וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזהרת עצבים: מאחורי טירוף מחירי המכוניות בישראל

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 7:53

נזעקים ממחיר הטונה? אם קניתם מכונית חדשה או שאתם מתכוונים לעשות את זה בקרוב - אתם עומדים לקבל פרופורציות לגבי המונח "התייקרות". אזהרה: הכתבה הזו תעשה לכם דיכאון

אולם תצוגה רכב חדש. קינן כהן
התייקרות רוחבית בכמעט כל מותג רכב/קינן כהן

לפעמים נדמה כי על רקע הנעשה בשוק הרכב הישראלי כל אותן "מחאות הטונה" האופנתיות, והנהי הקבוע על מוצרי צריכה שבהם ישנן חלופות זולות ולא ממותגות או שלל אפשרויות רכישה מרשתות דיסקאונט גדולות - הוא לא יותר מהסחת דעת מקפיצות המחיר הגדולות באמת שמביאים החודשים האחרונים לשוק הרכב החדש.

מה שהחל כתופעת לוואי של משבר הקורונה, קשיי אספקת שבבים, סגרים חוזרים ונשנים, בעיות אספקה של רכיבים וחומרי גלם, עליית מחירי השינוע. כל זה היה מתאבן למהלומה הנוספת שניחתה בדיוק כאשר נדמה היה שהתעשייה יוצאת מזה - המלחמה באוקראינה, שפגעה גם היא ביכולת אספקה של יצרניות שחלק מהספקים שלהם נמצאים באוקראינה, או שהשוק הרוסי הוא חלק משמעותי מעוגת המכירות שלהן. ואז מצטרפים המיתון, עליות הריבית והאינפלציה בשווקים מערביים וככל שאנחנו מתקרבים לחורף האירופי שיהיה יקר במיוחד עם עצירת הגז הרוסי, הן היצרניות (להן יש מפעלים המוזנים בגז) והן לקוחות מחשבים מסלול מחדש בנוגע להוצאות על רכב.

מפעל רכב. קינן כהן, קינן כהן
קשיי האספקה של רכיבים חיוניים הם רק חלק מהתמונה/קינן כהן, קינן כהן

בינתיים בשוק המקומי, בראשית הגעת גל ההדף הזה, הדיבור היה בעיקר על מי ישים יד על המלאים הגדולים יותר. אך כאשר אלו נגמרו, עברו היבואניות להשלים את החסר באמצעות העלאת מחירים. הן עצמן מגלגלות את עליית המחירים ליצרניות, אולם מה שמתרחש בשוק המקומי הוא היבט-מיקרו של מה שקורה גם בשלבים הגבוהים יותר של הסולם.

דבר אחד חשוב להבין כבר בבסיס - אחרי שנים של התאבדות על תואר "היצרנית הגדולה ביותר", שגררה הן את טויוטה, את GM ואת פולקסווגן למאבק נוסח "למי יש יותר גדול", הבינו היצרניות שזה פוגע בעיקר בהן. בעלי המניות, לא הלקוחות הם הציבור החשוב יותר ליצרניות הרכב והם אלו שהיא צריכה לספק.

מחירי השילוח האמירו, חומרי הגלם התייקרו, קשיי תפעול נוספו, עלויות היצור גדלו - כל אלו נכונים, אבל המטרה של היצרנית היא לא להמשיך למכור לכם יותר מכוניות אלא להרוויח כסף. פורשה לא הגיעה למצב בו היא כמעט קנתה את פולקסווגן כי היא מכרה יותר 911 מאשר גולף, אלא כי היא הרוויחה יותר כסף. מבחינת היצרניות, משבר או לא, כל עוד כולם מתבוססות בבוץ, לא מעניין אותן לבנות פחות מכוניות - מעניין אותן להרוויח יותר כסף על כל יחידה.

ואני רק אניח פה שאלה שאנחנו עוד נחזור להתעסק בה אחרי פרסום הדוחות הכספיים של יצרניות הרכב בשנה הבאה - מה אם, יצרניות הרכב מתאהבות במצב הזה? מה אם, ייפול אצלן האסימון שהרבה יותר קל, נוח ופשוט לייצר פחות ולהרוויח יותר על כל יחידה? מה אם, גן העדן של ביקוש מסחרר ושוק שלא יודע שובע יביא אותן להבין שיש מכרה זהב מתחת לחוק הראשון של כלכלה - ביקוש והיצע? מחשבה מטרידה? לא רק אתכם, אלא גם ובעיקר את היבואניות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בונדד אילת. קובי ליאני, ניר בן טובים
אחרי שנגמרו המלאים, הגיעו עליות המחירים/ניר בן טובים, קובי ליאני

הרשימה של ההתייקרויות האחרונות בשוק הרכב כוללת את מרבית המותגים המרכזיים בישראל, ומגיעה גם לפינות הפחות מוכרות של השוק המקומי. למעט יוצאות דופן כמו דלק מוטורוס, שבניגוד לכל השוק הפחיתה בראשית השנה את מחירי המותגים אותם היא מייבאת (מאזדה, פורד וב.מ.וו) לאור התחזקותו של השקל, אצל היבואניות האחרות השקל אולי נחלש ואצלן נרשמו עליות מחירים לא מבוטלות.

כך שאלו לא רק לקוחות טויוטה שישלמו מעתה הרבה יותר על ראב4 שהוסיף רק לאחרונה 5,000 שקלים למחירו (בפעימת התייקרות שנייה השנה), והרבה הרבה יותר עבור ההיילנדר שהתייקר ב-10,000 שקלים כמו גם דגמים אחרים של היצרנית כמו יאריס (5,000 שקלים) ששיווקה נעצר בינתיים בשל עצירת אספקה, יאריס קרוס (3,000 שקלים) וקורולה (4,000 שקלים). יונדאי לא רק מייקרת את ההיצע בהחל מ-1,000-2,000 שקלים ל-i10 הקטנה, ב-2,000-3,000 שקלים לוניו, 2,000-4,000 שקלים לקונה, 5,000 שקלים באלנטרה ועוד - היא גם פונה ללקוחות האיוניק 5 ומציעה להם החזר כספי או רכב בנזין חלופי בשל בעיות האספקה. אם למישהו יש ספק לגבי המחיר שבו הוא יחזור לשוק, אז הנה רמז, הוא כבר עכשיו התייקר ב-10 עד 17 אלף שקלים.

יונדאי איוניק 5 הנעה כפולה. קינן כהן
הישראלים התנפלו, ובצדק. איוניק 5/קינן כהן

קיה, מייקרת בפעם השנייה (הקודמת הייתה בינואר) את המחירים שלה. בפעימה הקודמת התייקרה הפיקנטו ב-1,000 שקלים, הפעם היא קופצת שוב ב-2,000-2,400 שקלים. הסטוניק התייקר אפילו יותר, 3,000 שקלים לכל רמות הגימור. הסורנטו שבפעם הקודמת התייקר ב-2,000-6,000 שקלים מעלה עכשיו את המחיר בעוד 3,000-8,000 שקלים. בקרניבל המחיר טיפס ב-2,000 שקלים בינואר וכעת ב-6,000 נוספים.

בסקודה, בכירת המותגים האירופיים ראינו בפעימה הקודמת התייקרות של הקודיאק והסופרב, כולל שינוי אבזור בראשון בשל המחסור בשבבים. הפעם אלו האוקטביה (תוספת של 5,000 שקלים), הסקאלה (4,000 שקלים) והקאמיק (4,500 שקלים)

פיג'ו 2008 GT PACK. קינן כהן
התייקרות רוחבית בדגמי פיג'ו, סיטרואן ואופל/קינן כהן

עוד התייקרויות בפיג'ו, סיטרואן, אופל ו-MG, גם הן מצטרפת לזו של ינואר 2022, אפריל 2022. דוגמאות: 2,000 שקלים לפיג'ו 208 היקרה לכתחילה, 3,000 שקלים ל-2008, עד 4,000 שקלים ל-3008 ועד 5,000 שקלים ב-5008. בסיטרואן ואופל, שלהן דגמים מקבילים נרשמו התייקרויות דומות.

סובארו, פעם המכונית העממית הכל-ישראלית מעלה את מחיר ה-XV בשיעורים של 2,000-8,000 שקלים ואת מחיר הפורסטר ב-10,000 שקלים.

אפילו מכוניות שוליות כמו שברולט מאליבו, שתופתעו לשמוע, עדיין נמכרת כחדשה התייקרה ב-10-13 אלף שקלים בהתאם לגרסה. גם מותג שקיומו בשוק הישראלי הוא תאורתי לחלוטין כמו הונדה שמייקרת את ה-CRV שהיה לא רלוונטי והפך לעוד פחות רלוונטי ואטרקטיבי ב-2,000 שקלים. או יצרניות כמו סאנגיונג שנמצאת כבר תקופה ארוכה בחוסר וודאות לעתידה וקיומה העלתה את מחיר הרקסטון ב-3,000 שקלים (אגב, הוא עדיין העסקה הסודית הטובה ביותר לרכב שטח אמיתי).

מבחן דרך: סאנגיונג רקסטון 2021. רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ,
התייקר, אבל עדיין אטרקטיבי. סאנגיונג רקסטון/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

אגב, גם אם התגברתם על משוכת הממון לרכישת מכונית חדשה והצלחתם לגרד עוד כמה חודשי מימון לסיפור, אנחנו לא היינו נושמים לרווחה, שכן גם כאשר אתם קונים מכונית והיא נרשמת על שמכם, היא לא באמת רק שלכם. המכונית שלכם נקנית עם שותפה שקטה - מדינת ישראל.

ואצל השותפה השקטה-גדולה שלכם יודעים שימכרו פה פחות מכוניות בשנה או בשנתיים הקרובות, אבל כסף צריך להמשיך להיכנס. כך שבנוסף להתייקרויות שנובעות מגורמים חיצוניים בשרשרת האספקה של המכונית הבאה שלכם, כבר עם נחיתתה בישראל היא תפגוש בינואר עוד שתי התייקרויות - הראשונה היא שינוי בנוסחת המס הירוק, שיקטין את הטבת המס למכוניות שלא ירוקות מספיק לדעת רשות המיסים (מה מבינה רשות מיסים בזיהום? היא לא, היא מבינה במיסים - מ.ש.ל).

אל ההתייקרות הזו תתווסף התייקרות של הכפלה של מס הקנייה של הלהיט הנוכחי - מכוניות חשמליות מ-10 ל-20%, העלאה של מס הקנייה על מכוניות פלאג אין בעוד 15%. בינואר גם ישונה רכיב ההטבה לאביזרי בטיחות במכונית, וזה יכלול פחות מערכות שמזכות בהנחה, במילים אחרות, עוד התייקרות במכוניות, גם הפעם בדמות הקטנת הטבה.

חשמלית לכל כיס. יצרן, קינן כהן, דודי מוסקוביץ, עיבוד תמונה
גם המכונית החשמליות הולכות להתייקר רוחבית בשנה הבאה בשל שינוי מס הקניה/עיבוד תמונה, יצרן, קינן כהן, דודי מוסקוביץ

גם לאורך חיי המכונית אתם תמשיכו לשלם יותר על החלפים המקוריים למכונית שלכם, משרד התחבורה ורשות התחרות דיברו המון על הפחתת המחירים בזירה הזו, על חלקם אפילו ביטלו את המכס, אבל כמו שאומרים בצבא "מדורה עושים מעצים, לא מעצות" וירידה במחירי החלפים - אין. ואם זכיתם במכונית תקינה שאינה נזקקת לחלפים מעבר למינימום, אתם עדיין תצטרכו להגיע בכל שנה למכון הרישוי, שם תפגשו התייקרות של 12% במחירי הטסט השנתי, למה? כי ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר והתחבורה המליצה.

אז בפעם הבאה שאתם שומעים על המלחמה של הממשלה ביוקר המחיה, קחו אוויר ותזכרו שאם אתם בעלי מכונית בישראל, כלומר, אתם משתייכים לאחד הסקטוריים היצרניים, המכניסים והנושאים בעול המיסוי - אז צאו רגע לחנייה, תצמידו את האוזן למכסה המנוע וביום שקט תוכלו לשמוע איך המכונית שלכם שותה לכם את הכסף לאט לאט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully