וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמת העגומה מאחורי השכר של הנהגים המקצועיים בישראל

עודכן לאחרונה: 26.8.2022 / 6:47

לכאורה זה נראה קל, לשבת במזגן ולנהוג, אבל בפועל מדובר באחת העבודות הקשות, השוחקות וכפי שהנתונים שנחשפים כאן מספרים - לא ממש מתגמלות שיש. ואת המחיר אנחנו משלמים

רכב כבד בכבישי ישראל. ראובן קסטרו
עבודה קשה ושוחקת, עם אחריות אדירה, השכר? ממש לא תואם/ראובן קסטרו

עבור רובנו, נהיגה היא מעשה יום יומי פשוט ומוכר. אנחנו נכנסים בבוקר למכונית, מחנים אותה למשך זמן העבודה שלנו ואז יוצאים איתה בחזרה הביתה, פה ושם היא משמשת אותנו גם להקפיץ את הילדים לחוג, לקניות או לטיולים המשפחתיים. אבל עבור קבוצה אחת באוכלוסייה, נהיגה היא יותר מאשר להגיע מנקודה א' לב', היא מקצוע. לעיתים הוא כזה שמניע את הכלכלה והמסחר כמו נהגי המשאיות או בתחבורה הציבורית.

וזו עבודה שוחקת, קשה, לעיתים רבות מונוטונית מאוד שדורשת ריכוז והשכר הלא גבוה לצידה גם מאלץ אותם להעביר שעות ארוכות בהתמודדות עם הפקקים, הכבישים הישראליים על תרבות הנהיגה שלהם ולעיתים זה גם קורה כאשר בידיים שלהם אחריות לחיי עשרות אנשים. ועדיין, בכל הקשור להשתכרות ראויה קיים פער אדיר בין תנאי העבודה למספר בתלוש בסוף החודש. אלו הנתונים מאחורי המצב הזה.

מונית נוסעים. ניר בן טובים
אם אין לכם הכנסה נוספת, אפשר לוותר על נהיגת מונית כמקור פרנסה/ניר בן טובים

נהגי מוניות

שורה תחתונה - כמה כסף מרוויח נהג בחודש בממוצע?
יהודה בר און, יו"ר איגוד נהגי המוניות: "נהג מונית ממוצע שעובד כ-12 שעות ביום, מרוויח כ-8,000 שקלים ברוטו בחודש, זאת כמובן לפני תשלום מיסים. ההכנסה נטו עומדת בממוצע על כ-6,500 שקלים בחודש. אפשר לחשוב זאת גם כך - על כל שקל שמכניס נהג המונית, הוא מוציא 60 אגורות עבור ביטוח, עלות תדלוק, הוצאות אחזקה וכו'. כך יוצא, כי הסכום ברוטו עומד על 40 אגורות, לפני תשלום מס".

האם כדאי לעבוד כנהג מונית?
"אם אין לך עוד הכנסה - אין לך טעם להיכנס לתחום" אומר יהודה בר אור. "במהלך השנים האחרונות ברחו ממנו לא פחות מ-12 אלף נהגים, שהבינו כי אין פרנסה. ההכנסה הממוצעת של נהג מונית עומדת על 35 שקלים לשעה - סכום מגוחך, אותו ניתן להרוויח בקלות בתור שומר, בלי כל בלבולי המוח שכרוכים בעבודה כנהג מונית".

מי מבין הנהגים מרוויח סכומים גבוהים יותר?
בערך כ -10% מהנהגים, להם יש לקוחות קבועים, כדוגמת כאלו שעובדים עם משרדי עורכי דין.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
תדלוק מונית. ראובן קסטרו
מכל שקל, 60 אגורות הולכות על הוצאות אחזקה/ראובן קסטרו

עיקרי התנאים המשופרים שמוצעים כיום לנהגי מונית:
" חברים באיגוד המוניות, זכאים לשורה של הנחות ובכללן רכישת צמיגים בעלות מופחתת, שמנים וכו'"

כמה נהגים חסרים נכון להיום ?
לדבריו, למרות אותה נטישה המונית, לא חסרים היום נהגי מוניות. מצב שאותו אולי אפשר לתלות בירידה הכללית בשימוש במוניות. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2020 בשל הקורונה נרשמה ירידה בשיעור הנסועה של מוניות ב-23.6% לעומת 2019, נתוני 2021 טרם התפרסמו, אולם נראה שהענף טרם התאושש מהמשבר.

שוטרים ומתנדבים במהלך בדיקות כישורות מערך המוניות בתל אביב 24 ביוני 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
ההוצאות על תחזוקת הרכב או הסולר עדיין מהוות את העיקר/אתר רשמי, דוברות המשטרה

רוצים לעבוד כנהג מונית?
על פי אתר לימודים בישראל study המרכז את כל המידע הקיים בנושא לימודים על תיכוניים, מקצועיים ואקדמיים בישראל, אלו התנאים העקריים לקבלת רישיון נהג מונית:
- תעודת לימודים מבית הספר המעידה על 8 שנות לימוד
- אישור מהמכון הרפואי מטעם המשרד לבטיחות בדרכים
- בדיקת ראייה
- המבקש נדרש להיות בעל וותק של שנתיים ברישיון בדרגת B או C
- יש לעבור קורס רכב ציבורי שאושר ע"י משרד הרישוי (כולל מתן עזרה ראשונה)
- גיל מינימלי לקבלת רישיון - 21.

רכב כבד בכבישי ישראל. ראובן קסטרו
מחסור של אלפי נהגים, בעיקר נהגי גרורים ומשאיות כבדות/ראובן קסטרו

נהגי משאיות

שורה תחתונה - כמה כסף מרוויח נהג בחודש בממוצע?

"התשובה תלויה בסוג המטען המובל", מסביר גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים, "על פי הנתונים, השכר הממוצע (ברוטו) לנהג משאית במשקל של עד 12 טון, לאחר 5 שנות ניסיון עומד על 9-10 אלף שקלים לחודש. גובה השכר 'מזנק' ב-2,000 שקלים נוספים ככל שמדובר על נהג של משאית מעל 12 טון. הבוננזה הגדולה בתחום ההובלה, נמצאת בהובלה באמצעות גרורים או נתמכים. הנתונים מלמדים כי בסוף החודש, מקבלים נהגים בעלי רישיון נהיגה C+E, שכר שיכול להגיע ל-19 אלף שקלים. באיגוד מציינים כי ההבדלים בשכר נובעים מסוג ההובלה, כאשר הנהגים שמרוויחים הכי הרבה הם בד"כ: מובילי דלק, חלב, ציוד כבד ומנופים. לדבריהם, מי שנדפק באופן שיטתי הם נהגי המכולות, שנמצאים כ-40% מהזמן שלהם בהמתנות ומרוויחים פחות. "המצב בנמלים מגדיל לצערנו את הפרישה מהענף".

טבלת שכר נהגי משאיות 2022. צילום מסך, צילום מסך
טבלת שכר לנהגי משאיות/צילום מסך, צילום מסך

כמה נהגים חסרים נכון להיום והאם ישנם ענפים בתחום ההובלה - בהם יש ביקוש גבוה יותר?
החוסר עומד כיום על כ-4,000 נהגים, בעיקר בעלי הרישיונות הגבוהים (E)

עיקרי התנאים המשופרים שמוצעים כיום לנהגי משאית
מי שעובד בחברת הובלה שחברה בהתאחדות בעלי מפעלי הובלה, מחויב לפעול על פי ההסכם הקיבוצי בענף, אלו ההטבות הנובעות מההסכם הקיבוצי וצו ההרחבה:
• פרמיה לפי תפוקה שמטיבה את השכר לאנשים חרוצים
• תנאים סוציאליים (פנסיה) 160% משכר הבסיס
• קרן השתלמות
• ימי חופשה משופרים ביחס לדרישה בחוק
• אשל 53 שקלים ליום
• תוספת מקצועית
• תוספת וותק מידי שנה

עוד מציינים באיגוד כי "להיות נהג משאית זה לבחור בעבודה חיונית למשק הישראלי. זו עבודה שמתאימה למי שאוהב מרחבים, כל שכן לחובבי רכב וטכנולוגיה, שכן העבודה בחברות המסודרות היא עם משאיות מאוד חדישות ומתקדמות טכנולוגיות והקבינה של המשאית נראית כמו תא טייס".

רכב כבד בכבישי ישראל. ראובן קסטרו
האחריות לחיי עצמך ולאלו של הסובבים אותך, מביאים לנטישת נהגים/ראובן קסטרו

רוצים לעבוד כנהג משאית?
באתר לימודים בישראל מציינים כי תנאי הקבלה העיקריים לרישיון למשאית עד 12 טון הם: הוצאת טופס רש"ל 18 (טופס המאגד את פרטי התלמיד המעוניין ברישיון נהיגה) בדיקת עיניים, בדיקת רופא, ולעבור מבחן עיוני (תאוריה) המתקיים ע"י זכיינים שמפורסמים על פי מיקומם הגיאוגרפי.

בעלי רישיון נהיגה מסוג B חייבים במינימום 20 שעורי נהיגה מעשיים, מבדק מנהל מקצועי ומבחן מעשי של רשות הרישוי (טסט). למי שאין ברשותו רישיון נהיגה חייב במינימום 32 שעורי נהיגה מעשיים, מבדק מנהל מקצועי ומבחן מעשי של רשות הרישוי (טסט). בנוסף, לנהגים מובילים נדרשת הכשרה תקופתית מקצועית מטעם משרד הכלכלה המתמקדת בהיבטי ריתום מטענים וכו'.

חניון המתנה לאוטובוסים, אגד, נתניה, 31 ביולי 2020. ראובן קסטרו
אחריות אדירה, שעות ארוכות על ההגה/ראובן קסטרו

נהגי אוטובוס

תמר אוחנה ראש ענף תחבורה ב"כוח לעובדים", עונה על השאלות

שורה תחתונה - כמה כסף מרוויח נהג בחודש בממוצע?
השכר השעתי- עלה מ-44.1 שקלים ל-47.5 שקלים מחודש יולי 22. בנובמבר 22 הוא יעלה ל-48 שקלים. ומחודש ינואר 23 יעלה ל- 50 שקלים לשעה. נהג ממוצע עובד כ-240 שעות בחודש. כלומר, נכון להיום לפני ההעלאות הצפויות מדובר בכ-11,500 שקלים בחודש, אולם יש לציין כי היקף השעות גבוה משמעותית מהממוצע במשק העומד על 182 שעות בחודש.

כמה נהגים חסרים היום בענף האוטובוסים בתחבורה הציבורית?
ההערכות בענף מדברות על מחסור של כ-5,000 נהגים

מהם עיקרי התנאים והשיפורים שהושגו לנהגי אוטובוסים?
· תוספת 1% לשכר על ותק של כל שנה, החל מהשנה הרביעית.
· מענקי איכות בגובה של עד מאות שקלים בחודש.
· השכר מוצמד למדד פעמיים בשנה.
· דמי רווחה לכל נהג בסך מאות שקלים לפעילות רווחה בסניף.

תחנה מרכזית רמלה. 4 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
עבודה קשה ומאתגרת/ראובן קסטרו

תמר אוחנה: "לאחר מאבק ממושך הצלחנו להעלות את שכר הנהגים. המגמה נכונה אך השכר עודנו נמוך ומחייב אותנו לחידוש המאבק במהלך 2023. נכון לעכשיו מצויה התחבורה הציבורית בישראל במלכוד: השכר הנמוך והעדר תשתיות מרחיק נהגים ומרבית הנהגים החדשים לא שורדים את השנה הראשונה. כתוצאה מכך נדרשים הנהגים לעבוד שעות אינסופיות, עובדה המעמיקה את העזיבה וחוזר חלילה".
בארגון נהגי התחבורה הציבורית בהסתדרות הלאומית מספרים על נתונים דומים מציינים כי מאז תחילת המאבק שלהם לשיפור תנאי הנהגים ב-2017 עלה השכר בענף ב-28%, מ-39 שקלים לשעה עד ל-50 שקלים בשעה בשנת 2022 בחברות שאת הנהגים שלהן היא מייצגת.

יצוין כי במסגרת המאמצים שלהן להביא יותר ויותר נהגים להצטרף ולהתמיד מציעות החברות מענקי כניסה, התמדה ושכר שעתי גבוה יותר לנהגים בעלי וותק, אולם גם זה במקרים החריגים מגיע לכדי 50.5 שקלים לשעה.

תחנת אוטובוס, מסוף סבידור, תל אביב, 28 ביולי 2020. ראובן קסטרו
שעות על ההגה, בנהיגה מונוטונית, והרבה יותר שעות בחודש על ההגה כדי לקבל שכר ראוי/ראובן קסטרו

רוצים לעבוד כנהגי אוטובוס?

תהליך הוצאת רישיון הנהיגה:
גיל מינימלי לקבלת רישיון - 21
8 שנות לימוד לפחות
שנתיים וותק בדרגה B או C
מס' שיעורים מינימלי - מי שמחזיק רישיון נהיגה דרגה B חייב ב-40 שיעורים לפחות, מי שמחזיק ברישיון נהיגה דרגה C1 חייב ב-30 שיעורים לפחות.
חדות ראיה: 6/12 בשתי העיניים לפחות, שדה ראייה לשתי העיניים לא פחות מ-140 מעלות בשתי העיניים יחד. רשאי להסתייע במשקפיים או עדשות מגע.

הקטר החשמלי הראשון של רכבת ישראל בחברת בומברדייה, קאסל, גרמניה. מרץ 2017. דוברות רכבת ישראל, אתר יצרן
נהגי קטר, שנה הכשרה ואז מתחיל השכר האמיתי/אתר יצרן, דוברות רכבת ישראל

נהגי קטר

השורה התחתונה: כמה מרוויח נהג קטר בחודש?
נהג שנקלט לקורס מקבל 8,000 במהלך הקורס וההכשרה שאורכים כשנה. לאחר סיום ההסמכה והתחלת עבודה, משתכר נהג הקטר כ-12 אלף שקלים ברוטו, ככל שעולה בדרגות בוותק יכול להתקדם בשכר. לדוגמא נהג עם ותק של 10 שנים מקבל כ-15 אלף שקלים בממוצע. כמובן שיש מענקים, שעות נוספות, כוננויות וכו' על פי מספר פרסומים (שלא מטעם הרכבת או נתונים רשמיים שלה), אלו יכולים להביא את שכר הברוטו גם ל-21 ו-30 אלף שקלים בחודש.

רוצים להיות נהגי קטר? אלו חלק מהדרישות:
בשירות התעסוקה בדרישות התפקיד למשרת נהג קטר מפורטות הדרישות הבאות: השכלה: בגרות/טכנאי/הנדסאי/תואר אקדמי, ידיעת השפה האנגלית ברמה גבוהה, יכולת למידה , יכולת עבודת צוות, מיומנויות עבודה בצוות, נכונות לעבודה במשמרות כמו כן דייקנות, חוש טכני ותשומת לב לפרטים.

רוצים לעבוד בתור נהגי קטר?
נכון להיום על פי אתר הרכבת אין משרות פתוחות לנהגי קטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully