וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחדה החדשה: שחיקת צמיגים מואצת של מכונית חשמלית מזהמת יותר

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 12:31

מכוניות חשמליות גורממות לזיהום גומי נרחב, זו הטענה החדשה כלפי מכוניות חשמלית. האם זה באמת מה שקורה? אם כן מדוע ומה אפשר לעשות?

מבחן דרך: פורשה טייקן קרוס טוריזמו. רמי גלבוע
כבדות, חזקות ומזהמות מהצמיגים ולא האגזוז/רמי גלבוע

אחרי ההפחדות מהקרינה המוגברת, מהנטייה להתלקח באופן ספונטני, מכך שכולנו עומדים להישאר בלי חשמל בשל צריכה עודפת, שהולכי רגל יידרסו על ימין ועל שמאל על ידי המכוניות השקטות האלו ושרבבות בעליהן ייתקעו בצד הדרך ללא סוללה ויגרמו להפרעות בתנועה, מגיעה הטענה החדשה נגד מכוניות חשמליות: הן גורמות לשחיקה מוגברת בסוליות הצמיגים שלהן ולכן מביאות לזיהום חלקיקים גבוה יותר.

בעוד ממשלות וארגונים ירוקים התרכזו בעיקר במה שיוצא למכונית מהאגזוז, בשנים האחרונות מבינים שאת שאלת הזיהום וההשפעה על הסביבה צריך לבחון בראיה רחבה יותר. החל בכמה נקיה כריית החומרים לייצור הרכב, כמה האנרגיה שבה עושה שימוש המפעל שמייצר את המכונית מגיעה ממקור ירוק ומתחדש, כיצד מובלת המכונית משער המפעל ללקוח הקצה ועוד. כעת מתחילים לבחון גם את ההשפעות של מרכיבים נוספים בשימוש במכונית - במקרה הזה - צמיגים.

צמיג ממוחזר. גודייר, אתר יצרן
כן, עם כל סיבוב של הצמיג הוא מותיר חלקיקי גומי על האספלט ובאוויר/אתר יצרן, גודייר

אז קודם כל העובדות, אז כן, צמיגי המכוניות שלנו גורמים לזיהום. עם כל סיבוב של הגלגל, הוא מותיר חלקיקי גומי, חלקם על הכביש, חלקם נישאים באוויר כמו אבק. הבעייתיות בסוג כזה של זיהום הוא שבניגוד לממירים קטליטיים או שימוש באוריאה לצמצום פליטת מזהמים, את אלו של הצמיגים לא ניתן "לסנן". כמו כן, אין כרגע דרך למדוד באופן מדויק את ההשפעה של החלקיקים האלו. על פי ההערכות, מדובר בכ-4 ק"ג של חלקיקי גומי שנושרים מצמיג של מכונית ממוצעת.

ואכן, מכוניות חשמליות נוטות לצרוך צמיגים בקצב מהיר יותר ממכונית בנזין. כמה יותר? הנתון הזה משתנה מרכב לרכב ומצמיג לצמיג, כאשר במקרים הקיצוניים ביותר, מדובר בקצב בלאי של כ-20% מהר יותר מאשר במכונית בנזין. הסיבות בגדול? החשמליות כבדות יותר ומאיצות מהר יותר, מה שמגביר את פליטת החלקיקים, הבלאי של הצמיגים ואת קצב ההחלפה שלהם.

קיה נירו פלאג אין. קינן כהן
קיה נירו - קרוסאובר קומפקטי וחסכוני/קינן כהן
טסלה מודל Y. קינן כהן
טסלה מודל Y - קרוסאובר ביצועים חשמלי/קינן כהן

בכל הנוגע למשקל, ככלל, מכונית חשמלית שוקלת יותר ממקבילת הבנזין שלה בשל משקל הסוללות שנדרשות כדי להניע אותן לטווח משכנע. לפחות באחד המחקרים שבוצעו על ידי emission sanalytics מאוקספורד, המספקת שירותי ייעוץ ומחקר בתחום פליטת המזהמים, ההשוואה נערכה בין קיה נירו היברידית לבין טסלה מודל Y LR ובה נמצא כי "זיהום הגומי" של הטסלה היה גבוה ב-26% - השוואה שהיא בעייתית מאוד עד כדי מופרכת ותמוהה, שכן אלו שני כלי רכב שונים בייעוד, במימדים ובביצועים שלהם. גרסה מוטת ביצועים של מכונית חשמלית שמתהדרת בביצועים טובים לעומת הסמן הימני של קרוסאוברים חסכוניים, הנעה קדמית בנירו לעומת כפולה בטסלה, פער הספק כמעט כפול לטובת החשמלית, מידות צמיגים שונות לחלוטין (255/45 על חישוק 19 אינץ' בטסלה לעומת 205/60 על חישוק 16 בקיה), ובאופן טבעי, כן, החשמלית גם שקלה 400 ק"ג יותר. אולם גם בהשוואה נכונה יותר, כמו במקרה של סיטרואן C4 למשל, ישנו פער משקל של כ-300 ק"ג לרעת החשמלית ונתון מומנט גבוה יותר.

מבחן דרך: שברולט קמארו ZL1. קינן כהן
גם מכוניות בנזין יודעות להשאיר המון גומי על האספלט.../קינן כהן

הגורם השני הוא הביצועים של מכוניות חשמלית, עם נתון מומנט גבוה יותר ותאוצה מהירה יותר, העומס שהמכוניות האלו מפעילות על הצמיגים גבוה יותר משמעותית, הצורך והיכולת של חתיכת הגומי להמשיך לייצר משיכה ואחיזה תחת כוחות גדולים יותר גובה מחיר מהצמיג ומגבירה את השחיקה שלו. פה צריך גם לציין את העובדה שכאשר בחלק גדול של המכוניות החשמליות נתון התאוצה ל-100 הוא חלק מהותי מ"חבילת השיווק" של המכונית - באופן טבעי צריך לצייד אותן בצמיגים שלא ייעשנו את עצמם לדעת בכל יציאה חזקה מהמקום.

מה שמוביל לנקודה השלישית - התאמת הצמיגים למכוניות. כבר ב-2018 כתבנו כאן על הבלאי המוגבר בצמיגי חשמליות, אז, על פי חברת גודייר עמד הפער על 40% לרעת החשמליות. אבל מאז הרבה גומי התגלגל על האספלט ויצרניות הצמיגים כבר מייצרות צמיגים ייעודיים לכלי רכב חשמליים, כאלו התואמים למשקל ולביצועים שלהם. לראיה, אם הפער בזמנו היה 40%, אז כיום הוא הצטמצם ל-20% כאמור. כלומר, יש מגמת שיפור של ממש בשרידות הצמיגים.

עוד בוואלה!

אחד שיודע: 5 אתגרים עתידיים למכוניות

לכתבה המלאה
איילון פקוק. קינן כהן
פחות מכוניות מכל סוג ושימוש בקטנות וקלות יותר מכל סוג יצמצם משמעותית את כל הזיהום/קינן כהן

הבעיה בסוג כזה של השוואה נובע מכך שכאשר נקודת המוצא אינה השוואה בין סוגי צמיגים זהים, כלומר, לצייד את המכונית החשמלית בצמיגים הייעודיים למשקל ואופן העברת הכוח של המכונית - המאפיינים הבסיסים השונים של מכונית חשמלית (משקל וכוח) ודאי שיהיו בעלי השפעה.

ההיבט השני שלא נלקח בחשבון הוא ששחיקת הצמיגים המשמעותית יותר מתרחשת במהירויות גבוהות, כלומר מחוץ לערים, בעוד מנועי בנזין מזהמים בתוך העיר ומחוצה לה. בנוסף, טכנולוגיית התאמת הצמיגים תייצר צמיגים טובים יותר ומתאימים יותר ככל שכלי רכב חשמליים יהפכו לנפוצים יותר. כלומר, לאורך חייה של המכונית החשמלית, תוכלו לצייד אותה בצמיגים טובים יותר, לעומת זאת, ביצועי מנוע הבנזין יילכו וירדו לאורך השנים, בכלל ובנוגע לפליטת המזהמים בפרט. בנוסף, כמו במנוע בעירה פנימית, המחקרים מתעלמים מהיכולת של הנהג לשלוט ברמת השחיקה של הצמיגים בהתאם לסגנון נהיגה - כמו במקרה של צריכת דלק/פליטת מזהמים.

המסקנה האמיתית שצריכה לעלות מסוג כזה של דיון לא בהכרח נוגעת לשימוש בסוג כזה או אחר של צמיג או אפילו הנעה, בטח לא כבסיס לפסול הנעה חשמלית. אלא בשאלה הבסיסית, מדוע אנשים בוחרים לנסוע בשלל הג'יפונים/קרוסאוברים/רכבי פנאי/SUV או שאר מכוניות גדולות, כבדות ובזבזניות באנרגיה (חשמלית או בעירה פנימית) הרבה מעבר לצרכים היומיומיים של של הלקוחות? מעבר למכוניות קלות וחסכוניות יותר יהיה משמעותי הרבה יותר מטכנולוגיית הנעה או צמיגים אחרים.

  • עוד באותו נושא:
  • צמיגים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully