וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת ''וואלה רכב'': חוגגים על הלקוח הישראלי

עודכן לאחרונה: 20.9.2022 / 15:57

התרגלתם לשלם הרבה על מכונית חדשה? אתם לא מבינים עד כמה העסק הזה התייקר בשנתיים האחרונות ועוד לא נאמרה המילה האחרונה. והישראלים? רק מתחננים לעוד

אולם תצוגה רכב חדש. קינן כהן
יש לזה גלגלים? הישראלים יקנו את זה/קינן כהן

מכוניות הן מוצר יקר, זה לא עניין מקומי, המחירים שלהן גם הולכים ונוסקים בכל העולם, גם זה אירוע שמוכר כבר קרוב לשנתיים. אלא שבשנתיים האלו העסק הזה תפס טוויסט הזוי במיוחד שהטיס את הסכום הממוצע בו נמכרת מכונית חדשה בישראל למחוזות חדשים. תאוות הניילונים של הישראלים, עסקאות מימון נדיבות, אשראי לכל דורש, יצרניות רכב שנאלצות או סתם מעדיפות להעלות את המחירים, יבואנים שמבינים שיש פה מכרה זהב ומדינה שאונסת אותנו פעמיים - פעם אחת בכך שאינה מעמידה חלופה ראויה לרכב ופעם שנייה כאשר היא גובה מיסי עתק על המכוניות שנקנות כאן ועל אחזקתן.

ביחד עם אתר ''קארזון'' המאפשר השוואה בין מחירי מכוניות חדשות ומבצעים בשוק הרכב, ערכנו בדיקה שמבקשת לברר כמה עלו מחירי המכוניות בישראל ומה עשו השנתיים האחרונות למוטיבציה של יבואניות הרכב לבקש סכומים גבוהים יותר ויותר על המכוניות החדשות.

מפעל רכב. קינן כהן
עלויות הייצור מתייקרות, שרשרת האספקה נפגעת והמחירים עולים/קינן כהן

אילוצים, הזדמנויות ולקוחות שבויים

קחו רגע לעכל את המספר הזה , מחירה הממוצע של מכונית חדשה בישראל נושק ל-200 אלף שקלים

נתחיל במספרים ונעבור לתירוצים. בשנת 2019 באותו עולם ישן ונורמלי יחסית בו התנהלנו, עמד מחירה הממוצע של מכונית חדשה בישראל על 154,562 שקלים, זה נשמע לכם הרבה? זה המחיר של כלל השוק, נטרול ההשפעה של המכירות לציי רכב ורכבי חברה שמקבלים הנחות נדיבות מעמיד את המחיר הממוצע ששילמו לקוחות פרטיים על 165,935 שקלים. נשמע לכם הרבה? תראו מה קרה ב-2020, שנת קורונה, המשק מנוטרל, שערי מטבעות קורסים מגיפה ברחובות ובאולמות התצוגה? חגיגה. המחיר הממוצע עולה ל-162,284, ללקוחות הפרטיים חיכתה הפתעה גדולה אפילו יותר 174,821 שקלים בממוצע. שנת 2021 המשיכה את הקרנבל, המחיר הממוצע בשוק טיפס רק ב-4,000 שקלים ל-166,252 שקלים הרבה בשל הבלימה היחסית של עסקאות ציי הרכב והעדפה חד משמעית למכירות לפרטיים, שם כבר עומד המחיר הממוצע על 189,226 שקלים.

טויוטה קורולה. רמי גלבוע, אתר רשמי
ההיברידיות התייקרו בשל צמצום הטבת המס, אבל לא רק בגללה/אתר רשמי, רמי גלבוע

נכון לזמן כתיבת שורות אלו בחודש ספטמבר עמד מחירה של מכונית חדשה בשוק על 177,389 שקלים וללקוחות הפרטיים עלה המחיר כבר ל-192,972 שקלים.קחו רגע לעכל את המספר הזה , מחירה הממוצע של מכונית חדשה בישראל נושק ל-200 אלף שקלים.

במקביל לעלייה הזו ישנה מגמה נוספת, חיתוך חד בשיעור ההנחה הממוצע שבעבר היו נותנים היבואנים על מכוניות חדשות. אם בשנת 2019 עמדה ההנחה על 9,345 שקלים בממוצע, זו ירדה ל-8,858שקלים ב-2020, ל-8,089 שקלים ב-2021 ול-5,217 בשנה הנוכחית. . לדברי אמיר ווינשטוק מ''קארזון'' גם ההנחות האלו הן למעשה פיקציה שכן עליות המחירים שקדמו להן למעשה מאפסות אותן. במילים אחרות - קיבלתם הנחה? ברכותינו - שילמתם יותר.

זירה נוספת בה התרכזו ''מציאות"בשוק הרכב הישראלי הייתה זו של מכוניות ה-0 ק''מ. שם ניתן לראות ירידה מהנחות בשיעור ממוצע של 17,354 שקלים ב-2019 ל-16,226 שקלים בשנה שאחריה ומשם ל-15,792 שקלים בשנת 2021 ו-10,643 שקלים בשנת 2022.

יחד עם הירידה בהנחות ירד גם אחוז כלי הרכב האלו מכלל המסירות. אם בשנת 2019 היו אלו 10.1 אחוזים מכלל המסירות של המכוניות החדשות, השנה הם רק 5.6 אחוזים.

בונדד אילת. קובי ליאני, ניר בן טובים
הימים של מגרשים מלאים בנמלים נגמרו, היבואנים מעיפים כל מה שיש להם אם יש להם/ניר בן טובים, קובי ליאני

ישנן מספר סיבות אובייקיביות ואמיתיות לעלייה במחירים של המכוניות החדשות. חלקם ניתנים גם להסבר. הדרישה מיצרניות הרכב למעבר מסיבי למכוניות חשמליות תוך הטלת קנסות מאלצות אותן להסב פסי ייצור בעלויות גבוהות, לשאת בקנסות על חריגה מתקני זיהום אוויר, לרכוש סוללות ורכיבים אחרים במחירים גבוהים בשל לחץ הזמנים. ומעבר לאלו להתמודד גם עם שיבושים מתמשכים של תעשיית השבבים, עלויות שילוח, התייקרויות של עלויות הייצור בשל עליית מחירי האנרגיה באירופה, מפעלי ייצור בסין שנסגרים עם כל שינוי במצב התחלואה ועוד.

החבירה של כל הגורמים האלו מסתכמת בעליית מחירים לצרכן הסופי באולם התצוגה. כאן מתחילה בעיה אחרת שבמצב הנוכחי בו עתיד הריבית לא ברור והשאלה אם אנחנו בפני משבר כלכלי לא ירדה מהפרק, אנחנו מוצאים לא מעט אנשים שממהרים לחתום על תוכניות מימון והלוואות של 36 חודשים וצפונה. ואם מישהו רוצה לקבל מושג על הבעייתיות של ההתנהלות הזו, הוא מוזמן להביט אחורה 36 חודשים ולשאול את עצמו האם שום דבר לא השתנה בחיים שלו ובסל ההוצאות המשפחתיות מאז.

סיכום שנת 2017 ביד2. יד2, ניר בן טובים
שוק המשומשות גם הוא נכנס לטירוף/ניר בן טובים, יד2

התרחיש בו יצטרכו אנשים להחזיר מכוניות בשל אי עמידה בתנאי ההלוואה, והגוף המלווה יבקש לממש את המכונית במכירה שלה לא מסתכם ביחסי לווה-מלווה, כי הצפה של השוק במכוניות משומשות שרק צריכות להימכר ומהר יהיה אולי זרז לירידת מחירי המשומשות, אבל גם פתח לירידת ערך מהירה מאוד של אותן מכוניות שנקנו במחיר גבוה לכתחילה. כלומר, גם אוכלים את הדגים המסריחים וגם מגורשים מהעיר.

המצב הזה מביא גם לתופעה של "ספסרות במכוניות" עליה מספרים כמה בכירים אצל יבואניות הרכב עמם שוחחנו - אנשים שפותחים הזמנות ב-3 או 4 סוכנויות שונות לדגמים שונים וממתינים לראות ממי יקבלו את המכונית קודם, לעיתים הם רוכשים שתי מכוניות ומוכרים אחת מהן מיד במחיר גבוה מזה שבו נרכשה.

עוד בוואלה!

אזהרת עצבים: מאחורי טירוף מחירי המכוניות בישראל

לכתבה המלאה

יבואניות הרכב לא אשמות כאן, הן עושות את מה שעושה כל חברה - שואפת להרוויח יותר, אין בזה שום דבר רע. אבל צריך גם לומר באופן ברור, משהו בשנים האחרונות השתבש באופן מאוד יסודי בריצה אחר מכונית חדשה כמוצר צריכה בסיסי. ובכן, היא לא כזה. היא לא הייתה כזו עד לפני בערך שני עשורים וחצי בהם משפחה ממוצעת נהגה במכונית בת 5 או 6 בלי להיכנס להתקף חרדה של מה יגידו השכנים. עם מכוניות אמינות יותר, עמידות יותר ומאובזרות יותר מאי פעם, המוצא מהסחרור של מחירי המכוניות, לפחות עד שהשוק יחזור לנורמליות הוא לחזור להתנהלות כזו.

  • עוד באותו נושא:
  • רכב חדש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully