וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצירת הייצור המסתורית בטויוטה: מה קרה שם והאם רוסיה מעורבת?

עודכן לאחרונה: 2.3.2022 / 18:19

הכותרות על עצירת הייצור בטויוטה התרוצצו באינטרנט, בדיקה של העובדות מאחורי הסיפור מגלה את האמת ומציפה כמה תובנות חשובות לעתיד

אם הצלחתם לקרוא חדשות שאינן כוללות את רוסיה או אוקראינה, אולי שמעתם שטויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם עמדה במרכזה של מיני סערת רשת שזכתה לשלל כותרות מפוצצות. "יצרנית הרכב הגדולה בעולם נסגרת?", "טויוטה הפסיקה לייצר מכוניות" היו שתיים מתוך כמה כאלו. האמת לא יכולה להיות רחוקה יותר מזה, אבל הסיפור בהיבט הכללי יותר שלו מעלה כמה שאלות שיצרניות הרכב הגדולות שוברות את הראש בשאלה כיצד אפשר להתמודד עם אחד האיומים הגדולים על התעשייה.

אז בואו נעשה סדר.

השמועות הראשונות שאחריהן הגיעה גם ההודעה הרשמית של טויוטה החלו אתמול. ההודעה הייתה כי היצרנית עוצרת ייצור ב-14 ממפעליה ביפן בעקבות מתקפת סייבר על אחד מספקי המשנה שלה - KOJIMA INDUSTRIES CORPORATION - שאחראי לרכיבים פלסטיים ורכיבים אלקטורניים במכוניות החברה. ההתקפה על אותו ספק משנה הגיעה בסמיכות להצהרת ממשלת יפן על הצטרפותה לסנקציות על רוסיה, מה שהעלה את החשד שהפגיעה ביצרנית המזוהה מאוד עם יפן - אינו מקרי וכי האקרים רוסיים עומדים מאחוריה.

פס ייצור טויוטה. אתר יצרן
פס הייצור של טויוטה ביפן. מה עצר אותו?/אתר יצרן

עוד בשעות הערב, מספר שעות לאחר עצירת קווי היצור, הודיעה החברה כי היא חוזרת לייצור סדיר של המכוניות בכל אתריה, אך תעשה את זה היום (רביעי) על מנת לעשות בדיקה נוספת של מערכות היצור ולוודא שלא נגרם נזק ושאין השלכות למערכות המידע והיצור אצל הספקית בעקבות מתקפת הסייבר.

על פי טויוטה, עצירת הייצור "עלתה" לה ב-13,000 יחידות, שהן 5% מהיקף הייצור החודשי. נכון לעכשיו, החברה לא עדכנה את צפי הייצור השנתי שלה והיא מצפה להשלים את הפער עוד החודש ולפחות על פניו לא נראה שתהייה פגיעה ביעדים שנקבעו.

פס ייצור טויוטה. אתר יצרן
התלות בספקי משנה הופכת לקריטית/אתר יצרן

אולם המקרה של ספקית המשנה של טויוטה מפנה זרקור להיבט נוסף של תעשיית הרכב. האופן שבו עובדת התעשייה מתבסס על מיקור חוץ של כמות אדירה של רכיבים. למעשה, ניתן היום לומר כי הרוב המוחלט של יצרניות הרכב עוסקות בעיקר בהרכבת המכוניות יותר מאשר "ייצור" במובן המסורתי שלו. ספקיות משנה אחראיות לרכיבי ליבה כמו מחשב הרכב, מערכות בלמים ועד למושבי המכונית והשטיחים בתא המטען. זו שיטת ייצור יעילה מאוד שהשתכללה בעשרות השנים האחרונות, אולם היא גם מגלה את החולשה שלה - בעוד היצרניות מוגנות יחסית, היכולת שלהן לשלוט על רמת המוגנות הרשתית של ספקיות המשנה שלהן במעטפת הרחבה יותר בהחלט קיימת, אבל לא באותה רמה. וזו הולכת ופוחתת ככל שספקיות המשנה האלו עושות שימוש בחברות נוספות שמזינות את השרשרת הזו.

עוד בוואלה!

המכוניות ששינו את העולם - חלק 5

לכתבה המלאה
בעוד היצרניות מוגנות יחסית, היכולת שלהן לשלוט על רמת המוגנות של ספקיות המשנה קיימת, אבל לא באותה רמה

במקרה כזה, פגיעה ביצרנית לא צריכה להיות כזו שמכוונת ישירות אליה, אלא יכולה להיעשות ב"דלת אחורית" כמו במקרה של טויוטה. הירוקאזו מטסומו, הדובר של ממשלת יפן שהגיב למתקפה אמר כי הממשלה מאיצה ביצרניות להתכונן לסיכון גובר של פגיעות כאלו, ככל שההתקפה הרוסית על אוקראינה מעמיקה.

הפעם, הפגיעה הייתה קצרה, מצומצמת ובהחלט ברת תיקון. אבל שלא נטעה, זו הייתה יריית פתיחה במה שעשוי להתגלות כשדה קרב שבו יצרניות הרכב צריכות בהחלט להדליק נורות אזהרה ולקחת בחשבון "גרירה" שלהן לעימות הנוכחי.

  • עוד באותו נושא:
  • טויוטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully