וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואם אין לי כסף לטסלה חדשה?

עודכן לאחרונה: 7.2.2023 / 14:28

כל מה שצריך לדעת על חשמליות מיד שנייה: מה לבדוק, כמה ערך הן מאבדות והדגמים המומלצים במחירים סבירים

MG ZS EV. MG, מערכת וואלה!
חשוב לבדוק במוסך את בריאות הסוללה: בדיקה בתשלום, שתבחן האם איבדה מהקיבולת שלה/מערכת וואלה!, MG

הרבה נהגים שוקלים כיום לרכוש מכונית חשמלית, אבל המחירים שלהן עדיין יקרים. וכמו ברכבי בנזין, תמיד קיימת אופציית היד השנייה. אמנם ההיצע התרחב בעיקר בשנתיים-שלוש האחרונות, כך שעדיין רוב ההיצע הוא של מכוניות ביותר מ-100 אלף שקל, אבל יש כבר לא מעט אפשרויות. ומשום שכל החשמליות נמכרות עם אחריות ארוכה לסוללה, 7 או 8 שנים, גם מי למי שרוכש כעת אחת בת שנתיים יש עדיין אופק ארוך.

באתר הלוחות יד2 היו רשומות השבוע מעל 1,700 חשמליות למכירה. גם אם מחשיבים רק בעלי חשמליות שנסעו בהן בין כמה חודשים לשנים לפני שהעלו אותן למכירה, ומנפים את מי שקנו חשמלית רק כדי לעשות עליה רווח מהיר תוך ניצול עליית המחירים המתמשכת ומנסים גם כעת למכור אותה מעל מחירי היבואן, עדיין יש יותר מאלף הצעות רלוונטיות. אגב, רק כדי לראות את הגידול המהיר בשוק: כשעשינו בדיקה דומה לפני שנה עמד ההיצע על פחות מ-400 מכוניות.

כמו ברכבי בנזין ודיזל, פנייה אל שוק המשומשות היא הדרך הפשוטה ביותר לעקוף את מחירי המכוניות החדשות היקרים, ליהנות מעלויות תדלוק זולות בממוצע ברבע לעומת רכבי בנזין, ומעלויות אחזקה במוסך נמוכות בכ-30-40 אחוז.

עוד בפרויקט המהפכה החשמלית:
אחת ולתמיד: כמה אפשר לחסוך אם עוברים לחשמלית
בלעדי: דירוג יצרני הרכב הכי מזהמים בישראל
בלוף מיסוי או הפתרון לחרדת הטווח: מה הסיפור של רכבי הפלאג אין
או כנסו ישירות לעמוד הפרויקט המיוחד



אבל חשוב לזכור: במכונית חשמלית מדובר בעניין מורכב יותר, בדיוק כמו בעת רכישת חשמלית חדשה: ההכנה שצריך לעשות בבית, פוטנציאל התקלות הנרחב והיקר יותר ברכב, וגם אופי התדלוק השונה בדרכים. אפשר לרכוש חשמלית גם ללא אפשרות לטעון אותה בבית בעיקר אם יש לכם אפשרות לטעון במקום העבודה ואתם מגיעים אליו כמה ימים בשבוע. הישענות על עמדות ציבוריות מייקרת את עלויות הטעינה ומקטינה את החיסכון והן לא תמיד זמינות בגלל תקלות או עומס.

עמדת טעינה חשמלית של לובינסקי. יחצ,
טעינה איטית (AC) תשמור טוב יותר על חיי הסוללה/יחצ

ההכנות בבית: עמדת טעינה ביתית עולה בין 1,500 שקל לאחת ניידת ל-2,000 שקל לאחת קבועה, שגם דורשת התקנה במחיר ממוצע של 4,000-5,000 שקל כולל התקנה בסיסית. בית עם חשמל חד פאזי יתקשו לתמוך באספקת זרם סביר לטעינת הרכב, כך שייתכן שתידרשו לבצע גם שדרוג של מערכת החשמל הביתית, בעלות של כ-5,000 שקל. בבתים משותפים העניין מורכב יותר, אין עדיין חקיקה שתמנע מועד הבית להערים קשיים, ובכל מקרה החניונים יתקשו לתמוך בטעינה של יותר מ-3-4 חשמליות בו זמנית, מה שמחייב התקנת תשתית טעינה מנוהלת והכנה לעמדות טעינה בעשרות או מאות אלפי שקלים. כל חברות הטעינה מציעות את השירות וחלקן ממנות בעצמן את התהליך, תמורת תוספת למחיר החשמל בהמשך.

איך לבדוק את האוטו: אם במשומשות רגילה חוששים למצב המנוע ותיבת ההילוכים, בחשמלית דואגים למצב הסוללה, שיכולה לעלות כמו מכונית משומשת: בין 40 אלף שקל בחשמליות הזולות ליותר מ-100 אלף שקל ביוקרתיות. האחריות הארוכה לא מכסה נזקים באחריות המשתמש, כמו פגיעה בסוללה הממוקמת בגחון הרכב מסלע או מדרכה.

ההמלצה הגורפת היא לקחת את החשמלית שבה אתם מעוניינים לבדיקת מצב בריאות הסוללה במוסך יבואן או ב-100 מוסכים מורשים שהוכשרו כבר לטפל ברכב חשמלי. חשוב לבצע בדיקת בריאות סוללה, שמראה מה הקיבולת הנוכחית של הסוללה יחסית למקור, כמה אחוזים איבדה, מה מצב התאים ושאר מערכות המערכת החשמלית. בדיקה כזאת במוסכי היבואן תעלה כמה מאות שקלים ואינה מבוצעת במכוני הבדיקה כחלק מבדיקות שגרתיות לפני קנייה.

איך שומרים על חיי הסוללה: כאמור כרגע החשמליות מכוסות באחריות, אבל חלקן כבר על הכביש 3-4 שנים, מה שמקצר את האחריות הנותרת. אורך החיים של סוללה נשמר הכי טוב כשהיא עם 40-60 אחוז מהקיבולת, ונפגע מאוד בקצוות. ריקון הסוללה לגמרי מהווה עבורה טראומה, וגם שמירת הסוללה על 100% לאורך זמן פוגע בתאים שלה. ההמלצה היא לטעון ל-100% רק לפני נסיעה. אפשר להגביל את הטעינה דרך הרכב או המטען. חשוב להחזיק ברכב בוסטר, מטען סוללה חיצוני עבור מצברי 12 וולט, למקרה שתבקשו לסייע לנהג אחר, או להטעין את מצבר ה-12 וולט שקיים גם בחשמלית שלכם, ומיועד לספק חשמל למערכות הרכב מלבד ההנעה. ניסיון להניע רכב אחר באמצעות המצבר שלכם עלול לעלות בחיי ממיר המתח שמחירו עשרות אלפי שקלים. בוסטר איכות לעומת זאת עולה כ-300 שקל.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

שמירת ערך: בדיקה שערך עבורנו מי-רון לוי, סמנכ"ל מחירון לוי יצחק, מעלה כי אובדן הערך של חשמליות בשנים הראשונות דומה לזה של רכבי בנזין. מבדיקה לחשמליות פופולאריות מודל 2021, עולה כי במהלך 2022, שהייתה שנה לא שגרתית בענף הרכב בגלל המחסור במכוניות חדשות שהעלה את הביקושים למשומשות, היו אפילו כאלה שמחירן עלה. מחירה של פיאט 500e למשל בדצמבר היה גבוה ב-13% משהיה בינואר. טסלה מודל 3 רשמה עלייה של 9%, אם כי הנתון הזה ישתנה השנה בעקבות הורדת המחירים החדה שביצע היצרן.

יונדאי קונה EV ו-MG ZS EV איבדו רק אחוז אחד מערכן, ואודי איטרון, מרצדס EQC וקיה נירו EV איבדו 2%. יונדאי איוניק פרסטיז' איבדה 3% וג'ילי גיאומטרי C פרו 460, אופל קורסה חשמלית ואיווייז U5 איבדו כל אחת 4% מערכן. ב-מ-וו i3x ופיג'ו e2008 איבדו 6%, פיג'ו e208 איבדה 7% ואופל מוקה החשמלית - 9%.

"בחודשים האחרונים ראינו שמחירי רכבי היד השנייה מתחילים לחזור לעצמם, אחרי שהיצע החדשות מתחיל להתרחב בחזרה", אומר מי-רון לוי. "הנתונים כאן הם סיכום של מה שקרה לחשמליות בשנה החולפת, ומבטאים ביקושים חזקים. המכוניות האלה מאבדות ערך לאט יותר ממה שהכרנו עד היום ממכוניות עם מנועי שריפה פנימית. אנחנו עוקבים מקרוב אחרי השפעות המהלך של טסלה, הורדת מחירי המחירון בכ-20%. ברור שתהיה לזה השפעה על מחירי מודל 3 ומודל Y מיד שנייה השנה, גם בדגמי 22 וגם בדגמי 21 וכבר במחירון הקרוב שייצא בשבוע הבא. אני מעריך שמחיריהם במחירון ירדו בכמחצית משיעור ההוזלה של דגמי 2023".

"המחירים בשנה האחרונה כמעט ולא ירדו, ובחלק מהמקרים גם עלו", אומר גיא ברבון, מנכ"ל רשת היד השנייה אוטודיל, הטרייד אין הרשמי של יבואנית פולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט, וגם פיאט ואלפא רומיאו. "מעבר למספרי המחירון הנקוב, לאור הביקוש הרב בחלק גדול מהמקרים, המחירים היו גבוהים ממחיר המחירון, בהתאם לביקוש של כל דגם - ממש כפי שהכרנו משוק הבנזין בעבר, בנקודה בה היצע נמוך פוגש ביקוש גבוה. לא רק בחשמליות, גם אודי Q5 פלאג אין נמכר במחיר גבוה מהמחירון, ואיטרון מבוקש כמו Q5 ו-Q7 עם מנועי שריפה פנימית. כרגע השוק בדרך לרמות היצע משופרות, ונראה שהוא מתחיל להתכנס חזרה למה שהורגלנו אליו בטרם בעיות המלאי".

רפי הלוי, מנכ"ל רשת כלמוביל טרייד אין, אומר ש"היצע החשמליות המשומשות עדיין מצומצם והן נחטפות. יונדאי איוניק 5 וקונה EV שיוצאות מצי ההדגמה של כלמוביל נמכרות בטלפון הראשון למי שהגיע תורו ברשימת ההמתנה. אבל גם חשמליות ממותגים אחרים שאנחנו קולטים לפעמים כחלק מעסקאות טרייד אין, כמו MG, נמכרות בתוך ימים בודדים. יש גם ביקוש חזק לרכבי פלאג אין, שקיימים בעיקר בשוק היוקרה, אבל גם אצלנו עם האאוטלנדר PHEV. הדאגה מ'מה יקרה לסוללה' הולכת ופוחתת, כי החשמליות מגיעות עם אחריות ארוכה מאוד לסוללה, ואני מעריך שאנחנו נציע, וסביר שגם אחרים, לרכוש אחריות נוספת בתשלום כשאחריות היצרן תיגמר, כמו שקורה עם ההיברידיות. כבר עכשיו אנחנו משדרגים את האחריות הבסיסית לכל המכוניות שאנחנו מוכרים, גם היברידיות, בנזין ודיזל, לשנה שלמה עבור 8 מכלולים עיקריים, כשאפשר לרכוש אחריות ארוכה יותר".

אז אילו חשמליות יד שנייה כדאי לחפש? הנה כמה אופציות שוות:

מבחן דרך: ג'ילי גיאומטרי C 350. קינן כהן
גיאומטרי C. מרווחת כמו קורולה/קינן כהן

ג'ילי גיאומטרי C 350: הפופולרית

גרסת הכניסה של החשמלית הנמכרת ביותר בארץ ב-2022, עם סוללת 53 קוט"ש וטווח רשמי של 350 ק"מ, כ-300 ק"מ מעשיים בנסיעות ארוכות. קרוסאובר מעוצב, מרווח כמו טויוטה קורולה ומאובזר היטב. החיסרון מלבד הטווח הוא שטרם נבחן במבחן הריסוק האירופי, אם כי בסיני המקביל קיבל 5 מ-5 כוכבים. ביד 2 אפשר כבר למצוא דגמי 2022 מיר ראשונה סביב 135 אלף שקל. גרסת הטווח הארוך (70 קוט"ש, 460 ק"מ) כבר מוצעת סביב 155 אלף שקל.

השוואתי: יונדאי קונה EV מול MG ZS EV. קינן כהן
קונה EV. התנהגות כביש טובה יחסית לחשמליות אחרות במחיר שלה/קינן כהן

יונדאי קונה EV: החסכונית

הגרסה החשמלית של הג'יפון הקוריאני נמכרת אצלנו בעיקר בגרסת 39 קוט"ש עם רווח רשמי קצר יחסית של 305 ק"מ. אבל מדובר בחשמלית שמפציע בצריכת חשמל נמוכה, שמאפשר לה לעמוד בהבטחות היצרן. קצת יותר צפופה מהג'ילי במושב האחורי ובתא המטען, אבל בטוחה מאוד ובעלת התנהגות כביש טובה מהממוצע בחשמליות. אפשר למצוא דגמי 22' בכ-130-140 אלף שקל.

נהיגה ראשונה אודי e-tron. רונן טופלברג,
אי טרון. החשמלית הכי נפוצה מבין הגרמניות/רונן טופלברג

אאודי אי טרון: לרושם

אחת החשמליות המודרניות הראשונות שהגיעו אלינו. יותר מ-1,200 נמכרו בארץ מאז 2019. טווח רשמי של 400 ק"מ, מעשי כ-300-330, הנעה כפולה, 408 כ"ס, מרווח ומאובזר. בחלק מהמכוניות מראות צד מבוססת מצלמות, לא תמיד נוחות לשימוש, ולא תמיד אמינות. חדש עולה יותר מחצי מיליון שקל, משומש מ-2019 תוכלו לקבל בכ-300 אלף שקל

מבחן דרך: MG ZS EV. קינן כהן, קינן כהן
ZS EV. הטווח המעשי רק 225 ק"מ, אבל ההיצע נרחב והמחיר כמו של ג'יפון בנזין קטן חדש/קינן כהן, קינן כהן

MG ZS EV : למשפחה

אצלנו מאז 2020, ועד להגעת וטסלה היה החשמלית הכי נמכרת. סוללת 45 קוט"ש, טווח רשמי קצר של 263 ק"מ, מעשי סביב 225, כך שנסיעות ארוכות מחייבות טעינה, תכנון והמתנה. ישיבה גבוהה, מרווח, שימושי וזריז, מערכות בטיחות אקטיביות תקניות, אבל פחות מעודן ויותר רועש מחשמליות אחרות. רכב בן שנתיים אפשר להשיג בכ-110 אלף שקל

פיג'ו 2008: בנזין, חשמל ודיזל. קינן כהן
e2008. מעוצבת ומהנה. טווח ארוך משל ה-MG, אבל לא בהמון/קינן כהן

פיג'ו e2008: לנהגים

המוצלח במשפחת החשמליות של פיג'ו ואופל. סוללת 50 קוט"ש וטווח רשמי של 319 ק"מ במקור ו-341 ק"מ בדגמי 22 המשופרים, מעשית צפו ל-260 ו-285 ק"מ, בהתאמה. ג'יפון מעוצב מבחוץ ומבפנים, עם התנהגות כביש ברמה שנדיר למצוא בחשמליות. חסר רק את טווח ה-400 ק"מ שיש כבר אפילו לחשמליות עממיות חדשות. אחד חדש עולה 170 אלף שקל, אפשר למצוא דגמי 2020 בכ-120-130 אלף שקל.

התרשמות ראשונה: רנו זואי. שי ארז, ניר בן טובים
זואי. 70-80 אלף שקל לחשמלית עם טווח ריאלי של 250 ק"מ/ניר בן טובים, שי ארז

רנו זואי: לחסכנים

הסופר מיני החשמלית הראשונה שהגיעה אלינו עוד ב-2017. במקור עם סוללת 28 קוט"ש דור ראשון ו-150 קמ טווח ריאלי, שהתקצר עוד יותר כמשומשת. בקיץ 2018 הגיע דגם משופר עם סוללת 44 קוטש וטווח ריאלי של 250 ק"מ. נטולת מערכות בטיחות אקטיבית וללא אפשרות לטעינת DC, מציעה כתחליף טעינת AC מהירה מבחשמליות אחרות, אבל פי 2 בזמן לעומת טעינה מהירה אמיתית. דגמי 2017 אפשר למצאו בכ-55 אלף שקל, עדיף לחפש את 2018 המשופרים מכ-80-70 אלף שקל.

כמה הן איבדו בשנה האחרונה?

מה קרה למחירי החשמליות מודל 2021 ב-2022 לפי מחירון לוי יצחק

פיאט 500e | כ-13%+
טסלה מודל 3 סטנדרט | 9%+
יונדאי קונה EV | כ-1%-
MG ZS EV | כ-1%-
קיה נירו EV | כ-2%-
אודי איטרון | 2%-
מרצדס EQX | כ-2%-
יונדאי איוניק 5 פרסטיז' | 3%-
ג'ילי גיאומטרי C 460 | כ-4%-
אופל קורסה חשמלית | 4%-
איווייז U5 | כ-4%-
פיג'ו e2008 | כ-6%-

  • עוד באותו נושא:
  • טסלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully