וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי נתן לך רישיון?!

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 10:33

הן מהוות פחות ממחצית מכלל הנהגים, אבל מה שמעניין יותר היא המעורבות שלהן בתאונות דרכים. נשים מאחורי ההגה - אפשר לזרוק את הבדיחות לפח?

"אין, אין, בדוק זו נהגת - אני חותם לך" אמר נהג המונית למראה הסוזוקי סוויפט האדומה שהתלבטה בין שני הטורים לקראת הרמזור, נתקעה באמצע שני הנתיבים ואז גם נכנסה לצומת שלא הייתה פנויה. חצי דקה אחר כך עמדנו לידה בפנייה שמאלה, לא אישה ולא נעלי עקב - בחור צעיר שהיה שקוע בשיחת טלפון סוערת או התקף סכיזופרניה - לא ברור. אבל הנקודה ברורה - הסטיגמה והתדמית של נשים כנהגות טובות פחות מושרש מאוד בתפיסה החברתית שלנו. אנחנו שומעים את זה מסביבנו, אני נתקל בזה בהדרכות נהיגה - זה שם - וזה גם לא נכון ובאופן מובהק!

תיעוד: נהגת התנגשה עם רכבה בחלון ראווה של חנות במרכז ביג, 23 אוקטובר 2021. דוברות כב"ה
טוב, ספציפית במקרה הזה זו הייתה נהגת/דוברות כב"ה

מסיכום נתוני תאונות הדרכים של שנת 2021 עולה כי מתוך 18,282 נהגים ונהגות שהיו מעורבים בתאונות דרכים, רק ב-25% (4,540 תאונות) היו מעורבות נהגות. הפער בין המינים חוזר גם כאשר פורטים את הנתון הזה לסוגי התאונות השונות; במקרה של תאונות קטלניות מתוך 456 נהגים ונהגות, רק ב-60 היו מעורבות נשים (13%), בתאונות קשות חלקן היה 16% ובתאונות הקלות 27%.

גם כאשר פונים לנתונים המצטברים אצל חברות הביטוח, בכל אותן תאונות ללא נפגעים שאינן נכללות בסטטיסטיקה הזו העובדה הזו חוזרת על עצמה. לבקשת "וואלה!רכב" נותחו בפורום חברות הביטוח בלשכת עורכי הדין נתוני 1,000 טפסי הודעה על תאונות דרכים. שם עומד הפער בשיעור המעורבות של נשים וגברים במקרים של תאונות חזית אחור על 31% במעורבות נשים, ו-69% במעורבות גברים. בחיתוך של תאונות בצומת המספרים מובהקים עוד יותר - ב-78% מהן מעורבים גברים.

עו"ד אסף ורשה יו"ר משותף של פורום הנזיקין, מומחה לדיני ביטוח: "אין מקום ליוהרה הגברית ולהתנשאות על יכולות הנהיגה של נשים. הנתונים מצביעים באופן מובהק כי נשים נוהגת זהיר ומתחשב יותר, כך שמוטב לגברים לאפסן את האגו, להתבונן נכוחה על המציאות ולהכיר בחולשתם".
במחקרים שנערכים בתחום זה בישראל נמצא כי נשים רואות בסיכונים בנהיגה איום יותר מאשר אתגר, הן נוטות פחות לנהיגה מסוכנת, נטייה פחותה לעימותים וכוחניות ועוד.

בעמותת אור ירוק העמיקו עוד את המחקר והלכו גם לפילוח הפרטני ביותר שמאפשרים הנתונים כרגע, אלו של שנת 2020 (נתונים מפורטים של 2021 טרם זמינים), שם בפירוק של סוגי התאונות לגורמים הפער לרעת המין הגברי נותר יציב הפירוט בטבלה המצורפת מבהיר את הפערים אללו יותר מכל.

עוד בוואלה!

אלופות: חמש נשים שניצחו לא רק על המסלול

לכתבה המלאה
מעורבות בתאונות, נשים וגברים. מקור: אור ירוק, צילום מסך
גם בחלוקה פרטנית לתאונות, חלקן של הנשים קטן משמעותית/צילום מסך, מקור: אור ירוק

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נשים נוהגות באופן בטוח יותר מאשר גברים והן מעורבות בפחות תאונות דרכים בהשוואה לחלקן בבעלי במצבת הנהגים". למעשה, הוא אומר בנתונים האלו מסתתרת בשורה למצוקה אחרת שקיימת בתחום הרכב בישראל - המחסור בנהגים מקצועיים, "כבר לא נדיר לראות היום נהגות משאיות, אוטובוסים ומוניות ויש לברך על כך. לכן טוב יעשו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים אם יעודדו עוד ועוד נשים להצטרף למערך הנהגים המקצועיים בתחבורה הציבורית אשר משווע לאלפי נהגות מקצועיות. שילוב נשים בתחום הסעת ההמונים עשוי לתרום תרומה מכרעת לצמצום עבירות התנועה מסכנות החיים ולהוביל לירידה בקטל בדרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully