וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה מאריכה את השימוש במצלמות המהירות עד 2024

עודכן לאחרונה: 17.1.2023 / 12:19

המשרד לביטחון פנים ישלם למלם-תים עוד 12.5 מיליון שקל כדי להפעיל את מערכת הא3 השנויה במחלוקת שנה נוספת, עד שהמערכת שתחליף אותה תהיה מוכנה לשימוש. מה ישתנה?

מצלמות מהירות חדשות. קובי ליאני
מצלמת א3. המשטרה מודה שסלולרי הוא הסיבה המרכזית לתאונות, אבל ממשיכה לרכוש מצלמות מהירות/קובי ליאני

מערכת מצלמות המהירות המשטרתית השנויה במחלוקת א3 זוכה לשנת הפעלה נוספת, שתעלה למשלמי המיסים 12.5 מיליון שקל ובעוד אלפי דוחות שאמינותם בספק.

לבקשת משטרת ישראל אישר החשב הכללי באוצר להאריך את חוזה ההפעלה של המערכת בידי חברת מלם-תים בשנה נוספת, עד לחודש יולי 2024.

המשטרה נימקה את הבקשה בכך שהמערכת שהיא מפתחת כדי להחליפה, תהיה מוכנה רק ברבעון השני של אותה שנה.

מערכת הא3, שיוצרה בידי גאטסו ההולנדית, נכנסה לשימוש ב-2011, ומפיקה דוחות מהירות והיכן שהיא ממוקמת בצמתים, גם דוחות על נסיעה באור אדום.

המערכת מבוססת על שני סלילים שהוטמנו בכביש, מזהים תנועה מעליהם, ועל בסיס חישוב זמן המעבר ביניהם נקבעת מהירות הנסיעה.

מצלמות מהירות על מדרכה. רונן טופלברג
א3. חלק מהמצלמות הן רק דמה, ובחלק מהמיקומים אין בכלל מצלמה פעילה/רונן טופלברג

מאות מיליוני שקלים על מערכת שלא נבדקה

לפני ארבע וחצי שנים זיכה השופט יעקב בכר מבית הדין לתעבורה בעכו 21 נהגים מנהיגה במהירות מופרזת, לאחר שקבע כי התביעה לא הצליחה להוכיח את אמינות מצלמות הא3. את הנהגים ייצגו אז עורכי הדין תומר גונן, יוסי יעקובי, ערן בר אור וכפיר דור, והמשפט היה רצוף גילויים.

בין השאר התברר כי המשטרה מעולם לא בחנה את המצלמות לפני שהמדינה השקיעה מאות מיליוני שקלים ברכישתן ובהפעלתן. מ"מ מנכ"ל מכון התקנים אילן כרמית, שהיה אחראי על בדיקת המצלמות, העיד עדות שקר כי השתתף בבחינות שנערכו להן בהולנד. אולם התברר שגם משלחת משטרתית שהוטסה בבהילות להולנד כדי להביא הוכחות לבדיקה, לא הצליחה בכך. גם כאשר התברר לתביעה כי כרמית העיד עדות שקר, בחרה ניצב משנה שרית פיליפסון, ראש התביעה באגף התנועה, להסתיר עובדה זאת מבית המשפט במשך תקופה ארוכה.

בהמשך המליץ נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה, השופט דוד רוזן, להדיחה מתפקידה, אולם פיליפסון נשארה במשטרה ואף קודמה בהמשך.

המשטרה בחרה שלא לערער על פסיקת השופט בכר, כדי להימנע מתקדים משפטי מחייב במקרה שהערעור יידחה והיא תיאלץ להפסיק להשתמש במצלמות. במקום ערעור שכרה המשטרה את המעבדה להנדסת רכב של הטכניון לערוך ניסוי למערכת הא3, ומיהרה להודיע כי הניסוי אישר את אמינותן. לאחר שנה של הקפאה בעקבות המשפט בעכו, ובהוראת פרקליטות המדינה, החוזרה המערכת לשימוש, אך מאז נמנעת המשטרה ככל האפשר מהנפקת דוחות ללא ברירת משפט, כדי לעודד נהגים לשלם את הדוחות ללא ויכוח. נהגים שהתעקשו להציג בדיונים את פסק הדין מעכו זכו להצעה לכתב אישום מתוקן ומקל, ולעתים אף לביטולו המלא.

בינתיים החלו להתנהל שלושה משפטי אמינות חדשים אודות המערכת. בנובמבר האחרון קבעו שופטי בית המשפט המחוזי בבאר שבע בתיק שניהל עו"ד אורי גיספאן, כי לפי הנתונים שהוצגו להם הוכח שהמערכת מספקת נתונים מדויקים והמדידות שלה אמינות. עם זאת הורה בית הדין למשטרה להפחית 5 קמ"ש מכל מדידה כדי לנטרל טעויות מדידה באם יש כאלו למערכת והורו לאגף התנועה לתקן ליקויים בהפעלת המערכת.

בשני משפטי האמינות האחרים טרם ניתנו פסקי דין. באחד מהם הודה חגי בק ממעבדת הטכניון כאשר נחקר בידי עו"ד תומר גונן, כי בניסוי התברר מערכת א3 אינה מדייקת במדידה בעת שהרכב הנבדק מאיץ או בולם, כלומר לא נוסע במהירות אחידה. ראש אגף התנועה דאז, ניצב דורון ידיד, נזף באנשי מעבדת הטכניון וטען כי בדיקתם הייתה שגויה.

זאת ועוד: טימו גטסומטר, בנו של ממציא מצלמת המהירות, ובכיר בחברה ההולנדית המייצרת אותן כעת, העיד כי המשטרה אינה מתחזקת את יותר מ-100 המצלמות שהיא מפעילה לפי הוראות היצרן, מה שיוכל להביא לשגיאות בקריאת המהירות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

היורשת: מערכת "אדיר"

למרות שהמשטרה מסרבת להודות בבעיות האמינות של מערכת הא3, היא החליטה לפתח בעצמה מערכת שתחליף אותה, ותופעל על ידיה ולא בידי חברה חיצונית. המערכת החדשה קיבלה את הכינוי המשטרתי "אדיר" החביב על מערכת הביטחון כיום - זהו כינויו בחיל האוויר של האף-35 החמקן ושל מכ"ם ספינות הסער 6 בחיל הים.

המערכת החדשה תבסס על מאות מצלמות שיוצבו בכבישים מרכזיים, וימדדו את מהירות הנסיעה הממוצעת של הנהגים. הרכב יתועד בכניסה לקטע הנמדד וביציאה ממנו, ואם תזהה המערכת שנהגו במהירות מופרזת ישלח דוח לביתם.

המשטרה הזמינה כבר 300 מצלמות ומערכת שליטה בעלות של 32 מיליון שקל. לוח הזמנים שנקבע לפרויקט נחשב יומרני עבור פרויקטי טכנולוגיה משטרתיים: האפיון אמור להסתיים עד יוני השנה, הפיתוח עד מרץ 2024, גיוס כוח האדם מתוכנן להתחיל שנה לפני ההפעלה עד מרץ השנה, בקרת המערכות אמורה להסתיים עד יוני 2024, וכך גם התהליך שאמור להעניק למערכת תוקף משפטי.

עו"ד תומר גונן אמר בתגובה, כי "כרגיל בניגוד להודעות המשטרה האכיפה באמצעות מערכת הא'3 לא תופסק ולא זו בלבד שהוכח כבר שהזכיין לא עמד בתנאי הסף הראשי של המכרז קרי הוצאת תו תקן לכל המערכת לאחר שהתברר שלא נערכו ניסויים כלל במסגרת הוצאת תו התקן, הרי שהמערכת לא תרמה להורדה של הרוג אחד כתוצאה מתאונות דרכים ומשמשת רק לגביית מיסים עקיפים מהציבור כאשר בתיקים המתנהלים מתגלים מישיבה לישיבה פרטים חדשים שמצבעים על הבעייתיות בהפעלת המערכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully