, משרד התחבורה מתעלם, השוטרים לא מתעסקים איתם - והציבור אדיש כל עוד יקבל את הראמן או ההמבורגר שלו

עבירות תנועה, שליחי וולט/אור ירוק

קוראים לזה "כלכלת החלטורה", התוצאה המצערת של הצלחת חברות משלוחים כמו "וולט" להקים מעמד פועלים חסרי מעמד או מחויבות של ממש למעט להספיק עוד משלוח - איך הוא יגיע? זה לא מעניין אותם, את המסעדה ואת מי שהזמין את הארוחה. אז הם דוהרים בעיר, בין אם בכביש או על המדרכה, עם או נגד כיוון התנועה, כאשר זכות הקדימה שלהם או של מישהו אחר - מי נפגע בדרך? זה מעניין את הביצה בחומוס שבדרך ללקוח.

אבל יש נפגעים, ב-30 בינואר 2022 זה היה הולך רגל בן 63 בתל אביב שנפגע מקטנוע ופונה לבית החולים איכילוב עם פציעות ראש וגפיים ושם נפטר מפצעיו. על הקטנוע שרוכבו נפצע גם כן היה אותו תיק כחול של חברת משלוחי המזון "וולט". וזו אולי נקודת קצה, אבל אליה מובילות כל הדרכים כאשר רואים את ההשתוללות של שליחים ברחובות העיר.

הפגנה | שליחי וולט בטענה שהחברה משלמת לעובדים לא חוקיים ב״שחור״. כיכר רבין, ת"א, 6 במאי 2021. ראובן קסטרו
רכיבה פרועה, צפצוף על החוקים/ראובן קסטרו

מסקר שנערך במאי 2021 על ידי "אור ירוק" והתוצאות שלו מובאות כאן, עולה כי ההתנהלות הזו של השליחים בכבישים היא תופעה שרוב האנשים נתקלו בה. 59 אחוזים מהנשאלים טוענים כי השליחים רוכבים בצורה מסוכנת. 36 אחוזים מהם טענו כי ראו תאונה או כמעט תאונה במעורבות של שליח לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. מה העבירות וההתנהגויות הנפוצות ביותר? החל ממהירות שאינה מתאימה לתנאי הדרך, עקיפות מסוכנות, רכיבה על המדרכה ועוד - הנשאלים סימנו אותן והתשובות לפניכם.

עוד בוואלה!

שליחים בוולט? אתם עלולים לחטוף תביעת ענק

לכתבה המלאה
סקר עבירות תנועה שליחים. צילום מסך, צילום מסך
עבירות התנועה הנפוצות כפי שעלו מהסקר/צילום מסך, צילום מסך

וזו לא רק בעיה ישראלית, בחודש דצמבר 2021 מפרסמת החוקרת הת'ר וורד מהמועצה האירופית לבטיחות בדרכים מסמך לפיו מודל ההעסקה הזה גורם לסיכון עקב הכשרה לא מספיקה, מודל כספי המעודד באופן עקיף רכיבה במהירות מופרזת או תוך ביצוע עבירות תנועה, חוסר פיקוח על הכלים. כחלק מדרכי ההתמודדות המוצעות במחקר הייתה גם הצעה להגדיר את השליחים בפלטפורמות הדיגיטליות ששכירים ולא כעצמאים כמו היום.

"אחת הבעיות המרכזיות בענף הא העובדה שחלק מהחברות לא מעסיקות את השליחים באופן סדור" אומר ארז קיטה מנכ"ל אור ירוק, "וההשלכות הבטיחותיות הישירות של מצב זה הן חוסר פיקוח אמיתי ואפקטיבי על בטיחות הכלים, על הכשרת הרוכבים, על מעטפת הבטיחות הכוללת וכמובן על אופי הנהיגה של הרוכבים".

ארז קיטה, אור ירוק. אור ירוק,
ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק/אור ירוק

לאחרונה פנה קיטה לשרת התחבורה מרב מיכאלי בבקשה כי: "תפעל לחייב את כלל החברות המעסיקות שליחים לקיים הכשרה ראויה, להיות אחראים לבטיחות הכלים ולאופי הנהיגה של הרוכבים, זאת ללא תלות במודל ההעסקה". לתפיסתו, שיפור והסדרת הבטיחות בקרב אוכלוסיית השליחים הדו גלגליים עשויה לצמצמם את ההיפגעות שלהם, שנמצאת בשיעור גבוה בהרבה מחלקם היחסי בקרב משתמשי הדרך.

"קהל זה מאופיין בנהגים צעירים ללא ניסיון רב בנהיגה, שלעיתים רבות נאלצים לפעול תחת מגבלות זמנים ודרישות נוספות" כותב קיטה במכתב, "מצב זה בו השליחים נאלצים לשים את המשלוח לפני הבטיחות ולעיתים לפני השמירה על חייהם וחיי שאר משתמשי הדרך מחייב התערבות מיידית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים".

שרת התחבורה מרב מיכאלי בראיון באולפן וואלה, 9 בדמצבר 2021. ראובן קסטרו
שרת התחבורה מרב מיכאלי/ראובן קסטרו

ב-15 בדצמבר התכנסה שוב ועדת העבודה והרווחה לדיון בהסדרת כלכלת הפלטפורמה וב-19 בינואר הוחלט כי זרוע העבודה במשרד הכלכלה יקים צוות בין משרדי לבדיקה של שיטת העבודה הזו, על מנת להבין אם יש מקום להסדיר אותה ואם כן באיזה אופן. הפרצה שמתכוון משרד הכלכלה לסגור היא בין השאר זו שמאפשרת לחברות האלו ל"להעסיק" מאות ואלפי עובדים, אבל למעשה לא להעסיק אותם באמת ולא לשלם את המיסים עבורם.

נכון לזמן כתיבת שורות אלו לא הגיבה השרה או משרד התחבורה על המכתב שנשלח אליהם, אבל הנה טיפ מאיתנו - הצוות הבין משרדי הזה - עשוי להוות את ההזדמנות שלכם לעלות על המסלול הנכון להסדיר את הסיפור הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully