וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה נערכת לקלוט מצלמות מהירות חדשות מבלי שבדקה את אמינותן

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 12:31

המשטרה מתכננת להתחיל להפיק דוחות מהמצלמות המבוססות על ניתוח תמונה דיגיטלי כבר בסוף 2023, אבל עדיין לא דאגה שגוף חיצוני יאשר את אמינותן. המשטרה: נצא במכרז לתיקוף ראייתי אחרי שנסיים את הניסויים שלנו

מצלמות מהירות על מדרכה. רונן טופלברג
מערכת מצלמות המהירות הנוכחית כוללת כ-100 מצלמות מבצעיות וכמות דומה של "דחלילים"/רונן טופלברג

האם בעיות האמינות של מצלמות הא3 המשמשות את משטרת ישראל למדידת מהירות בעשור השנים האחרונות עומדות לחזור על עצמן גם במערכת שתחליף אותן, מערכת אדי"ר?

למרות שאגף התנועה במשטרה, ביחד עם הרלב"ד והמשרד לביטחון לאומי בוחנים את המערכת החדשה המבוססת על טכנולוגיה ישראלית כבר למעלה משנה, בכביש הערבה (90) ובעיר מודיעין, היא טרם נבדקה בידי גוף חיצוני שיאשר את אמינות המדידות שלה.

תזכורת: ב-2018 זיכה השופט יעקב בכר מבית הדין לתעבורה בעכו 21 נהגים מנהיגה במהירות מופרזת, לאחר שקבע כי התביעה לא הצליחה להוכיח את אמינות מצלמות הא3.

התברר כי המשטרה מעולם לא בחנה את המצלמות לפני שהמדינה השקיעה מאות מיליוני שקלים ברכישתן ובהפעלתן באמצעות חוזה עם חברת מל"מ תים. מ"מ מנכ"ל מכון התקנים אילן כרמית, שהיה אחראי על בדיקת המצלמות, העיד עדות שקר כי השתתף בבחינות שנערכו להן בהולנד. אולם התברר שגם משלחת משטרתית שהוטסה בבהילות להולנד כדי להביא הוכחות לבדיקה, לא הצליחה בכך. גם כאשר התברר לתביעה כי כרמית העיד עדות שקר, בחרה ניצב משנה שרית פיליפסון, ראש התביעה באגף התנועה, להסתיר עובדה זאת מבית המשפט במשך תקופה ארוכה. את הנהגים ייצגו אז עורכי הדין תומר גונן, יוסי יעקובי, ערן בר אור וכפיר דור, והמשפט היה רצוף גילויים.

המשטרה בחרה שלא לערער על פסיקת השופט בכר, כדי להימנע מתקדים משפטי מחייב במקרה שהערעור יידחה והיא תיאלץ להפסיק להשתמש במצלמות. במקום ערעור שכרה המשטרה את המעבדה להנדסת רכב של הטכניון לערוך ניסוי למערכת הא3, ומיהרה להודיע כי הניסוי אישר את אמינותן. לאחר שנה של הקפאה בעקבות המשפט בעכו, ובהוראת פרקליטות המדינה, החוזרה המערכת לשימוש, אך מאז נמנעת המשטרה ככל האפשר מהנפקת דוחות ללא ברירת קנס, כדי לעודד נהגים לשלם את הדוחות ללא ויכוח. נהגים שהתעקשו להציג בדיונים את פסק הדין מעכו זכו להצעה לכתב אישום מתוקן ומקל, ולעתים אף לביטולו המלא.

בינתיים החלו להתנהל שלושה משפטי אמינות חדשים אודות המערכת. בנובמבר האחרון קבעו שופטי בית המשפט המחוזי בבאר שבע בתיק שניהל עו"ד אורי גיספאן, כי לפי הנתונים שהוצגו להם הוכח שהמערכת מספקת נתונים מדויקים והמדידות שלה אמינות. עם זאת הורה בית הדין למשטרה להפחית 5 קמ"ש מכל מדידה כדי לנטרל טעויות מדידה באם יש כאלו למערכת והורו לאגף התנועה לתקן ליקויים בהפעלת המערכת.

בשני משפטי האמינות האחרים טרם ניתנו פסקי דין. באחד מהם הודה חגי בק ממעבדת הטכניון כאשר נחקר בידי עו"ד תומר גונן, כי בניסוי התברר מערכת א3 אינה מדייקת במדידה בעת שהרכב הנבדק מאיץ או בולם, כלומר לא נוסע במהירות אחידה. טימו גטסומטר, בנו של ממציא מצלמת המהירות, ובכיר בחברה ההולנדית המייצרת אותן כעת, העיד כי המשטרה אינה מתחזקת את יותר מ-100 המצלמות שהיא מפעילה לפי הוראות היצרן, מה שיוכל להביא לשגיאות בקריאת המהירות.

מצלמות מהירות חדשות. קובי ליאני
המצלמות הישנות מודדות מהירות באמצעות סלילי מתכת בקרקע, החדשות מבצעות ניתוח תמונה דיגיטלי/קובי ליאני

למרות שרשמית ממשיכה המשטרה לטעון כי המערכות אמינות ועושות את עבודתן, היא פתחה בהליך להחליף אותן במערכת המבוססת על טכנולוגיה חדשה. מערכת הא3 מבוססת על שני סלילים שהוטמנו בכביש, מזהים תנועה מעליהם, ועל בסיס חישוב זמן המעבר ביניהם קובעת מהירות הנסיעה של כלי הרכב, או מזהה שרכב חצה צומת באור אדום. מערכת האדי"ר, לעומת זאת, מבוססת על ניתוח תמונה באמצעות בינה מלאכותית. מדובר בכלי מבטיח, שאמור ללא שימוש בחיישנים קרקעיים, מכ"ם או לייזר, לקבוע את מהירות הנסיעה הממוצעת של הרכב הנבדק לאורך קטע כביש, באמצעות תיעוד שלו בכניסה אליו וביציאה. בנוסף מיועדת המערכת לאכוף גם נסיעה באדום, מעבר על פס לבן ועקיפה מסוכנת.

למרות שמדובר בטכנולוגיה חדשה, ולמרות שהמשטרה משתמשת בה לאכיפת עבירות מורכבות יותר מסתם מדידת מהירות, בניסויים טרם שולב מכון טכני שיאמת את אמינות המדידות. כיצד למשל מסתדרת המצלמה עם זיהוי לוחיות רישוי בשעות אור משתנות, לוחיות שעליהן אבק או בוץ, כיצד הן מסתדרות עם זיהוי עקיפה בפס לבן באיכות הסלילה ותחזוקת הכבישים בישראל שבה הפסים אינם תמיד מסומנים כיאות, והאם היא מנתחת כיאות עקיפות ולזהה ברמת דיוק של 100% עקיפה מסוכנת.

כפי שפורסם בוואלה, המשרד לביטחון הפנים והמשטרה השקיעו 32 מיליון שקל ברכש 32 מצלמות מהמערכת החדשה, והמשטרה נערכת להתחיל להפיק מהן דוחות אמת, בתחילה בכביש 90, עוד השנה. המשטרה ביקשה וקיבלה מהאוצר תקציב של 12.5 מיליון שקל להפעלת מערכת הא3 למשך שנה נוספת עד קיץ 2024, בהנחה שעד אז תושלם פריסת מערכת האדי"ר ולא יהיה עוד צורך במערכת הקיימת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

תגובת המשטרה:

"מערכת אדי"ר היא מערכת תפעול, פענוח, שליטה ובקרה בעלת בינה מלאכותית, לצידה קיימת מערכת א3 אשר מבצעת מדידת מהירות נקודתית ומשמשת כאחת מבין מערכות מדידה.

"מצלמות אנליטיקה שבאמצעותן בוצע פיילוט בעיר מודיעין, נוסו ביחס למספר עבירות וביניהן גם מעבר באור אדום. הפיילוט הוגדר כהצלחה, לפיכך, עם השלמת הליכי התיקוף תבוצע פריסה מלאה של המצלמות בצמתים בכבישים העירוניים והבינעירוניים. אשר לכביש הערבה, כלל המצלמות מותקנות וממוקמות והן יבחנו עבירות מהירות ממוצעת, עקיפה מסוכנת, עקיפת קו לבן רציף ורמזור אדום.

"כלל המחקרים בנושא נערכים על ידי חוקרים מהאקדמיה ומנוהלים בנפרד על-ידי שלושה גופים ממלכתיים שונים: משטרת ישראל, המשרד לביטחון לאומי והרלב"ד. בסיום המחקרים, לאחר ניתוח וקבלת המסקנות, תצא המשטרה למכרז ולתיקוף ראייתי של המצלמות. נכון לשלב זה, ההערכה היא שדו"חות אמת ירשמו לקראת סוף השנה או לכל המאוחר בתחילת 2024".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully