וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב הציבור: תנו לעיריות להחליט על תחבורה ציבורית בשבת

עודכן לאחרונה: 7.1.2023 / 23:57

גם בסוף השבוע האחרון מי שאין לו רכב פרטי או כסף למונית התקשה לטייל ולפגוש חברים ובני משפחה. רוב בציבור בעד העברת הסמכויות בנושא ממשרד התחבורה לרשויות המקומיות. מה הסיכוי שמירי רגב מקשיבה?

השקת קו האוטובוס בשבת של "נוע תנוע" מאריאל לתל אביב, 17 באוגוסט 2019. שחר זיסו, אתר רשמי
אוטובוס של "נוע תנוע". יוזמות שטח עוררו את העיריות החילוניות בגוש דן להשיק קווי שבת/אתר רשמי, שחר זיסו

לפני שבועיים עבר לראשונה מספר הנוסעים בפרויקט נעים בסופ"ש את רף ה-30 אלף איש בסוף שבוע אחד. הפרויקט, שבו שותפות עיריות תל אביב, גבעתיים, קריית אונו, מודיעין, שהם, רמת השרון והוד השרון, מספק לתושבים תחבורה ציבורית בסיסית בימי שישי ושבת, במאות נסיעות אוטובוסים במימון העיריות, וללא תשלום לנוסעים.

שבע העיריות, וגם רמת גן שמפעילה בנפרד שירות דומה, התאגדו יחד כדי להתגבר על מדיניות משרד התחבורה שלא להפעיל תחבורה ציבורית בסופי שבוע, אלא במקומות שהייתה כזאת עוד בימי המנדט, כמו במפרץ חיפה. הפעילות צמחה מיוזמות שטח כמו אוטובוס השבת "שבוס" בירושלים ו"נוע תנוע" במרכז, והעלייה המתמשכת במספר הנוסעים מוכיחה עד כמה מדובר בשירות נדרש, לכל מי שלא מחזיק רכב, שמעדיף לצאת לבלות בלי לנהוג, או שלא יכול לעמוד בעלות הנסיעה במונית.

סקר חדש, של ארגון "תנועה ישראלית" מראה כי רוב מוחלט מהציבור הישראלי סבור שיש לאפשר לכל רשות מקומית להחליט על פעילותה תחבורה ציבורית בשבת בתחומה, וכי לא ניתן להשאיר הסמכות להחלטה בנושא בידי השלטון המרכזי.

אוטובוס של שירות נעים בסופ"ש . מעמוד הפייסבוק של עיריית תל אביב. גיא יחיאלי,
אוטובוס של "נעים בסופ"ש". העיריות במרכז ממנות מכספן את השירות, כדי לעקוף את סירוב משרד התחבורה לתח"צ בשבת/גיא יחיאלי

כיום רשאי שר התחבורה לאשר הפעלת קווים כאלה גם בשבת כדי להסיע נוסעים לבתי חולים למשל, אך מסיבות פוליטיות נמנעו שרי התחבורה מימין ומשמאל לממש את סמכותם. אפילו מרב מיכאלי נמנעה מלאפשר את הפעלת הרכבלית, קו הרכבל הציבורי החדש מתחנת מרכזית המפרץ לכרמל בסופי שבוע, למרות שהדבר תאם את הסטטוס קוו בחיפה, בשל התנגדותו של ח"כ ניר אורבך (המחנה היהודי).

מיכאלי ומנכ"לית משרדה מיכל פרנק החלו בתהליך של העברת סמכויות הפעלת תחבורה ציבורית לרשויות מקומיות שיתאגדו יחד להפעילה, אך המהלך טרם יצא לפועל ולא ברור אם שרת התחבורה מירי רכב תאפשר לו לקרות, בעיקר על רקע ההתנגדות של הפוליטיקאים החרדים לממש אותו.

מהסקר עולה כי מעל מחצית מהציבור (60 אחוזים מהנשאלים) סבורים שההחלטה על תחבורה ציבורית בשבת צריכה להיות בידיים של כל רשות מקומית בשטחה, לעומת כשליש בלבד (33%) שסבורים שהחלטה כזו צריכה להישאר בידי השלטון המרכזי.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

מפילוח הנתונים, עולה כי התפיסה שההחלטה על תחבורה ציבורית בשבת צריכה להיות בידיים של הרשות המקומית, רווחת יותר כצפוי בקרב חילונים, בעלי השכלה גבוהה והכנסה גבוהה.
75 אחוזים ממי שמגדירים עצמם חילוניים תומכים במתן הסמכות על תחבורה ציבורית בשבת לרשות המקומית. עם זאת גם בקרב מסורתיים יש רוב לכך (58%) ובקרב הדתיים מסכימים לכך כמעט שליש (29%).

65% מבעלי השכלה אקדמית מבקשים לאפשר לרשות המקומית להחליט על תחבורה ציבורית בשבת, לעומת 57% מבעלי ההשכלה העל תיכונית, ו-53% בלבד ממי שלא רכשו השכלה מעבר לתיכון.
67% ממי שמרוויחים מעל הממוצע תומכים בהקניית הזכות להחליט על תחבורה מקומית בשבת.

לרשות המקומית, לעומת 66% ממי שמרווחים מעל הממוצע ו-33% ממי שמרוויחים מתחת לממוצע.
"תנועה ישראלית" היא ארגון אזרחי שמטרתו לחזק את השפעת האזרחים, לטפח ולהכשיר מנהיגות מקומית הקשובה לתושבים ולהקים צוותי חשיבה לפתרון הבעיות המשותפות. את התנועה מובילים התעשיין בועז אמיתי ופרופ' אבנר בן זקן.

הסקר נעשה על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה באמצעות האינטרנט בקרב 500 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מהמגזר היהודי והערבי, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה במדינת ישראל במהלך דצמבר 2022. טווח הטעות הסטטיסטית הוא 4.4%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully