וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רולטה צה"לית: ההתקן שמסכן את הנוסעים בטנדרים של הצבא

עודכן לאחרונה: 24.5.2023 / 13:32

צורך מבצעי מזדמן מול סיכון חיים קבוע: הפשרה בהתקני המחשבים הניידים בכלי הרכב הצבאיים. מה אמרו המומחים על הקיבוע הבעייתי. צה"ל: "הפעלת כרית אוויר בתאונה צפויה לסכן אף יותר את הנוסע"

כך מסכן צה"ל את חיי חייליו שלו: בצילום שהגיע לידי מערכת וואלה, נראה טנדר מסוג מיצובישי טרייטון שכבר אינו נמכר כחדש, אך נמצא בשימוש במספרים גדולים מאוד בצבא בין השאר כרכב ביטחון שוטף, ובו התקן לקיבוע של מחשב נייד טקטי. הבעיה: ה"התקן" הזה הוא למעשה חתיכת ברזל בעלת קצוות חדים הממוקמת בין הנוסע לכרית האוויר שלו, בדיוק המקום אליו היא מכוונת על מנת למנוע פגיעה של הגוף בדשבורד.

הפתרון הצבאי למרבה ההפתעה לא היה בחינה מחדש של מיקום המחשב באופן פחות בעייתי - אלא ניתוק מוחלט של כרית האוויר, קו ההגנה האחרון של הנוסעים בכלים בהם גם ככה אולצה פשרה בטיחותית בתחום מערכות הבטיחות המתקדמות כפי שנחשף בוואלה! רכב.

לפני כעשור הזדמן לי להדריך קורס נהיגה ביחידה בגוף בטחוני מרכזי. לשאלתי מדוע אינם חוגרים חגורות נעניתי שזה "לצורך מבצעי" כדי לאפשר להם לזנק מהרכב בעת הצורך. לשאלה הפשוטה מה לדעתם עשוי להתרחש בשכיחות גבוהה יותר ובהפתעה גדולה יותר - תאונת דרכים או צורך לקפוץ מהרכב במהירות? לא הייתה להם תשובה של ממש - שהיא תאונות, כמובן. וגם אחרי כמה בלימות חירום שביצענו ובקשה מהם "לצאת באופן מבצעי" אחרי שנטרקו לכל עבר בבלימות האלו, כולם השתכנעו - קודם כל בטיחות ואחר כך ה"צורך המבצעי".

התקן למחשב ברכב צה"ל. באדיבות המצלם, תמונות גולשים
באדום: התקן המתכת. בכחול: איזור הפתיחה של כרית האוויר/תמונות גולשים, באדיבות המצלם

האיזון העדין בין הצורך להסב מכוניות לשימוש אותו לא יועדה למלא במקור, או לייצר בה שינוי ו"שיפור" כדי למלא משימה מסוימת כמעט תמיד יהיה כרוך בפשרה. אלא שיש נקודה בה פשרה היא כבר לא באה בחשבון, כאשר זו נוגעת לבטיחות.

בעוד יצרניות הרכב משקיעות מיליארדים ביציאת תאי נוסעים שמטרתם היא לספק רמת בטיחות גבוהה ככל האפשר ליושבים בהם בזמן תאונה, מסתבר שאפשר גם לעשות דברים אחרת ופשוט להחליט שהמקום הטוב ביותר לקיבוע של לוחית מתכת בעלת קצוות חדים הוא מול החזה והראש של הנוסע. או לפחות ככה החליטו בצה"ל כאשר השיקול הטקטי גובר על זה הבטיחותי.

פנינו למהנדס דוד נמרי, מהבכירים בתחום הנדסת הרכב בישראל עם הסוגיה של התקנת המקבע למחשב הנייד מול הנוסע בשאלה האם גם בניתוק כרית האוויר נשקפת סכנה לנוסע. התשובה שלו הייתה חד משמעית: "מסוכן מאוד. במיוחד שאין עליו מחשב ונשאר התקן חד".

ביקשנו גם לשמוע את התרשמותו של בני אביעד, סופר, חוקר ומרצה בתחום הרכב ובטיחותו, ששימש ראש תחום רכב במשרד התחבורה עד שנת 2021. לדבריו: "כל קיבוע ברכב מחייב שינוי מבנה ואישור משרד התחבורה לכך. בנוגע לרכב צבאי ושל מערכת הביטחון הם בעלי זכות לרישוי עצמאי.
לעצם השאלה: גם ניתוק כרית צד וגם קיבוע מתכתי מול גוף הנוסע - סכנת נפשות. במקרה שזה מחוייב המציאות הרי יש לאסור ישיבת נוסע במושב זה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ברכבים טקטיים בהם ישנו צורך מבצעי לשימוש במחשב טקטי, כרית האוויר מבוטלת מתוך הבנה שהפעלת כרית אוויר בתאונה צפויה לסכן אף יותר את הנוסע.
ככלל, ברכבים בהם מבוטלת כרית האוויר ישנו סימון המציין את ביטולה".

אחיזת הגה נכונה וכרית אוויר

@kynancohen הנה הדבר האחד הקטן שכל כך הרבה נהגים עושים בלי להבין כמה הוא מסוכן #נהיגה #רכב #מכונית @דרייב ♬ צליל מקורי - kynan "krembo" cohen

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully