וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה בדרך לבית ספר: לאן נעלמו משמרות הזה"ב?

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 7:20

בתוך פחות מעשור קוצץ ביותר מ-50% מספר השוטרים המלווים את פרויקט משמרות הבטיחות, ויותר מחמישית מבתי הספר לא מקבלים הדרכה ולא יציבו בשנת הלימודים הקרובה תלמידים בוגרים שישגיחו על הצעירים במעברי החצייה

סרטון הדרכה של הרלב"ד לתלמידי משמרות זה"ב בהשתתפות יעל ארד/הרלב"ד

בארבע השנים האחרונות נפגעו 2,614 תלמידים בתאונות דרכים בסביבת בתי ספר: 19 נהרגו, 265 נפצעו באורח קשה. כ-900 ילדים ובני נוער נפצעו כהולכי רגל, ו-8 נהרגו. כך עולה מנתונים שיוצגו היום בדיון מיוחד בוועדת המשנה לתאונות דרכים של הכנסת, שבראשה עומד ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד).

לפי הנתונים ב-2022 ירד אמנם מספר הנפגעים ב-10% ל-607 ילדים ובני נוער, אבל מספר ההרוגים הוכפל לשישה. יצוין כי בניגוד לנתוני תאונות הדרכים הכללים שבו בדרך כלל שיעור הנפגעים מהמגזר הערבי גדול מחלקו באוכלוסיה, בין התלמידים שיעורם נמוך יותר:2 מההרוגים, כמעט 10%, היו בני המגזר, שחלקו באוכלוסייה עומד על 20%. 16 מההרוגים היו יהודים והרוג אחד היה תושב זר.

משמרות זה"ב מתוך סרטון הדרכה לתלמידים. הרלב"ד,
משמרות הזה"ב: האם הילדים שלכם בטוחים בדרך לכיתה? בדקו היטב מה קורה בבית הספר שלהם/הרלב"ד

הדיון מתקיים לקראת פתיחת שנת הלימודים. בדיקה שערכה הרלב"ד לקראת ה-1 בספטמבר בסביבת בתי הספר היסודיים, ביחד עם אגף זה"ב נגישות ואורח חיים בטוח במשרד החינוך והרשויות המקומיות הראתה שיפור קל, אך גם מצאה כשלים ב-20% ממוסדות החינוך שנבדקו, כ-1,700 מבין 3,250 שקיימים בישראל. הבדיקה העלתה כי ב-65% מבתי הספר הורדה המהירות המותרת ברחוב הצמוד ל-30 קמ"ש, וכי בשנה האחרונה עלה ב-10% מספרם של בתי הספר שבכביש הצמוד אליהם נבנו פסי האטה, וב-8% אלה שבהם נסללו "אוזניים" במדרכה, שהצרו את הכביש כדי לחייב נהגים להאט, וליצור שדה ראייה טוב יותר לתלמידים החוצים אותו בדרך לכיתה וממנה.

עם זאת, מסמך של הרלב"ד שהגיע לידי וואלה, חושף את ההתדרדרות במצבו של מערך משמרות הזה"ב בביתי הספר, פרויקט הדגל בתחום שפועל כבר יותר מ-50 שנה ובמסגרתו עוברים תלמידי כיתות ה' הדרכה מיוחדת בנושאי בטיחות בדרכים ואז מקבלים בכיתה ו' את האחריות על מעברי החצייה הקרובים לבית ספרם, כדי להשגיח שתלמידים צעירים יותר יחצו את הכביש בבטחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שוטרת מדריכה תלמידים משמרות זה"ב. הרלב"ד,
שוטרת מדריכה את תלמידי משמרות הזה"ב. מספר השוטרים קוצץ, התלמידים יראו אותה רק בסרטון/הרלב"ד

לפי המסמך שונה ב-2015 מודל ההפעלת משמרות הזהירות בדרכים (זה"ב) והתקציב לנושא הועבר מתקציב הרלב"ד אל בסיס התקציב של המשטרה. לפי הנתונים שיחשפו בדיון קוצץ מערך השוטרים והשוטרות שמעבירים את ההדרכות לתלמידים באופן דרמטי מ-50 לפני העברת השליטה בתקציב למשטרה, ל-13 בלבד, לא כולם במשרה מלאה. קיצוץ התקנים לווה בהבטחה כי הכשרת התלמידים לא תיפגע ואף תורחב עם כניסת מש"קים להדרכות בבתי הספר. אבל בפועל מודל ההפעלה החדש פועל באופן חלקי בלבד מבחינת היקף ואיכות המערך.

הכשרת התלמידים במתכונתה המקורית כללה 10 שיעורים בכיתה ה' ועוד שיעור ריענון בכיתה ו' ושאת כולם ביצעו שוטרי הזה"ב שהוכשרו באופן מקצועי. כיום המערך פועל בשילוב של מש"קים קהילתיים, מתנדבים, מורים ורכזי זה"ב, כאשר פעילות השוטרים מתמקדת בהצבה במעברי החצייה והעבודה הפדגוגית נעשית על ידי מורים ורכזי זה"ב המשתמשים במערכי שיעור מצולמים.

המשמעות לפי גורמי המקצוע: חוסר יציבות בהפעלת התוכנית המתבססת על ריבוי גורמים וירידה באיכות הכשרת והוראת התכנית. כך למשל במהלך שנת הלימודים הקודמת הוכשרו רק כ-1,900 כיתות ה' מתוך כ-2,343 כיתות פוטנציאליות. יותר מ-20% מכיתות ה' לא הוכשרו ולא יוכלו לפעול בתחילת שנת הלימודים הבאה. ברלב"ד התריעו כי השינוי פוגע בפרויקט החינוכי הייחודי שמהווה מודל לפיתוח מנהיגות צעירה ואחראית בנושא הבטיחות בדרכים, וכי קיצוץ מספר השוטרים פוגע בהפעלתו של המערך.

משמרות זה"ב מתוך סרטון הדרכה לתלמידים. הרלב"ד,
גם הבטיחות מטושטשת: מערך שפועל כבר 50 שנה הולך ומתנוון/הרלב"ד

בדיון שנערך בחודש שעבר בוועדה לביטחון לאומי של הכנסת הובאו מספרים מעט שונים, אבל עם מסר זהה לגבי הזנחת מערך הבטיחות. מנהל אגף זה"ב במשרד החינוך, מקס אבירם, אמר כי "פרויקט משמרות הזה"ב סייע בהיבט של אחריות ובעיקר בחינוך. המשטרה, באמצעות יחידה מיוחדת שמנתה 40 תקנים, הכשירה את תלמידי כיתות ה' כדי שיפעילו את הפרויקט כשיגיעו לכיתה ו'. היחידה קוצצה ב-50% וזה יוצר פערי הדרכה ובתי ספר שלא יכולים להתחיל את הפרויקט בתחילת השנה. ניסינו למצוא פתרונות חלופיים אך זה לא מספיק. הפער הולך וגדל בכל המדינה. היחידה הזאת חשובה, והמפגש בין השוטרים לתלמידים הוא קריטי".

בדיון הודה נצ"מ עמיר גיבלי, ראש מחלקת מחקר ופיתוח באגף התנועה של המשטרה, כי הדרכות זה"ב בוצעו בשנה האחרונה רק בכשני שליש מבתי הספר הרלוונטיים. גיבלי אישר את הפרסום בוואלה כי אגף התנועה לא קיבל השנה תוספת תקציב וסובל ממחסור חמור בתקנים שמשפיע על תפקודו.

בנייר עמדה של עמותת אור ירוק שהוגש לוועדה לקראת הדיון מזהירה העמותה כי "ללא משמרות זה"ב הורים רבים נאלצים להסיע את ילדיהם אל בית הספר ואי-סדר תנועתי נוצר בסביבת המוסד החינוכי בשעות העומס, דבר המגביר את הסכנה. פרויקט משמרות הזהב הוא בעל תרומה חשובה לבטיחות בדרכים בסביבת מוסדות חינוך וחשוב לשמרו ולהרחיבו למוסדות חינוך נוספים", נכתב במסמך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully