וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החום גומר אתכם? אל תשאלו מה הוא עושה למכונית שלכם

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 12:59

גל החום ששוטף את ישראל לא מעלה רק את חום הגוף ומוריד את רמת הסבלנות. גם המכוניות שלנו, בעיקר החשמליות, עוברות ימים לא קלים. כך תקלו עליהח לשרוד, ותימנעו מביקור יקר במוסך אחר כך

גל חום ברמת גן. 13 ביולי 2023. ראובן קסטרו
השמש הזו גומרת אתכם ואת המכונית שלכם/ראובן קסטרו

מד הטמפרטורה מורה על 33 מעלות והשעה רק 8:00 בבוקר, עד 11:00 הוא כבר טיפס בשלוש מעלות והחלק הקשוח של שעות הצהריים המהבילות לפנינו. אם אתם חושבים שזה קשוח, אתם מוזמנים להרים את מכסה המנוע ולחטוף גל חום שיגרום לכם להרגיש הרבה יותר קרירים.

כן, מה שהולך גם מתחת לפח הוא תופת של חום משתולל בסדרי גודל שמבינים רק כאשר חווים אותו ממש מקרוב. כי ככל שלנו חם, המכוניות שלנו צריכות להתמודד לא רק עם הטמפרטורה החיצונית הקשה, החום שמקרין האספלט השחור הלוהט, אלא גם עם תנור ברזל ואלומיניום שפועל מתחת למכסה המנוע, מבצע אלפי פעולות קטנות של שריפה בדקה וזה עוד רק בזמן מנוחה ולפני הכנסת רכיבי החיכוך המתווספים בתנועה.

אז איך אפשר בכל זאת להקל על המכונית שלנו, להבטיח את הפעילות התקינה שלה בנסיעה ולשמור עליה להמשך חייה? אלו הטיפים החמים שיש לנו להציע.

בנטלי פליינג ספור. קינן כהן
חושבים שלכם חם? תחשבו מה קורה מסביב המנוע/קינן כהן

1. דע את האויב: הכן רכבך לקיץ

פעילות תקינה של המנוע נגזרת תמיד מתקינות המערכות במעטפת שלו, בתקופת הקיץ הדגש הקריטי הוא על מערכת הקירור של המכונית. המערכות במכוניות מודרניות מתוחכמות בהרבה מימי הטרמוסטט ההיסטורי, חיישנים שמנטרים את החום בסביבת תאי השריפה, יניקת האוויר ונוזל הקירור עצמו פועלים ללא הרף ושולטים על מערכת הקירור עצמה של המכונית.

על מנת להבטיח שלזו יש תנאי פתיחה טובים ככל האפשר, עלינו להקפיד על כך שכמות נוזלי הקירור והאיכות שלהם תואמים לדרישות היצרנית. את כל המידע הזה אתם יכולים למצוא בספר הרכב של המכונית שלכם. הדגש העיקרי הוא לשים לב לפרטים הקטנים. האם הרכב שלכם דורש נוזל מיוחד לתנאי מזג אוויר חמים - השתמשו בו. לא בטוחים? לכל יבואנית יש מחלקת שירות שתוכל לתת לכם את הפרטים הנכונים ביותר. שמרו על מסנן אוויר נקי, המנוע "נושם" דרכו וכל חסימה וקושי להכניס אוויר קר תעלה את הטמפרטורה במנוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נורות התראה ברכב. יצרן, ניר בן טובים
הכירו את לוח המחוונים, בעיקר את מד חום המנוע ועקבו אחריו/ניר בן טובים, יצרן

שימו לב כי למרות שמערכת הקירור של המכונית שלנו היא כזו המבוססת על מערכת סגורה, תנאי חום קיצוניים עשויים להביא לירידה במפלס נוזל הקירור. גם אם בדקתם אותו לפני חודש, הימים החמים שעברו ויעברו עלינו מצריכים בדיקה שנייה או שלישית של מצב הנוזלים. ירידה שלהם עשויה להצביע על בעיה גדולה יותר ש"תפיסה" שלה בזמן תחסוך לכם הרבה מאוד כסף במידה ולמנוע ייגרם נזק בלתי הפיך.

הכירו את מד חום המנוע בלוח המחוונים שלכם, בנהיגה מאומצת או איטית, כאשר המנוע תחת עומס או לא מקבל די אוויר קר בהתאמה, שימו עליו עין כדי לזהות חריגה מהערכים הרגילים. ככלל כל הגעה שלו לשליש העליון של הטווח אמורה להדליק נורה אדומה ולדרוש מכם להפחית את העומס או להקדים להגיע למוסך.

כיסוי רכב. אתר יצרן
מכסים את הרכב? מעולה, לא מיד אחרי הנסיעה/אתר יצרן

2. השאירו את החום בחוץ: חנייה בצל, כיסוי לשמשה

זוכרים את השנים ההן בהן היינו רואים מכוניות חונות עם כיסוי בד לבן ובהמשך כסוף? אז הדברים האלו נעלמו כמעט לחלוטין. השיפור בעמידות צבע המכונית לחום ומערכות מיזוג טובות יותר קצת השכיחו מאיתנו את ההרגל הזה. אבל ככל שזה נוגע לטמפרטורה שתקבל את פניכם בכניסה למכונית יש לכיסוי שלה תרומה מכרעת. גם אם לא של כל המכונית - לפחות את השמשה הקדמית - המקור המרכזי לחום בתא הנוסעים.

מה שכן, גם אם החלטתם לעטוף את המכונית, לעולם לא לעשות זאת מיד בתום נסיעה במזג אוויר חם. מאווררי המכונית ממשיכים לעבוד גם אחרי שדוממנו את המנוע, כיסוי שלה יימנע מהם לקרר את המכונית כראוי. חניה בצל גם היא מומלצת על מנת למנוע מהמכונית לצבור חום קיצוני.

מזגן לרכב. אתר יצרן
קבעו את הטמפרטורה הרצויה והפעילו את בקרת האקלים במצב האוטומטי/אתר יצרן

3. נהלו את החום: פתחו חלונות בתחילת הנסיעה וסייעו למזגן

על מנת להביא לקירור מהיר יותר של תא הנוסעים בתחילת נסיעה, פתחו את כל חלונות המכונית והתחילו בנסיעה מיד. האוויר החם מפונה מהר יותר כאשר הרכב בתנועה ככל שיש לו יותר פתחים להימלט דרכם.

תחילת נסיעה מיד גם תקל על המזגן לעשות עבודה יעילה יותר - אוויר קר לכתחילה זורם לתוך המערכת, מפחית עומס על המעבה ומעבר לכך, המזגן, שמונע על ידי רצועות המנוע יצרוך פחות מאמץ. אגב, על הדרך, זה המקום לציין כי אם נתקלתם במצב בו טמפרטורת המנוע מטפסת, כיבוי המזגן יקל על המנוע בהפחתת עומס עליו. המהדרין גם יפעילו חימום על מנת לפנות חום מתא המנוע - אבל זה באמת למיטיבי שאת עומס חום.

- כל הטיפים לשימוש נכון במזגן

ואי אפשר לחזור ולהדגיש לעולם, לעולם, לעולם אין להשאיר ילדים או בעלי חיים ברכב סגור גם לא לכמה דקות.

השקת צמיגי שטח של ג'נרל X3 ו-AT3 החדשים. קובי ליאני
הצמיגים שלכם סובלים גם מהחום וגם מהחיכוך. כך שאפילו בקיץ חשוב להבין מה מצבם/קובי ליאני

4. שימו לב לצמיגים: לחץ אוויר תקין חשוב מתמיד

אי אפשר להדגיש מספיק את חשיבות השמירה על תקינות הצמיגים. לא רק בחורף אלא גם בקיץ. הטמפרטורות הגבוהות איתם הם מתמודדים, החיכוך המתמיד עם הכביש, כל אלו מייצרים עומס על רכיבי הגומי בצמיגים. מחזורי חימום וקירור שלהם מחלישים בסופו של דבר את הקשרים הכימיים בתרכובת הצמיג.

שמירה על לחצי אוויר תקינים תאפשר לצמיג לשמור על טמפרטורות פנימיות טובות יותר במניעת עליית הטמפרטורות בתוך הצמיג ועיוות שלו. זו גם הזדמנות להעיף מבט כללי על מצבו של הצמיג, אולי הגיע הזמן להחליף אותו.

בדיקת לחץ אוויר בצמיגים תעשה תמיד בתחילת הנסיעה כאשר הצמיג קר. אגב, ורק ליתר בטחון הציצו גם בצמיג החלופי ודאגו שגם הוא מלא על פי הנדרש. כן, גם צמיג חלופי קטן דורש לחץ ניפוח תקין. לרוב של 60 PSI (בערך כפול משל צמיג רגיל), חפשו את הערך על הצמיג או בספר הרכב.

מבחן דרך: מרצדס EQS580. קינן כהן
בתנאי חום זמני הטעינה שלכם יהיו ארוכים יותר משמעותית/קינן כהן

5. החום משפיע גם על החשמלית שלכם: על הטעינה ועל הטווח

על פניו כל הסיפור הזה של חום וקירור המנוע שורף הבנזין לא אמור להטריד בעלי מכוניות חשמליות לא? אז זהו, שמסתבר שגם נאלצות להתמודד עם החום אבל בדרך שונה לגמרי. הטמפרטורות הגבוהות משפיעות על יעילות הסוללה ויעילות מערכות הטעינה של המכונית החשמלית. על פי מחקר שנערך בארה"ב והקיף ניטור של כ-7,500 כלי רכב, נמצא כי עד טמפרטורה חיצונית של 24 מעלות אין השפעה של ממש על המכונית החשמלית. אולם ככל שזו מטפסת מתחילה ירידה הדרגתית בטווח הנסיעה של המכונית. ב-26.6 מעלות, הטווח יורד ב-2.8% ומשם הוא ממשיך לרדת ככל שהטמפרטורה עולה. בהתחשב בכך שהטמפרטורה הגבוהה ביותר שאליה מתייחס המחקר היא 37.7 מעלות וזו הביאה לירידה משוערת של 31% בטווח הנסיעה, אתם יכולים להניח שבתנאי החום המקומיים הנוכחיים, המצב חמור הרבה יותר.

המענה? ברוב המכוניות החשמליות, ובוודאי באלו המצוידות באפליקציה, ניתן לתזמן מראש את צינון תא הנוסעים. כאשר עושים את זה בזמן שהמכונית עדיין מחוברת לעמדת הטעינה, ניתן לחסוך את ליטרת האנרגיה שידרוש המזגן מהסוללה אחרי שיצאתם לדרך.

יש עוד רכיב שאתם צריכים לקחת בחשבון - החום משפיע לא רק על המכונית, אלא גם על קצב הטעינה. עמדות הטעינה עצמן שמושפעות מהעומס על רשת החשמל, כבל הטעינה החם, מערכות וויסות הטמפרטורה בסוללה - כולן מושפעות מהחום החיצוני. מהניסיון שלנו בטעינת מכוניות חשמליות במזג אוויר חם באופן קיצוני, פגשנו גם מקרים של ירידה של 50% ביעילות וקצב הטעינה המוצהר על ידי העמדה, זה אומר חישוב שונה לגמרי של פרקי הזמן שתצטרכו להקדיש לעצירת "תדלוק" המכונית בחשמל בנסיעה.

אישה נוהגת במכונית ומנגבת זיעה. ShutterStock
החום מעייף אתכם בלי שתדעו מזה בכלל/ShutterStock

6. השגיחו גם על עצמכם: נהיגה בחום מעייפת יותר

החום בחוץ משפיע לא רק על המכונית, אלא גם עלינו. כאשר טמפרטורת הגוף שלנו עולה, הוא מסיט אנרגיה על מנת לקרר אותו. להסטה הזו יש מחיר ברמת העייפות שלנו. זו עייפות בעייתית יותר מהרגיל מכיוון שאנחנו לא מבצעים פעילות פיזית ובכל זאת מתעייפים. בימים חמים הקפידו עוד יותר להיות עם האצבע על הדופק לתופעות הנמנום הזוחל והעייפות. מודעות לכך היא השלב הראשון, שתיית מים מרובה תשפר את היכולת של הגוף שלכם להפעיל את מערכת וויסות הטמפרטורה הפנימית שלו.

אם בחרתם לטייל תוך גרירה, לא משנה אם זו עגלה קטנה, אופנוע ים ועד קרוואן, המנוע שלכם עובד הרבה הרבה יותר קשה. הקדימו לצאת והתאימו את סגנון הנהיגה לעומס הזה. אגב עומס, גם הבלמים שגם ככה חשופים להתחממות בשל פעולת הבלימה המבוססת על חיכוך, סובלים מהחום הסביבתי שמנמיך עוד יותר את סף החום שממנו ואילך יעילותם תפחת. הקפידו עוד יותר על שימוש בתיבת ההילוכים למיתון מהירות המכונית במורד.

הגעתם בשלום לפיקניק? מעולה. שימו לב שכרגע בחלק התחתון של המכונית שלכם שורר חום עז ליד האגזוז, בעיקר בקרבת הממיר הקטליטי. לעולם אל תחנו על עשביה גבוהה ויבשה. מקרים של התלקחות שלה קרו בעבר והביאו לשריפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully