וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עשרות מקרים לא נחקרים" מאחורי שינוי תקן הובלת גלילי הפלדה

עודכן לאחרונה: 15.12.2022 / 15:00

לאחר הפרסום בוואלה על כוונת משרד התחבורה לשנות את תקנות ההובלה של גלילי פלדה במשאיות לבקשת בעלי עניין בתחום ההובלה, גופי בטיחות יוצאים נגד המהלך. "כשלים בהכנת התקן"

אינטרסים כלכליים לעומת בטיחות: ארגוני הבטיחות מתנגדים לשינוי תקן גלילי הפלדה ומזהירים ממדרון חלקלק וההשלכות שעשויות להיות לשינוי התקן באופן שיקל על חברות ההובלה על חשבון הבטיחות. כפי שפורסם בוואלה, משרד התחבורה בוחן הקלות בתקן החדש הדורש עיגון גלילי פלדה בעריסה ייעודית המבטיחה את הקיבוע שלהם למקומם באופן הטוב ביותר. הסיבה? פנייה של בעלי עניין בתחום ההובלה המבקשים לפטור אותם מהצורך להצטייד בהתקנים ייעודיים אלו וכן מהמגבלה שמטילים התקנים אלו שאינם מתאימים להובלת מטענים אחרים מלבד גלילי פלדה - דבר העשוי לפגוע ברווחיות החברות.

בין השאר עולה כי במהלך ההחלטה על השינוי המוצע בתקן התקיימו מספר פגישות בין הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה לנציגי חברות ההובלה, רק בחלקם נכחו נציגי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שם הסבירו לנו כי לא מדובר בפשרה הנוגעת לבטיחות אלא מתן האפשרות לבחור בין שני אמצעי אבטחה. כאשר זה של העריסה הוא הטוב ביותר, אולם מדובר בסטנדרט גבוה מאוד שאינו נהוג כתקן מחייב במדינות אחרות ולכן ראו לנכון לאפשר חלופת אבטוח באמצעות משולשי פלדה. בשיטת קיבוע זו מעוגנים משולשים פלדה לעגלת המשאית ואליהם מוצמדים גלילי הפלדה באופן המונע תנועה שלהם.

עריסת עיגון גלילי פלדה למשאיות. צילום מסך, משרד התחבורה,
התייחסות מפורשת להובלה אך ורק בעריסה ייעודית/צילום מסך, משרד התחבורה

להמציא את הגלגל מחדש?

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים שהייתה היוזמת של אותה "תקנה 85" מדוברת טוען כי בעוד מכון התקנים הכיר בתקן והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשיתוף מועצת המובילים הכינו חוברת הדרכה, סרטונים ומערכי הדרכה לתקן החדש - אלו משרד התחבורה ויועציו המשפטיים ש"עשו חצי עבודה" בכך שאימצו את התקן האירופי אולם בלי להתייחס לכך שהתקן הזה מאפשר שימוש במתקן מודולרי שניתן לפירוק ומשלב בין רמת אבטחה לוורסטיליות של עגלת המשאית.

"הדרישה להשתמש בעריסה ייעודית להובלת גלילי פלדה יצרה כאוס, כיוון שהיא היתה מעורפלת והביאה למצב בו כל אחד יכול לבנות עריסה לפי מה שנראה לו, התקנה לא כללה הגדרה של סוג העריסה. עם זאת, אנו לא בעד לחזור למה שהיה כי זה סיכן את חיי נהגים ואת ציבור משתמשי הכביש" מסביר בן הרוש, "אנו מבקשים לעשות עיגון שייתן מענה בטיחותי גם לנהג וגם ליציבות הרכב, שיהיה אחיד לכולם ושייתן אפשרות לשימוש ורסטילי, כלומר שהנהג יוכל לפרק אותו נהג לאחר גמר ביצוע ההובלה, מה שיאפשר לו להוביל בחזור מטענים אחרים. ישבנו לאחרונה עם משרד התחבורה, הטכניון, התאחדות התעשיינים והיצרנים והכנו אב טיפוס של המתקן שכמובן יהיה כפוף לאישורי מעבדה. אנו מקווים כי לאחר שאב הטיפוס יאושר, התקנה תכלול החרגה חדשה לשימוש במתקן שאושר לצורך הובלת גלילי פלדה."

עריסת עיגון גלילי פלדה למשאיות. צילום מסך, משרד התחבורה,
העריסה הייעודית. לטענת בעלי החברות השימוש בה מונע הובלה של מטענים אחרים לאחר הורדת הגלילים ופוגעת בהן כלכלית/צילום מסך, משרד התחבורה

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "במקום לחזק את הבטיחות בדרכים דווקא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פוגע בבטיחות. כלי הרכב הכבדים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשיעור ניכר יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב. בנוסף בכל שנה מטענים רבים נשמטים מהמובילים שלהם ולא פעם נפילת מטענים במהלך נסיעה גבו חיי אדם. לא מאוחר לבטל את ההחלטה אשר עשויה לפגוע בבטיחות של כולנו בכביש ולשדר מסר מקל לכל מי שמוביל מטען. אסור להקל ראש בהובלת מטענים כבדים בכביש ויש לוודא כי הם מוסעים בתקנות הבטיחות המחמירות ביותר שיש למען בטיחותם של משתמשי הדרך".

עריסת עיגון גלילי פלדה למשאיות. צילום מסך, משרד התחבורה,
מתוך חוברת ההדרכה הרשמית של משרד התחבורה, האם המצב ישונה בלחץ החברות?/צילום מסך, משרד התחבורה

פשרה לאילוצים כלכליים

במכתב שהגיע לידי וואלה ומיועד למנהל אגף המטענים וחומרים מסוכנים במשרד התחבורה, מסביר אייל הדר מרכז ועדת משא ושינוע באיגוד קציני הבטיחות בתעבורה על הכשלים שנלוו להכנת התקן, אי דיוקים בו, "קונפליקטים משמעותיים ביותר בחומר הלימוד", גיוס והכשרת מדריכים לקויים ועוד. בין השאר מתייחס במכתב לעובדה כי בחומר הלימוד מושם דגש רב על מטען ברזל ובפרט על גלילי הפלדה, כאשר אלו מובדלים באופן מובחן משאר המטענים בשל הסיכון בהובלתו. מהנתונים שבידי איגוד קציני הבטיחות עולה כי ישנם מקרים רבים של השמטת מטען מסוג זה ממשאיות, אולם במרבית המקרים המסתיימים בנס בהיעדר נפגעים הדברים לא מגיעים לכדי תחקור וחקירה.

לדבריהם בהובלת גלילי הפלדה נוצר שילוב גורמים המעלה משמעותית את הסיכון להשמטת מטען. בין השאר מסת חומר ומשקל עצמי גבוה של בין 10 ל-15 טונות לגליל. מה שדורש מבנה אמצעי הובלה שמאפשר עיגון מיטבי של המטען או מנמיך את מרכז הכובד שלו (באמצעות נגרר המכונה לובי טריילר). " כך מובילים במרכז אירופה במדינות מפותחות ולא מתפתים לאמצעים פחות טובים ופחות מקצועיים כפשרה לאילוצים כלכליים" אומר הדר.

טיעון נוסף שמעמידים קציני הבטיחות נוגע לכך שבמכללות משרד התחבורה הוכשרו עד כה עשרות אלפי נהגים לפי ההתייחסות המקורית להובלת גלילי פלדה בעריסה ייעודית, נסיגה מהדרישה הבטיחותית הגבוהה יותר היא מהלך שגוי מהבחינה המקצועית שעלול גם לפגוע במסר ובאמינות כלל החומר הנלמד, בוודאי לאור נסיבות השינוי שהינן כלכליות בלבד ובלחץ חברות ההובלה.
באיגוד גם חוששים כי השינוי המוצע עלול להביא לפניות בעלי עניין אחרים בתחום לדרוש להיענות לפניות אחרות בהובלת מטענים באמצעים חלופיים כאשר המניע הוא כלכלי ולא בהכרח כזה המשרת את בטיחות הנהגים ומשתמשי הדרך.

עריסת עיגון גלילי פלדה למשאיות. צילום מסך, משרד התחבורה,
העריסה בתקן המחמיר/צילום מסך, משרד התחבורה

תגובת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים:
התיקון המוצע מבקש להיצמד להוראות התקן הישראלי כלשונם ולא להעדיף אמצעי אבטחה אחד בלבד. התיקון לא מבטל את הצורך באבטחת מטען מסוג גלילי פלדה בעריסה, אלא יאפשר שימוש באמצעי נוסף (משולשי פלדה), כפי שמוגדר בתקן הישראלי המבוסס על התקן האירופי, אשר נבדק ותוקף ע"י גורמי מקצוע. יחידת רכב כבד ברלב"ד פועלת בשיתוף אגף הרכב במשרד התחבורה ומשטרת ישראל על מנת להכשיר את שוטרי אגף התנועה לאכיפה כנגד ריתום מטענים בצורה לא תקנית, בהם גם ריתום לקוי של גלילי פלדה. כמו כן, בכוונת הרלב"ד להוציא גרסה מעודכנת לספר ההדרכה לריתום תקין על מנת להנגיש את המידע לנהגים ולחברות התובלה באופן שקוף ברור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully