וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נת"ע למירי רגב: החלטתך פזיזה, תעכב את הרכבת הקלה ותעלה מיליארדים

עודכן לאחרונה: 4.5.2023 / 14:45

דירקטוריון נתע דורש משרת התחבורה לקיים דיון ביחד עם האוצר ורשות החברות בהודעה על העברת הרכבת התחתית לחברה אחרת. למה ההחלטה מסכנת את הקו הירוק והסגול וכמה היא תעלה לנו

הרכבת הקלה בתל אביב הקו הסגול. ראובן קסטרו
לא תראו אותה בקרוב, לא מבפנים/ראובן קסטרו

יומיים אחרי הודעתה של שרת התחבורה מירי רגב על העברת פרויקט המטרו בגוש דן מידי נת"ע לחברה אחרת, למעשה לידי נתיבי ישראל אם כי רגב לא נוקבת בשמה, משיב לשרה דירקטוריון נת"ע ודורש לקיים עימה דיון בנושא.

"עצם פרסום ההחלטה בעיתונות בזמן שאת נמצאת בסיור עם נציגי החברה נפלה על כלל גורמי החברה כרעם ביום בהיר. שכן בניגוד לפרסום הסיור עבר ללא תקלות וכלל משתתפיו ראו במו עיניהם כי הפרויקט מוכן למעשה לשרת את הציבור ונותרו מיעוט תקלות לפתרון", כותבת לרגב יו"ר נת"ע עו"ד מאיה ליקוורניק.

ליקוורניק מציגה את הנזקים שיגרום למשק המהלך, שטרם הוצגה עבודת מטה שליוותה אותו, ובחנה את השלכותיו. כפי שפורסם בוואלה, מהלכים דומים של העברת פרויקט הרכבת הקלה מהזכיין הפרטי לנתע והעברת המסילה הרביעית באיילון מרכבת ישראל לנת"י הביאו לעיכובים של שש שנים ושנתיים בהתאמה בשני הפרויקטים.

נסיעת המבחן של הרכבת הקלה בגוש דן 10 ביוני 2021. ראובן קסטרו
הפרסום בעיתונות מעל הראש של נת"ע "כרעם ביום בהיר"/ראובן קסטרו

כעת מזהירה נת"ע שהמהלך יעכב גם את המטרו וגם את הקווים הבאים של הרכבת הקלה. "כלכלת ישראל והמשק הישראלי מצויים בחודשים האחרונים בטלטלה גדולה, לנוכח המציאות הפוליטית המורכבת בישראל, בשילוב התנודתיות בשווקים המקומיים והבינלאומיים. רק לפני ארבעה חודשים קיבלה ממשלת ישראל פה אחד החלטה כי פרוייקט המטרו ישאר באחריות החברה. הודעתך משדרת חוסר יציבות ותזזיתיות שיש בה להשליך על ההתנהלות הכללית של המשק, כדלק על מדורה בעיתוי אומלל ובלתי נתפש זה. המטרו מהווה את אחד מפרוייקטי התשתית הרכבתי הגדולים בעולם, ומעורבים בו כבר כיום גופים בינלאומיים רבים. מכרז מנהלי הקווים נמצא בעיצומו, וכיום מתמודדים בו שבעה קונסורציומים בינלאומיים משמעותיים, בהם משתתפים מיטב החברות הבינלאומיות בתחום. ההודעה אמש משדרת לגופים אלו מסר מבלבל ומטריד, העלול לפגוע בהמשך השתתפותם של גופים גלובליים אלה בהליכים, ופוגעת בוודאות הכלכלית של המדינה ובאמינות ממשלת ישראל בשוק התשתיות הגלובאלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מפת המטרו. נת"ע, אתר רשמי
"החלטה שמשדרת חוסר יציבות". מפת פרויקט המטרו/אתר רשמי, נת"ע

לגבי ההשפעה על הקווים הירוק והסגול מזהירה נת"ע: "ההחלטה האמורה עלולה לפגוע מיידית גם בהמשך הקמת קווי הרכבת הקלה. לדוגמא, הבעת אי האמון הקיצונית בחברה, כלפי כולא עלמא, עלולה להקשות על זכייני ה-PPP בקווים הירוק והסגול להגיע לידי סגירה פיננסית עם בנקים מלווים בחו"ל. כאמור, השפעה שלילית נוספת עלולה לחול גם על מכרז ה-line mangers אשר למעשה הצעות בו כבר התקבלו ונבדקות בימים אלו, כמו גם על שלל תהליכים משמעותיים לתכנון המטרו בהם עוסקת החברה בימים אלו".

ליקוורניק מודה בטעויות ובעיכובים בביצוע הקו האדום מצד נתע ואינה מציינת את אחריותה של רגב לחלקם, בסירובה לאפשר פינוי הבניה הבלתי חוקית בכפר שלם, מה שעיכב ביותר משנה את הכנת התשתיות לקו הסגול.

"ההחלטה התקבלה במנותק מהמצב בפועל של הקו האדום וללא בדיקת העובדות והחלופות. תהליך הקמת הקו האדום אכן מתמשך מעבר למתוכנן אך כיום החברה נמצאת כפסע מהפעלתו של הקו. את הלקחים והמסקנות מטעויות שנעשו בהקמת הקו יישמה החברה בהצלחה בפרויקטים של הקמת הקווים הירוק והסגול, המצויים בעיצומם, שני פרוייקטים מורכבים וגדולים שנת"ע עומדת במקצועיות בלוחות הזמנים ובתקציב הקמתם.

מירי רגב על רקע הפקקים במדינה והרכבת הקלה. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
משחקים בפולטיקה ובינתיים נעמוד בפקקים ונשרוף זמן ומיליארדים/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

"החלטה האמורה התקבלה בפזיזות שכן זו לא התקבלה על יסוד בדיקה, מחקר או עבודת מטה היכולים להצדיק אותה. בידי חברת נת"ע ידע מקצועי ייחודי נצבר בתחום הרכבות, בדגש על עבודה במרקם עירוני צפוף, מרובה תשתיות, בעלי ענין, וחוצה רשויות. אין עוד גוף בארץ, לבד מנת"ע, בעל ידע בתחום תכנון והקמה של רכבות בתת הקרקע, בפרויקטים בהם קיים שילוב מסובך של הנדסה אזרחית עם מאות מערכות מורכבות. להערכתנו אין חברה ממשלתית אחרת שיש לה כעת את הידע והניסיון בנושא. כך שהעברת הפרויקט לחברה אשר אין בידיה ידע מקצועי ייחודי וניסיון נצבר כאמור יוביל לפגיעה ממשית בפרויקט, ובפועל, יפגע במדינה ותושביה, בדגש על לוחות הזמנים להקמתו ותקציב הפרוייקט. וזאת יש להדגיש: כל שנת של עיכוב בפרוייקט יעלה למשק הישראי לא פחות מ-25 מיליארד שקלים. כי רכישת הידע המקצועי והנסיון העצום שצברה נת"ע במהלך השנים, ידע שערכו לא יסולא בפז, יארך בחברה אחרת שנים ארוכות בהן נשלם כולנו את דמי הלימוד היקרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully