וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב אצלכם? גל גניבות ממירים קטליטיים בפתח

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 7:21

גל גניבות הממירים הקטליטיים שנמשך מזה שנתיים צפוי להתגבר עוד יותר כאשר רוסיה, המקור העיקרי לחומרים הנדירים בהם הולכת ומבודדת משווקי העולם. הנזק לכיס עשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים

הם מגיעים בלילה, מאתרים את הקורבן המיועד ובתוך דקות ספורות של עבודה מיומנת מעלימים לכם את אחד הרכיבים היקרים ביותר במכונית שלכם - הממיר הקטליטי. זה כבר קרה לכמה אלפי אזרחים במדינה וצפוי לקרות בתקופה הקרובה לרבים אחרים, זאת לאור ההתייקרויות האחרונות ואלו הצפויות במחירי החומרים הנדירים שנמצאים באגזוז המכונית שלכם, או יותר נכון בממיר הקטליטי שלו.

הממיר הקטליטי הינו רכיב במערכת הפליטה של המכונית, באמצעות מעבר הגזים הנפלטים מהמנוע בו ודרך שורת רכיבים המכילים מתכות נדירות דוגמת פלדיום, רודיום ואחרות, מסוננים רעלנים וחומרים מזיקים לסביבה ולא נפלטים לאוויר.

אותן מתכות נדירות משמשות לא רק בממירים קטליטיים, אלא גם בתעשיות ושימושים אחרים. בין השאר ברפואת שיניים, בה נעשה שימוש בפלדיום לסתימות ועד תעשיית השבבים למוצרי אלקטרוניקה. וזו האחרונה למשל זוכה לביקושי שיא בשנתיים האחרונות, הן בשוק הכללי עם העלייה בביקוש למחשבים ניידים, טאבלטים, מצלמות רשת, מסכים ועוד וספציפית בתעשיית הרכב הסובלת מזה שנתיים במחסור בשבבים החיוניים לייצור מכוניות.

גניבת ממירים קטליטיים. קינן כהן
הגנבים מגיעים מצוידים במסורית נטענת ובתוך דקות נעלמים עם הממיר/קינן כהן

מחירי המתכות הללו שהאמירו במאות אחוזים בשנים האחרונות זינקו עוד יותר בשבוע האחרון בבורסות החומרים בעולם. כיום מחירן עולה על זה של זהב בהרבה. ואם עד לפני שנה עמד מחיר 100 גרם פלדיום על כ-5,500 דולר, נכון להיום עומד מחירה על כ-7,700 דולר. והמילה האחרונה טרם נאמר כאשר הסנקציות הכלכליות על רוסיה - מספקיות הפלדיום הגדולות בעולם - הולכות ומתהדקות.

אולם בעוד מדובר במכה כלל עולמית, יש יצרניות ודגמים ספציפיים בהם החומר הנדיר הזה קיים בכמות גבוהה יחסית. אלו נופלים בדרך ככלל קורבנות לגניבות האלו. "סובארו וטויוטה הן המכוניות מהן נגנבים הכי הרבה ממירים" אומר לנו סטס סופילידי ממוסך "פרו-טק" בכפר סבא. ואם יש מישהו שיודע הכל, אבל הכל על סובארו - זה סטס. "בממירים הקטליטיים שלהם יש הכי הרבה פלדיום ומהן הכי קל לגנוב אותם בשל המיקום של הממירים ברכב". מסתבר שברוב המוחלט של המכוניות הללו אכן ממוקמים הממירים במיקום נמוך ונגיש מאוד, בניגוד למשל למכוניות מתוצרת פולקסווגן בהם הממירים נמצאים צמוד למנוע ופחות נגישים.

גניבת ממירים קטליטיים. קינן כהן
במכוניות של סובארו וטויוטה, הממירים האלו נגישים ביותר/קינן כהן

"הרבה מאוד מכוניות סובארו אימפרזה מהשנים המוקדמות יחסית של 2004-2005 נזרקות אחרי שגונבים מהן את הממיר" הוא אומר, "פשוט לא שווה לתקן אותן". בדיקה מהירה של עלויות החלקים האלו מבהירות את הסיבה לכך.

ממיר מקורי לסובארו אימפרזה בת 10 או 13 יכול להגיע לסכומים של 12 אלף שקלים, בסובארו B4 משנת הייצור 2014 עומד המחיר של ממיר קטליטי על 14,400 אלף שקלים. בטויטה פריוס מהדור השלישי והמבוקש ביותר בקרב הגנבים המחיר עשוי להגיע גם לקרוב ל-20 אלף שקלים. וכאשר מחיר הרכיב מגיע לשני שליש או מחצית משווי המכונית, הדרך למגרש הפירוקים קצרה מאוד.

בשוק ניתן למצוא ממירים חלופיים במחירים שנעים בין 4,000 ל-5,000 שקלים בתלוי בדגם ובמידת ההנחה שתוכלו להוציא מהמוסך. המחיר הנמוך יותר נובע לדברי סטס מכמות נמוכה יותר של אותם חומרים נדירים. מה שהופך אותם להרבה פחות "אטרקטיביים" עבור הגנבים שיעדיפו להשקיע את הזמן והסיכון בכאלו מקוריים, מצד שני, בשל כמות החומרים והאיכות הנמוכה יותר - הם גם מחזיקים פחות זמן מעמד ונדרשים להחלפה בתדירות גבוהה יותר.

ממיר קטליטי. משטרת ישראל,
ממירים קטליטיים גנובים שנתפסו על ידי המשטרה/משטרת ישראל

מספר פתרונות מיגון לממירים הקטליטיים כבר החלו לצוץ בשנתיים האחרונות, בחלקם מדובר במעין "כלוב" פלדה העוטף את הממיר ומעוגן לרכב בכבלי מתכת. אולם אלו לא ממש מרתיעים גנבים נחושים המגיעים מצוידים במסורית נטענת או חותך כבלים ייעודי. הם חותכים את הממיר משני צדדיו ומחלצים אותו החוצה מהכלוב. פתרונות אחרים שקיימים הם לוחות פלדה מאסיביים המותקנים על גבי הממיר ומונעים גישה אליו. אלו במקרים רבים יגרמו לגנב לחשב מסלול מחדש בשל הזמן שיידרש להגיע אל הממיר הנחשק. בדומה לפתרונות האלו, גם מיגונים הדומים לכאלו בהם נעשה שימוש במכוניות שיורדות לשטח מונעים את הגישה הנוחה לממירים, ויעשו את העבודה בשל אותו קושי לנסר את הממיר החוצה מהמכונית.

גניבת ממירים קטליטיים. קינן כהן
פלטות מיגון מספקות מענה לא רע ומקשות על הגישה לממיר/קינן כהן

למרות פעילות מוגברת של המשטרה בתחום הזה של גניבת ממירים קטליטיים, ההישגים בטלים בשישים לעומת כמות הגניבות בפועל. הן אלו המדווחות והן אלו שבעלי המכוניות הנפגעים לא טורחים להגיש תלונה בשל הסיכוי הנמוך לאתר את הגנבים. אולם יש מחיר נוסף אותו כולנו משלמים כאשר המחירים הגבוהים מביאים את אלו שנפגעים ממכת הגניבות להתקין ממירים פחות יעילים או לעיתים אך להסתפק בפתרון של ריתוך צינור פשוט במקום הממיר - מה שמביא לפליטת מזהמים גבוהה ביותר מהמכונית.

בהיעדר מענה ממוקד של אכיפה וגם אם זו נעשית של טיפול רציני של מערכת המשפט בגנבים, האחריות לצמצום הסיכוי לגניבת הממירים "נופלת" למרבה הצער שוב על האזרחים. והטיפים עליהם אנחנו חוזרים שוב ושוב רלוונטיים גם פה - אם אתם הבעלים של אחת המכוניות המועדות לפורענות, הקפידו לחנות במקום הומה ככל האפשר, בחניה סגורה ואם אלו אינם מתאפשרים ובאופן כללי בהחלט מומלץ להשקיע את כמה מאות השקלים במיגון הרכיב היקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully