וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן בכורה: סקודה קאמיק "סטייל" 1.5 ליטר

5.2.2020 / 11:50

סקודה משלימה את מערך הקרוסאוברים שלה עם קאמיק העירוני, שיימכר במחירים החל מ-125 אלף שקלים, גבוהים במקצת מהמקובל בסגמנט הג'יפונים הקטנים; האם איכויות הקאמיק מצדיקות את פער המחיר?

מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
סקודה קאמיק, חצי קליק מעל המתחרים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

צעדתי במגרש החניה של סקודה, וחיפשתי את רכב המבחן; לא היה לי סיכוי לזהות אותו בין שורות הקרוסאוברים שניצבו חרטום אל חרטום, כולם מוגבהים קצת, כולם קרביים קצת, לכולם אותה חזית משפחתית. לא הייתה לי ברירה אלא לעבור אל ירכתי שורת המכוניות ולקרוא את שמות הדגמים; קודיאק, קודיאק, קארוק... הנה, הנה הקאמיק שלי! קצת יותר קטן אבל לחלוטין וללא כל ספק, קרוסאובר 'סקודה' כהלכתו.

סקודה קאמיק ישווק עם שני מנועים ובשתי רמות גימור. רמת הגימור 'אמבישן' עם מנוע 1.0 ליטר עולה 125 אלף שקלים, 'אמבישן' 1.5 ליטר יעלה 131 אלף שקלים. רמת הגימור הגבוהה יותר 'סטייל' עולה 135 אלף שקלים למנוע ה-1.0 ליטר ורכב המבחן שהגיע ברמת גימור 'סטייל' ומנוע 1.5 ליטר, מחירו 141 אלף שקלים. אלו מחירים גבוהים במקצת מהמקובל אצל קרוסאוברים עירוניים מקטגוריית B-SUV, אבל הקאמיק גם נותן יותר - הוא גדול בכמה סנטימטרים מהמקובל בקטגוריה, מעודן ומשוכלל יותר, ובגרסת 1.5 ליטר הוא גם שרירי למדי. האם יתרונותיו מספיק משכנעים, כדי להתמקם בפסגת הקטגוריה?

מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
קרוסאובר אסקימואי-צ'כי בשדמות הנגב/רמי גלבוע, רמי גלבוע

בעזרת השם

מישהו בהנהלת סקודה החליט שהמפתח לבידול דגמי החברה הוא בהענקת שמות בעלי תוכן (ולא סדרת מספרים, למשל), אבל הוא גם רצה לשמור על תחושה משפחתית; כי לכן הוגדל שם היצרן SKODA והוצב בגאון לרוחב ירכתי המכוניות. במקביל ממשיך היצרן הצ'כי להעניק לדגמי הקרוסאוברים שלו שמות אסקימואים / אינואיטים; ככל שאהבתי את השם "קודיאק" אני פחות מתחבר ל"קארוק" ול"קאמיק", אבל אלו זוטות של מנהלי שיווק ופירסומאים. העיקר שיופיעו האותיות K ו-Q, ושנשמור על המראה המשפחתי.

הקאמיק מרחיב את תפוצת משפחת סקודה כלפי מטה, למידותיהם של קרוסאוברים עירוניים הנפוצים מאוד בימינו - סיאט ארונה (חצי-אח בתיבול ספרדי), רנו קפצ'ור, ניסאן ג'וק, פיג'ו 2008, אופל קרוסלנד, יונדאי קונה, ועוד. כל אלה נכללים בקטגוריית B-SUV העירונית (הממוצבת מתחת לקבוצת C-SUV המשפחתית הכוללת דגמים כמו קארוק, ספורטאז', טוסון, 3008 וכדומה).

עוד בוואלה!

מבחן דרך: סקודה סופרב המחודשת

לכתבה המלאה
מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
קו המתניים הנמוך משאיר שטח חלונות נרחב, זה מצוין לנוסעים מאחור/רמי גלבוע, רמי גלבוע

אורכו של סקודה קאמיק הוא 4.24 מטרים, סנטימטרים ספורים יותר מאשר מתחריו הישירים. קאמיק שומר על המראה המשפחתי של אחיו לבית פולקסוואגן, הוא אלגנטי, מופנם, סולידי - אלה הערכים המקובלים על לקוחות המותג האירופאי המצליח ביותר בישראל. אחד ההבדלים בין קאמיק לבין אחיו הגדולים מופיע בפנסי החזית - הפנס העליון ארוך וצר והתחתון רבוע יותר. יחידות ה-LED מעוצבות ובהירות, לעליונות יש מין טקסטורה פנימית, פרט נאה. הפנסים האחוריים מגיעים במפרט LED מלא, כולל איתות דינמי. גרסת סטייל מגיעה עם חישוקי 17 אינץ' מסוגננים.

קן המתניים של הקאמיק אינו מתרומם בחלקו האחורי, כפי שמקובל אצל שוחרי המראה הספורטיבי. זה נראה פחות דינמי אבל משאיר שטח חלונות נרחב ליושבים מאחור. ישבן הקאמיק רבוע ומחוטב עם לוגו SKODA גדול, עליו כבר דיברנו. בתחתית הישבן מוצבים כאילו-מגן גחון וכאילו-מפלטים, ברוכים הבאים ל-2020.

מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
יחידות התאורה מסוגננות, עם טקסטורה פנימית מעניינת/רמי גלבוע, רמי גלבוע

להכניס צבע לחיים

קאמיק נאה מבחוץ אבל הוא אינו יוצא דופן בקבוצתו, או במשפחת סקודה. תא הנוסעים, לעומת זאת, מרשים במיוחד. בסיס גלגלים של 265 סנטימטרים הוא הגדול בקבוצה, והדבר ניכר במרחב הפנימי - מלפנים ובעיקר מאחור, שם יש מקום מצויין לשני מבוגרים מגודלים, ואפילו לשלושה קומפקטיים.

חידוש משובב הוא ריפודים ודיפונים בהירים בתא הנוסעים, שינוי מבורך ביחס לקדרות השחורה המאפיינת את דגמי החברה הצ'כית. יש חיפוי בז' נרחב לרוחב הדשבורד ובמושבים מצאנו שיבוצי אלקנטרה בגוון בהיר. משטחי הפלסטיק נעימים למגע ויש גם חיפויי בד. צבעוניות מתונה זו נעימה לעין ומכניסה אווירה צעירה לתא הנוסעים. מי שמבקש עוד יותר אור, יוכל להזמין את הקאמיק עם גג שמש פנורמי. עיצוב הפנים ורמת הדיפון של סקודה קאמיק גבוהים מהמקובל בקבוצת הקרוסאוברים העירוניים, הזולים יחסית. ריפוד העור על גלגל ההגה הדוק ונעים למגע, יש מסך מולטימדיה 8-אינץ' בשפה העברית, ועוד 'קוקפיט וירטואלי' 10:25 אינץ' - זה האחרון מגיע בגרסת סטייל הבכירה, כמו גם 'תאורת אוירה' אדומה.

מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
המרחב מאחור מצוין, איכות החומרים טובה, החלונות גדולים, יש יציאות מזגן/רמי גלבוע, רמי גלבוע

בתא הנוסעים יש שפע תאים חכמים (כולל מטריה הנשלפת מדלת הנהג), בתא המטען מותקנות רשתות שיחזיקו את המטען במקומו, ניכרת הרבה מחשבה והשקעה באיכות החיים. לגרסת סטייל יש מפתח חכם, מנופי הילוכים על ההגה, טעינה אלחוטית לנייד, ועוד זוטות. גם גרסת 'אמבישן' הזולה יותר מאובזרת היטב, אל חשש - יש בקרת אקלים דיגיטלית, פתחי מיזוג אחוריים, ועוד. עם נפח "נטו" של 363 ליטר, תא המטען צנוע יחסית אבל הוא שימושי ועמוס בקרסים, רשתות עיגון ואפילו פנס נטען מתפרק; רצפתו שקועה יחסית.

מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
בחייאת, היינו מסתדרים גם עם כפתורים במקום מסך המגע הזה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

למרות שהנדסת האנוש מקבלת ציון גבוה, לא הכל מושלם. אני אוהב את מיקומו הנמוך של צג המוטלטימדיה המרכזי אבל מבנה זה דוחק את פתחי המזגן כלפי למטה, למיקום המקטין את יעילותם בלהט הקייץ. תפעול המזגן מתבצע רק באמצעות הצג המרכזי, חבל שלא הקדישו מתג פיזי נפרד לעוצמת המאוורר. יש ארבעה שקעי טעינה לסמארטפונים אבל אלליי, כולם טייפ-C. לא אהבתי את פעולתם הנוקשה של מתגי התאורה הפנימית אבל באמת, זו כבר היטפלות לזוטות.

בסך הכל, תא הנוסעים של הקאמיק בולט לטובה בקטגוריית B-SUV העירונית - הוא מרווח יותר מאשר רוב מתחריו, איכותי מאוד ומאובזר בשפע. לקאמיק אין הברקות פירוטכניקה מוחצנות אבל הוא איכותי, נוח ויעיל למשפחה המטיילת.

מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מנוע ה-1.5 ליטר TSI חזק ובשרני, ואפילו חסכוני/רמי גלבוע, רמי גלבוע

שרירי ומפנק

כאמור, קאמיק יימכר בישראל עם שני מנועי בנזין טורבו, 1.0 ליטר 3 בוכנות המפיק 115 כ"ס, ו-1.5 ליטר 4 בוכנות המייצר 150 כ"ס ו-25.4 קג"ם. בהשקה האירופית בדקנו את גרסת ה-1.0 ליטר והיום, לקחנו את המנוע הגדול יותר. מנוע ה-1.5 החדש מופיע בדגמים רבים של קונצרן פולקסווגן. כאן הוא משובץ במרכב קומפקטי השוקל כ-1,200 קילוגרם בלבד ובעזרת תיבת 7 הילוכים הוא מטיס את הקאמיק בקלילות לא אופיינית, סוגר 100 קמ"ש ב-8.4 שניות. עבור קרוסאובר עירוני נטול יומרות ספורטיביות זה מרשים, כך גם תאוצות ביניים. מנוע ה-1.5 יודע להשבית חלק מהצילינדרים בזמן שיוט רגוע, והוא חסכוני מאוד: בשלושת ימי המבחן קיבלנו ממוצע של למעלה מ-13 קילומטרים לליטר, בשיוט בינעירוני מהיר הוצאנו כ-15 קילומטרים לליטר בנזין.

מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
שילוב אלקנטרה ובד, גם בגוונים בהירים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

קאמיק נוח ומבודד מתחלואי הכביש, למרות שלא היו בו המתלים האדאפטיביים אותם פגשנו בהשקה האירופאית. עם צמיגי 205/55R17 סופג הקאמיק בצייתנות את קרעי האספלט שלנו, מתפקד טוב יותר מרבים ממתחריו - רק גדודיות מרושעות במיוחד יוציאו אותו משלוות רוחו. הבחירה בצמיג צר משפרת את הנוחות, הזריזות, והחיסכון בדלק. גרסאות ה-1.0 ליטר נועלות צמיגי 205/60R16 האמורים לשפר את הנוחות עוד יותר. למרות מעט רעשי רוח במהירות גבוהה הקאמיק שקט יחסית לקטגורייה, הבידוד האקוסטי משאיר את רוב הרעשים בחוץ.

מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: סקודה קאמיק/רמי גלבוע, רמי גלבוע

המתלים מעניקים פשרה טובה מאוד בין נוחות וריסון, והם בפירוש לא 'ספורטיביים'. גם שאר מכלולי הקאמיק אינם מעודדים השחזת צמיגים; ההגה קליל למדי ובנהיגה אגרסיבית, הרכב שוקע על הגלגל הקדמי חיצוני. תיבת ההילוכים מספקת מאוד, אבל גם במצב "ספורט" היא לא מגיבה במיידיות (יש ארבעה מצבי נהיגה המשפיעים על מפת ההילוכים וההיגוי: נורמל, ספורט, חסכוני, אישי). הפשרה מתאימה מאוד לאופיו של הקרוסאובר שרוב לקוחותיו יתעניינו ברמת הנוחות והבטיחות, יותר מאשר בביצועיו הלוהטים. למרות אלה ובוודאי עם מנוע ה-1.5 ליטר, הקאמיק גרם לי הנאה רבה בקטעי נהיגה דינמית. הוא רהוט וזורם, לא מפתיע, ומתמודד היטב עם קפלי אספלט המסתערים עלייך בעיצומה של פנייה מהירה.

מערך הבטיחות מלא והוא כולל בלימה ושמירת נתיב אקטיביות, התראה על כלי רכב בשטח מת, ותשע כריות אוויר. בסעיף הפינוק יש בקרת שיוט אדפטיבית המתפקדת מצוין. מערכת הצליל טובה ויש קישוריות לאנדרויד ואייפון, עם טעינה אלחוטית לנייד.

מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: סקודה קאמיק/רמי גלבוע, רמי גלבוע

האם יש לנו ג'יפון מנצח?

הקאמיק מרחיב את משפחת הקרוסאוברים של סקודה, אותה מוביל קודיאק המצליח מאוד בישראל. קודיאק הוכיח שיצרן אירופאי יכול למכור מוצר איכותי במחיר גבוה יחסית, עכשיו צריך לראות אם ההיגיון הזה יעבוד גם בפלח השוק העירוני? סקודה קאמיק עולה כמה אלפי שקלים יותר ממתחריו הישירים (כולל אפילו סיאט ארונה החולק איתו מנועים ותיבות הילוכים, ועוד מכלולים). אבל האמת היא שהקאמיק יושב חצי מדרגה מעל קבוצת B-SUV העירונית - הוא מרווח יותר, רמת השימושיות שלו גבוהה, הוא מעודן ונוח לנוסעיו, יש לו מנוע 1.5 ליטר חזק ועיצוב אלגנטי. אנשי המכירות של סקודה אולי יצטרכו לעבוד קשה כדי למכור את הקאמיק בגרסאות היקרות שלו, אבל לפחות יש להם מוצר מצוין ביד.

מבחן דרך: סקודה קאמיק. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: סקודה קאמיק/רמי גלבוע, רמי גלבוע

על הצד הטכני: סקודה קאמיק "סטייל", 1.5 ליטר

מנוע, הנעה: בנזין טורבו 1.5 ליטר, הנעה קדמית
נפח: 1,498 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 150/5,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 25.4/1,500
תיבת הילוכים: דו מצמדית, 7 הילוכים

מידות
אורך (ס"מ): 424.1
רוחב (ס"מ): 179.3
גובה (ס"מ): 155.3
בסיס גלגלים (ס"מ): 265.1
נפח תא המטען (ליטרים): 363 / 1,358
צמיגים: 205/55R17

ביצועים:
תאוצה 0-100: 8.4 שניות
מהירות מרבית: 212 קמ"ש
צריכת דלק (קמ"ל, מבחן): 13.5

מחיר גרסת המבחן (שקלים):
141 אלף שקלים

מתחרים:
סיטרואן C3 איירקרוס , יונדאי קונה, סיאט ארונה , רנו קפצ'ור, פיג'ו 2008

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully