וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורשה 911 דקאר: מלכת האספלט חוזרת לדיונות

עודכן לאחרונה: 18.11.2022 / 15:21

פורשה הכריזה בתערוכת הרכב בלוס אנג'לס על גרסת '911 דקאר' המוכנה לשטח. שינוי משמעותי באבולוציה של המותג והזדמנות למלחמת בוץ מול למבורגיני

פורשה 911 דקאר/יצרן

אחרי סדרת רמיזות ותמונות "יעני ריגול" פורשה הכריזה על דגם חדש ומלהיב, "פורשה 911 דקאר". פורשה אינה הראשונה המנצלת את השם המיתולוגי להאדרת שמה; ראו למשל את מיצובישי 'דקאר' שנמכר אצלנו בהצלחה רבה. אבל בניגוד ל'דקאר' של מיצובישי שהיה בעצם, רמת גימור משודרגת, פורשה הכניסה תוכן מוטורי משמעותי לדגם החדש. עוד לפני כן, לשלושת המילים Porsche 911 Dakar יש כוח מיסטי משל עצמן - זוהי הכרזה בעלת עומק טכנולוגי, תדמיתי והיסטורי כאחד. ייחודו של הדגם החדש מתחזק גם עקב העובדה שסדרת הייצור מוגבלת ל-2,500 יחידות בלבד, שיימכרו כנראה כמו לחמניות.

פורשה 911 ראלי. rmsothebys,
זוהי ה-959 של רנה מטג', מנצחת פריס דקאר 1985. אחת ממכוניות המרוץ הנחשקות ביותר בעולם, מחירה היום כ-6,000,000 דולר/rmsothebys

Porsche 911 Dakar הוא כינוי שמחזיר מיליוני שוחרי ספורט מוטורי בעולם לתקופת הזוהר של ראלי פריס-דקאר במהדורתו האפריקנית. היו אלה שנות השמונים של המאה הקודמת, הראלי באמת התגלגל מפריס לדקאר (ולא הצטמצם לדרום אמריקה או ל-ערב הסעודית), המסלול נמתח לאורך 14,000 קילומטרים קשוחים ושוחקים להפליא. זה היה עידן אחר ועל מטען הנוסטלגיה שלו מנסה להתבסס פורשה, בהציגה את גרסת 911 דקאר של שנת 2023.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
הרבה שבילים טחנה ה-911 בהרי האטלס ויש לה יכולת שטח משמעותית, בוודאי ביחס ליכולות הכביש שלה/אתר יצרן

מה חדש לשנת 2023?

ה'911 דקאר' המודרנית עברה התאמות שטח ומבחני סיבולת קשוחים - במסלול הניסויים Chateau de Lastours המשמש לאימון נהגי דקאר לדורותיהם, בדיונות של דובאי, בהרי האטלס במרוקו, ועל האגמים הקפואים בשוודיה. לא נעדרו מהתוכנית גם קטעי המהירות ב'גהינום הירוק' של נורברגרינג, מסלול הבית של פורשה. אחד המאפיינים הבולטים בפורשה המדברית הוא מרווח גחון הגדול ב-50 מילימטרים מזה של 911 קררה S, אותו ניתן להגביה ב-30 מילימטרים נוספים; בסופו של דבר מגיע מרווח הגחון המירבי לכ-205 מילימטרים, שזה לא יותר מהמקובל אצל קרוסאוברים המוניים יותר; אבל היי, בואו נזכור מה הייתה נקודת המוצא - פורשה 911 נחשקת, לא פורסטר או דאסטר... תשמחו בוודאי לשמוע שבמהירויות מעל 170 קמ"ש, יונמך המרכב לגובהו המקורי.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
מימין, המלכה האם. משמאל דגם 2023, בגרסת ראלי ובגרסת הבסיס (ירוק אפרפר)/אתר יצרן

ה'דקאר' תנעל צמיגי שטח פירלי סקורפיון שפותחו במיוחד עבורה, עם יכולת מצויינת בכביש ובשטח; מידת הצמיגים הקדמיים היא 245/45 ZR 19, האחוריים 295/40 ZR 20 רחבים במיוחד. לצמיגים הקשוחים יש פרופיל שטח עמוק ודפנות מחוזקות העמידות בפני קריעה אבל בחתך נמוך של 40 ו-45, הייתי ממליץ ללקוחות להתקין על הגגון גלגל חלופי... מהתמונות שפורסמו ברור לעין כי מהלך המתלים של המכונית מוגבל מאוד, המהנדסים מסתמכים על האלקטרוניקה שתספק אחיזה ראוייה. הושקעה עבודה רבה בכוונון בקרת המשיכה, התאמת פעולת ה-ABS לתנאי כורכר, וגם במערכת 4X4 מתוחכמת מאוד.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
מהלך המתלים של ה-911 מוגבל מאוד, אבל בקרת המשיכה תסייע בקטעי עבירות איטיים. בשבילים מהירים ובדיונות, היא אמורה להיות מדהימה/אתר יצרן

להאדרת המראה הנוסטלגי תוכלו להזמין את הפורשה המדברית ב-Rallye Design Package, ברוח גרסת המרוצים מ-1984. גרסת הראלי צבועה בכחול-לבן מרהיבים, עם פסים באדום וזהב, זו כמובן הצביעה שהיא כולה הומאז' לצביעת יצרנית הסיגריות "רות'מנס". מי שיירצה ללכת עד הסוף יזמין גם גגון מסעות עם זרקורים מסוגננים וציוד שטח נוסף: אתי חפירה, משטחי חילוץ (שפאלות), מיכלי דלק רזרביים, יש אפילו אוהל גג ייעודי.

עוד בוואלה!

נהיגה ראשונה: פורשה 911 החדשה

לכתבה המלאה
פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
כוח לא יחסר ל-911 המודרנית, עם 480 סוסים הנדחפים בעיקר לגלגלים האחוריים/אתר יצרן

למנוע הבוקסר 6 בוכנות יש שני מגדשים והספק מירבי של 480 כ"ס, עם מומנט בשרני של 57 קג"מ. המאוץ ל-100 קמ"ש נמשך 3.4 שניות בלבד עד מהירות מירבית של 240 קמ"ש, זו המגבלה של צמיגי השטח. אלו נתונים מרשימים ביותר עבור רכב שטח, אין ספק שבמשרדי פורשה שמרו עין בלתי מכוונת על המתחרה האקזוטי העומד להפציע בקרוב, גרסת השטח Sterrato של למבורגיני 'הורקאן' (ונחזור אליה בהמשך). מנוע ה-911 משודך לתיבת 8 הילוכים, יש היגוי אחורי ובקרת מרכב PDCC, האמורה להעניק ל-911 המדברית יכולות דינמיות גבוהות, גם על מסלול המרוצים.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
לקוחות פחות מוחצנים יוכלו לבחור בגוון Shade Green הייחודי ל-911 דקאר/אתר יצרן

פורשה פיתחה שני מצבי נהיגה חדשים, "ראלי" ו"שטח". מצב "ראלי" מתאים לשבילים מהירים, כשהוא מעביר יותר כוח לגלגלים האחוריים ומגביה את המרכב באופן אוטומטי. יש גם שתי אופציות של Rallye Launch Control המשפרות את התאוצה על משטחים חלקלקים, ומאפשרות סחרור של עד 20% לגלגלים. ה-911 המדברית מצוידת בווי גרירה מסיביים מלפנים ומאחור, ומיגוני גחון מחוזקים. כונסי האוויר מוגנים ברשתות מתכת, כנגד פגיעת אבנים הניתזות מהצמיגים.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
תא הנוסעים אלגנטי ומפואר כרגיל; בסופו של דבר, רוב ה-911 דקאר יישארו בעיקר על הכביש, או בחניות תת קרקעיות/אתר יצרן

בתא הנוסעים מותקנים ארבעה מושבי "באקט" עמוקים וספורטיביים, הדיפון כולל Race-Tex ספורטיבי. קילוגרמים רבים נחסכו בעזרת מצבר קל-משקל וחלונות קלים, כדי להגיע למשקל כולל של 1,605 קילוגרם, כמעט זהה למשקלה של ה-911 4 GTS. חבילת הראלי כוללת גם קשת התהפכות פנימית, חגורות 6 נקודות, ומטף כיבוי. לבקשתו יוכל הלקוח לקבל גם מדבקות צד עם מיספור של רכב מרוץ. חישוקי גרסת הראלי יהיו בצבע לבן, ברוח גרסאות המרוץ ההן. מחיר הבסיס של פורשה 911 דקאר באירופה הוא 222,020 יורו; עבור חבילת הראלי תשלמו 26,061 יורו נוספים.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
מרווח הגחון נשלט מתא הנוסעים, בקרת המשיכה ומערכת ה-ABS הותאמו במיוחד לשבילי כורכר/אתר יצרן

אין ספק שפורשה 911 'דקאר' תהיה להיט מכירות היסטרי, וכמעט בטוח שאף נראה אותה יורדת מהאספלט; היא לעולם לא תהיה רכב עבירות אבל היא תהיה טורפת כורכר מעולה, גולשת דיונות משובחת (השייחים מדובאי כבר מכינים את הארנקים), וגם אמצעי תחבורה ראוי להגעה לתחנות הסקי היוקרתיות באירופה. יתכן שאף יימצא איזה אמריקני מוחצן שייגרוס אותה על מסלולי הסלע של מואב; אני לא רוצה לראות את זה...

למבורגיני הוראקן Sterrato. אתר יצרן
וכדי שפורשה לא תגנוב את ההצגה, למבורגיני שחררה את התמונות האלו של ההוראקן-שטח/אתר יצרן

בינתיים בסנטה אגתה

הרעיון הזה של מכונית ספורט שמוגבהת, מחוזקת ומרכיבה צמיגי שטח לא התבשל רק במוחם של אנשי פורשה. במרחק של קצת פחות מ-500 ק"מ אוויריים או 700 ק"מ של נהיגה אלפינית שוכנת חברת למבורגיני שכבר די הרבה זמן משחקת משחקים ורומזת על זה שהנה הנה יוצאת ההוראקן Sterrato "עפר" באיטלקית. ההשקה הרשמית של מכונית הספורט בעלת מנוע ה-V10 בנפח 5.2 ליטרים עם 640 כ"ס מתוכננת רק ל-30 בנובמבר, אבל האיטלקים לא יכלו כנראה לראות את פורשה גונבת להם את ההצגה ומיהרו לפרסם ממש לפני ימים ספורים תמונות של המכונית בערפילים וכמה נתונים טכניים מעניינים.

למבורגיני הוראקן Sterrato. אתר יצרן
הדגמים של למבורגיני אף פעם לא היו מעודנים, אבל זה.../אתר יצרן

כמו ה-911 המוגבהת שרוצה לדהור במדבריות לזכר הימים ההם, לא הרבה זוכרים אבל גם ללמבורגיני היו בעבר דגמי ספורט שהוסבו לשטח. היו אלו ה- Jarama וה- Urraco שנתנו טעימה קטנה ולא מוצלחת במיוחד בסבבי הראלי.

ולמרות פערי הביצועים בין המכוניות (הלמבורגיני מגיעה ל-96 קמ"ש ב-3.3 שניות למשל), לשתי המכוניות האלו יש קהל יעד משותף - אנשים מאוד אמידים שלא תמיד ההיסטוריה, הביצועים והיכולות מעניינות אותם כמו האפשרות לשלם כמה שיותר כסף על הצעצוע הצעצוע האולטימטיבי, כזה שאין לאף אחד אחר.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
פורשה השתתפה בראלי דקאר שלוש פעמים בלבד, אבל השאירה את חותמה על המרוץ המדברי/אתר יצרן

זכרונות מאפריקה

אבל עם כל הכבוד לשיפורי השטח של 2023, אותי לוקחת ה-Porsche 911 Dakar לשנות השמונים של המאה הקודמת, למרחבי הפרא של אפריקה. הרעיון לייצר 911 שתתחרה בפריס-דקאר נולד ב-1981 בפגישה של המהנדס Helmuth Bott עם נשיא החברה החדש דאז, Peter Schutz. הם החליטו לקחת את הטכנולוגיה של מכוניות הראלי Group B צעד אחד רחוק יותר. ראלי פריס דקאר היה אז בשיא תהילתו, ופורשה רצתה להיות נוכחת גם שם.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
צוות הפיתוח המקורי. כשרעיון פרוע פוגש מוח הנדסי/אתר יצרן

מי שסייע בקידום הרעיון היה נהג המירוצים הבלגי ג'קי איקס שהייתה לו מערכת יחסים מצוינת עם פורשה, במסגרת השתתפות ונצחונות רבים במרוצי סיבולת כביש.

ג'קי איקס שניצח בדקאר 1983 עם Mercedes 280 GE היה בטוח שפורשה מדברית תהיה מהירה יותר מכל המכוניות שהיו נהוגות אז בדקאר - מרצדס G, ריינג' רובר, מיצובישי פג'רו, רנו 20, חיפושיות ועוד. הוא הציע לפתח את הפורשה המדברית על בסיס 959 המוצלחת, בחסות הספונסור רות'מנס. לקראת דקאר 1984 הקים ג'קי קבוצה של שלושה צוותים, עם מכוניות המבוססות על פורשה 911 SC RS. ל-SC הייתה הנעת 4X4 פשוטה יחסית, חלקי מרכב הוחלפו באלומיניום וחומרים מרוכבים, לחיסכון במשקל. ג'קי נהג באחת המכוניות וסיים במקום השישי בעוד שאת הניצחון הביא שועל המדבר הצרפתי, רנה מטג'. הפורשה השלישית סיימה במקום 17. שלושת המכוניות סיימו את המירוץ המפרך על 12,000 הקילומטרים המדבריים שלו.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
הדימיון מפליג למחוזות נטושים... אוסטרליה? אריזונה? מאלי?/אתר יצרן

לשנת 1985 נבנו שלוש 959 יעודיות לדקאר. המנועים היו אטמוספריים והנעת ה-4X4 מבוקרת מחשב, עם התאמה לתנאי השטח. איקס ניצח בשני קטעי דירוג, אבל אף אחת מהמכוניות לא סיימה את דקאר 85 - צירוף ביש של תקלות מכניות ושתי תאונות.

Schutz ו-Bott לא איבדו מוטיבציה, והגבירו את היקף ההכנות לקראת 1986. הפעם שלטו שלושת ה-959 במרוץ באופן מזהיר: רנה מטג' זכה שוב במקום הראשון, במקום השני התייצב ג'קי איקס. הקטע המגניב הוא שאפילו אונגר קוסמאול הגיע למקום השישי המכובד מאוד - והקטע הטוב - קוסמאול בכלל היה המכונאי והוא נהג ברכב הסיוע...

לאחר הניצחון נטשה פורשה את זירת מרוצי הדקאר אבל האימאג' נצרב בזכרון הקולקטיבי - והשנה באה פורשה ללקט את הדיווידנדים. במהלך שנות השמונים ייצרה פורשה בסך הכל, שבעה דגמי דקאר 959; אחד נהרס בראלי הפרעונים 1985, ארבעה נמצאים במוזיאון הרשמי של פורשה, ועוד שניים בידיים פרטיות. אחד מהם נמכר לאחרונה על ידי בית המכירות Sothebys תמורת 5,945,000 דולר. כולל עץ ריח.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
איימי לרנר הגיעה ל'דקאר קלאסיק' עם ה-911 המדהימה שלה, בת ארבעים שנה/אתר יצרן

האגדות שבו לרעום בדיונות

ב-2021 נפתחה בראלי 'דקאר' קטגוריית DAKAR CLASSIC חדשה, אליה יכלו להירשם רק דגמים שהתחרו בעבר בדקאר האפריקני. הצלחת הקטגוריה הייתה עצומה ומיידית. רוב המכוניות שנרשמו היו מדגמי פג'רו, טויוטה, מרצדס, ריינג' רובר ואפילו טנדר 504. מעל כולם התבלטה הפורשה Porsche 911 SC של Amy Lerner ו-Sara Bossaer, משנת ייצור 1982. לאיימי היה ניסיון קודם בספורט מוטורי, כולל השתתפות ב- Rallye des Gazelles ("ראלי האיילות" בתרגום חופשי) המיועד לצוותים נשיים בלבד. שרה מעולם לא השתתפה בראלי אבל היא נדלקה על הרעיון, וזינקה בשקיקה לחולות הלוהטים של ערב הסעודית.

פורשה 911 דקאר. אתר יצרן
אף אחד לא אמר ל-Amy Lerner של-דקאר עדיף לקחת רכב עם הנעת 4X4... אבל היא הגיעה אל קו הסיום כמו גדולה/אתר יצרן

ה-911 של איימי שודרגה עם מתלים משופרים, מיגון גחון, ציוד בטיחות, צמיגי שטח ושאר אבזרי שטח חיוניים. מה שלא טופל היתה מערכת ההנעה, לפורשה של איימי יש רק הנעה אחורית... מכיוון שקטגוריית ה'קלאסיות' אינה מרוץ מהירות אלא בעיקר ראלי ניווט, איימי ושרה הצליחו לסיים את המסלול הארוך. עכשיו הן רק מחפשות הזדמנויות נוספות להתחרות עם ה-911 הנושנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully