וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאת חובה: כך חברות הביטוח מבטיחות שתידפקו

עו"ד אורי גורביץ

עודכן לאחרונה: 31.10.2022 / 13:48

דעה: ברשות ברשעות, בסמכות וברשלנות, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון מאפשר לחברות הביטוח להתל בחוק ולגרום לכם לשלם יותר ולקבל פחות

תאונה באור אדום גיף. אור ירוק, באדיבות המצולמים
המכה של התאונה היא רק הראשונה/באדיבות המצולמים, אור ירוק

זהירות! השורות הבאות עשויות להישמע משעממות ומלאות במושגים מוזרים ומקצועיים, אבל מה שחשוב זה להבין את הכוונה והמשמעות מאחוריהם. כי ככל שזה מגיע לביטוח, גם אחרי שהרכב עבר תאונה, זה לא אומר שאתם לא תקבלו מכה. למרבה הצער, מי שאמור היה להגן עליכם, פשוט לא עושה את העבודה שלו. הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פירסם, שש שנים לאחר אישור חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, את הגירסה השלישית של "החוזר המאוחד - הוראות בענף רכב/רכוש", שייעודו פתיחת השוק לתחרות וזאת, בין היתר, בעזרת ביטול רשימות השמאים בחברות הביטוח, מהלך הזוכה לתמיכת משרד התחבורה, המאסדר את ענף שמאות הרכב והמוסכים.

ההסדר המוצע, שייעודו לטובת שמירת זכויותיו של המבוטח, אינו משיג את מטרתו וישיג רק מטרה אחת והיא הגברת שליטת המבטחות על השמאים, על המוסכים ועל דרכי התיקון במוסך, כך שהשמאי, במקום לערוך שומת נזק אובייקטיבית ללא משוא פנים, מאבד לחלוטין את עצמאותו ומקצועיותו והכל ייעשה כדברם, שאם לא כן, שמו ימחק ממאגר השמאים וכך לגבי המוסכים.

מוסכניקים בפתח תקווה 6 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
השמאי יחליט איפה, איך ובכמה תתקנו את המכונית (צילום אילוסטרציה)/ראובן קסטרו

על פי התיקון המוצע, בעל רכב, מבוטח או צד ג', שרכבו ניזוק והוא מבקש לתבוע את המזיק ומבטחו או את מבטח רכבו, ידווח למבטחת על נסיבות המקרה והמבטח יבחר בעבורו בבחירה רנדומלית מספר שמאים (3) מתוך מאגר שתקים חברת הביטוח ובעל הרכב יבחר את השמאי, ששומתו תהיה השומה הקובעת וניתן יהיה לערער עליה בפני שמאי מכריע. המצב הנוכחי מגיע לכאורה לתקן את הלקונה הקודמת שבה נבחרו השמאים מתוך רשימה, רשימת שמאים הסמוכים על שולחנן של חברות הביטוח ולכן תלויים בהן לפרנסתם. כלומר, יש חשש כי זו לא טובת המבוטח העומדת לנגד עיניהם. אבל הציבור איננו טיפש - לתת לרשימת השמאים מינוח חדש ומכובס בשם "מאגר", לא תבטל את הרשימות.

בעל רכב שמבקש לבחור שמאי המקובל עליו, אם מהיכרות קודמת, אם מכישורי השמאי העונים על דרישתו, "יוענש" בכך שחוות דעתו של השמאי אינה חוות דעת קובעת וניתן לערער עליה רק בפני בית משפט בהליך ארוך ומסורבל. המבטחת מוכנה "להכשיר" את שמאי שנבחר על ידי בעל הרכב רק אם מדובר בתביעת צד ג' וגם אז רק לאחר שהוא ידאג שלא יתחיל הליך התיקון אלא רק אם חלפו 10 ימי עבודה!

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הצפות במושב אחיעזר 7 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
לא רק תאונות, הרכב שלכם נפגע או ניזוק? לא אתם תחליטו איך הוא יתוקן/ראובן קסטרו

איגוד השמאים מתנגד להסדר המוצע, הפוגע אנושות בתחרות בין השמאים, פוגע במקצועיות השמאי, מגביר את תלות השמאי בחברת הביטוח, לה הוא חב חובת נאמנות ולא לבעל הרכב. ובקיצור לאותו בעל רכב שמשלם פרמיה נכבדה וממנו שוק ביטוח הרכב מתקיים, אין לו הזכות לקבוע איך יתוקן רכבו.
איגוד השמאים שקורא לחבריו מעל כל במה שלא יתנו ידם לפגיעה במבטחת הרכב, אינו מוכן לקבל הסדר כפייתי עליהם שכל ייעודו הוא שליטה מוחלטת בשמאי ובמוסך, קרי, עליהם לתקן את הרכב כפי שהמבטחת מורה, תוך פגיעה בזכויותיו של בעל הרכב. לעוולה האמורה לעיל, התנגדה וועדת הכלכלה של הכנסת ובפניה ועל תנאיה, התחייבו בכתב סמנכ"ל משרד התחבורה וסמנכ"ל רשות שוק ההון והביטוח.

כבכול מדינה חופשית, בה מתנהל שוק חופשי, יש לאפשר למבוטח/לצד ג' לבחור מתוך המאגר שמאי, על פי קריטריונים שהוא בוחר, ולחוות דעתו יינתן אותו מעמד, קרי, חוות דעתו היא קובעת וניתנת לערעור בהליך מהיר מקצועי ויעיל בפני שמאי מכריע. רק בדרך זו תבוא לידי ביטוי בחירתו החופשית של בעל הרכב.
מאחר ואין לציבור מי שיזעק את זעקתו, איגוד השמאים יאבק ויעשה כל שלאל ידו בדרך חוקית ומותרת, על מנת שמקצוע השמאות יישאר עצמאי נטול פניות והשמאי יוכל לחוב את חובתו הן לבעל הרכב והן למבטח, ולא רק למבטח, ופונה לארגוני הצרכנים שיתנו דעתם על קיפוח בעלי רכב וישמיעו את קולם לציבור.

עו"ד אורי גורביץ, סגן יו"ר איגוד השמאים ויו"ר ועדה מקצועית ארצית.

והפעם בסקר של ערוץ הטלגרם של חדשות רכב טכנולוגיה:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully