וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבינה המלאכותית הישראלית שאיתרה מוביל סמים

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 15:56

שוטרים שעצרו את הנהג מצאו ברכבו סמים ואקדח, לאחר שהמערכת ניתחה תנועות שלו וקבעה שמדובר בדפוס פלילי. ריקור, ספקית המערכת, כבר מקיימת פיילוטים לשימוש בארץ. ואיך היא קשורה למערכת עין הנץ הבעייתית?

מערכת ניטור תנועה בבינה מלאכותית. ריקור,
ניטור נהיגה ואיתור חריגות על מנת לייצר "פרופיל" הרשעה/ריקור

באחד מימי מרץ 2022 נהג דיוויד זיאס בסקרסדייל שבמדינת ניו יורק. הוא לא נסע במהירות מופרזת ולא הפר שום חוק תעבורה ולמרות זאת הורו לו שוטרים לעצור בצד. בחיפוש שנערך בשברולט האפורה שלו נמצא מטען סמים שכלל קראק וקוקאין, מזומנים רבים ואקדח.

במשפט התברר כי מי שהפליל את דיאס הייתה מערכת בינה מלאכותית של חברת ריקור האמריקאית, שפועלת גם בישראל: המערכת שנמצאת בשימוש המשטרה ב-30 מדינות בארה"ב, ניתחה את התנועה של דיאס בדרכים באמצעות מאות מצלמות בכבישים מהירים, וקבעה שמדובר בדפוסי תנועה של מוביל סמים.

המערכת פותחה בידי חברת Waycare הישראלית שנרכשה בידי ריקור ב-2021, ומציעה לרשויות שירותי שיטור בכבישים, זיהוי תקלות ומפגעים. בחברה יודעים לאסוף מידע לא רק ממצלמות, אלא גם ממכוניות מחוברות, נתוני מזג אוויר ועוד, והיא כבר מנהלת מספר פיילוטים עם חברת נתיבי ישראל כדי להוכיח את התועלת שבשימוש בה לשיפור ניהול התנועה.

מערכת ניטור תנועה בבינה מלאכותית. ריקור,
לאן הולכים נתוני המעקב ומי חשוף אליהם? לא ממש ברור/ריקור

כשמחברים את היכולות של ריקור למערכת "עין הנץ" שפרשה משטרת ישראל בכבישים ברחבי הארץ, מתקבלת תמונה מפחידה. המערכת, שקיומה נחשף בוואלה, כוללת מאות מצלמות שמתעדות את כלי הרכב הנעים בהן, תיעוד שנשמר לשימוש מיידי ועתידי. המערכת הוצבה ללא אישור הכנסת וללא אישור אגירת התמונות שהיא מפיקה, בתקופה של המפכ"לים יוחאי דנינו ורוני אלשיך, בשנים 2013-2015.

דו"ח של מכון המחקר של הכנסת העלה שאלות קשות לגבי שמירת הפרטיות של הנהגים, והחשש מפגיעה בחירותם של הנהגים שלא ידעו שהם מצולמים. בשנה שעברה דן הרכב של בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות בעתירה של האגודה לזכויות האזרח בנושא, ודרש מהמשטרה לנמק מדוע היא מפעילה את המערכת ללא אישור חוקי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מצלמות אגף התנועה 13 בינואר 2019. ראובן קסטרו
הן יידעו הכל עליכם באמצעות המצלמות/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר אושרה בוועדה לביטחון לאומי בכנסת לקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק להפעלת המערכת. זאת, בקולו של ח"כ יחידי, יו"ר הוועדה צביקה פוגל (עוצמה יהודית). מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי "מדובר במנגנון מעקב קיצוני, שמאפשר למשטרה לקבל בלחיצת כפתור מידע פרטי רגיש על מיקומם של האזרחים הנוסעים ברחבי הארץ בזמן אמת, וגם מאפשר לה לחזור ולשחזר בדיעבד את מקום הימצאו, מסלול תנועתו ולעתים גם מגעים שקיים עם אחרים". באגודה הזהירו כי הסעיף שמסמיך את המשטרה להשתמש במצלמות לשמירה על "שלום הציבור" עשוי לאפשר שימוש שיפגע בחופש ההפגנה. בנוסף מופעלת המערכת ללא פיקוח משפטי.

לפני 20 שנה גילם טום קרוז בסרט "דוח מיוחד" (Minority report) מפקד יחידה שעוצרת פושעים על סמך חזיונות של שלושה חוזים על טבעיים שיודעים ל"ראות" פשע עוד לפני שבוצע. כעת משמשת בתפקיד הבינה המלאכותית, שמסוגלת לעבד מידע בהיקף שבן אנוש לא מסוגל לנתח ולהפיק ממנו מסקנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully