וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן בכורה מקומי: ב.מ.וו iX xDrive50

עודכן לאחרונה: 15.2.2022 / 12:46

הב.מ.וו הכל-חשמלית הגיעה לישראל למבחן ראשון; לאחר שהסתגלנו לעיצוב הרעשני, ניסינו לבדוק מה מתחבא מתחת לקליפה. ב- 760,000שקלים מצאנו הרבה חידושים מעניינים, וגם כמה סימני שאלה

מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
העיצוב העתידני מייצג היטב את רמת הטכנולוגיה המתחבאת מתחת למרכב המחודד/רמי גלבוע

ה- iX האדמונית מייצגת לא רק את עצמה, היא אמורה להצביע על דרכה של ב.מ.וו לעולמות החשמל הטהור. הפלטפורמה הייעודית מאפשרת אריזה יעילה של מכלולי ההנעה, תוך שהיא משאירה לנוסעים ולמטען נפח משמעותי יותר. היצרנית הגרמנית אינה מבהירה לאן בדיוק תמשיך עם קו החשמליות העתידי שלה כך שלפנינו מונחת, בעצם, הצהרת יכולות העשויה גם להיות אירוע חד פעמי. טווח המחירים נע בין 560,000 שקלים עבור xDrive40 בגימור 'ספיריט', לבין 760,000 לדגם המבחן xDrive50 Ultimate Bronze. צבע Aventurine Red האופציונלי מוסיף למחיר 19,800 שקלים - זול, זה כבר לא יהיה.

מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
גריל ענקי שאינו מעביר אוויר לשום מקום. לוחית הרישוי הצהובה מרסקת את הקונספט העיצובי/רמי גלבוע

מראה חיצוני

מתבקש להתחיל את הכתבה בתיאור מעמיק של שבכת הכליות המפלצתית, על שפע האלקטרוניקה המתחבאת מאחורי משטחיה הגיאומטריים, דיבור מתפלסף על החומר הפלסטי "המגליד את עצמו", ותלונה על מיקומה המעצבן של לוחית הרישוי הצהובה... אבל אני מעדיף להתבונן ב-iX במבט קצת יותר מרוחק. באופן מסורתי מתפלג עולמה של ב.מ.וו בין לימוזינות כביש נמוכות וספורטיביות (סדרה 3, 5 ו-7 ובראשן, גרסאות M השריריות), לבין הקרוסאוברים המוגבהים מסדרה X, רבועים וקשוחים למראה. אבל iX אינה משתלבת באף אחת מקטגוריות אלה; במידותיה היא דומה ל-X5 אבל היא נמוכה ממנה וארוכה בכמה סנטימטרים.

עוד בוואלה!

עשרות הוזמנו: ב.מ.וו iX בישראל

לכתבה המלאה
מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
הפנסים האחוריים דקיקים/רמי גלבוע

הצללית המונמכת אינה 'קרוסאוברית', זהו מרכב מתון יותר, סוג של מוביל-נוסעים משפחתי. החרטום עתיר אישיות, עד כדי הרתעת לקוחות שמרניים. כונסי אוויר שחורים ומשטחי פלסטיק יוצרים תחושה רובוטריקית למדי. במבט צד בולטת הצללית הנמוכה והמוארכת, לרגע יכולנו לחשוב שזה מוביל-נוסעים אנונימי מהמזרח הרחוק. קו המותניים נמוך יחסית, מאפשר רצועת חלונות גבוהה מהמקובל בימינו. חלוקה זו מיטיבה עם הנוסעים והנהג, הזוכים לתצפית מצוינת החוצה - זו חזרה משמחת לימים בהם לא כל המכוניות התיימרו להיות רכבי קופה ספורטיביים.

קו המותניים מתרומם לאחור, מעניק ל-iX ישבן קליל למראה. חישוקי 22 אינץ' מגודלים מוצבים בפינות המרכב. הפנסים האחוריים דקיקים ושטוחים עוד יותר מהקדמיים, ובתחתית הפגוש האחורי מזדקרות שתי בליטות האמורות, כנראה, לייצג את מה שפעם היו צינורות מפלט.

מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
המרכב מוארך ונמוך יחסית, יוצר רושם של רכב פחות גדול מכפי שהוא באמת. רצועת החלונות גבוהה מהמקובל, מתחדדת לקראת האחוריים/רמי גלבוע

תא החללית

העיצוב העתידני ממשיך בתא הנוסעים המשדר איכות ועושר. הודות לקו החלונות הנמוך, התחושה אוורירית מאוד. הכורסאות הקדמיות נוחות ומרווחות, מחוממות ומקוררות, מושב הנהג מאפשר עיסוי נעים. מעל הדשבורד מתנשאת יחידת תצוגה נרחבת ובתוכה צג מולטימדיה 14.9 אינץ' המתחבר ויזואלית אל לוח המחוונים של הנהג, ברוחב 12.3 אינץ'. לא פחות חשוב מגודל התצוגה, איכות המסכים משובחת ביותר - צבעוניים וצלולים, קריספיים כמו אייפון מהדור האחרון ומגיבים במהירות. מצלמות 4K נרתמות להעשיר את החוויה ויש גם ניסיון אמיתי להנגיש פונקציות לגישה מיידית, בלי צורך לחטט בתפריטים. יש גם תצוגה עילית מצוינת וחוגת iDrive, שלא לדבר על פקודות קוליות ותנועות ידיים.

מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
יחידת התצוגה מותקנת על גבי זרועות פלסטיק חשופות, מוזר. הקונסולה המרכזית דו-מפלסית, מרווחת ושימושית/רמי גלבוע

ברוח הפלנטה הירוקה נמצא בתא הנוסעים שפע חומרים ממוחזרים, העומדים בניגוד ויזואלי לפקדי הקריסטל המפוזרים בקונסולה המרכזית ובדלתות - פחות התחברתי אל ה-Swarovski אבל זה רק אני. הנדסת האנוש מצוינת אבל יש גם כמה מוזרויות - מנגנון פתיחת דלתות בעזרת מפסק שלא יתאים לכל אחד, התבאסתי לגלות כי מכלול צגי המולטימדיה יושב על מערך מוטות פלסטיק הבולטים לעין; אני בטוח שיש איזו פילוסופיה מאחורי גישה עירומה זו אבל מבחינתי, זה כאילו 'לא אפוי' עד הסוף. חגורות הבטיחות ארוגות מבד כחול בוהק, הייתי מעדיף גוון פחות צעקני. גג השמש עובר ממצב 'שקוף' למצב 'אטום' בלחיצת כפתור, זה מדליק - אם כי לא יצא לי לבדוק את בידוד החום שלו בטמפרטורות גבוהות.

תנוחת הנהיגה מצוינת, הרצפה השטוחה מגדילה מאוד את מרווח הרגליים של הנוסעים. המרווח מאחור גדול עם ארבעה שקעי טעינה, בקרת אקלים עם שני אזורי שליטה, וכיו"ב תפנוקים. תא המטען אוחז 500 ליטרים, זה לא המון עבור רכב בגודל זה; המצבר גוזל כמה עשרות ליטרים ואין ב-iX תא מטען קדמי, כמקובל אצל חלק מהמתחרים.

מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
המושב האחורי מאכלס בקלות 2 או 3 מבוגרים, הודות לרצפה שטוחה לחלוטין. חגורות הבטיחות הכחולות קופצות לעין, הייתי מסתדר עם גוון פחות צעקני/רמי גלבוע

צהלת הסוסים

שוחרי ביצועים אירופאים יוכלו להזמין iX M60 בהספק 620 כ"ס ו-3.8 שניות מאפס ל-100, אבל אנחנו נסתפק בשתי רמות המינוע המוצעות בישראל; הדגם הבסיסי הוא xDrive40 עם 326 כ"ס ו-64 קג"מ, 6.1 שניות מאפס ל-100 וטווח מוצהר של כ-400 קילומטרים. לרכב המבחן xDrive50 יש 523 כ"ס ו-78 קג"מ, 4.6 שניות מאפס ל-100 וטווח מוצהר של 600 קילומטרים לטעינה.

לכל דגמי iX יש שני מנועים חשמליים והנעת 4X4 הנחוצה כדי לשלוט בעדרי הסוסים. רכב המבחן סיפק את הסחורה בלי למצמץ ובלי להתאמץ; לחיצה על הדוושה הימנית העיפה אותו קדימה בעוצמה מסחררת, למרות משקל עצמי של קרוב ל-2.7 טונות. לאחר שבריר היסוס מעמידה, התאוצה אדירה ולינארית, תאוצות הביניים גובלות באלימות חוליגנית. במצב 'ספורט' ובקרבת המהירות החוקית בישראל, ה- iX מנתר ממקומו בנחרצות שהפתיעה אותי כמה פעמים, לוקח זמן להתרגל. המהירות המרבית מוגבלת ל-200, מעל ומעבר למה שראוי לאפשר לנהגים של יום יום. צמיגי 275/40R22 מספקים אחיזה אדירה, אפילו בתנאי הגשם של ימי המבחן.

מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
אל תחפשו שטח, זוהי מכונית כביש טהורה, עם גחון מוגבה במקצת/רמי גלבוע

בהיעדר מנוע בעירה פנימית ומכלולי ההנעה הנלווים אליו, ה-iX מתפקד בדממה מופתית. רחשי הצמיגים והרוח מושתקים למינימום, והמיית המנועים כמעט ולא מורגשת. בחירה במצב "צליל מנוע ON" יוצרת צליל נעים לאוזן, אם כי קשה לי להגדיר אותו; זו לא פעימת פיסטונים ולא נחרת מפלטים, אין כאן גרגור דיזל או שאיפת מאיידים... זה פשוט צליל עתידני נעים לאוזן, ובכלל לא מעצבן.

כמה לליטר?

מתחת לרצפת xDrive50 מותקן מצבר 111.5 קוט"ש המספק את המיץ לשני המנועים. היצרן טוען לטווח מרבי של 600 קילומטרים אבל אנחנו, כמובן, לא הצלחנו להגיע אליו. בנהיגה בינעירונית (100-140 קמ"ש בלי שעשועי תאוצה חריגים) הגענו לטווח מעשי של למעלה מ-450 קילומטרים; זה רחוק מה-600 המוצהרים, אבל סביר לגמרי עבור רכב במשקל ובביצועים של ה-iX. בשיוט רגוע יותר הוא לא יתקשה לעבור למעלה מ-500. בעמדת ה-150 KW של אפקון בכביש 6 תגברנו את המצבר מ-17% ל-72% תוך 40 דקות; טעינה זו הוסיפה לנו טווח של 250 קילומטרים. מבחינה טכנולוגית זה מרשים אבל עדיין, נהיגה ארוכה ברכב חשמלי אינה יכולה להיות חוויה לגמרי ספונטנית. יום קודם לכן נתקענו במחניים אחרי שתי מכוניות שטענו את עצמן בקצב איטי להחריד. זה חייב המתנה של למעלה ממחצית השעה, ואחר כך עוד צריך לטעון... קחו את זה בחשבון, מבחינת שגרת היומיום שלכם.

ה-iX חמושה בכל מכמני הבטיחות המודרניים, כולל בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור ולתנועה חוצה), שמירת נתיב, התרעת שטח מת, והתרעה על פתיחת דלת כשהשטח אינו פנוי. בקרת השיוט היא מהטובות אותן פגשנו.

מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
השפה העיצובית מינימליסטית וגיאומטרית. מערכת הצליל כבירה/רמי גלבוע

התנהגות ונוחות נסיעה

מלכתחילה לא אהבתי את גלגל ההגה המשושה של ה-iX, הוא מתחכם ואינו מסייע לתפעול מהיר וחלק. הוא טוב מכפי שחששתי אבל עדיין, החישוק אינו אחיד ובנוסף למבנה ה-הקסגונאלי, יש בו גם בליטות מיותרות לשני האגודלים. לעזרת ההיגוי מגיע משקל טוב של ההגה והיגוי ישיר יחסית, כך שה-iX צולל בחדווה מפתיעה לפיתולי הכביש.

המשקל העצמי יוצר משקולת קיצונית, והטכנולוגיה אינה יכולה להעלים את הפיזיקה. המשקל אינו מאפשר קלילות וספורטיביות כמותן התרגלנו למצוא בכל ב.מ.וו; יש טונות של אחיזה ורכינה מינימלית של המרכב (הודות למרכז כובד נמוך ביותר) אבל התחושה היא יותר של רכבת מהירה, מאשר של מכונת נהיגה. הבלמים מתפקדים היטב ונעזרים בבלימה רגנרטיבית חזקה, המאפשרת נהיגה כמעט 'ברגל אחת'.

מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
צמיגי החתך 40 מוצבים בפינות המרכב המוארך/רמי גלבוע

לנוחות הנסיעה יש שני פרצופים - בעזרת מתלי האוויר מתקבל שיכוך מצוין של שיבושי דרך קטנים, גדודיות, בורות וקפלי אספלט, הנספגים היטב וחולפים בלי זעזוע או רעש מוגזם. אבל כאשר אתה מגיע במהירות לקפלי אספלט גליים מסתיים החלק הפרוגרסיבי של מהלך המתלה, וה-iX מתקשחת יותר מהצפוי ברכב כזה גדול וכבד. לגרסת ה-40 יש מתלים אדפטיביים שגרתיים, הם לא אמורים להיות טובים יותר.

מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
לא תתקשו לזהות את האוטו הזה, במראה האחורית/רמי גלבוע

סיכום

ב.מ.וו iX מציגה יכולות טכנולוגיות מרשימות, והיא בעלת נשמות רבות. רגע אחד היא שואבת את כביש 6 בדממה מוחלטת, דקה לאחר מכן תסתער על כביש הררי בתאוצות מסמרות שיער. ככל שהיא כבדה היא מספקת אחיזת כביש מצוינת, ויכולת דינמית שתשביע את רצון רוב לקוחותיה (שבמודגש, לא יגיעו מהקצה הספורטיבי של ב.מ.וו). זו מכונית יקרה שהוצאות התדלוק שלה מזעריות, היא נראית כמו העתיד של כולנו, אבל איננו בטוחים שזה באמת העתיד בו תצעד ב.מ.וו.

מבחן דרך: ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
בזמן ההמתנה לטעינה תוכלו לנבור בתפריטים האינסופיים/רמי גלבוע

תא הנוסעים של ב.מ.וו iX מלוטש ומפנק, עשיר וגדוש בטכנולוגיה מתקדמת אבל במקביל, יש בו התחלקויות קטנות כמו מפסקי לוח השליטה של iDrive, מעמד מוזר לצמד מסכי הענק, וחוסר בפקדים פיזיים אינטואיטיביים. ביצועיה הדינמיים מצוינים אם כי לא ברמה של אמת המידה בסגמנט, טסלה מודל X למשל; הטסלה מאיצה טוב יותר, מרווחת יותר (אם אפשרות ל-7 מושבים) והעדכון שקיבל תא הנוסעים בדגם החדש שיפר משמעותית את הנראות, האיכות והוסיף מערכות כמו בידוד רעשים ובולמי אוויר מתקדמים מבעבר. אבל ישנו עדיין פער המוניטין של היצרנית הגרמנית בעיני לקוחות שמרנים יותר. לא בטוח שהם מתחרים ראש בראש על אותו קהל יעד, אבל הוא רכב שאי אפשר להתעלם ממנו. ה-iX פחות מתאימה ללקוחות המסורתיים אבל היא עשויה לקסום ללקוחות שוחרי קדמה וטכנולוגיה, נחשונים הרוצים לצאת מתוך הכלל. לאלה מובטחת תשומת לב מרבית וכנראה, גם אקסקלוסיביות ונראות יוצאות דופן.

מרצדס EQS ב.מ.וו iX. רמי גלבוע
שתי ספינות דגל של שני מותגי יוקרה גרמניים, אבל כל אחת שטה לכיוון אחר לגמרי, אין שום בסיס אמיתי להשוואה בין השתיים/רמי גלבוע

על הצד הטכני: ב.מ.וו iX xDrive50

מנוע, הנעה: שני מנועים חשמליים, AWD
הספק מרבי (כ"ס): 523
מומנט מרבי (קג"מ): 78
תיבת הילוכים: הילוך יחיד
תאוצה 0-100 (שניות): 4.6 שניות
מהירות מרבית (קמ"ש): 200
טווח נסיעה מרבי, יצרן (ק"מ): כ-600
טווח נסיעה בינעירוני, מבחן (ק"מ): כ-480

אורך (ס"מ): 495.3
רוחב (ס"מ): 196.7
גובה (ס"מ): 169.5
בסיס גלגלים (ס"מ): 300.0
נפח תא מטען (ליטר): 500
מרווח גחון (ס"מ): 20.2
צמיגים: 275/40R22
משקל עצמי (ק"ג): 2,680

מתחרים:
טסלה מודל X, מרצדס EQS SUV (בקרוב)

מחיר (שקלים): 759,530


תודה לדודי מוסקוביץ צילום תדמית, על העזרה בהכנת הכתבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully