וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פרסום "וואלה!רכב": דיון סוער בוועדת הכלכלה

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 19:12

"חברות הביטוח חסמו לנו את העסק כמו שאוטמים בית לפעילי טרור", אמר יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי, בעקבות החלטתן לקצץ חד צדדית החזרים למבוטחים שלא רכשו דרכן חלפים. יו"ר הוועדה דוד ביתן דורש פתרון מהיר ממשרד התחבורה ומהממונה על שוק ההון

פורד קוגה מבחן ארוך טווח: במוסך. קינן כהן, ניר בן טובים
בכנסת דורשים לבטל את ההסדר בין חברות הביטוח למוסכים/ניר בן טובים, קינן כהן

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן דנה היום בהתנהלות חברות הביטוח כלפי המוסכים שאינם קשורים איתן במה שמכונה "מוסכי הסדר" ובמחיר שמשלמים הלקוחות על הכבילה וההסללה שלהם לטפל אך ורק במוסכים האלו. דיון שבמהרה הפך לסוער במיוחד, כאשר יו"ר הועדה ובעלי מוסכים עצמאיים תקפו את נציגי חברות הביטוח בדיון.

הישיבה נקבעה בעקבות הפרסום ב"וואלה!רכב" שחשף את התנהלות חברות הביטוח שמערימות קשיים על המבוטחים שלהן כאשר אלו בוחרים לתקן את המכונית שניזוקה במוסכים פרטיים שאינם מוסכי הסדר של חברות הביטוח. זאת לאחר שחמש חברות החלו לקצץ חד צדדית את ההחזרים למבוטחים, אם לא דאגו שהמוסך הפרטי אליו פנו ירכוש דווקא מהן את החלפים לתיקון נזקי התאונה.

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים טען בישיבה כי התנהלות חברות הביטוח בחצי השנה האחרונה חסמה לרוב המוסכים את העסק "כמו שאוטמים בית לפעילי טרור. אם חברות הביטוח לא משלמות למבוטחים את מלוא עלות התיקון במוסך פרטי, אז אנשים עוזבים אותו והולכים למוסך בהסדר". חבר איגוד נוסף סיפר כי ללקוחה שלו קיזזה חברת הביטוח 11 אלף שקלים ממחיר התיקון והוא נאלץ לספוג את הפער על מנת שהיא לא תשלם את מלוא המחיר.

יצוין כי מאז החל הממונה על שוק ההון לדרוש מחברות הביטוח לעצור את המדיניות עד לאישור רגולציה חדשה שתתיר את המהלך, אחרי שהוצג ללקוחות בעת רכישת הפוליסה, וכשהם יכולים לרכוש אחת שתתיר להם להמשיך לטפל במוסך שאינו מוסך הסדר בלי קיזוזים.


יו"ר הועדה ח"כ דוד ביטן מלווה את נושא מוסכי ההסדר מזה שבע שנים וכבר בתקופת הכנסת ה-20 נקבע כי יש לבטל את מוסד רשימות השמאים וביטול מוסד מוסכי ההסדר, אולם בפועל דבר לא נעשה.

דיון ועדת הכלכלה, כנסת, 18 בינואר 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת הכלכלה של הכנסת/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ביתן שאל את המנכ"ל בפועל של משרד התחבורה, אבנר פלור, מדוע לא יושמו ההנחיות מ-2016. פלור הסביר בוצעו פגישות רבות עם אנשי רשות שוק ההון הממונה על הביטוח, אך אלו לא הגיעו עימם להסכמות. בעוד שמשרד התחבורה הוא המפקח על השמאים ועל חברות הביטוח, רשות שוק ההון היא המפקחת על חברות הביטוח, וכל פתרון דורש שיתוף פעולה בין שני הגופים.

להצעת הפשרה של המשרד לפיה ייבחר שמאי אקראי מתוך הרשומות התעוררה התנגדות גדולה של נציגי איגוד השמאים. לדבריהם מדובר בפגיעה בחופש העיסוק, ובשמאים שלהם תחומי התמחות ספציפיים שלא ניתן להביא לידי ביטוי בבחירה רנדומלית.

"גם עורך דין ורואה חשבון לא בוחרים בהגרלה, איפה נשמע דבר כזה?", אמר יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים. לדבריו, השמאים לא מתנגדים למתווה בחירה רנדומלי במקרה שבו הלקוח לא מציין שמאי מסוים עימו הוא רוצה להתקשר, אך לא להחיל את הדבר על כלל השמאים.

את ניסיונו של סמנכ"ל הרגולציה של חברות הביטוח בועז סטמבלר לטען כי חברות הביטוח לא קובעות רשימות מראש אלא עובדות עם מי שנותן מחיר שוק נוח דחו נציג המוסכים כאשר התפרצו לדבריו וטענו כי האמירות שלו שמי שמטפל שלא דרך חברת הביטוח משלם 50% פחות אינן נכונות ולא עומדות במבחן המציאות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מכונית אחרי תאונה. קינן כהן
עשיתם תאונה? מי יקבע כמה תשלמו ואיפה?/קינן כהן

הישיבה עסקה במחירים הגבוהים של החלפים, מה שמייקר לא רק את אחזקת הרכב, אלא גם משפיע ישירות על עלויות פרמיות הביטוח. "עלות התיקון במוסך היא 70% מעלות הפרמיה", אמר אוהד מעודי, סגן הממונה על רשות ההון, "לכן מחיר החלפים הוא קריטי, וברגע שיהיה מענה לכך הדבר ישפיע באופן ישיר על הפרמיה".

אבל מי ששם את הדברים על השולחן בצורה הברורה ביותר היה סגן הממונה על רשות התחרות אוריאל סיטרואן שאמר כי יש כשל שוק חמור בתחום. "המחירונים שקובעים יבואני החלפים מנופחים, ואלה המחירים שהשמאים מתבססים עליהם", לשאלת יו"ר הוועדה מה יקרה אם השמאים יתנו חוות דעת לפי מחירי השוק ולא אלו הרשמיים השיב סיטרואן: "זה יפתור את רוב הבעיה".

"לא יעלה על הדעת שחברות הביטוח קובעות מי בהסדר ועושות מה שהן רוצות", סיכם היו"ר ביטן את הישיבה והקציב שבועיים למשרד התחבורה ונציגי רשות שוק ההון לחזור לוועדה עם פתרון הבעיה שיבטל את העבודה מול מוסכי הסדר באופן שמפלה את הלקוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully