וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביואיק בת 124: האם תשרוד את החישמול והמתח בין סין לארה"ב?

עודכן לאחרונה: 5.8.2023 / 4:10

המותג האמריקאי הוותיק בעולם התרסק בארה"ב בשנה שעברה ונשען על השוק הסיני. השנה המעבר הגורף לקרוסאוברים ותחילת ייצור חשמליות העניקו לו קאמבק והוא עשוי לחזור גם לישראל

ביואיק אנויסטה/ביואיק

כולם יודעים שמרצדס היא יצרנית הרכב הוותיקה בעולם, מאז 1885. אבל ביואיק ייצרה את המכונית הראשונה שלה לא הרבה אחר-כך, ב-1899, ואחרי כעשור הפכה לאחר המותגים הראשונים בג'נרל מוטורס הצעירה.

אחרי ירידה מתמשכת במכירות שלה בארה"ב היה נראה בעשור הקודם שהיא מצאה את מקומה מחדש בשוק הרכב בסין. ב-2017 היא רשמה שיא של כל הזמנים עם מכירות של 1.4 מיליון מכוניות, והייתה היצרנית הרביעית הכי נמכרת בשוק הרכב הגדול בעולם, אחרי פולקסווגן, הונדה וג'ילי.

אבל רק חמש שנים אחר כך, ופתאום זיכרונות ממותגים ותיקים של ג'נרל מוטורס שהיום קיימים רק במוזיאונים ובמפגשי קלאסיות, כמו פונטיאק וסאאב החלו לצוץ. בשנה שעברה מכרה ביואיק רק 780 אלף מכוניות בכל העולם, המכירות שלה התרסקו ב-42% בארה"ב וב-18% בסין, שם היא התדרדרה למקום 12 בטבלת המכירות.

ביואיק אנויסטה. ביואיק,
האנויסטה החדשה. גרסת הקופה היוקרתית לשברולט טראקס שנמכרת בארה"ב במחירים תחרותיים/ביואיק
ביואיק אנויסטה. ביואיק,
סביבת הנהג של האנויסטה. הקשר לטראקס ברור, לצד הלוגו החדש של ביואיק/ביואיק

זה היה שילוב של המשך דחיקת המותגים המערביים מהשוק הסיני - אפילו פולקסווגן איבדה ב- 2022 את ההובלה שם ל-BYD - לצד סגרי הקורונה ובעיות האספקה העולמיות. כמעט כל הביואיקים שנמכרים בסין, כ-80% מהמכוניות של החברה, גם מיוצרות בה. אבל לארה"ב מגיעים דגמי ביואיק באופן חריג מאוד ליצרן אמריקאי בעיקר מחו"ל, מסין ומדרום קוריאה, ומשבר השבבים וחומרי הגלם פגע קשות במבנה הגלובלי שג'נרל מוטורס יצרה לה.

אבל זה לא טקסט הספד. במחצית הראשונה של 2023 רשמה ביואיק התאוששות נאה, עם גידול של 68% במכירות בארה"ב, וגידול צנוע יותר, של 6.2% בסין. בשבועות האחרונים היא התחילה לייצר ולמכור בסין שני קרוסאוברים חשמליים ראשונים שנושאים שם קלאסי מהעבר שלה, אלקטרה E4 הקטן יותר ואלקטרה E5 הגדול יותר, שמבוססים כבר על פלטפורמת האלטיום החדשה שלה.

ביואיק אלקטרה E5 מושקת בסין. ביואיק,
2023: ביואיק אלקטרה E5 החשמלי מושק בסין, שנה לפני ההשקה בארה"ב/ביואיק
ביואיק אלקטרה 1970. ביואיק,
ביואיק אלקטרה 1970. סתם, נזכרנו/ביואיק

האחרון, שדומה בגודל לאודי Q4 איטרון ומציע טווח של יותר מ-600 ק"מ בתקינה הסינית האופטימית, יושק ב-2024 גם בארה"ב. ביואיק עוד לא חשפה מהיכן יגיעו האלקטרות לשוק האמריקאי, אבל כדי לזכות בהטבת המס בסך 7,500 דולר שמעניק ממשל ביידן לחשמליות היא תהיה חייבת לייצר אותם ואת הסוללה שלהם בארה"ב. על רקע המשך עליית המתח בין בייג'ינג לוושינגטון - בארה"ב לא נמכרות כיום מכוניות מתוצרת סין חוץ מדגמי ביואיק ולינקולן ספורים - הופך אתר ייצור אמריקאי לבחירה מתבקשת.

ביואיק אנקלייב 2024. ביואיק,
ביואיק אנקלייב. דגם תאום לטראוורס, הדגם היחיד של היצרן בשוק האמריקאי שגם מיוצר בארה"ב/ביואיק

בסין ביואיק עוד מוכרת דגמי סדאן וסטיישנים על בסיס פלטפורמות היסטוריות שעוד תוכננו בידי אופל, כולל שמות מוכרים כמו ריגל ולה קרוס. אבל בארה"ב היא מוכרת כיום רק קרוסאוברים בכל הגדלים: אנקור GX, דגם תאום לשברולט טריילבלייזר שמיוצר לצידו בדרום קוריאה, אנויז'ן הגדול יותר, שמיוצא לצפון אמריקה מסין ורק אנקלייב, תאומו של שברולט טראוורס, עוד מייד אין אמריקה.

ביואיק אנויז'ן 2024. ביואיק,
ביואיק אנזויז'ן. מיוצר בלעדית מסין ומיוצא משם לארה"ב. קיבל השנה את מערכת הנהיגה האוטונומית סופרקרוז/ביואיק

בחודשים האחרונים הצטרף אליהם גם האנביסטה (Envista) כדגם כניסה, קרוסאובר קופה תאום לשברולט טראקס, שמיוצר לצידו גם כן בקוריאה. האנביסטה יקר ממנו בפחות מ-10%, מעוצב ומאובזר יותר, וזכה בינתיים לביקורות טובות מצד עיתונות הרכב האמריקאית, ששיבחה את העיצוב, התנהגות הכביש והמחיר הזול יחסית שנע שם בין 23.5 ל-30 אלף דולר והתלוננה על הביצועים שמפיק מנוע ה-1,200 סמ"ק טורבו בנזין ועל איכות החומרים בתא הנוסעים, מה שקצת מזכיר את הביקורת שלנו בערוץ על הטראקס התאום. כך או כך, הזינוק במכירות ביואיק בארה"ב השנה עוד לא כולל את האנביסטה שלא נמכרה בחציון הראשון, ומתיחת פנים לאנוויז'ן, שקיבל לראשונה את חבילת הנהיגה האוטונומית ללא נהג של GM, הסופר קרוז.

כשטראקס מאובזר עולה בארץ 155 אלף שקל, אנביסטה עשוי לעלות כ-170-180 אלף שקל, האחרון עם חישוקי 19 אינץ' ומתלה אחורי משודרג מסוג קורת מתח עם חיבורי וואטס. בארה"ב הוא גם מוצע לא סכום גבוה יחסית למותגי היוקרה האחרים, אם ביואיק יוכל להציע את חבילת השירות והמכירות המתבקשת. גם בארה"ב דגמי ביואיק יקרים מאלה של שברולט, אבל זולים יותר ופחות מתוחכמים מאלה של קאדילק.

ביואיק אנקור GX. ביואיק,
ביואיק אנקור GX. דגם תאום לשברולט טריילבלייזר, ומיוצר לצידו בדרום קוריאה/ביואיק

יבואנית מותגי ג'נרל מוטורס, UMI, הפסיקה את שיווק ביואיק בישראל לפני כמעט עשור, ב-2014, לאחר שבעיות תקינה מנעו אז ייבוא של דגמים חדשים של המותג, כמו הדור הראשון של האנקלייב. כיום בעיות התקינה הן כבר נחלת העבר, ועם דגם חשמלי וקרוסאברים לא מתחכמים במחיר ובתכולה, יש לה כאן סיכוי מקומי מעניין. לוואלה רכב נודע כי הנושא כבר נמצא בדיאלוג בין היבואן ליצרן, אבל עוד מוקדם לצאת בהכרזות. האם לצד 200 מותגים סיניים חדשים נראה בארץ גם אחד ותיק חוזר אלינו?

  • עוד באותו נושא:
  • ביואיק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully