וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשונות לחטוף: רנו ופולקסווגן עוצרות ייצור בעקבות המלחמה

עודכן לאחרונה: 26.2.2022 / 20:50

בעוד המתקפות של פוטין מעמיקות מגיעה גם הפגיעה ההיקפית בתעשיית הרכב. רנו ופולקסווגן הן הראשונות להיפגע עם עצירת ייצור. צחוק הגורל, אלו גם שתי החברות המערביות הגדולות ביותר ברוסיה

זה היה הדבר האחרון שיצרניות הרכב היו צריכות, בדיוק כאשר סימנים מעודדים של יציאה מהקורונה ומשבר השבבים שלאט לאט מתקדם לסיום - המלחמה באוקראינה משביתה שני מפעלים מרכזיים של רנו ופולקסווגן ולא מן הנמנע שחברות נוספות ייכנסו גם הן למעגל בקרוב. וגם: מי היצרניות המערביות שעושות המון כסף מייצור בשוק הרוסי והאם הפעם יש סיכוי שיתייצבו בצד הנכון של ההיסטוריה ויחרימו את רוסיה.

תעשיית הרכב המודרנית היא גלובלית יותר מאי פעם, ויחד עם שרשראות האספקה הארוכות שמגיעות מכל פינה בעולם, מתגלה גם הפגיעות שלה. הפעם אלו מפעלים של רנו ופולקסווגן שישעו את הייצור שלהם בשל קשיים בשרשרת האספקה.

מפעל פולקסווגן. אתר יצרן
מפעל פולקסווגן במזרח גרמניה/אתר יצרן

רנו תעצור את הייצור שלה במתקן הייצור של החברה במוסקבה וכן במפעל שלה בטוגליאטי בדרום המדינה המופעל בשיתוף פעולה עם אוטו-וואז הרוסית. הדגמים המיוצרים במתקנים אלו הם הקפצ'ור והדאסטר. השוק הרוסי הוא השני בגודלו עבוד רנו ודאצ'יה. ולסנקציות הכלכליות שיוטלו על רוסיה יש משמעויות כלכליות כבדות עבורם. רנו מחזיקה ב-39.5% מייצור הרכב ברוסיה.

אצל פולקסווגן ייעצר הייצור במפעלים במזרח גרמניה, בדרזדן ובצוויקאו למשך מספר ימים בראשית מרץ. צוויקאו הוא אחד ממתקני הייצור הגדולים ביותר באירופה למכוניות חשמליות, ומגיע להיקף של עד 300 אלף מכוניות בשנה. עצירת האספקה מאוקראינה שאחראית לחלק מצמות החשמל במכוניות לא תאפשר המשך ייצור מעבר למלאי הנוכחי.

על פי איגוד יצרניות הרכב הגרמניות, הן מחזיקות 49 אתרי ייצור ברוסיה ואוקראינה, חלקם הגדול לשווקים המקומיים. כולם ללא יוצא מן הכלל צפויים להיתקל בקשיי ייצור בימים והשבועות הקרובים ככל שתימשך המתקפה הרוסית.

מפעל רנו ברוסיה. אתר יצרן
מפעל משותף לרנו ו-Avtoframos מיצרניות הרכב הגדולות ברוסיה/אתר יצרן

כאמור, עצירת האספקה מספקי משנה באוקראינה או רוסיה היא בהחלט מהלומה ליצרניות הרכב הנאבקות במשבר שבבים כלל עולמי הנמשך מזה כשנה וחצי. אליו מצטרף גם מחיר הנפט המאמיר שמטפס למעל 100 דולר לחבית, שמייקר גם הוא שילוח סחורות ובקצה השרשרת גם את התמריץ לקנות מכונית שאחזקתה מתייקרת כל הזמן.

בתוך כך, ישנה רשימה ארוכה של יצרניות רכב מערביות הנתונות בשיתופי פעולה עמוקים מאוד עם תעשיית הרכב הרוסית. בעיקר תחת הסכמים של ייצור במפעלים מקומיים הנהנים מכוח עבודה זול יחסית וסובסידיות ממשלתיות נדיבות. Avtotor, יצרנית הרכב השנייה בגודלה ברוסיה מבצעת הרכבות סופיות או ייצור מלא מקצה לקצה עבור ב.מ.וו וקיה. Avtoframos נמצאת בשותפות עם רנו ובונה עבורה את הלוגאן והסנדרו (שאנחנו מכירים כדאצ'יה). יונדאי שמחזיקה ב-27%, פולקסווגן עם 12.2% וטויוטה עם 5.5% גם פורד וסטלנטיס (בעיקר עם קרייזלר ופיאט) מחזיקות מתקני ייצור ברוסיה.

מקור שיתופי הפעולה האלו נעוצים בעיקר בתחזיות של ראשית שנות ה-2000, אז צפו שהשוק הרוסי הולך להיות מנוע צמיחה מרכזי בתעשיית הרכב. אולם חוסר יציבות וכלכלה שמפגרת גם בשיעורי הצמיחה שלה צמצמו בהמשך את הציפייה מהשוק הזה לספק את הסחורה בהיבט של היקפי מכירות.

כל היצרניות האלו יעמדו בשלב הראשון בפני דילמה מוסרית, האם לחזור על הפשע של שיתוף פעולה עם משטר רצחני כמו שעשו בעבר במלחמת העולם השנייה בתקופת הנאצים. בשלב השני כנראה הן יעומתו עם העובדות - תחת משטר הסנקציות שמצופה מהמערב להטיל על רוסיה כמנוף לחץ ויאסור שיתופי פעולה כמו אלו שמתבצעים כעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully